Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jazzejam

Berichten: 407
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:38

Ai een uitglijder gelukkig geen gewonde piekosjj. Blijft lastig met sneeuw en ijs. Ik durf dus niet over sneeuw met de pony. Gelukkig hier maar weinig gehad. Maar wel stukken met ijs op de zand paden en dan wel zoveel dat je nog maar net er langs kunt via een smal bermpje.

Klinkt als een heftige reactie op je zadel galeobdolon. Gelukkig dat je kon afstijgen voor het mis ging. Hier ook ooit een zadel gehad wat scheef weg trok. Ook een bok partij ( gelukkig geen gesteiger). En toen zakte het zadel dus danig weg dat ik er naast lag. Pony als een raket naar huis over de sloot dwars door de weilanden richting een drukke 60 weg. Daarna gelukkig een ander zadel.

Hier wat minder nieuws, trok de pony zaterdag onregelmatig van de wei. Rechtsachter wilde ze ontlasten. Mogelijk verstapping in de wei of een zoolkeuzing. Hoef warm en een digitale pols. Gelukkig geen pijn reactie op de pezen wel minimale zwelling rond de koot. Dus die staat op rust, van de week eerst de hoefsmid erbij.

scooby09

Berichten: 2219
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 06:15

Ojee wat een heftig verhaal zeg. Piekosjj Hopelijk niks scheef in haar lijf door de schuiver.

Hier geen sneeuw ritje gemaakt was hier echt te glad.
Had gisteren een training gepland staan maar helaas ze doet al dagen weinig.
Ja wat grondwerk in de binnen bak.
Vanavond mag ze even aan de longe morgen les.
En dan hoop ik woensdag even op pad te kunnen maar heb een afspraak midden op de dag dus dat word op mijn vrije dag vroeg op staan.
En gisteren mijn startkaart weer aangevraagd, *\o/*

Oh Galeobdoln dat klinkt idd bijna als je zadel de schuldige is gelukkig goed afgelopen maar eerst laten checken is wel handig ja.

Miriam91

Berichten: 2875
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:15

Oei dat klinkt spannend Piekosjj en Galeobdoln!
Ik doe niets buiten met de sneeuw, mij te koud en te glad. Ons terrein bleef heel ijzig dus het was überhaupt al een uitdaging om bij de bak te komen. Deze week maar weinig tijd voor langere ritten en veel 's avonds in het donker. Dus hopelijk volgend weekend weer een ritje

lideli

Berichten: 2459
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:38

Ik las het al op je insta Piekosjj :\ echt niet grappig zo’n val. Maar gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen.

Ook niet fijn Galeobdoln!

Jazzejam jij ook al pech |( hopelijk valt het mee!

Wij hebben afgelopen week wel wat getraind maar een stuk minder fanatiek dan ik eigenlijk wilde. Ik wil nu morgen of overmorgen 20 a 25km gaan rijden op laag tempo.
Hier was de bak ook hard en de wegen ijzig en glad. En ik had enige afleiding in de vorm van een nieuwe pony <<)

Piekosjj

Berichten: 5493
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 10:20

Jeetje Gale wat een heftige reactie! Was dit het zadel wat je met de zadelpasser gekocht had?

Wat een pech Jazzejam, hopelijk niks ernstigs aan de hand!

Hier weer slecht weer, het regent en waait als een gek met een paar dagen boven nul, oftewel er ligt nu een grote plas water over al het ijs en sneeuw heen. Hopelijk blijft het nu even een paar dagen goed boven de nul zodat alles snel weg smelt!

Galeobdolon

Berichten: 1099
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:55

Hopelijk valt de blessure mee jazz… wat een pech.. gelukkig niet bij iedereen %)

Het was niet het aangemeten zadel, maar de ghost die ik had gekocht nadat ik fijn had gereden met de ghost van een stalgenootje.. woensdag komt er toevallig een ghost zadelpasser op stal en heeft ze mij er tussen kunnen proppen in haar planning <3

Piekosjj

Berichten: 5493
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 12:56

Ah ok! Ik heb ook een tijdje op een Ghost zadel gereden en vond 't echt een erg fijn zadel! Hopelijk kan je het zo aan laten passen dat 'ie goed komt te liggen op Gul :)

nessinator
Berichten: 1802
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:22

