Trainingsschema's vergelijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:58

Somebitch schreef:
Strand dus. :+


Blijkbaar :D
Maar Marley heeft het toch echt over bos :) :+

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:11

Wij doen dit : pad langs kanaal 10km heen en terug, strand 15 à 20km gecombineerd met heen en terugrit door de duinen of bos (niet altijd zo handig door bochten en tegenliggers).
Persoonlijk vind ik het strand ideaal door de goede bodem om een paard te leren en op te bouwen. Kanaal was dichtbij optie en bos is als je traint voor wedstrijden zodat je ook het technische aspect kan meenemen.

In opbouw start je in principe met je vaste afstand (in mijn geval 20km) en doordat je minder tot geen stapfaze nodig hebt ben je gewoon sneller klaar op termijn :) . Je kan ook korter beginnen dat moet je beetje zelf uitvogelen wat je paard al aankan. Nadien minstens 1 à 2 dagen niets doen buiten weide of padock !

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:25

Nee, dit wordt onze 2de klasse II. In Ermelo zijn we fantastisch gefinisht met topwaarden en een dikke vette winstpunt!

2x30 is 'onze specialiteit' haha..ik vind meerdere dagen wat kortere ritten (want dat vind ik ondertussen van 30 km..hoezo je grenzen verleggen?) prettig en Beer ook geloof ik. Het weer is een extra uitdaging maar daar hebben we dus wel op kunnen trainen afgelopen maand dus ik ben zeeeer benieuwd!

Galop doe ik buiten ook erg veel. Hier zijn veel zandpaden maar ik galoppeer ook in bermen langs fietspaden. Dan toeteren en zwaaien mensen op de naastgelegen 80 km weg altijd heel blij..haha, mooie rechte stukken en meestal prima berm. Waar ik momenteel heel erg mee aan het oefenen ben is bewust in de linker en dan bewust in de rechtergalop aanspringen. Eerder deed ik maar wat maar nu zorg ik dat het veel gecontroleerder gaat. In zo'n berm houden we dan een handgalop aan, vindt Beer HEEL moeilijk. Hij moet echt bij mij blijven en ook nog eens rond lopen, niet de hele tijd maar wel op stukken waar ik dat vraag.

In het bos galoppeer ik ook veel, mooie zandpaden. Maar ik galoppeer ook op kronkelpaadjes waar ik de weg goed ken. Beer wordt dan wel heeeel erg heet en fanatiek maar voor sturen en coördinatie vind ik het een leuke oefening. Ook heuveltjes galopperen we. Erop gaat makkelijk en eraf, als het niet te steil is, gaat ook aardig nu. Meestal nemen we die nog in draf. Ook in het bos wissel ik van galop. Ik rijd ook meestal met de HF meter en wat me toevallig vorige week maandag in het bos opviel (met 30 graden) was dat zijn hartslag heel laag bleef..in het voorjaar, toen we net begonnen met de galoptrainingen schoot hij vaak naar 180/190. Nu blijft hij tussen de 140 en 160. Als we terug naar draf gaan zit ie heel snel weer op 120. Heel gaaf om te merken dat het echt werkt dus!

Af en toe pakken we ook een lekkere rengalop mee, dan gaan we (voor ons doen) heeeel hard..wel 32 km/u..hihi..voor een fjord vind ik dat best hard! Hij kan vast nog wel wat harder maar ik wil het wel gecontroleerd houden. Geen onbenullige galop.

In de bak oefen ik de overgangen vooral. Dus rond en ontspannen in draf en op een volte rustig en beheerst aangalopperen. De overgang terug naar draf vindt Beer nog lastig, dan laat hij zich het liefst in draf vallen. Daar oefenen we nu dus veel op. Hij wordt steeds sterker en zo heel veel galop in de bak doen we niet, halve voltes, af en toe een hele en af en toe een lange zijde. Nadruk ligt op overgangen.

