Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 17:24

Dag allemaal,

Op bokt lees ik hele goede verhalen over de crosslink. Omdat ik zelf nu veel buitenrij en mijn hoofdstel op een vochtige plek opgeborgen moet worden, wil ik graag een biothane hoofdstel aanschaffen. Ik hoor dus veel goede verhalen op bokt over de crosslink, maar eigenlijk rijd ik nooit bitloos. Heeft de crosslink dan nog toegevoegde waarde, of kan ik dan beter het halsterhoofdstel nemen?

En daarnaast ben ik niet in de gelegenheid om de kleuren zelf te aanschouwen, dus hebben misschien mensen foto's van verschillende kleuren, liefst op bruine paarden? :+

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:56

Is er een reden om niet voor een gewoon hoofdstel te gaan?
Zelf heb ik bijvoorbeeld een Zilco. Voor de endurancewedstrijden haal ik de neusriem eraf.
Maar toen ik nog geen net hoofdstel had hebben we er zelfs een onderling wedstrijdje meegestart.
Ik heb gewoon een zwarte genomen, lekker neutraal. Met buitenrijden gebruiken wij er een touwhalster onder die we variëren.

Voor netjes:
Afbeelding

Endurance:
Afbeelding

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:23

Dank je wel voor je reactie! De reden dat ik geen gewoon hoofdstel wil is dat het me wel handig lijkt haar soms buiten te laten grazen als we lang weg zijn :) Een touwhalster gaat schuren bij ons :)

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:50

Ja, er is zeker een reden om niet voor een gewoon hoofdstel te gaan ;) namelijk onderhoud!
Biothane hoef je niet in te vetten en met het koelwater wat je bij de endurance gebruikt, is dat ideaal, dan kan leer nog wel eens hard worden en uitdrogen. Biothane hoofdstellen deed ik altijd gewoon in de vaatwasser :D

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:54

Ik heb een crosslink omdat je de teugels aan de neusriem vast kan maken en aan t bit. In het bos rij ik dus met 2 teugels. Stap en draf op de neusriem maar met galop heb ik echt een bit nodig. Ideaal.

Ook omdat de neusriem dus 'strakker' kan dan een halster neusriem. Dat is mijn keuze!

De kaakgekruist gebruik ik niet.

Waarom zoon hoofdstel? Veel makkelijker! Even afspoelen en klaar en staat super gaaf heb turquase krijg veel leuke reacties.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:58

Sok schreef:
Ja, er is zeker een reden om niet voor een gewoon hoofdstel te gaan ;) namelijk onderhoud!
Biothane hoef je niet in te vetten en met het koelwater wat je bij de endurance gebruikt, is dat ideaal, dan kan leer nog wel eens hard worden en uitdrogen. Biothane hoofdstellen deed ik altijd gewoon in de vaatwasser :D

Ik bedoel gewoon kunststof hoofdstel. Mijne is ook kunststof.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:01

Dyonne schreef:
Sok schreef:
Ja, er is zeker een reden om niet voor een gewoon hoofdstel te gaan ;) namelijk onderhoud!
Biothane hoef je niet in te vetten en met het koelwater wat je bij de endurance gebruikt, is dat ideaal, dan kan leer nog wel eens hard worden en uitdrogen. Biothane hoofdstellen deed ik altijd gewoon in de vaatwasser :D

Ik bedoel gewoon kunststof hoofdstel. Mijne is ook kunststof.

Ahhhh op die fiets! :D Ik kon het niet goed zien!
Kunststof is ideaal! Neusriem of niet is mij ook om het even, ik heb ook regelmatig met een touwhalster eronder gereden!

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:53

Als je niet de intentie hebt om bitloos te gaan rijden, zie ik het voordeel van de crosslink niet. Ik zou dan zeker gaan voor het halsterhoofdstel, waar je het bit zo uit kan klikken.
Ik weet niet of je het kan zien, maar hier heb je een kleurenstaal van de biothane kleuren: http://www.goedhard.nl/index.php?action ... en&lang=nl .

De beta-biothane kleuren zijn mat en beta-biothaan is het zachtst. De transluscente kleuren zijn een soort van reflecterend en glimmend, echt fel dus. Ikzelf heb GN522 ( huntergroen) op een bruin paard gehad en nu heeft mijn zwarte dat halsterhoofdstel weer.

