Endurance KWB 23 maart(?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:40

Ojee.. Ik hoorde net van Myrthe dat de max. snelheid op 13 km/u ligt. Op zich geen probleem, goede initiatief. Maar, hoe wil ik dat voor elkaar krijgen met een in goede conditie verkerende raceDraver? Wij draven al boven de 19 km/u! Dat wordt flink veel stappen! Hoe krijg ik ´r dan echjt goed klasse 2-klaar?
Nu nog geen probleem, die conditie is nog niet toe aan een gigatische snelheid, maar later dit seizoen is ze nog hartstikke heet bij de finish, en dat werkt die hartslag omhoog.. Hmm, had verwacht dat de 2 klasses (kenningsmakings en gewone klasse 1) wel meer zouden verschillen dan 1 km/u.. Maar goed, er zijn altijd nog de ruiters die dit nodig hebben, die anders hun paarden overnemen..

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:00

nou de beginnersklasse is ook nog min een km lager.
voor mensen die niet weten wat endurance inhoud en gewoon lekker rustig rijden normaal is dit wel een voordeel.
weet nog goed mijn eerste wedstrijd, geloof dat iedereen me voorbij gereden is haha.
kan je jou paardje niet rustiger laten draven dan?
die van mij wil ook wel eens heel hard draven, maar mag ie met trainen ook niet en dan luisterd ie er wel na.
want als je hogere klasses gaat rijden, moet je altijd een tandje terug zeggen ze anders lopen ze zichzelf een keer voorbij.
hoor tenminste altijd zeggen hardlopers zijn doodlopers.
tja en heet bij de finish is die van mij ook, maakt zich ook vaak druk vandaar dat ik klasse 2 rijd.
gaat goed, dan maar een versnelling lager, het gaat mij om het uitrijden en het plezier hebben onderweg enzo.
en natuurlijk de dag ervoor al.
want wij gaan meestal een dagje eerder.
als jou paardje en jijzelf de klasse 1 een makkie vinden dan ben je volgens mij gewoon toe aan een klasse hoger hoor.
zo was het bij mij tenminste wel.
eerst dacht ik pffffff klasse 2, nee echt niet.
hou het lekker bij 30 km ofzo haha.
en toen had iemand tegen me gezegt, ha ik zadel me paard niet hoor voor 25 km.
en rij niet dat hele stuk met de auto voor een klein ritje.
nu geef ik haar een beetje gelijk.
vind het nou ook meer de moeite om een langere rit te maken, we moeten altijd best een eindje rijden met de auto.
maar als ik wil rij ik nog klasse 1 hoor, vorig jaar ook gedaan met me jonge merrietje.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:13

wist je dat je in klasse 2 nu een maximum hebt van 16 km Mandy? Knipoog Hoop dat 'onze' dravebier dat ook een beetje trekt...

Op het overnemen van paarden door deelnemers ga ik liever niet op in Lips are sealed Haha!

Er is nu trouwens ook een nieuwe regel dat de hartslag van de paarden onder de 56 moet zijn binnen 30 minuten in de vetgate.

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:30

ow van die hartslag wist ik nog niet.
staat dat ook ergens in het reglement?
zeker overheen gelezen, waren nogal wat paginas nl.
eerst was dat 60 toch?
nouja we zien wel, hij moet het makkelijk kunnen.
alleen als er een paard voor zijn neus draafd of hij ziet iets weg gaan dan kan het zijn dat ie wat hoger uitvalt.
maar dat ligt dan niet aan overnemen.
is me ook nog nooit overkomen trouwens.
(gelukkig maar want ik zou er een grote hekel aan hebben.)

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:24

Ik ga toch starten, degene waar ik altijd mee rijd heeft nog een paard. Of ik geen zin had om op hem te starten. Ik zag dat ik ook gewoon op de deelnemers lijst sta. Dus ik ga even bellen dat ik met een ander paard kom.

Het is niet te geloven, weer niet groomen!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:36

Leuk dat je toch meedoet Sandra! Ik heb de lijst nu ook gezien, jullie starten vlak na mij. Dan heeft de Bokt-fotograaf (die ik meeneem Haha!) behoorlijk wat te doen, de nrs. 21 t/m 23 zijn tenslotte ook al Bokkers. Lachen

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:07

Westernfreak schreef:
Meeten na de tijd lijkt mij ook gezellig!!! Moet lukken toch?? Wellicht dat ik Djilan onderweg al wel meet (hoop van niet eigenlijk Knipoog )


En waarom dan niet al onderweg hè? Boos!
Ik zal je trouwens wel bij de start al zien Tong uitsteken

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:11

Maarten schreef:
wist je dat je in klasse 2 nu een maximum hebt van 16 km Mandy? Knipoog Hoop dat 'onze' dravebier dat ook een beetje trekt...

Op het overnemen van paarden door deelnemers ga ik liever niet op in Lips are sealed Haha!

Er is nu trouwens ook een nieuwe regel dat de hartslag van de paarden onder de 56 moet zijn binnen 30 minuten in de vetgate.