Aan de longe laat ik hem gerust 10 minuten beide kanten op galopperen, afgewisseld met draf, soms een stukje stap en dan weer galop, dan weer draf, echt schakelen tot je er gallisch van wordt. Dit doe ik niet heel erg vaak, maximaal eens per week, als ik niet rijd dan soms 2 keer.

Grappig is dat de dochter van de stalhouder laatst zei dat Beer zoveel beter is gaan galopperen in de wei. Ze kon echt heel veel vooruitgang zien. :)

Overigens is iedereen welkom om eens bij ons te komen trainen! Ik ken veel mooie routes.

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:37

Kleine paadjes galopperen is leuk! Smurf word er ook retefanatiek van.
Het langste pad hier is wel 2 km. :')
Maargoed dat moet ook wel lukken meerdere keren op en neer. Bedankt !

Ohja was ook zo! Nou dan moet het dit weekend ook wel goedkomen ;)

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:19

Haha leuk Kristel! Daya zijn voorkeursgang is galop, ik hoef daar eigenlijk weinig aan te sleutelen qua uithoudingsvermogen. Wel heeft hij de neiging om zijn rechter-achterbeen buiten de massa te zetten. Ik heb momenteel wekelijks les (nu niet in aanloop naar de wedstrijd) in de bak om hiermee gericht aan de gang te gaan. Hier werken wij dus hard aan en ik vind het erg lastig, want in de bak corrigeert dit goed, omdat bij het galopperen op de volte of in een bocht, hij zijn been netjes onder de massa plaatst.. Hij komt uit de bocht, zet 2 passen recht, zet dan 3 passen scheef en dan wordt hij weer recht voor de bocht.
Het is dan moeilijk om het buiten, wanneer er alleen maar lange stukken zijn, ook toe te passen.

Iemand hier misschien tips voor?
Mijn instructie zegt dat ik de voorhand voor de achterhand moet plaatsen en indien nodig corrigeren met contrastelling.
In draf en stap loopt hij overigens netjes in 2 sporen.

Om deze reden pak ik (nog) weinig galop mee in de wedstrijden. Het lijkt mij namelijk niet gezond voor hem om kilometers te galopperen in een wisselvallige rechte en scheve galop.
Ohja: Hij wordt met grote regelmaat nagekeken door de masseur en osteopaat :+ Hij mankeert niks, is kerngezond.. Alleen scheef in de galop :') Heb gelezen dat veel paarden dit doen door gebrek aan begrenzing met de buitenteugel?!?! Ik wil alleen dat hij recht galoppeert zonder dat ik hem her en der moet begrenzen :')

Als Daya fijn doorgaloppeerd, zitten we tussen de 25 en de 30km/h. Hij loopt dan fijn in 1 tempo en ontspannen.
In een rengalopje op de renbaan hebben we de 52km/h aangetikt. Meneer kon nog wel harder, maar baasje durfde niet :+

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:36

@Jolindaa, klinkt super hoe je de galop aan het aanpakken bent :j Volgens mij geef je het antwoord zelf al :P Eerst je paard buiten laten galopperen door hem wel overal te begrenzen. Dat moet hij eerst op rechte stukken leren met jouw steun. Daarna ga je de hulp minimaliseren en alleen nog maar corrigeren als hij weer in zijn oude fout valt. Op den duur zal hij het dan wellicht zonder jouw steun kunnen.

Tuc

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:02

Hoi :)
Ik zou graag kennismakingsklasse starten en ik wilde even voorleggen hoe mijn training er uit ziet.
Ik rijd zon 3-4 keer per week 12 km. door bos, weiland, zand en steen.
Dit gaat er goed en mijn arabier heeft al veel spieren opgebouwd ;)
(Er zijn hier dan ook veel heuvels)
Maar toen ik 2 weken terug eens 3 uur ging rijden, zo'n 25 km. heeft ze daarna dikke benen gekregen (mogelijk ook door het warme weer).
Blijkbaar is dat teveel, maar dan is endurance toch ook teveel voor haar (mits de oorzaak overbelasting is)?

