Les met Little Bolina's Fireball..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Les met Little Bolina's Fireball..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:26

Sjietaah,

Behoudens alle opmerkingen over de leuke combi en hoe fraai het paard is (en daar ga ik dus niets over roepen) is de opmerking van Wranglerbutt geen slechte. Zelfs jouw opmerking dat het haar eigen zadel is en dat het gepast is hoeft geen garantie te zijn dat dit niet de oorzaak van het 'probeem' is.

In z'n algemeenheid: wanneer een paard verzet vertoont ga dan aktief zoeken naar de oorzaak daarvan. Geen enkel paard doet dat zonder gegronde reden. Het is aan ons (mensen) om naar de signalen van het paard te luisteren en het probleem dat het paard heeft door ons op zijn/haar rug toe te staan weg te nemen. Dwangmaatregelen (ander bit, martingaal, neusriem, zweep (foei)) werken wel maar lossen het probleem niet op.

Wat wel op de foto's duidelijk te zien is dat het hoofd achter de loodlijn gedragen wordt. Als ruiter (en instructeur) moet je dan afvragen ....waarom?

De combi mens/dier is pas optimaal wanneer beiden ervan profiteren. De foto's en jouw verhaal roepen die vraag nu wel op. Aan jou om die vraag te beantwoorden. Goed dat je op alle manieren (dus ook via Bokt) je info probeert te krijgen, gedurft om je hier kwetsbaar op te stellen.

Chapeau....

Verschillende reacties geven aan het netjes, gaaf, mooi te vinden maar tevens dat ze er geen verstand van hebben. Ik zou wel eens willen lezen wat ze dan zo netjes, gaaf en mooi vinden? De gebruikte terminologie drukt een waardeoordeel uit maar dat mag je dan (wat mij betreft) wel onderbouwen. Misschien kunnen de respondenten daar wat over schrijven?

Het mooie van paardrijden voor mij is om een zo prettig mogelijke combi te vormen waarbij beiden plezier in het leven uitstralen en of je dan Western rijdt, springt of dressuurmatig bezig bent is dan ondergeschikt. Zolang er uit de ogen van het paard leven en plezier straalt mag je als ruiter supertevreden zijn.

Bianz

Berichten: 242
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:31

Iski: ik wil wel antwoord geven hoor; ik vind het westernrijden op zich er heel leuk uit zien en omdat ik er totaal géén verstand van heb, zie ik dus ook niet die punten die jij en andere kritische westernruiters opnoemen. Bedoel je dat?

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:35

Bianz schreef:
Heej Sita, ziet er echt leuk uit die foto's (heb er totaal geen verstand van, dus kan geen tips geven)! Ik wist niet dat je ook western rijdt; doe je dit met Amy ook?


Nee, met Amy doe ik dit niet..
Ik zou het dolgraag willen, maar we zijn nog lang niet zover..
Ook is zo voor reining/cutting ed niet geschikt..
Trail en/of pleasure zou wel gaan! Maar daarom mogen we eerst wel eens wat gaan trainen


Iski..
Bedankt, voor het compliment dat je geeft dat ik mij zo kwetsbaar op durf te stellen.
Ik heb gewoon geen goed gevoel over mijn les van gisteren. Daarom probeer ik er op allerlei manieren op commentaar/tips te komen waar ik wat van kan leren
Gisteravond toen ik van het paard afstapte kon ik wel janken..Ik had het niet naar me zin, Bolina had het niet naar dr zin..

Over het zadel.. Ik weet dat het geen slechte tip is.. En ik probeerde hem ook niet af te wimpelen.. Ik sta open voor goed onderbouwde tips!

Maar ik weet niet wat het was.. Het ging gewoon niet.. geen klik met het paard.. Ook niet echt een fraai contact met mijn instructeur doordat bepaalde mensen in de les meer aandacht vragen dan ik..

Als ik op mijn 'eigen' paard wat ik daar rijd zit, gaat alles veel beter! Ik steek het niet op het paard maar op mzelf.. Ik was ook best gespannen.. Ik denk ook dat ik dat over breng op Bolien.. Ze heeft al niet veel nodig en was al redelijk opgefokt.. Ik denk ook deels een samenloop van omstandigheden..