Wat naar, al die pech... Sterkte met de blessure, het zadel, en hopelijk komt er een mooie rijdbare grond onder het ijs vandaan!
Sandra, wat leuk dat je mee gaat doen alvast! Ik heb mijn eerste wedstrijd ook uitgezocht, toch maar eens rustig beginnen met 30km :D

Wij hebben met de sneeuw en het ijs ook niet gereden, maar hij is wel aan de hand mee geweest: 8 km op wedstrijdtempo *\o/* (ok 8,1 km/h)
Ineens is het hier +10C dus woensdag hopen op niet te veel omgewaaide bomen en een leuk stukje rijden.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2452
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:37

Oeps wat een pech allemaal zeg :\ sterkte iedereen!

Hier nam ik vandaag meneer ook weer mee naar buiten. Easy 12 km wilde ik rijden. Afbeelding

Tot zover de easy _O-

Ik probeer hem wat te kietelen naar de 21 km/u galop dat hij dat als easy galop gaat zien. Ooit was dat 15 km/ u. Nu is het 19/20 km/u. Maar die grens tussen 20 en knoeperd hard ligt dus erg gevoelig met m _/-\o_ puntje van aandacht

SandraWierda

Berichten: 1450
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:41

Tjee wat een pech allemaal, iedereen sterkte

@billy3105

met mijn eerste wedstrijd weer opgegeven en de training die nu dus echt weer gaat starten moet ik hier de hartslagmeter ook maar weer eens uit het stof halen, batterijen laden/ vervangen en ongetwijfeld weer opnieuw alles koppelen :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2452
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:43

SandraWierda schreef:
Tjee wat een pech allemaal, iedereen sterkte

@billy3105

met mijn eerste wedstrijd weer opgegeven en de training die nu dus echt weer gaat starten moet ik hier de hartslagmeter ook maar weer eens uit het stof halen, batterijen laden/ vervangen en ongetwijfeld weer opnieuw alles koppelen :D



Hahaha die hartslag meter moet ik ook nog uit t stof trekken en koppelen hoor :') dit is die vantage die mijn hs meet. Fijn. Thanks voor de bevestiging dat ik niet fit ben :')

marsyl

Berichten: 1648
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:04

Maar maar wat een pech allemaal hier met samen vallen, steigeren en een kreupel paard! Soms zit het allemaal zo fijn mee en soms zit het zo tegen allemaal. Gelukkig dat niemand er wat aan heeft over gehouden en hopelijk is de kreupelheid ook snel voorbij!

Hier afgelopen 2 weken idd ook niks kunnen doen. Kan nergens binnen rijden en ik durf niet zomaar de weg op als hij zo lang heeft stil gestaan :+ maar gisteravond heeft ie alweer even aan de longen gelopen en mijn bak is weer ontdooid dus vnv durf ik er wel weer op :Y)
Heb wel weer zin om wat meer ritme te krijgen, zo in de winter is het maar wat aanplaren zeg!

Autumnn

Berichten: 8106
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:10

Hoi hoi, ik kom even binnenvallen! Ik lees al een tijdje mee maar helaas is vanuit NH de meeste wedstrijden net ff te ver :( maar ik lees dat jullie het over hartslagmeters hebben, daar ben ik ook wel erg in geïnteresseerd! Welke hebben jullie?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2452
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:11

Autumnn schreef:
Hoi hoi, ik kom even binnenvallen! Ik lees al een tijdje mee maar helaas is vanuit NH de meeste wedstrijden net ff te ver :( maar ik lees dat jullie het over hartslagmeters hebben, daar ben ik ook wel erg in geïnteresseerd! Welke hebben jullie?


