welk ras voor buitenrijden / endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 13:50

Ik wil graag beginnen met endurance en zoek hier een geschikt paard voor. Ik heb geen grootse ambities dus als het paard de lagere klasses aan kan is dat goed genoeg. Om de zoektocht wat makkelijker te maken is het handiger (merk ik) om gericht naar een bepaald ras te zoeken. Ik zoek een paard tussen de 155-165, geen lomp/sterk paard liever iets sensibel maar wel betrouwbaar en cool en max. 4.000 euro. Geen draver vanwege de harde draf en slechte galop, een arabier vind ik weer te klein, Fries vind ik niet prettig rijden vanwege het hoge opgooien, met de KWPN-ers die ik in het verleden heb gehad heb ik nooit goed kunnen buitenrijden omdat ze te schrikkerig waren. Wie heeft de gouden tip?

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:51

Je zegt niet te fors, maar een braaf paard met uithoudingsvermogen en die een sprong aankan.. Wat dacht je van een Groninger of een Gelder? Wel wat massiever, maar niet lomp.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:52

Kijk eens op het topic berberpaard

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:53

Toch een draver die goed omgeschoold is. Die zijn prima geschikt.

Een sportmodelletje haflinger of andere koudbloed zal ook voldoen.

Belangrijkste is toch wel karakter en een stuk go in het paard.

fannetje

Berichten: 3551
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:55

Ik heb zelf een NRPS-er, denk dat dat wel wat voor je kan zijn. Arabieren heb je trouwens ook in grotere maten. Anglo-arabier kan ook.

gaucho

Berichten: 9532
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:58

Ik ben zelf super tevreden over een kruising criollo / engels volbloed voor dit soort werk, maar ik weet niet of die tegenwoordig nog voor jouw budget te krijgen zijn. Verder voldoen ze denk ik aan alle eisen, vast ter been, hard, lopen graag maar wel koel in de kop.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:00

Als je echt endurance overweegt en beetje mee wilt komen zou ik kijken naar arabier ,anglo-arabier ,engelse volbloed,nrps,kwpn met veel bloed, draver.en kruisingen met zulk bloed.
en dat je eerst geen fijne kwpn had wilt niet zeggen dat iedere kwpn zo is,net als dat je zegt arabier is te klein je hebt ook grote.

Als ik jou was zou ik zoeken naar een paard waar je gewoon fijn mee naar buiten kunt braaf is en waar je een klik med hebt.koudbloeden zou ik zelf niet nemen omdat je dan minder makkelijk mee komt met de endurance of moet al koudbloed kruising zijn denk aan haflo of arabofries

ikke

Berichten: 37587
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:01

Elk goed gezond en correct opgeleid paard kan klasse 1-2 lopen. Iedereen die hier dus een ras noemt, doet de hele rest van de paardenwereld tekort!

Wat veel erger is, is dat veel endurance paarden gewoon niet opgeleid worden om correct te lopen en te dragen EN dat veel ruiters er als halve zoutzakken op zitten. Daar krijg je elk paard mee kapot, al zullen sommige het langer wat volhouden dan anderen........

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:05

Billy20 schreef:
Geen draver vanwege de harde draf en slechte galop,

:Y) Dat is misschien een beetje tunnelvisie w.b.t. de dravers, een naar "rijpaard" omgeschoolde draver kan prima galopperen! Ik zie ze vaak genoeg meedoen in de endurance, zijn fijne ranke paarden met een uithoudingsvermogen waar je U tegen zegt.. :)

Ik zou persoonlijk voor een (kruising) arabier gaan, dat is toch het eerste ras waar ik aan dacht bij jouw beschrijving.. :)

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:09

Ik ga jou even een PB sturen, vorige week een heel leuk paardje gefotografeerd die perfect in je beschrijving zal passen (en te koop is) :)

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:09

ikke schreef:
Wat veel erger is, is dat veel endurance paarden gewoon niet opgeleid worden om correct te lopen en te dragen EN dat veel ruiters er als halve zoutzakken op zitten. Daar krijg je elk paard mee kapot, al zullen sommige het langer wat volhouden dan anderen........


Daar doe jij nou weer een heleboel enduranceruiters mee te kort ;)
Bovendien geloof ik niet dat TS een endurancepaard zoekt die al wat seizoenen in de benen heeft, maar gewoon een paard dat daarvoor geschikt is.

