Trainingsschema's vergelijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:51

Jolindaa schreef:
Ik heb onbewust ook voor het grote deel het schema van Tonkie gevolgd en ook met goed gevolg.
Ik reed in het begin voornamelijk 11 km per training. Waar wij in het begin een gemiddelde hadden van 8,7 km/h op deze afstand, liep hij na verloop van tijd ( en dat ging vrij snel ) dezelfde afstand met een gemiddelde van 16,5km/h zonder galop. In een week reden we in het begin zo'n 40 km per week (2x 11 km en 1x 20 km).
Een keer in de week rijd ik een echte training, waarbij we momenteel op de 40km zitten. We rijden klasse 1, nu de derde wedstrijd in kootwijkerbroek in aantocht. We gaan daar de 31km rijden :j
Ik rijd met een 6 jarige arabisch volbloed ruin.

Onze laatste wedstrijd in Etten-Leur was niet zo'n succes. Daya schrok ergens van, vraag me niet waarvan, waardoor hij begon te steigeren en te springen na binnenkomst en daardoor was zijn hartslag 78 :+ Naderhand afgekeurd op locomotie: te korte voeten en daardoor liep hij wat kort. De eerste wedstrijd in KWB uitgelopen met 11,37km/h en goede waarden :)

Die blokweken had ik nog niet zo gedacht. Hield zelf meestal 4 dagen rust aan na een week of 2 trainen. Was allemaal nog niet zo precies. Ik kijk per dag naar hoe Daya het land uit komt. Van de week was hij nog niet helemaal fit en een beetje moe, toen heb ik het lekker gelaten. Hem lekker gepoetst en terug gezet. De dag erna konden we er weer vol goede moed tegenaan.

Het is ook geen exacte wetenschap he :') Was het maar zo simpel, haha.



Klinkt op zich prima. Maar 16,5 km/u vind ik wel erg hard voor een 6 jarige.. Als je nou veel galoppeert is het niet erg maar alles draven.. draven boven de is 16 km/u zeer belastend voor banden en pezen, zeker voor een 6 jarige.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:53

Mijn KWPN-er loopt nieteens 16 km p/u als ik alles draaf. Ik draaf max 15/16 km p/u en dan komt mijn gem snelheid nieteens boven de 14 p/u.
Weet je dat zeker Jolinda? Want dat vind ik voor een Arabier zeker pittig.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:55

bella24 schreef:
Dat is ook wel het idee van bloktrainingen toch? Je stapelt trainingen (dus een pittige periode) en dan rust. Anders zou je het net zo goed over een langere periode uit kunnen smeren. Met een blok doe je juist kort en intensief. Graag reacties als jullie het er niet mee eens zijn hoor! Maar zo heb ik het begrepen.


Die prikkeling doe je mijn inziens door de bodem te veranderen of snelheid op te voeren of heuvels mee te nemen.
En tevens heb ik meegekregen dat in het wedstrijdseizoen de wedstrijd je prikkel is. En dat je dus ook niet teveel prikkels wilt achter elkaar omdat het lichaam dan niet voldoende kan herstellen.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:03

Hmm... Kan dat ik me vergist heb hoor! Ik heb niemand om het mee te vergelijken, dus ik heb geen "normaalwaarden". Als ik op iets uitkom met rekenen, ontdek ik dus in eerste instantie geen grote afwijkingen :+
Wat ik me nu kan bedenken is dat ik er 50 minuten over gedaan zou hebben, ipv 40.. Dan zou mijn gemiddelde uitkomen op 13,2km/h, alleen draven op 11km.
Is dat aannemelijker :+ ?

Normaal kijk ik altijd naar de starttijd, maar dat was ik 1 keer vergeten en toen dus "gegokt", maar nu kan ik me dus niet meer herinneren of ik om 5 over 9, of 5 voor 9 was begonnen met rijden:+ eindtijd kwart voor 10, dus of 40 minuten , of 50... Ik dacht dus 5 over 9, maar ik kan het goed verkeerd hebben hoor. Had al 2 dagen op dezelfde tijd (ongeveer) gereden met enkele minuten verschil en dus was ik de kluts even kwijt. Dan zal het 50 minuten zijn geweest met een gemiddelde van 13,2. Dat is dan aannemelijker denk ik.

