welk ras voor buitenrijden / endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Andra_S
Berichten: 372
Geregistreerd: 10-07-15

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:46

Criollo. Maar misschien zijn die wel duur.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:51

Quarters, Paints en Appaloosa's kunnen ook heel geschikt zijn. Deze paarden hebben best uithoudingsvermogen ze zijn namelijk oorspronkelijk gefokt om de hele dag achter de kuddes aan te rijden. Omdat ze voor dat doel gefokt zijn hebben ze over het algemeen gangen die lekker zitten en zijn het meestal nuchtere koel in het koppie dieren.

Een vriendin van mij heeft een Quarter die Engels ingereden is. Misschien is het niet zo voor de hand liggend maar in de VS rijden mensen ook gewoon dressuur en springen met Quarters en Paints omdat die paarden daar het meest voorkomen.

Het leuke aan de Quarters die ik dan ken is dat ze in het rijden lekker voorwaarts zijn, ze kunnen best hard galopperen als je het vraagt. Maar ze zijn niet echt heet en nerveus.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:01

Ik denk dat een gelder of Groninger wel wat is. Niet lomp maar wel wat groter.
Mijn Tuiger heeft Gelders bloed en is heel licht te rijden, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn maar dan gewoon moet zoeken tot je wat vind.

Anders zou ik gaan naar een wat meer western paardje (quarter etc.) Want deze paarden zijn behendig, koel in het hoofd en hebben goed uithoudingsvermogen.

Een kruising Arab zou toch ook een mogelijkheid kunnen zijn? :)

gaucho

Berichten: 9532
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 07:32

Meeste quarters / amerikaanse app en paint zijn juist niet geschikt voor hogere klassen endurance. Deze paarden zijn het ras met de meeste 'sprint' spiervezels. Quarter komt van quart mile, de sprintraces waar quarters voor gefokt werden. In Amerika lopen ze nog steeds sprintraces op de renbaan. Voor endurance wil je juist geen sprintspieren, maar het type slowtwitch spieren dat het lang volhoudt op aerobe verbranding. Arabieren hebben deze het meest.

Ik heb zelf een criollo / volbloed kruising en ik denk dat ie dat inderdaad wel zou kunnen. Galop gaat 'm het makkelijkst af en houdt ie uren vol. Heeft ook altijd heel snel weer een lage hartslag.

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 07:43

Je noemt bij een Gelders wel wakker niet makkelijk bloed mn Johnson geeft niet de makkelijkste paarden .
Heb zelf een Gelderse v Ahoy
Dit is wel een klassiek type , maar ze blijft lopen en is super braaf te rijden .
Een Kwpn is zeker geschikt mits je het juiste bloed zoekt .
Of een leuke andalusier / Lusitano

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:06

gaucho schreef:
Meeste quarters / amerikaanse app en paint zijn juist niet geschikt voor hogere klassen endurance. Deze paarden zijn het ras met de meeste 'sprint' spiervezels. Quarter komt van quart mile, de sprintraces waar quarters voor gefokt werden. In Amerika lopen ze nog steeds sprintraces op de renbaan. Voor endurance wil je juist geen sprintspieren, maar het type slowtwitch spieren dat het lang volhoudt op aerobe verbranding. Arabieren hebben deze het meest.

Ik heb zelf een criollo / volbloed kruising en ik denk dat ie dat inderdaad wel zou kunnen. Galop gaat 'm het makkelijkst af en houdt ie uren vol. Heeft ook altijd heel snel weer een lage hartslag.


TS laat weten dat ze in de lagere klasse wil rijden. Ik ben met je eens dat je waarschijnlijker WK zult winnen met een Arabier. Maar voor de lage klasse waarbij de afstand kleiner is een Amerikaans ras prima. Verder laat TS weten geen grote ambities te hebben.

Sherivey
Berichten: 8685
Geregistreerd: 06-11-15

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:11

Ik heb zelf een KWPN'er, en zodra ik daarmee fatsoenlijk alleen naar buiten kan, wik ik hier ook endurance mee gaan rijden. Klasse 1 en 2 moet hij best aankunnen zolang hij gezond blijft en regelmatig beweging krijgt. Oke misschien halen we geen 1e plaats, maar gezond de eit uitrijden vind ik veel belangrijker :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:56

Zinzi_jewel schreef:
Je noemt bij een Gelders wel wakker niet makkelijk bloed mn Johnson geeft niet de makkelijkste paarden .
Heb zelf een Gelderse v Ahoy
Dit is wel een klassiek type , maar ze blijft lopen en is super braaf te rijden .
Een Kwpn is zeker geschikt mits je het juiste bloed zoekt .
Of een leuke andalusier / Lusitano



Ik denk dat je bij dat soort paardjes gewoon net de juiste moet hebben:)

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:05

Jij geeft aan een Arabier te klein te vinden, maar dan kijk je naar het verkeerde type. Franse en Russen hebben zeker voldoende maat (160 is geen uitzondering) en hebben voldoende body.