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:38

Bedankt Bella24!!

Tuc, ik had het natuurlijk in het andere topic ook al gelezen, maar ik wil toch nog even een vraag stellen mbt je training. Hoe heb je dit opgebouwd (die 12 km, 3a4 maal per week)? Ben je onlangs een langere of intensievere rit gaan rijden om het een beetje op te bouwen?
Staat je arabje 24/7 buiten? Daya heeft bijvoorbeeld snel last van stalbenen. Die heeft dan achter opgelopen benen. De oplossing voor hem is gevonden in een loopstal in de winter. Zomers 24/7 weidegang. Doordat hij altijd lekker een stukje aan de wandel kan, heeft hij nooit meer last van opgelopen benen.

Overbelasting kan natuurlijk, maar het lijkt me onwaarschijnlijk als je dit al een tijdje doet (deze training).. Heeft ze geen peesblessure opgelopen? Ik weet dat ze het nu al een tijdje heeft (uit het andere topic :+ ), dus dat is best wel iets om te laten onderzoeken denk ik.

Op zich is endurance misschien op dit moment teveel gevraagd, maar dan zou het met een goede opbouw goed moeten komen! Misschien wat meer de tijd nemen om op te bouwen. Mijn vriendin heeft ook 2 keer zoveel tijd nodig om op hetzelfde punt te komen als ik. Het ene paard pakt het anders op als het andere en daar valt geen regel voor te schrijven.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:19

Tuc, jij hebt je paard getraind op korte stukjes. Als je dan ineens de afstand gaat verdubbelen is dat dus ook een extra belasting voor de pezen en dan kun je daar inderdaad reactie op de benen van krijgen. Probeer in je trainingen ook 1x per week een 20-25km mee te pakken.

Ik zag iemand die 7 dagen achter elkaar reed en dan rust? Waarom 7 dagen achter elkaar? Ik zou eigenlijk niet meer dan 2 a 3 dagen achter elkaar plakken, 1 dag rust, weer 2 of 3 dagen en dan 3 dagen (72uur) rust.

Galoptrainingen kan ook in het bos en ook met hekken. Ja tuurlijk heb je dan even een onderbreking, helaas zeg ik daarbij, maar het blijft galoptraining. Ik ben het ook steeds verder gaan uitbouwen door eerst korte stukjes van een km ongeveer te pakken en steeds verder uit te bouwen. Nu kunnen we 120 a 130km van de 160km galopperen :D Al hangt het van het terrein af, bij modder of echt technische stukken ga ik altijd terug naar draf en op de groompunten ook.

Ik rij standaard ongeveer 3x per week. 2x bos in en 1x longeren of dressuur in de bak. Vaak ook 2x bos langere rit (25-30km) en 1x kort rondje 10km.
Voor een wedstrijd bouw ik ook zwaardere trainingen in zoals een blokweek.
Dan train ik bijv
in het weekend 30+35,
di 20km hoger tempo,
do 18-22km hoger tempo,
weekend 40+30km
3 dagen vrij, dan wat dressuur of longeerwerk en weer wat lichte tot intensievere trainingen.

Maar ik heb ook zwaardere of lichtere blokken gemaakt. Hangt af van waar ik naartoe werk.
Stelregel is dat ik minimaal de wedstrijdafstand rij in die trainingsweek.
Dus voor een 120km train ik in 7-10 dagen 120-140km
Voor een 160km train ik in 7-10 dagen 160-180km

Voor een klasse I is het veel simpeler, maar ik ging pas een wedstrijd starten op een bepaalde afstand als ik thuis in ieder geval ook 1x die afstand had getraind. Dus ik startte pas een 30km als ik die thuis ook al eens had gereden.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 05-08-13 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:21

Dit is trouwens een heel leuk topic :)
Let er wel op dat wat voor de 1 werkt voor de ander niet hoeft te werken.