Bedankt voor de hulp :j

Ik moet zeggen dat Daya als dieseltje werkt. De eerste km is hij wat zoekende naar een fijn tempo, maar als eenmaal dat tempo gevonden is, gaat ie als de brandweer en is hij fijn stabiel. Dit punt probeer ik steeds verder uit te breien zodat hij dit langer volhoudt. Met kleine stapjes vooruit, want dat is voor hem het meest comfortabel.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:37

Dat is zeker aannemelijker. :) Gebruik je geen GPS app op je telefoon? Alle ritten die ik maak leg ik vast in mijn app heel handig. :j

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:42

Je kunt het ook nameten met afstandmeten.nl en dan je begin- en eindtijd invullen.
Doe ik soms als mn endomondo de draad kwijt is :j

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:55

Ik gebruik mapmyrun, nooit problemen gehad met de draad kwijt raken. :)

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:22

Oke... Hier even een trainingsvraagje, ik heb het idee dat we vastlopen...

Jonge pony (5) is dit jaar begonnen met echte ritjes. Standaardritje is ca. 7 km, eerst voornamelijk in stap, maar pony gaf aan meer tempo aan te kunnen, dus daarna gaan afwisselen en met draf en af en toe een klein stukje galop. Dit stuk reden we 2x per week, soms vervingen we 1x 7 km door 1x 13 km, de lange route dan vrijwel helemaal in stap. Daarnaast 1x per week longeren en meestal nog 1x per week aan de hand werken.

Nu heeft hij bijna 3 weken min of meer stilgestaan i.v.m. de hitte. Gisteren er weer op gekropen voor een staprit van 5 km, maar de laatste 2 km begon hij al helemaal terug te vallen in tempo. Het lijkt wel alsof zijn conditie teruggevallen is tot voor we begonnen aan het begin van de zomer.

Hoe kan ik nu het beste verdergaan?

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:50

In 3 weken kan de conditie in feite niet helemaal weg zijn. Als hij bij 5 km stappen al niet meer wil dan is het of een mentaal probleem (geen zin, last van de warmte of hoge luchtvochtigheid), of hij heeft ergens pijn.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:52

Het kan natuurlijk ook dat hij het te saai vind en daarom dus maar rustiger aan gaat doen.. Maar wat het exact is daaar moet je het paard echt voor kennen. Mits er niets medisch is.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:54

Op mijn telefoon is de gps stuk :-( laatst had ik een rit van 26km, voornamelijk gedraafd en mijn app gaf aan dat ik 12 km had gereden met een gemiddelde van 3km/h. Als ik dan de statistieken bekijk zie ik precies wanneer hij het signaal is kwijt geraakt en hij pakt hem dan ook niet meer op.
De rit in Etten-Leur had ik ook gereden met de app en het aantal km week een klein beetje af, enkele 100en meters, maar de gemiddelde snelheid van 0,7km/h :')

Sindsdien werk ik idd met afstandmeten en tijd opnemen, alleen van deze buitensporige 16,5km/h was ik dus de starttijd vergeten, gegokt en verkeerd gegokt :-)

Ik weet niet of een paard minder hard gaat lopen doordat het geen zin heeft.. Vooral niet na 3 weken stil gestaan te hebben. In principe als jij een tempo aangeeft, moet het paard het gewoon lopen. Daya had ook last van de hitte en de hoge luchtvochtigheid (vooral het laatste), maar dit uitte zich in veel meer drinken en meer gebruik maken van zijn zoutsteen, niet in minder looplust.

Ik zou het even aankijken als ik jou was :-) probeer eens een ander rondje, leukere route. Neem zijn/haar temperatuur op en kijk of dit afwijkend is. Laat een stalgenoot even meekijken als jij met hem/haar op en neer draaft op t harde, check zelf of er geen steentjes in zijn/haar voeten zitten/zaten, enzovoorts. Zweet je paard veel? Heeft het een zoutsteen tot zijn/haar beschikking? Genoeg vers drinkwater en gras/hooi?