Ik vind voor het rijden zowel de horsepal als de polar banden prettig. Ik rij er alleen niet veel mee, paard krijgt makkelijk plekjes etc. Hierdoor heeft de horsepall wel mijn voorkeur door de echt goedwerkende handheld. Die koppel je ook makkelijk over(althans de 2.0 versie. die eerste was wat onbetrouwbaar :') )
Overigens heeft paard nog nooit daar plekjes van gehad, maar het is meer de angst voor een plekje zeg maar

SandraWierda

Berichten: 1450
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:56

Autumnn schreef:
Hoi hoi, ik kom even binnenvallen! Ik lees al een tijdje mee maar helaas is vanuit NH de meeste wedstrijden net ff te ver :( maar ik lees dat jullie het over hartslagmeters hebben, daar ben ik ook wel erg in geïnteresseerd! Welke hebben jullie?


Ik heb de polar hele band, gekoppeld aan een polar GritX horloge.

Om de band hier goed om te krijgen best een uitdaging hier, ik rij op een haflinger van 1.37m. Dus alles net even niet standaard, de omvang moet op zijn strakst en dan net even dat vrij plekje tussen zadel en singel vinden waar de sensor zit en dan hopen dat je goede metingen hebt. Tot nu toe wel altijd goed gegaan _/-\o_

Marije_jiplover

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:11

Ik quote mezelf even vwb de hartslagmeter:
Marije_jiplover schreef:
Ik heb V-max elektroden met een zender (en horloge) van Garmin.

Om precies te zijn, heb ik dit setje: https://goedhard.nl/product/v-max-premi ... apter-kit/

En dan dus een zendertje van Garmin en dat werkt perfect. De elektroden zijn heel dun en flexibel en mijn haflinger is kwa huid dusdanig gevoelig dat ik eigenlijk alleen maar met wol/bont op zijn rug kan rijden, maar een elektrode tussen de wol tegen zijn huid gaat goed zonder schuurplekken. 1 zit om de singel links tegen het hart aan, de ander doe ik rechts naast de schoft, min of meer onder mijn dijbeen/knie.
Beetje glijmiddel ertussen en gaan.

Ballard_L

Berichten: 2499
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:22

Hier heb ik besloten om pas in september een keertje te starten. Ik had eerst Gaasterland in gedachten, maar ik heb met trainen echt de hulp van mijn bijrijder nodig en die heeft wat medische problemen helaas. Dus ik vind het niet zo eerlijk om van 1x per week buiten te trainen een wedstrijd te starten. Dus we gaan lekker door rijden, maar nog geen wedstrijdje meepakken voorlopig

scooby09

Berichten: 2219
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:00

Ik heb de elektroden van Polar 2 losse die heb ik gekoppeld aan mijn Garmin horloge dat werkt prima.
En ze krijgt er tot nu toe geen plekjes van.
Hopelijk blijft dat zo zolang gebruik ik ze bij dit paard nog niet namelijk mijn andere merrie had er geen last van in ieder geval.

Morgen een training op de planning staan.
Éven lekker een km of 15 lekker wat doen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2452
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:17

Morgen heb ik ook weer een ritje op de planning staan. Vanmorgen met m’n snot hoofd mezelf heel zielig gevoeld terwijl ik de mest en zooi die is blijven liggen door de sneeuw aan het wegwerken was. De zon scheen heerlijk. Het weer van vanmiddag vond ik wat minder :+

Hopen op wat zon morgen ochtend :D ik ga denk ik voor een easy 20 km. Als meneer het er mee eens is. En dan vrijdag een 20 min galop denk ik.

Piekosjj

Berichten: 5493
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 10:03

Haha een easy 20 km, ik hoop dat ik er over een jaar ook zo over mag praten met Clara :D

Gister stond voor ons een stapritje op de planning want ik had verwacht dat er veel ijs in het bos zou liggen, en dat had ik helemaal correct :+ Eigenlijk de hele terugweg aan de hand gestapt want er was net een paadje van zo’n 10 cm ijsvrij, echt zo vervelend die nasleep van sneeuw altijd! Vandaag heeft madam een dag vrij en voor morgen een wat sneller ritje op de planning, maar even afwachten hoe veel het vandaag gaat smelten. Anders misschien toch maar in de bak rijden, iets wat we overigens ook al weken niet gedaan hebben dus opzich ook niet verkeerd natuurlijk! T is toch wel de planning aan alle kanten aanpassen met dit weer :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2452
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:38