Erg belangrijk vind ik zelf in ieder geval dat je op een wedstrijd nooit zowel harder als verder rijdt dan dat je thuis hebt gedaan. En dat je ook niet zowel afstand als snelheid verhoogd. Eerst het 1, dan het ander.
Beenwerk moet het nl ook volhouden en een peesblessure is zo gebeurd.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:36

Ik zou ook geen 7 dagen achtereen trainen. Ik rijd ook 2 a 3 keer per week, soms 4 keer door een dressuurles bijv. Of gewoon een extra stapritje vanwege prachtig weer, of zwemmen met bolle in het ijsselmeer.. Echt trainen kan ik dat niet noemen, hoewel ik wel onderweg altijd actief rijdt, dus heen slenterstap/draf (oke, soms wel)...

Afstand inene verdubbelen is ook funest. Als jij zelf dagelijks 5km loopt en dan opeens 10km MOET lopen, dan ga je daar lichamelijk en geestelijk ook aan kapot.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:17

Ik vind het ook een leerzaam topic!

Mijn training in het warme weer heeft goed geholpen want Beer heeft Uddel supergoed uitgereden, in de hitte.

Nu wil ik me graag wat meer gaan richten op de 50/60 km ritten om volgend seizoen wat lange klasse II's te starten. Ik vind mezelf echt nog niet klaar voor klasse III. Misschien op 2 dagen volgend jaar maar ik doe liever rustig aan.

Ik train dat nu makkelijk in een weekje op 2 ritten (en regelmatig meer met een bloktraining) maar zou het ook wel eens leuk vinden om een 50/60 km rit in een dag te proberen, gewoon wel op z'n gemakje eerst. Alleen dan niet alleen en ik denk dan, waaaar ga ik dat doen? Veluwe ken ik wel wat 30 km rondjes met kaart en GPS, zou ik wel wat km's aan vast kunnen plakken wellicht.. iemand tips over hoe ik dit kan gaan aanpakken? Verder dan 30/35 op een dag ben ik nog niet gekomen. Die afstand kunnen we dan wel met gemak helemaal draven en ook hele stukken galop gaan goed inmiddels. Ik train dit vaak op de Holterberg. De 40 km in Ermelo ging ook makkelijk, Beer was echt fit daarna.

Ik zie wel dat ik heel veel hetzelfde doe als veel mensen hier, leuk om te lezen!

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:30

Ik lees hier ook even mee.
Voorheen met de tinkers had ik een totaal ander schema dan nu met Tapas en zeker omdat ik zelf even een tijdje niet goed heb kunnen trainen was het maar een rotzooitje.
Van schema niets terug te vinden.
Ik wil heel graag met Tapas door naar de klasse 2 (en meer) en moet dus nu even beter gaan kijken wat bij haar past.

In principe rij ik normaal ca. 4x per week waarvan iig 1x dressuur.
daarnaast iig 2x buiten (sta tegen de ginkelse heide aan dus dat is niet moeilijk) en probeer voor de TREC ook nog af en toe te springen of trail training te rijden.
Hoe ik dat verder ga aanpassen moet ik dus nog zien.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:58

Gefeliciteerd Kristel! Ik vind Beer ook echt een toonbeeld voor de fjord :D Zo'n gaaf dier! Ik zou zo gauw even niet weten waar je 50/60km aaneengesloten zou kunnen rijden zonder 2 keer hetzelfde rondje te moeten maken. Dan kom je toch al gauw in het buitenland terecht denk ik :o
Of je moet een route maken met heeeeel veel kronkelpaadjes, maarja, daar zou je ook ziek van kunnen worden, haha.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:00

Ik gebruik daar dan dus weer een klasse II wedstrijd voor ;) je kunt dus een wedstrijd ook als training gebruiken.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:06