Hoi Maarten,

Die maximumsnelheid voor klasse II is er uiteindelijk toch niet gekomen. Dus alleen voor klasse I geldt dat je een max (van gem. 13 km/h) hebt.

Djilan

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 11:31

Djilan"]
[quote="Westernfreak schreef:
Meeten na de tijd lijkt mij ook gezellig!!! Moet lukken toch?? Wellicht dat ik Djilan onderweg al wel meet (hoop van niet eigenlijk Knipoog )


En waarom dan niet al onderweg hè? Boos!
Ik zal je trouwens wel bij de start al zien Tong uitsteken
[/quote]

Haha, ik wil je ook best onderweg tegenkomen hoor, maar of Salty het er ook mee eens is??? Schijnheilig
En ik wist ook nog helemaal niks van die nieuwe maximale snelheden! Bloos

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:47

Ik begrijp het helemaal hoor, die maximale snelheden. Dat neemt alleen niet weg dat ik er een beetje van baal.

Navy heeft hoefkatrolontsteking, en wellicht komt er ooit de grens dat we te ver zijn gegaan. Dat kan op 70 km liggen, maar ook op 100. Maar goed, lange tijd hebben we gedacht dat zelfs klasse 2 er nooit van zou komen. Dat had dus betekend dat ik niet kon verbeteren, zodra we met een perfecte hartslag de 13 hadden bereikt. We hebben geen win-ambities, maar ik wil wel "beter" worden, of.. tsja, hoe moet ik dat zeggen.. Niet op hetzelfde punt blijven hangen. Inmiddels blijkt klasse 2 nog heel goed denkbaar te zijn *Godzijdank*.
Tuurlijk is rustiger laten draven een optie. Maar bij Navy moet ik oppassen dat dat geen forceren word. Ik kan haar niet 40 km ónder haar tempo dwingen te lopen, dat is lichamelijk niet oke. Liever zou ik een kennismakingsklasse én een klasse 1 zoals voorgaande jaren zien. Maar goed, klasse 2 starten zal dan inderdaad een optie zijn.

De hartslagen vind ik wel erg goed. Moet haalbaar zijn met een in goede conditie verkerende paardbeest.

Wat ik me nog afvroeg: in het boekje staat wat over vliegende controles. Ik neem aan dat hiermee dezelfde controles bedoeld worden zoals die in België zijn? Ik snap hier iets niet aan: in het rijtje punten staat op punt 1 dat alle controles van te voren bekend moeten zijn, bij punt 2 staat dus wat over ONAANGEKONDIGDE controles.. Zijn ze er nou wel of niet?
En heb ik het goed gelezen als er met hartslagmeter gereden mag worden, OOK in klasse 1?

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:05

nee in klasse 1 mag je niet met hartslagmeter rijden.
verdere klasses wel, alleen mag je ze niet gebruiken met controles.
die vliegende controle is zeker als men iemand niet vertrouwd ofzo?
bedoel als je bv knoerhard rijd en zeg maar je paard afjakkert dat ze dan een controle kunnen doen.
zo vatte ik het op hoor, zou ook niet weten wat ze er verder mee bedoelen.
heb het ook nog nooit meegemaakt dat ze het deden.
zal eens navragen op een wedstrijd.
vind het wel intressant om te weten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:13

arabianfrend schreef:
nee in klasse 1 mag je niet met hartslagmeter rijden.
verdere klasses wel, alleen mag je ze niet gebruiken met controles.


Ehm, als je die nieuwe regelementen zou hebben doorgelezen zou je weten dat je inmiddels in Klasse I wèl met hartslagmeter mag rijden Haha!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:20

Ik neem aan dat de nieuwe reglementen op de site van de DER tsaan? Kan ik die ook aanvragen om opgestuurd te krijgen ofzo?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:04

De nieuwe regelementen staan iig op de Endurance_NL lijst en volgens mij ook op de DERsite.
Opsturen doen ze ook idd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:38

* Volgens de nieuwe reglementen mag je in iedere klasse met hartslagmeter rijden, dus ook in klasse 1.

* Vliegende controles zijn NIET bedoeld 'als men iemand niet vertrouwt', dus niet met een negatief uitgangspunt. Iedereen heeft evenveel kans om staande gehouden te worden (soort steekproef) waarna de hartslag van het paard wordt gemeten, ongeacht of je 'jakkert' of in een net tempo rijdt. Op zo'n moment wordt gemeten hoe snel de hartslag van een paard herstelt (naar de waarde 72) direct na inspanning, oftewel hoe snel het paard 'fit to continue' is, precies waar het in de endurance om draait.

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 08:56

nou dan zal ik het reglement nog eens gaan lezen.
want met die vliegende controle stond er volgens mij waarde 60.
en bij de hartslagmeter stond dus geen klasse 1.
kan veranderd zijn natuurlijk.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:28

DER-reglement 2003 schreef:
3.10 Gebruik van hartslagmeter is toegestaan in alle klassen. Bij alle keuringen is een hartslagmeter echter verboden.