Allemaal dingen om even naar te kijken :-)

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:03

Kijk dat verklaard een hele hoop! Ik schrok al, hihi.
Dan klinkt je schema prima. Ik zou wel proberen om zo af en toe een week rust te geven. Paard kunnen er wel fit bij staan maar je weet nooit hoe de pezen of banden eruit zien. Die moet je echt de tijd geven om te herstellen en te harde, zeker met nog zo jong dier.

zoni65

Berichten: 344
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:04

mijn training zier er ongeveer zo uit per week we rijden eigenlijk alleen maar in het bos

dag 1, 5 km draven
dag 2, 4 km draven 500 meter galop
dag 3, 7 km draven met stap en 500 meter galop
dag 4, 10 km draven met stap en 600 meter galop
dag 5, 7 km draven met stap
dag 6, 4 km draven met stap
dag 7, 3 km rustig stappen

na een week rijden krijgt hij 2 dagen rust en 1 dag wandelen :)

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:07

Oh hij heeft heeeel veel vrij, hihi, geen zorgen! Omdat ik ook niet echt volgens schema train, maar meer volgens gevoel, staat hij vaak 3 a 4 dagen echt op weiderust. En dit met grote regelmaat! Dan ga ik alleen even heen om te voeren en te poetsen en dan mag hij weer lekker spelen met zijn vriendjes :D ik heb wel gekeken naar het schema van tonkie en ga vanaf aankomend seizoen wel dit schema aanhouden :j had idd alleen die van de peelrand eerder gevonden en vond zelf 13 weken achtereen werken niks voor mij en al helemaal niet voor hem. Zodoende zelf wat "verzonnen".

Toch bedankt voor de tip :j!

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:07

zoni65, dat is een secuur schema! Maar hoe houd jij bij of je 500 of 600 meter gegaloppeerd hebt?

Mensen, bedankt voor het meedenken allemaal. Pony staat goed verzorgd in het weiland en liep net gewoon rad op het harde, is onlangs nog gecontroleerd door de tandarts, dus ik denk zelf niet direct aan iets medisch.

Wel hebben we afgelopen donderdag een proefles werken aan de hand gehad van een uur en zaterdag de oefeningen zelf nog eens herhaald. Zou het kunnen dat hij hier spierpijn van heeft? Aangezien dit de eerste keer was dat hij aan de hand echt even aan het werk werd gezet.

Vandaag een km of 4 gereden, nu afgewisseld met draf en galop. Dat ging beter, maar voelde nog niet helemaal als voorheen...

Is er toevallig iemand die mij een voorbeeld kan sturen van zo'n excelbestand om bij te houden? Dit lijkt me een goed moment om ermee te beginnen!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:33

Ik heb wel een voorbeeld, PB me je e-mailadres even. :)

zoni65

Berichten: 344
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:20

Sonja89 schreef:
zoni65, dat is een secuur schema! Maar hoe houd jij bij of je 500 of 600 meter gegaloppeerd hebt?


heb daar zoon app voor op me mobiel waar op staat hoe hard ik ga en hoe ver :)

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:23

Welke app gebruik je daarvoor?

zoni65

Berichten: 344
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: Oosterbeek

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:42

endomondo :)

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:57

Net gedownload, die ga ik vanavond eens uitproberen

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:12

Spierpijn kan :j je kan het beste hem dan even een paar dagen (minstens 3a 4) lekker laten staan en weiderust geven of een stukje wandelen. Zo kunnen de spieren netjes herstellen en heb je daarna weer een fit paard :D