Een kruising met Arabier kan ook zeker goed uitpakken, NRPS dus.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:32

Ik zou vooral kijken naar je ambities ( is dat meer dan klasse 2 ) dan raad ik je echt aan naar een paard te kijken wat makkelijk beweegt , en nog veel belangrijker makkelijk en comfortabel zit ! En daarbij gezond en uithoudingsvermogen heeft.
Inderdaad elk ras kan een klasse 1 en 2 lopen maar 40 km of meer op een dier wat niet zit is geen doen. Dier moet dus makkelijk kunnen bewegen en braaf/makkelijk in de omgang zijn.
Genoeg go hebben en dus van nature graag willen bewegen.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:56

Princesj schreef:
Een kruising met Arabier kan ook zeker goed uitpakken, NRPS dus.

Kán idd. Helaas is mijn kruising arabier x kwpn niet echt geschikt. Beweegt makkelijk genoeg, heeft ook voldoende uithoudingsvermogen, maar is een heel lastig paard om alleen mee buiten te rijden.
Als er een ander paard mee is, heeft hij geen probleem.

Wat betreft QPA's ga ik met gaucho mee, die zijn niet echt geschikt. Ze zullen het wel kunnen, uiteindelijk, maar vanwege hun spieren hebben ze hiervoor meer training nodig dan een gemiddeld paard.
Ze zijn er simpelweg niet op gebouwd.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:53

ik volg de posters die je een paard aanbevelen wat makkelijk en comfortabel loopt, gezond en cool in de kop is.

Ik zou niet voor een te groot paard met veel massa gaan, de gewrichten worden dan toch zwaarder belast en onder bv KWPN ers zijn er teveel die met artrose te maken krijgen.
Engels Volbloed en Arabieren hebben toch minder problemen met veel lopen.

mijn keus is een Anglo Arabier of een WB mix gefokt richting eventing.

mariska1981
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: BORGER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:01

Ik heb zelf een draver,

Dravers hebben een groot uithoudingsvermogen,zijn over het algemeen zeer betrouwbaar.

Rij er lange buitenritten mee,hij heeft een super relaxte draf en een heerlijke comfortabele galop,mijn draver kan ook tölten. De dravers die ik in het verleden gereden heb,zijn rijtechnisch goed te rijden en zitten prima.

Misschien toch even gaan kijken naar een draver,die al een tijdje onder het zadel gereden wordt.

Kijken en proberen kan geen kwaad toch??

BabiiVeeraa
Berichten: 1004
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:03

Princesj schreef:
Jij geeft aan een Arabier te klein te vinden, maar dan kijk je naar het verkeerde type. Franse en Russen hebben zeker voldoende maat (160 is geen uitzondering) en hebben voldoende body.

Een kruising met Arabier kan ook zeker goed uitpakken, NRPS dus.


Dit inderdaad. De Arabier heeft de naam "klein" te zijn, maar ze worden steeds groter. Ook buiten de Russische en "Franse" lijnen is 1.58/1.60 geen bijzonder iets meer. Wel hebben deze bloedlijnen vaak meer body, waardoor ze niet alleen hoog zijn maar ook massa hebben.

MaritB

Berichten: 8637
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:11

Ik rij endurance met een Welsh Cob korte stevige maar zeker sterke pony. De pony is 1.41 en ik ben 1.70 en dat gaat heel prima.

Qua wel en niet willen lopen is dat vooral gewoon karakter afhankelijk en misschien ook wel een beetje doorzetten. Want Carwyn wilde eerst ook niet echt lopen, maar tegenwoordig? Niet te stoppen ;)

Wendy schreef:
Princesj schreef:
Een kruising met Arabier kan ook zeker goed uitpakken, NRPS dus.

Kán idd. Helaas is mijn kruising arabier x kwpn niet echt geschikt. Beweegt makkelijk genoeg, heeft ook voldoende uithoudingsvermogen, maar is een heel lastig paard om alleen mee buiten te rijden.
Als er een ander paard mee is, heeft hij geen probleem.

