Endurance rijden met fietsbroek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 14:21

Ik was even aan het snuffelen over goede rijbroeken op de lange afstand en wat hoger tempo. Ik heb gelezen dat meer mensen last hebben van doorrijplekken op billen, benen en plasser. Bij mij is het plasserdeel 'de sjaak' en dat is echt niet prettig.

Ik heb een topic gevonden over wat mensen een fijne endurance rijbroek vonden en daarin riep ook iemand dat er mensen zijn die rijden in een lange fietsbroek of hardloopbroek.

Vooral in de fietsbroek ben ik geïnteresseerd. Want hier zit vulling in.

Is er iemand die daar mee rijdt? Geen last van de vulling? Of juist wel fijn? En dan een gewoon 'leggingmodel' of met de schouderbanden (lijkt me met plassen onderweg dan weer zo lastig).

Wie o wie?

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:25

1x gedaan, nou, dat was geen succes. Daarna maar een gewone endurance rijbroek aangeschaft.

Persoonlijk rijd ik het lekkerste met de broeken van StudOne.

Overigens zijn doorrijplekken toch vaak te wijten aan een verkeerde houding en zit.

Voor zowel de broeken als de houding en zit, kan ik je verwijzen naar GreenDistance (Esther Groen / Moragh)

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:30

En om doorrijplekken te voorkomen helpt het om bijv. Een legging onder je rijbroek te dragen (ook met 30graden en warmer)!

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:41

In bepaalde endurancebroeken zitten ook paddings, net als bij een fietsbroek.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:02

Fietsbroek was bij mij geen succes. De naadjes van de vulling schuurde bij mij in de zij/onderkant van mijn billen. Ik heb de laatste keer weer mijn gewone rijbroek aangetrokken.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:06

Sommige mensen die ik ken rijden al jaren met fietsbroeken, ook 100+ afstanden. Is denk ik net als met gewone rijbroeken kwestie van voorkeur.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:11

Ik heb nooit endurance gereden met een fietsbroek, maar ik heb wel vaker in mijn wielerbroek thuis getraind (in de bak). Ik vond het geen succes, omdat ik juist meer op de naden zat dan bij een gewone rijbroek. Kwestie van uitproberen denk ik. :j

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 17:13

Ruud_O schreef:
Overigens zijn doorrijplekken toch vaak te wijten aan een verkeerde houding en zit.


Helemaal waar natuurlijk. Bij mij nog een extra handicap. Vanwege een nare blessure in het bekken en een extreem breed paard heb ik een soort 'opbouw' op het zadel gemaakt, zodat ik niet zo breed zit. Maar juist die opbouw zorgt voor doorrijplekken, helaas. Hij helpt weer wel voor de rest :D

StudOne zie ik vaak voorbij komen. Dus die hou ik in t achterhoofd.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 17:14

rox_en_wilvy schreef:
En om doorrijplekken te voorkomen helpt het om bijv. Een legging onder je rijbroek te dragen (ook met 30graden en warmer)!


Bij 30 graden ga ik echt niet rijden, hoor! Ga ik zelf tegen de vlakte! _O-

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:18

Heb zelf een keer een paar uur rit gemaakt met een wielrenbroekje... Nou, ik had net t gevoel alsof ik een mega prop maandverband onder me had. :')
Dus geen aanrader! Ik zou idd ook naar de echte endurance broeken gaan kijken.
(En de naden zijn ook niet prettig)

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:13

Fabster schreef:
rox_en_wilvy schreef:
En om doorrijplekken te voorkomen helpt het om bijv. Een legging onder je rijbroek te dragen (ook met 30graden en warmer)!


Bij 30 graden ga ik echt niet rijden, hoor! Ga ik zelf tegen de vlakte! _O-


Bijwijze dan hè :o :P

Rebekka78
Berichten: 97
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:12

Ik denk dat je het het beste uit kunt proberen. Wat voor de een fijn rijdt, is voor de ander een drama. Anders koop je op marktplaats een tweedehands fietsbroek, of een goedkoop model om het eens uit te proberen?