Licor

Berichten: 2956
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:43

Heel interessant allemaal!
Ik heb zelf een draver en heb 1 keer een kennismakingsrit gereden met hem, die in wanrooij (34 km) dus best een flinke rit. Ik reed samen met een ruiter die meer ervaren was en we hebben een mooie rit gereden met een mooi gemiddelde snelheid (weet niet precies meer welke) en mooie waardes. Na afloop was ik behoorlijk moe, paard had er minder moeite mee. Eigenlijk was die wedstrijd de eerste keer dat ik zo ver gereden heb, meestal houdt het bij ons met een kilometer of 15 wel op.
Nou vind mijn draver buiten rijden fantastisch dus ik zit eraan te denken om de kilometers toch wat meer uit te gaan bouwen, ik heb nu een bijrijder en daardoor blijft de conditie van me paard ook beter op peil (alleen lukte me dat niet zo goed).

Nu lees ik hier iets over de gemiddelde snelheid in draf.. maar de normale arbeidsdraf van mijn paard, het tempo waarin hij het liefste loopt.. is al 16 a 17 km per uur.. is dit nou uitzonderlijk hoog of kan dit voor mijn paard wel een normale snelheid zijn?
Ik weet toen bij die rit wel dat ik telkens terug geroepen werd in tempo omdat we anders de max. snelheid zouden overschreidde (ik reed in dat geval voorop en kon niet goed in schatten hoe hard we gingen, was immers een leek op dat gebied)

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:22

Jolindaa schreef:
Spierpijn kan :j je kan het beste hem dan even een paar dagen (minstens 3a 4) lekker laten staan en weiderust geven of een stukje wandelen. Zo kunnen de spieren netjes herstellen en heb je daarna weer een fit paard :D


Oeps, te laat dus, arm paard... -O- De instructrice zegt trouwens dat spierpijn zo lang erna niet moet kunnen... Maargoed, even rustig aan en dan zien we wel verder.

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:04

horsies5 schreef:
Heel interessant allemaal!
Ik heb zelf een draver en heb 1 keer een kennismakingsrit gereden met hem, die in wanrooij (34 km) dus best een flinke rit. Ik reed samen met een ruiter die meer ervaren was en we hebben een mooie rit gereden met een mooi gemiddelde snelheid (weet niet precies meer welke) en mooie waardes. Na afloop was ik behoorlijk moe, paard had er minder moeite mee. Eigenlijk was die wedstrijd de eerste keer dat ik zo ver gereden heb, meestal houdt het bij ons met een kilometer of 15 wel op.
Nou vind mijn draver buiten rijden fantastisch dus ik zit eraan te denken om de kilometers toch wat meer uit te gaan bouwen, ik heb nu een bijrijder en daardoor blijft de conditie van me paard ook beter op peil (alleen lukte me dat niet zo goed).

Nu lees ik hier iets over de gemiddelde snelheid in draf.. maar de normale arbeidsdraf van mijn paard, het tempo waarin hij het liefste loopt.. is al 16 a 17 km per uur.. is dit nou uitzonderlijk hoog of kan dit voor mijn paard wel een normale snelheid zijn?
Ik weet toen bij die rit wel dat ik telkens terug geroepen werd in tempo omdat we anders de max. snelheid zouden overschreidde (ik reed in dat geval voorop en kon niet goed in schatten hoe hard we gingen, was immers een leek op dat gebied)


Tja dravers hebben altijd een wat hoger draf tempo. Maar persoonlijk zou ik ook niet met een draver boven de 16 km/u gaan draven.. Als jij altijd jou draver in rendraf laat draven in de endurance dan zijn ze zo kapot.
Draver zijn gemaakt om op een korte afstand heel snel te draven.. Maar dus niet op lange afstand. Dus houdt dat wel in de gaten.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:38

16-17 km/h is voor een draver niet abnormaal en die kan dat lang volhouden ... rendraf gaat veel sneller
Al die schema's hier zitten lezen maar jullie denken allemaal teveel aan de snelheid, op training telt dat niet. Basistraining is stappen, uren actief stappen (zeker voor jonge paarden) hiermee bouw je ook mentaal het paard op om lange tijd te werken. Als ze dit kunnen dan is de snelheid opdrijven klein brood en voorkom je blessures. Eerst leren gaan dan leren lopen!