Inderdaad vervelend die ijs bij jou -O-

Toen ik een paar jaar terug die sneeuw wedstrijd in rattvik reed hadden de paarden ijsstuds in. De eerste wedstrijd lag er een super mooi poeder sneeuwtje en de 2de waren er heel veel ijsplaten. Was toen wel echt blij met die studs, maar zelfs met die scherpe dingen gleden ze nog. Zelfs een paar met kroonrand betrappingen gezien -O-

Piekosjj

Berichten: 5493
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 12:03

Ja t is ff doorbijten nu. Clara heeft inderdaad ook studs in en dat scheelt echt wel een hele boel, maar zoals het nu is moet je alsnog voorzichtig doen, zeker nu er op sommige plekken een laag water bovenop het ijs ligt :roll: Ze werken vooral goed op platgedrukte sneeuw zoals ze daar in het noorden ook met de gewone autowegen doen

Je moet inderdaad goed voorzichtig zijn met studs in. Ze heeft zichzelf een paar weken terug al een dik been geslagen toen ze wild deed in 't land. :+ Ik rijd ook nu standaard met rondom beenbeschermers, zelfs op stapritjes of als ik een rondje door het dorp ga waar ik het juist dan normaal oversla. Voor het geval ze zich toch aantikt als ze wat uitglijdt oid want je krijgt inderdaad direct een best wondje er van!

Ja de wedstrijd in Rättvik is altijd zo mooi! Ik ben er geweest tijdens een super mooi sneeuw jaar en het jaar dat er zo veel ijs lag zouden we gaan maar alsnog afgemeld want de ruiter vond het niet veilig genoeg. Dat is ook het jaar dat 'ie al een keer verzet was. Helaas is de club die de rit organiseerde nu gestopt, dus er komt zeer waarschijnlijk geen Vasaritten meer, had die zo graag een keer willen rijden! Al werden de wedstrijden van die club de laatste twee jaar ook bijna standaard last minute gecanceld dus daar heb je dan ook niks aan. Super mooie wedstrijd maar wel héél zwaar om te groomen in -15 :')

Miriam91

Berichten: 2875
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:47

Zo dat kan ik me voorstellen! Van rijden krijg je het nog wel warm, maar als groom met -15 is alleen voor de supergrooms :Y)
@Piekosjj zijn er eigenlijk wel wedstrijden bij jou in de buurt? Of moet je altijd >100 km rijden?

Hoe doen jullie het in de winter met trainingen? Ik kan doordeweeks nooit naar het bos omdat het dan donker is. En mijn weekenden zitten zo snel vol dat het er dan regelmatig bij in schiet. Ik train dressuurmatig wel gewoon door dus er blijft een goede basisconditie.

@ Billy: hoe zien galoptrainingen eruit bij jou? Ik probeer een beetje te bedenken wat handig is. Ik doe nu meestal 20 minuten instappen/draven, 15 minuten galopperen en dan weer 20 minuten uitstappen. Dan komt hij op adem en opgedroogd weer op stal aan.

Galeobdolon

Berichten: 1099
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:54

Je hoeft in ieder geval geen water te gebruiken bij het koelen van de paarden met -15 :brr:

Fijn dat Clara niks overgehouden heeft aan de val (en jij ook niet natuurlijk }:0)

‘Even’ 20 doen is vast dichterbij dan je denkt:) waar hoop je eind van de zomer ongeveer op te zitten qua km en km/u?

Vandaag het zadel laten controleren en haar reactie heeft 100% zeker aan het zadel gelegen. De kussens zijn nu goed afgesteld en ze reageerde er weer zoals ik haar ken *\o/*

SandraWierda

Berichten: 1450
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:55

Miriam91 schreef:
@ Billy: hoe zien galoptrainingen eruit bij jou? Ik probeer een beetje te bedenken wat handig is. Ik doe nu meestal 20 minuten instappen/draven, 15 minuten galopperen en dan weer 20 minuten uitstappen. Dan komt hij op adem en opgedroogd weer op stal aan.


Ik zat me ook wat te verdiepen in galop training, doe je dan 15 minuten achter elkaar galopperen? Hier is dat echt onmogelijk, zijn elke keer maar korte stukken die ik in galop kan doen. Dus hoe doen jullie dat?