Wat betreft QPA's ga ik met gaucho mee, die zijn niet echt geschikt. Ze zullen het wel kunnen, uiteindelijk, maar vanwege hun spieren hebben ze hiervoor meer training nodig dan een gemiddeld paard.
Ze zijn er simpelweg niet op gebouwd.



Het is natuurlijk wel te trainen om mee naar buiten te kunnen gaan :)

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:14

Mijn arabier is rond de 160 cm,en ts vind dat klein ik vind dat wel een fijne maat. :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:22

mariska1981 schreef:
Ik heb zelf een draver,

Dravers hebben een groot uithoudingsvermogen,zijn over het algemeen zeer betrouwbaar.

Rij er lange buitenritten mee,hij heeft een super relaxte draf en een heerlijke comfortabele galop,mijn draver kan ook tölten. De dravers die ik in het verleden gereden heb,zijn rijtechnisch goed te rijden en zitten prima.

Misschien toch even gaan kijken naar een draver,die al een tijdje onder het zadel gereden wordt.

Kijken en proberen kan geen kwaad toch??


Dravers zijn denk ik heel erg geschikt voor de endurance.
Ik zie ook wel vaak kruisingen van Arabier en Draver.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:34

Ik zeg een Groninger! Iets steviger dan de KWPN, maar niet lomp. Erg koel in het hoofd en super braaf.

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:10

Ik zeg ieder paard wat je maar kan bedenken. Er lopen zoveel rassen mee in de endurance en ook nog in alle klasses. Het hangt van je doelstellingen af welk paard het meest geschikt is voor jou.

Ikzelf rijd samen met mijn Arabier en mijn dochter rijdt met haar Engels volbloed (Ex-koerspaard). Door goed en bedachtzaam te trainen zullen beiden volgend seizoen in de K2 starten en doorgroeien naar de K3

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:43

MaritB schreef:
Wendy schreef:

Kán idd. Helaas is mijn kruising arabier x kwpn niet echt geschikt. Beweegt makkelijk genoeg, heeft ook voldoende uithoudingsvermogen, maar is een heel lastig paard om alleen mee buiten te rijden.
Als er een ander paard mee is, heeft hij geen probleem.

Wat betreft QPA's ga ik met gaucho mee, die zijn niet echt geschikt. Ze zullen het wel kunnen, uiteindelijk, maar vanwege hun spieren hebben ze hiervoor meer training nodig dan een gemiddeld paard.
Ze zijn er simpelweg niet op gebouwd.



Het is natuurlijk wel te trainen om mee naar buiten te kunnen gaan :)

En jij dacht dat ik dat niet doe?
Niet alles is te trainen :n

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:02

Volgens mij vond ts 1.60 toch een geschikte maat?

Iig, volgens mij moet je voor endurance ook niet veel groter zoeken. Je moet vlot op en af kunnen stappen (ik ben mini dus 1.65 is voor mij al gigantisch groot :+ ) en grote paarden zijn vaak minder economisch in hun bewegingen vergeleken met kleinere paarden.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 20-11-15 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:03

Thioro schreef:
Volgens mij vond ts 1.60 toch een geschikte maat?

Iig, volgens mij moet je voor endurance ook niet veel groter zoeken. Je moet vlot op en af kunnen stappen (ik ben mini dus 1.65 is al voor mij al gigantisch groot :p) en grote paarden zijn vaak minder economisch in hun bewegingen vergeleken met kleinere paarden.


Gne Gne, kom ik aan met Tuiger van 1.80:')

Ik zou idg een fijn paardje nemen, geen zware warmbloed. Dat wil je zelf ook niet:)

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:07

Sja en daar zou ik dus niet op kunnen rijden. :+
Met een ladder raak ik er misschien nog op geklauterd maar ik zou de bewegingen gewoon niet kunnen volgen, tenzij ze heel vlak zijn en dan nog (iets zegt mij van niet :P ).

Billy_Jean

Berichten: 30
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Zwolle

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:12

Ik denk dat een kruising arabier een goede keuze zou zijn. En dan natuurlijk wel een met karakter wat jou aanstaat.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:16

Thioro schreef:
Sja en daar zou ik dus niet op kunnen rijden. :+
Met een ladder raak ik er misschien nog op geklauterd maar ik zou de bewegingen gewoon niet kunnen volgen, tenzij ze heel vlak zijn en dan nog (iets zegt mij van niet :P ).


Tuiger? Neej :')
Hij is wel het paard die ik ken die het hoogst opgooit.