TS: ik zou lekker naar een NRPS kijken, of idd een Groninger als je toch wat 'zwaarder' zoekt.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:20

Staar je niet blind op een ras, want alle rassen kunnen een klasse 1 of 2 goed uitlopen.

Je ziet van alles in de endurance. Van fjord tot KWPN tot (kruising)arabier.

Goed geschoolde dravers kunnen overigens ook prima galopperen en doen het vaak goed in endurance, maar ik kan die van mij niet bepaald "cool" noemen. :=

En om nog een vooroordeel weg te nemen; mensen die serieus met de sport bezig zijn, trainen juist (ook) dressuurmatig! ;)

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 14:20

Een een grote arabier en een anglo-arabier spreekt me wel aan, maar die zie ik erg weinig te koop en zeker in de prijsklasse waarin ik zoek niet. Ik denk dat het karakter van de draver wel past maar ben toch bang voor een paard dat alleen maar hard draaft en moeilijk gallopeert. Bovendien wil ik ook graag wat dressuurmatig kunnen rijden. Wellicht dat een goed opgeleide draver een optie is maar ik blijf er wat huiverig voor. Met een Groninger/Gelders paard ben ik bang voor zo,n lomp en oersterk paard.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 14:23

Ik snap dat alle rassen fysiek een lage klasse endurance uit kunnen lopen maar het gaat me vooral om het karakter dat geschikt is voor de endurance. Mijn huidige KWPN-er kan de kilometers prima aan, maar ze is redelijk onmogelijk met buitenrijden en veel plezier heeft ze er ook niet in.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:31

Dan moet je dus selecteren op karakter, en niet op ras ;)

De ene Arab is de andere niet, en dat geldt voor elk ras imo.

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:34

Die mensen die bij mij op stal staan hebben allemaal een arabier waar ze endurance meer rijden. Volgende week wordt er bij ons op stal (Otterlo) een endurance wedstrijd gehouden. Ik weet niet waar je woont, maar wellicht kun je langs komen om te komen kijken?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:44

Billy20 schreef:
. Met een Groninger/Gelders paard ben ik bang voor zo,n lomp en oersterk paard.


Ze zijn wel sterk maar niet sterk in de hand als je dat bedoeld. (en dan heb ik het over Gelders...over Groningers kan ik niet veel vertellen. Gelderse zijn eerder licht in de hand.

Lomp zijn Gelderse allerminst. Het zijn de allrounders van het KWPN. Dressuur, mennen, springen.
Er is er ook een geweest die hoog in de endurance liep.

Als je ambitie hebt om hoger te komen in de enurance zou ik voor een draver of een arabier gaan.
geen ambitie maar ook een dressuurrijen of springen....zou ik naar een moderne Gelderse(KWPNgefokt) gaan of een KWPN springpaard gefokte.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 15:40

NatasjavE schreef:
Billy20 schreef:
. Met een Groninger/Gelders paard ben ik bang voor zo,n lomp en oersterk paard.


Ze zijn wel sterk maar niet sterk in de hand als je dat bedoeld. (en dan heb ik het over Gelders...over Groningers kan ik niet veel vertellen. Gelderse zijn eerder licht in de hand.

Lomp zijn Gelderse allerminst. Het zijn de allrounders van het KWPN. Dressuur, mennen, springen.
Er is er ook een geweest die hoog in de endurance liep.

Als je ambitie hebt om hoger te komen in de enurance zou ik voor een draver of een arabier gaan.
geen ambitie maar ook een dressuurrijen of springen....zou ik naar een moderne Gelderse(KWPNgefokt) gaan of een KWPN springpaard gefokte.


Ik bedoel beide lomp in de omgang en sterk tijdens het rijden. Ik sta wel open voor een Gelders gefokt paard. Hoewel de Parcival (xJohnson) die ik heb gereden behoorlijk pittig was en niet geschikt voor een buitenrit. Tot op heden heb ik altijd dressuurgefokt KWPN-ers gereden en daar was geen normale buitenrit mee te rijden.