Misschien moeten de mensen uit het HK western topic ook maar even hier reageren wat ze ervan vinden.. En niet achter mijn rug om zeggen wat ze ervan vinden..
Zoals ik al zei sta ik open voor kritiek maar niet achter mijn rug om in een ander topic.. Er zijn namelijk ook meelezers..
En ik maar denken dat ze je in HAW af konden kraken.. Nee jullie doen het lekker achter iemands rug om.. Chapeau hoor

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:55

Bianz schreef:
Iski: ik wil wel antwoord geven hoor; ik vind het westernrijden op zich er heel leuk uit zien en omdat ik er totaal géén verstand van heb, zie ik dus ook niet die punten die jij en andere kritische westernruiters opnoemen. Bedoel je dat?


Maar nu doe je het opnieuw......en blijkbaar zonder dat je er erg in hebt......hihi. Er is niks mis mee om op te merken dat je Western rijden er leuk uit vindt zien maar dan wil ik graag weten waarom? Wat en waarom vindt je het dan zo leuk?

Ik denk overigens dat wanneer jij je in dat antwoord gaat verdiepen je ook gaat merken wat er zo leuk en fraai is....en ook wat er zo leuk en fraai is aan je huidige manier van paardrijden. En door je er in te verdiepen ontwikkel je tevens, wat jij noemt, het verstand ervan hebben.

@Sjietaah: in hetgeen je schrijft lees ik dat zowel jij als het paard weinig plezier aan de les beleefd hebben. Geeft niet, zolang je de les ervan maar leert: plezier moet bovenaan staan en zodra je merkt dat je paard er geen plzier meer in heeft....zoeken naar de oorzaak, het probleem wegnemen en met lol weer doorgaan. Gaat je paard merken dat je luistert...komt het vanzelf goed.

Zo heb ik absoluut geen verstand van Dressuur of Springen maar ik vind het wel fraai wanneer ik zie dat een paard en ruiter in harmonie met elkaar zijn. Twee levende wezens die met elkaar communiceren zonder dat er sprake is van overdreven en buitensporige dwang en beiden veel voor elkaar over hebben op een manier die respect voor elkaar tot uitdrukking brengt.

En daarin ben ik best wel kritisch hoor.....als ik op TV een springruiter zie die op topniveau 'presteert' maar aan het eind van het parcours in verrukking z'n paard 'door midden mept' met het kloppen op de hals krijg ik altijd de neiging zo'n vent ook eens in z'n gezicht te meppen, gewoon...om m'n waardering voor z'n prestatie uit te drukken....

Communicatie tussen mens en dier.....helaas gaat dat veelal uit vanuit het referentiekader van de mens (twee mannen die elkaar op de schouder slaan als iets gelukt is). We zouden ons eens wat vaker in het referentiekader van een dier moet verplaatsen. Maar ja, dat vraagt om begrip, opzij zetten van het eigen ego en je ondergeschikt maken aan het genot van het dier en voor veel mensen is dat een brug te ver. Jammer.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:57

Het kan ook zijn dat de onderlijn simpelweg nog niet sterk genoeg is. Een paard heeft ongeveer een jaar nodig onder het zadel voordat het een uur gereden kan worden. In het eerste jaar is 3 x in de week 15 minuten genoeg, dit uitbouwen naar een uurtje. Wat er vaak gebeurd is dat de spieren vermoeid raken en het dier de rug weg gaat drukken / hoofd omhoog etc. De rugspieren zijn een stuk sterker en dan gaat het paard die vooral gebruiken (alleen dan op een manier die niet wenselijk is). Gelukkig zit er (nog? ) geen hulpteugel aan, op die manier wordt dan nogal eens geprobeerd om dat hoofd naar beneden te krijgen en de rug boller terwijl het probleem voornamelijk in de onderlijn zit.
( ik ben een tijd geleden naar een symposium geweest over de do's en don'ts van LDR en daar werd ook door een fysio en dierenarts gepraat over rijden van jonge dieren / dieren die het eerste jaar onder het zadel zijn )