11.2 Ad c. Onaangekondigde keuringen (vliegende controles)

Tijdens iedere wedstrijd kunnen onaangekondigde veterinaire keuringen plaatsvinden. Deze onaangekondigde keuringen gelden voor alle deelnemers aan de betreffende klasse. Bij deze keuring wordt het paard beoordeeld op polsfrequentie. De polsfrequentie van het paard moet lager of gelijk zijn aan 72 per minuut voordat de combinatie de wedstrijd mag vervolgen. Deze waarde moet binnen 10 minuten bereikt zijn.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:30

Ik snap er geen jota meer van van die reglementen Verward Haha! meende toch echt dat bij de laatste vergadering besloten werd dat er wel een maximum snelheid was in klasse twee... maar goed... maakt ook niet uit... vind het erg prettig dat er geen maximum is in klasse twee... kunnen we tenminste zien wat Ret echt kan! Haha!

*gaat de regeltjes maar weer voor de zoveelste keer lezen* Haha!

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:37

karin, waar heb jij dat vandaan?
ik heb nl op de der site gekeken en ergens bij een nieuwsbericht stond een verwijzing naar het reglement.
maar dat is dus het oudere reglement want daar is het nog zonder hartslagmeter in klasse 1
en ook een max van 16 km per uur in klasse 2.
zag wel dat er gister dus bij nieuws een nieuw reglement was maar dat is niet het uitgebreide reglement.
nou was ik vamorgen effe aan het zoeken voordat ik naar me werk moest maar kon effe niets vinden.
zal wel weer op de verkeerde plaats aan het zoeken zijn vermoed ik.


oja voor de gene die zondag rijden.
allemaal heel veel succes en veel plezier bij de meeting.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:41

www.deronline.nl

Kijk dan onder 'Wedstrijden', vervolgens onder 'Algemeen' en dan zie je bovenaan een link naar het nieuwe reglement (versie 2003 dus). Overigens heb ik er nog enig redactiewerk aan verricht, maar ze hebben zo te zien toch het onbewerkte stuk op de site gegooid. Zal eens vragen wat er daar is misgegaan. Kijk dus alsjeblieft alleen naar de inhoud, niet naar de evt. tik- en spelfouten. Knipoog

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:40

De vliegende conroles worden inprincipe niet in klasse I gehouden, maar in klasse II en verder. In het geval van een vliegende controle wordt IEDEREEN aangehouden, dus iedereen heeft dan gelijke kansen.
De regels zijn idd aangepast Maarten, maar de beslissingen zijn niet genomen op de ALV, maar op een vergadering later met alleen de organisatie/bestuur van de DER en de wedstrijdorganisaties (van Holten was je vader daar)

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:51

karin bedankt ik ben weer op de hoogte met het reglement. Knipoog
Lachen heb best wel weer zin in de wedstrijden.
maar zondag rijd ik niet, voor mij begint het pas in autsterlitz.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:32

Hoe zit het dan met die hartslagmeter. Super dat ik hem erom mag hangen, maar als ik bij de P/A mn paard aanbied moet dus mn hele zadel eraf want daar zit dat ding aan vast. Of begrijp ik dat verkeerd, laat nl ivm voorkomen van drukplekken mn zadel liever zitten.
Dit staat niet in het regelement oid hoe je dit moet doen.
Viv

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:35

je kan die gewoon laten zitten volgens mij hoor.
wat hij aangeeft mag je niet gebruiken op je kaart.
hun meten hem toch gewoon.
hoeft het zadel er toch niet af want die hartslag meter zit niet in de weg om de hartslag te laten meten.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:37

Jammer, maar dan zien we je daar!
Even een vraagje wat betreft de vliegende controles..
Stel, ik heb net 10 km gedraaft en zit net in een galop. Heuvel op, stuk mul zand, en hoppa, hartslag van 170 (bijvoorbeeld). "Jaaaa!Stopt U maar! Even de pols meten.." Dan zet je je paard, met een rondpompend hart van 170 b/pm dus direct op de rem, om vervolgens een maximum van 10 minuten STIL te laten staan. In hoeverre kan dit goed zijn voor bijvoorbeeld de spieren? Die zullen verzuren omdat het lichaam geen kans kreeg rustigaan af te koelen en op deze manier geen afvalsstoffen kon afvoeren. Of de warmte van het paard? Zo snel afkoelen.. Lijkt mij allemaal erg plots.
Wordt het ook niet ontzettend druk op zo´n plek? Stel je start als een van de laatste, dan zullen er velen voor je zitten. Als zij allemaal die 10 minuten hebben wordt het erg vol. En aangezien ik aanneem dat er geen uitgebreide parkeerplaatsen zullen zijn (dan is het toch al een stuk aangekondigder)..

Maar goed, ik zal meteen even de n9ieuwe reglementen uitprinten Lachen!Bedankt!