Dorien66

Berichten: 1654
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:46

In principe komen alle rassen en kruisingen in aanmerking, maar als ik dan toch een ras zou moeten adviseren, is het de Trakehner. Ze beschikken (over het algemeen) over het juiste karakter en ze hebben een groot hart, letterlijk en figuurlijk. De meeste zijn fijn/sportief gebouwd, hebben keiharde benen/hoeven en beschikken over een goede basisconditie en enorm uithoudingsvermogen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:51

Ik denk eerder dat het probleem bij de eigenaar ligt.met ieder paard kun je buiten rijden,maar als ze nooit wat gezien hebben en niks gewend zijn en alleen hun rondjes in de bak mogen lopen uurtje op de wei en de kilo,s krachtvoer ja.daar kan dat paard niks aan doen.de meeste dressuur paarden voeren genoeg bloed en genoeg bloed wil je vaak in de endurance oom is het geen arabier of volbloed,draver dan is het vaak een nrps of kruising met deze.
En ja ieder paard kan een klasse 1 en 2 uit rijden,maar ik zou dan oom graag mee boven aan kunnen rijden.
Als ik jou was zou ik gewoon gaan kijken bij paarden die je kwa uiterlijk bevallen en dan ga je kennis maken met hun karakter en dit gewoon meerdere keren als je op begin denkt dat het eventueel wat kan zijn. Mijn eng.volbloed is nu 21jr en ik heb nu een nrps half arabische gekocht voor (m)endurance. Een welshpartbred zou ook nog wat kunnen zijn voor je maar zullen je wel te klein zijn

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:01

Een grote Connemara zou perfect kunnen! Sportief, werklust waar je "u" tegen zegt, maar ook nuchter.
( maar, ik zeg het nog maar eens: ik ben ernstig bevooroordeeld...)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:49

Punz schreef:
Een grote Connemara zou perfect kunnen! Sportief, werklust waar je "u" tegen zegt, maar ook nuchter.
( maar, ik zeg het nog maar eens: ik ben ernstig bevooroordeeld...)

Dit zijn ook erg goede pony,s inderdaad erg hard ook

Luuntje_xxJarig
Berichten: 41
Geregistreerd: 29-06-15
Woonplaats: Heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:17

denk dat een sport type haflinger ook wel geschikt is voor endurance. ik heb zelf een fjordje die was heel snel bezweet met haar dikke winter haren maar heb haar nu geschoren! veel fijner. ze is nu 4 misschien ooit eens een endurace route rijden lijkt me zooooo vet!!

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:38

Zoals iedereen al vermeld: elk ras kan de lagere klassen uitrijden. Wil je echt hoger endurance gaan rijden kom je vaak toch bij een arabier uit. Die hebben het meeste uithoudingsvermogen en goede voeten/benen. Een engelse volbloed kan ook goed mee qua uithoudingsvermogen maar is wat zwakker op de voeten. Een draver is vaak ook een kilometervreter met goede hoeven maar ze moeten idd goed omgeschoold zijn.
Anglo's kunnen bloednerveuze paarden zijn (erger dan de 2 basisrassen apart).
Criollo/engelse volbloed is idd ook geschikt. Als je zoiets wil moet je eens bij een polostal kijken of ze geen paarden te koop hebben. Voor polo kosten ze een fortuin maar oudere paarden worden vaak wel voor recreatie verkocht aan redelijke prijzen. Voordeel van polopaarden is dat die perfect opgevoed zijn en een hele goede galop hebben. Hun draf en stap moet vaak wel aan gewerkt worden (vaak worden ze enkel in galop op snelheid gewerkt, stap en draf worden ze in sukkeltempo gereden).
Vroeger een tijdje een ex-polopaard gereden. Merrie met een fikse handleiding aan de hand maar rock-solid onder het zadel en ongelooflijk comfortabel. Een rolls royce zoals haar eigenaar haar noemde.

Kwpn is volgens mij enorm verscheiden. Kunnen rilkikkers zijn, of tamzakken.

En veel is met opvoeding te verhelpen. Ik houd wel van wat sensibel (heb nu een engelse volbloed) maar ik wil geen hysterische dramaqueens en de enige waar ik dat niet aan het verstand gepeuterd kreeg was een Ferro. En oja, ook de arabofries met onbekende afstamming, ubersensibel beest was dat.
Maar de volbloeden of volbloedkruisingen (Trakehner is ook leuk idd) zijn meestal toch wel voor rede vatbaar.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:41

RPA ---> TEN