Op de racefiets zit het in ieder geval heerlijk kan ik zeggen. :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:25

Je hebt ook fiets ondergoed met padding, is dat niet iets? Kun je daarover een gewone rijbroek doen.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:57

Ik heb ook fietsbroeken met padding (voor het mountainbiken) de padding is veel kleiner als in een paardrijbroek met padding. Het fietszadel is ook kleiner als je paardrijzadel :)
Ik kan er ook niet mee rijden en rij altijd met saddlebums. Esther verkoopt ze.
Daarentegen zie ik weer vaak mensen paardrijden in een gewone hardloopbroek. Dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Blazee

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-06-08
Woonplaats: Smilde

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:08

Misschien helpt een zadelbontje over de zadel heen?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 16:22

Bontje heb ik, maar dat is m niet. Die past ook niet over mijn 'opbouw' meer. Ik heb vandaag mijn nieuwe endurancebroek gekregen én naadloze onderbroeken gekocht. Verder hoop ik binnenkort een afspraak te hebben voor een Ghost zadel. Eens zien of dat beter gaat.

Eerlijk gezegd zou ik gewoon mijn paard moeten verkopen en 1 kopen die beter bij mij past. Ze is nl veel te breed voor mij. Dan wordt het met allerlei kunst en vliegwerk niet beter, eigenlijk. Maar goed, het is mijn paard en die gaat niet weg. Dus we modderen gewoon verder.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:53

Heb net met mijn nieuwe endurance rijbroek gereden, maar wát een verschil! Geen fietsbroek meer nodig, hoor!

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:58

welke is het geworden?

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:11

Goed om te horen, maar dan ben ik ook nieuwsgierig ;)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 13:19

Takooha. Ik wou goedkoop beginnen, voor het geval ik het toch niks vond. Maar hier ben ik al blij mee. Moet er wel eerlijk bij zeggen, dat ik maar een kort rondje heb gedaan, om te kijken of het wst is. Van de week ga ik een langere route doen, om te kijken of het dan nog steeds lekker zit.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:21

Heeft die ook paddings?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 13:27

Nee, het is een soort legging, alleen van trainingsbroeken-stof (geen joggingstof, maar van die glimmende trainingspakken). De naden lopen niet door het kruis, maar voor langs, zal ik maar zeggen. Heel fijn is dat.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:53

de plaats van de vulling voor een fietsbroek is heel anders dan voor paardrijden.
een fietszadel is smal en op een race sportfiets zit je voorover.
bij een paardrijzadel zit je op je kont, sorry ;) ;) ook bij lichtrijden/staan heb je heel andere contact punten als op de racefiets.
je schuurt langs je zadel, zodra de stiknaden daar tussen komen gaat het fout.

naadloos ondergoed, schaatsbroeken en leggings zijn een veel betere keuze.
endurance rijbroeken hebben hun bestaansrecht omdat ze geoptimaliseerd zijn door de gebruikers/fabrikant voor specifiek paardrijden.
ik zou zeggen nu nog degene vinden met de prettigste pasvorm en stof.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:04

BMHP schreef:
de plaats van de vulling voor een fietsbroek is heel anders dan voor paardrijden.
een fietszadel is smal en op een race sportfiets zit je voorover.
bij een paardrijzadel zit je op je kont, sorry ;) ;) ook bij lichtrijden/staan heb je heel andere contact punten als op de racefiets.
je schuurt langs je zadel, zodra de stiknaden daar tussen komen gaat het fout.

naadloos ondergoed, schaatsbroeken en leggings zijn een veel betere keuze.
endurance rijbroeken hebben hun bestaansrecht omdat ze geoptimaliseerd zijn door de gebruikers/fabrikant voor specifiek paardrijden.
ik zou zeggen nu nog degene vinden met de prettigste pasvorm en stof.


Wat is jouw niveau in de endurance of liever gezegd kwa paardrijden überhaupt? Dit is namelijk typisch een opmerking van iemand die zelf niet rijdt!

De Takahoo is prijs kwaliteit verhouding gelijkwaardig aan de stud one. Takahoo is eenvoudig en slijt snel en goedkoop. De stud one gaat jaren mee en zelfs bij intensief gebruik, iets duurder maar het zeker waard. Ik zweer bij de Stud One en voorkomt ook de doorrijd plekken in mijn knieholtes ;)

Voor de trainingsritjes gebruik ik nog wel eens hardloopbroeken maar slijten uiteraard een stuk sneller (op mijn niveau althans)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:19

en wat is jouw nivo op de racefiets Donna?

typisch een antwoord van iemand die niet fietst en half leest.
ik heb niets gezegd over endurance broeken als takahoe? en stud whatever :)

Dankje voor de uitleg van de endurance broeken, iemand die veel paardrijd wist dit natuurlijk al, iemand met minder ervaring heeft soms advies nodig.