Afbeelding



Afbeelding


Als het goed is heb je zo een beeld van hoe het staat ;) .

Anoniem

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:58

Je kan gewoon een halsterhoofdstel pakken als je niet bitloos rijdt hoor. :j
Heb zelf meerdere marylots gehad en nu laatst een zilco. Zilco vind ik persoonlijk veel fijner. Fijner materiaal en zo veel sterker leek het. En ook fijnere pasvorm.

Het is dat ik tegenwoordig altijd op touwhalster rijd dat ik mijn zilco verkocht heb.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:16

Wubwub, interessant! Wat vind jij fijner aan Zilco ten opzichte van Marylot? Ik dacht altijd dat beta-biothane beta-biothane was, maar kennelijk is daar nog weer verschil tussen. Mijn halsterhoofdstel is niet speciaal van Marylot hoor, ik heb het ooit jaren geleden bij een andere shop besteld, maar ik dacht dus dat dat niet uitmaakte qua materiaal. En dat van mij is zo soepel dat ik me afvraag hoe de pasvorm niet fijn zou kunnen zijn. Ik ben dus heel benieuwd, heb je misschien van allebei ook foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:36

Pfoe ja heb ik, ff zoeken..

Marylot vond ik erg 'glibberig'. Het was dusdanig soepel dat het alle kanten op bewoog. Kan een voordeel en een nadeel zijn, ik vond het zelf vooral gewoon niet echt stevig over komen.
Verder zijn ze ook behoorlijk aan de prijs.

Zilco gebruikt biothane wat heel anders is, zachter qua gevoel maar stugger en flabbert dus niet alle kanten op maar volgt het hoofd super. Ik vond het echt meer een hoofdstel dan een eh... flabber geval. En een stuk minder prijzig ook nog eens.

Marylot, zie hoe de pasvorm niet het je-van-het is...

Zilco (even zonder bit, was de duidelijkste om-het-paardenhoofd foto die ik heb), volgt netjes de vormen van het hoofd...
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-04-17 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's verwijderd

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:42

Ik heb een Norton hoofdstel.Deze worden geleverd incl.teugels.

Afbeelding

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:48

taverno schreef:
Ik heb een Norton hoofdstel.Deze worden geleverd incl.teugels.

[ Afbeelding ]


Ik heb regelmatig gelezen dat deze snel knappen en stugger zijn. Wat is jouw ervaring?

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:49

Ik zweer ook bij Zilco. Met clinics laat ik altijd alle merken zien die ik heb: Marylot, Podium, Maximum en Zilco. Iedereen gaat voor Zilco, is mooier afgewerkt, dubbel gestikt, goed en soepel materiaal. Als je wilt kun je langskomen en ze in het echt zien en vergelijken ;)

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:52

De Nortons zijn iets stugger met verstellen maar eenmaal op maat vind ik het wel meevallen,ik merk er niets van..Mijn vorige heb ik 6 jaar gehad en die heb ik weg gedaan omdat de kleur niet zo mooi meer was maar er zat nog geen barstje,scheurtje of wat dan ook in.

Deze heb ik alweer bijna 2 jaar.Wel vallen ze iets kleiner,ik heb normaal maat Cob maar dit is full!

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:07

Ik denk dat de mijne in Amerika gemaakt is destijds, ik heb hem sinds september 2006 en ja, de messing onderdelen worden wat minder mooi, maar verder is het nog prima. Dat soepele vind ik juist fijn. Als het echt te ruim is kan je er zelf gaatjes bij maken en een stukje netjes schuin afknippen, dichtbranden en het past prima. Je hebt het voor hoofdstellen in twee breedtes, 9 mm en 12 mm. 12 mm. zal ook wel wat steviger zijn dan 9, maar bij mij is 1 keer die onderring van het halster gesloopt, maar de rest was nog helemaal heel. Ik had hem ooit besteld bij Equestrian Nomads, het duurde wel een tijd voordat hij er was, maar daarvoor was ik van te voren wel gewaarschuwd en dat vond ik toen geen probleem. Ik heb zelf ook niet het idee dat het verkleurd is en ik vind persoonlijk dat glimmende echt niet mooi.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:25