Ja, dat is ook zo..ik heb alleen ieder wedstrijdweekend dit jaar familieverplichtingen haha..en verder heb ik wel veel vrije tijd dus een keer een lekkere dagtrip vind ik ook leuk. In de herfst ga ik nog een paar dagen in Elspeet logeren en trainen, vlakbij waar een gedeelte van de route van Uddel langs ging. Op zich zou ik op de Holterberg wel eens kunnen beginnen met 45, 2 keer hetzelfde stuk is niet heel erg daar, zo mooi! :) nu nog iemand vinden die mee wil. Op stal haken ze af bij 10 km haha dus dat wordt m niet.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:08

Jolindaa schreef:
Gefeliciteerd Kristel! Ik vind Beer ook echt een toonbeeld voor de fjord :D Zo'n gaaf dier!


Dank! Hij is een voorbeeld van hoe ze kunnen zijn haha want ik ken verder biiijjjna alleen maar vetzakjes! :7 :+ :x

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:09

Hier hetzelfde probleem. Ik kreeg laatst een tip van iemand : ''Hier achter stal heb je het Volendams Natuurpark! Daar moet je lekker gaan trainen!''. Ik helemaal enthousiast, volgende dag op weg naar het ''Volendams Natuurpark''....... Seriously.. Binnen 15 minuten was ik er doorheen in een normaal drafje. Dat is voor hun een hele buitenrit :')

Zoiezo waren ze verbaasd dat ik met Daya naar het bos en Twiske reed... Want dat is toch wel heel ver, haha. Het is niet aan iedereen besteed, laten we het daarop houden.

Idd Djilna! Een wedstrijd is ook een goede training :)

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:48

Kristel, je kan hier ook mooie 40-45 km rondjes maken! En Beer mag wel in onze weide kamperen! (als je wil kan je ook in de wei kamperen, alleen geen douche-bij mij mag ook!)

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:05

Kristel, ik sluit me graag aan bij delange ritten!

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:26

Leuk meiden! :) Misschien dan maar eens een dag/nacht tripje doen!

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:10

Als we voor +- 45 km gaan tegen die tijd, durf ik wel mee te gaan :D 60 is nog wat teveel voor kleine Day :j

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:22

Zat mij net te bedenken, dat je hier heel makkelijk naar Grolloo kan rijden en weer terug, is ongeveer 50 km.
Dat kunnen we wel eens doen Kristel!

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:52

Interessant topic dit!
Erg leuk en leerzaam om te lezen hoe anderen trainen en opbouwen.

Dit is wat ik nu ongeveer per week doe:

1 keer thuis dressuur/longeren
1 keer les dressuur/springen. Zolang het nog licht is ga ik hier stappend heen (ong. 5 km)
1 keer 20/25 km op hoger tempo (bijna alles draf/galop)
1 keer 30/35 km op iets lager tempo

Om de 2 a 3 weken heeft ze een paar dagen achter elkaar vrij en na een wedstrijd bijna twee weken.

Plannen is voor mij een van de lastigste dingen (oa door werk ed). In de zomer profiteer ik van de lange avonden, in de herfst heeft amber vakantie (op het land) maar in de winter als de dagen zo kort zijn vind ik het best lastig soms.

Ik vond de clinic van Tonkie ook erg leerzaam! Echt een aanrader.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:33

Ik vind het soms ook lastig te combineren! In mijn sociale leven heb ik niet heel veel paardenmensen haha, die vinden het ook echt bizar hoeveel tijd ik er aan besteed. 'Ga je dan ELKE dag heen??' :')

Ik heb op donderdag altijd vrij, dat is meestal een buitenrit dag en dan in het weekend ook. Soms lukt het wat eerder uit het werk thuis te zijn en dan kan ik in winter ook doordeweeks ons onderhouds-turborondje van 10 km draf doen, die bouw ik nu uit tot zo veel mogelijk galop overigens. :)