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:05

cornelie schreef:
Het kan ook zijn dat de onderlijn simpelweg nog niet sterk genoeg is. Een paard heeft ongeveer een jaar nodig onder het zadel voordat het een uur gereden kan worden. In het eerste jaar is 3 x in de week 15 minuten genoeg, dit uitbouwen naar een uurtje. Wat er vaak gebeurd is dat de spieren vermoeid raken en het dier de rug weg gaat drukken / hoofd omhoog etc. De rugspieren zijn een stuk sterker en dan gaat het paard die vooral gebruiken (alleen dan op een manier die niet wenselijk is). Gelukkig zit er (nog? ) geen hulpteugel aan, op die manier wordt dan nogal eens geprobeerd om dat hoofd naar beneden te krijgen en de rug boller terwijl het probleem voornamelijk in de onderlijn zit.
( ik ben een tijd geleden naar een symposium geweest over de do's en don'ts van LDR en daar werd ook door een fysio en dierenarts gepraat over rijden van jonge dieren / dieren die het eerste jaar onder het zadel zijn )

Ben ik het helemaal mee eens en het kan wat mij betreft niet voldoende benadrukt worden. Ik heb me ook altijd verbaast over de manier waarop er met het begrip leeftijd van een paard omgegaan wordt. Geboren in augustus 2002....dan is ie op 1 januari 2006 4 jaar oud.....????? Ik reken in maanden en kijk vooral naar de bouw en de groeiontwikkeling. En ja, ik ken paarden die volgens die methode 4 jaar zijn maar supersterk en klaar voor training. Maar er zijn er ook die volgens die kalender weliswaar 4 zijn maar in werkelijkheid dus pas 3½...of nog minder.

Moet je met de mens eens doen: Kind geboren in oktober 2002...kan dus in januari 2006 wel naar school.....haal je de krant mee. Maar ja, het is maar een paard hè.....leg gewoon duizend euro neer en je vervangt het gewonde en verpestte dier weer voor een nieuwe.....toch?

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: Les met Little Bolina's Fireball..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:07

oké, geef ik ook mijn mening hier!
je hebt gelijk dat achter iemands rug om niet netjes is
toen ik dit topic las werden er alleen maar aardige reacties geplaatst en ik dacht er anders over
het was voor mij niet duidelijk dat je ook andere commentaren wilde horen en ik wil ook niet lelijk doen

het paard heeft nauwlijks lendebespiering zoals ik dat zo kan zien
een zwakke rug dus, dat op te lossen is met veel juiste oefeningen, maar voorlopig zal hij moeite hebben met ruiters met meer dan gemiddeld gewicht
ook lijkt het of het zadel op de schoft drukt of tenminste bijna, dat werkt natuurlijk ook niet
de manier van rijden vind ik 3 x niks
ze wordt voor teveel begrenst en achter niet echt bijgereden
ik zou dus voor de teugels behoorlijk vieren en haar pittig drijven
ze zal even een tijdje wat hard op de cirkel rond gaan, maar doordat je blijft drijven komt haar achterhand eronder en gaat haar hoofd omlaag
het van achteren naar voren rijden idee
ze zal als het goed is dan ook rustig worden en ontspannen rondgaan

dit is puur mijn mening en ik bedoel er ook niets negatiefs mee ten opzichte van jou
jij reed haar voor de eerste keer

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:14

Kijk Spatter.. Hier kan ik tenminste wat mee als het 'in the face' word gezegt..
Ik weet dat ik teveel aan de teugels zit.. Maar doordat ze zo gaat racen ben ik heel gauw geneigt mijn teugels op te pakken.. Er zit bij mij een soort angst als het ineens 'hard' gaat.. En dan zit ik weer aan dat verrekte bit.. Sporen had ik al uitgedaan halverwege.. De foto's zijn trouwens van het eerste 20 minuten..

Er zijn ook momenten dat het wel is gelukt..
Maar zoals ik al zei.. Het paard ligt mij niet, ik lig haar niet.. Over een tijdje hoop ik foto's te plaatsen op een ander paard waar er wel een passend zadel op ligt en waar ik hopelijk voor in jullie vooruit ben gegaan..