De crosslink heeft niet zoveel toegevoegde waarde als je toch niet bitloos gaat rijden. Er zitten extra riempjes bij voor het bitloos rijden die je er altijd aan en af kan doen, en zonder al die riempjes is het bijna hetzelfde hoofdstel als een standaard halsterhoofdstel. Alleen de ringetjes van de sidepull kan je er niet afhalen, en de neusriem bestaat bij de crosslink en sidepull uit één gedeelte, waar het standaard halsterhoofdstel nog metalen stukjes ertussen heeft. Een neusriem uit één gedeelte zou wel wat stabieler kunnen zijn. Het enige verschil tussen de crosslink en de sidepull is dat je met de crosslink ook nog kaakgekruist kan rijden.

Als je de optie van bitloos rijden open wil houden, of de neusriem je zo bevalt, kan je voor een sidepull of crosslink gaan :j En anders gewoon een standaard halsterhoofdstel. Als je trouwens je wens zou doorgeven dat de neusriem uit één gedeelte moet bestaan, dan kan dat meestal ook wel.

Ik heb zelf een sidepull in translucent roze :D Geen beta-biothane, maar ik vind hem wel soepel. Toen ik de sidepull net nieuw had, was de neusriem wel hartstikke rond en sloot dat niet helemaal aan op het hoofd van mijn paard, maar na even gebruiken gaat hij zich beter vormen rond het hoofd!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:31

Zilco daar had ik inderdaad ook veel over gehoord, ik vind zelf de 'marathon' erg mooi. Alleen de veilige sites waar naar verwezen werd bleken niet meer te bestaan, dus ik dacht dat ze misschien niet meer regulier verkrijgbaar waren.

Nee bitloos ga ik niet doen denk ik, heb het een paar keer wel gedaan (sidepull) maar ik ben toch echt een dressuurruiter en mijn paard maakt zich veel sterker op de sidepull. En wedstrijden blijven wel een optie hier.

Fijn ook die foto's! Ik twijfel ook echt tussen bruin (chique) en feloranje (verkeersveilig) :')

Anoniem

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:34

Kijk even bij greendistance of outdoorruitersport, die hebben ze :j

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:40

En voor meer kleureninspiratie kan je eens kijken bij foto's van wedstrijden!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:43

Thanks! Ja, ik was het 'show je outfit'-topic al door geweest, maar het is soms lastig te zien welke kleur er exact genomen is en welk merk :j.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:45

Mijn Zilco (zie bovenstaand voor foto) heb ik bij http://www.ems-webshop.com/ besteld.
Hier komt ook mijn mentuig vandaan. En toen ik een kunststof hoofdstel zocht ben ik voor Zilco gegaan en tot nog toe geen spijt.
Fijne kwaliteit en zit goed bij mijn pony.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:53

Ik zou gaan voor Marylot! Super service! Vrijwel alles is mogelijk, ook bijvoorbeeld gewone gespen op de neusriem. Ik heb volgens mij de clickbridle en ben er super blij mee, zit je niet zo te hanessen met van die korte bitriempjes. Zelf ben ik langs geweest om m'n hoofdstel te laten maken, erg leuk om te zien. Jammere aan zilco vind ik beperkte mogelijkheden en daarnaast alleen in cob verkrijgbaar, mijn kleine kwpn van 1.60 paste dr al niet in (en niet een klein beetje ook).

Foto: Afbeelding

Afbeelding

Moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik dan wel weer een borsttuig van zilco bij heb en dat die ook prima bevalt (en die pastte wel :D)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:03

Het halsterhoofdstel van Zilco is ook in full verkrijgbaar zag ik.
Zelf heb ik er geen ervaring mee omdat ik een gewoon hoofdstel wilde.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Marylot crosslink of halsterhoofdstel? (+ kleuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:06

Het is alweer 2,5 jaar geleden, toen was het moeilijk moeilijk overal. Terwijl ik aan het uitzoeken was kreeg mijn paard van toen een blessure waar ze uiteindelijk aan overleden is, dit voorjaar dus pas uiteindelijk 1 gekocht, misschien dat de situatie nu heel anders is.