Ik heb er zeker van geleerd.. En ik ben het met jullie allemaal eens..
Maar als ik er niet op gewezen word en vraag doe ik het wel goed, of waarom doet ze zo, en er word ja gezegt denk ik van het zal wel.. Dus rijd ik lekker door..
Ik steek de schuld ook niet op mijn instructeur, absoluut niet.. Maar ik mis soms wat meer zekerheid, uitleg van hem..

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: Les met Little Bolina's Fireball..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:22

sjietaah ik vind dus dat er nog totaal geen sjankes in hadden gemogen
ze moet duidelijk nog op trens gereden worden en dan is het ook minder erg als je aan het bit komt

nu kruipt ze door het bit achter de loodlijn en probeert ze onder je hulp uit te komen

zo'n paard is ook niet gemakkelijk te rijden, ik denk voor niemand en het vergt veel tijd en een enthousiaste instructeur om zo'n paard netjes aan het lopen te krijgen

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Les met Little Bolina's Fireball..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:29

@Sjietaah: dat je de teugels oppakt is een begrijpelijke en mens-natuurlijke respons. Een paard heeft 4 benen en haalt daar z'n gevoel voor evenwicht vandaan. Wij hebben 2 benen.....en twee armen en in geval van verlies van evenwicht compenseren we het gebrek beneden door onze armen boven te gebruiken...en aan het eind van die armen zitten de handen....en in die handen de teugels.... Dus is het aanhalen van de teugels en het 'vasthouden' aan de teugels een natuurlijke reflex. Vergelijk het met het moment dat je van een trap dreigt te vallen en iemand zegt tegen je dat je de leuning niet vast mag pakken.

Nou, ik kan me voorstellen dat je dan je middelvinger opsteekt.....zo je daar tijd voor hebt....

Ergo, het beetpakken aan teugels is een normale handeling en het vergt oefening, vertrouwen, een onafhankelijke zit en ervaring met het paard voordat je die reflex achter je kunt laten. Oefenen...oefenen en nog eens oefenen is wat ons allen te doen staat. Ja...ook ik grijp me wel eens vast aan de teugels wanneer er een onverwachtte zijsprong gemaakt wordt. En dat dit zeer doet in de mond van mijn paard begrijp ik.

Maar ja, ik zou dan ook eens op moeten houden met krantlezen wanneer ik in het bos aan het rijden ben...

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:58

Wow, hele verhalen hier.
Sita, je was niet de enige die niet tevreden was gisteren, ik heb ook al eens beter gereden.
Ik geloof dat alle paarden wel wat haast hadden, het waaide ook aardig hard.
Neemt niet weg dat Bolina wel erg heet was (daarom stapte ik er ook niet op toen jij op Weedo kroop).

Ik heb 3 maanden geleden eens op Bolina gereden en ik durfde niet eens normaal mijn been aan te leggen, ze reageerde meteen op elke aanraking.
Ik heb ook niets anders gedaan dan wat rondjes gestapt en een heel klein beetje gedraafd.
Jij doet het dus duidelijk beter dan ik.

Heb je die ene foto nog van mij en Weedo van gisteren?

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 20:23

Ja Inge die heb ik nog.. Ik zal hem even over msn sturen
De paarden hadden inderdaad haast!

Yank

Berichten: 697
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Les met Little Bolina's Fireball..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:34

Aan de naam en de kont te zien, zag ik dat het een Quarter was. Maar als ik daar niet naar keek, zou ik ervan overtuigd zijn dat het een Arabier was . Heel erg opgericht en heel vurig kijken, hahaha.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 16:24

Inderdaad Yank.. Ik kreeg al een aantal keer de vraag of het wel een volle quarter was..
Ze is beetje in de hoofd.. Als je er naast staat of op buitenrit is ze superlief en kan je alles met dr doen.. Ga je de bak in dan veranderd ze van een braaf paard in een duiveltje..


Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Les met Little Bolina's Fireball..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:26

Ik vroeg me eigenlijk af of je zo kan lichtrijden. Zijn je beugels niet een kilometer te lang? Het lijkt alsof je bijna rechte benen hebt zo.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 21:58

Lichtrijden gaat wel goed zo
Ik kan mijn beugels vanwege mijn knie niet te kort doen, dan krijg ik last van mijn knie.. Daarom zit ik wat langer als dat standaard is