Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:24

mirjamalvaro schreef:
just_kiki schreef:
Zit equibedding in plastic zakken?
Er was laatst een merk dat het in papieren zakken heeft maar weet niet meer welke dat was.
Daarvoor is het hier net te vochtig om te bewaren, dus zoek echt plastic verpakking.


In (dubbele) papieren zak. Wij slaan nu ook in vrij vochtige loods op, blijft gewoon op pallet liggen. Maar geen last dat de zakken vocht opnemen, gelukkig. :D


Ook hier de equibedding opgeslagen op pallet in een vochtige stal, geen problemen gehad met de papieren zakken. Zijn zoals al gezegd wordt dubbele papieren zakken, zo stevig dat ik ze met geen mogelijkheid met de hand kapot getrokken kreeg ondanks verwoede pogingen omdat ik te lui was een schaar te gaan pakken. :o

Ik ben op dit moment als proef gehakseld tarwestro in de stallen aan't gebruiken, kost 5,50 per pak bij een fouragehandelaar hier in de buurt. Eens zien hoe dat zich verhoudt tegenover strokorrels wat betreft hoeveelheid afval, droog houden van de stallen, gebruiksgemak en kosten...
Ben vrijdag gestart met 3 pakken per stal, tot vandaag nog geen natte plek hoeven verwijderen.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:43

just_kiki schreef:
Zit equibedding in plastic zakken?
Er was laatst een merk dat het in papieren zakken heeft maar weet niet meer welke dat was.
Daarvoor is het hier net te vochtig om te bewaren, dus zoek echt plastic verpakking.


De korrels die ik nu heb zijn van het merk Strovan en die zitten in plastic zakken.

Ik kon deze week 26 zakken overnemen van iemand die verkeerd besteld had, aan 5 euro/zak! genoeg om de winter mee door te kunnen :)

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 02:51

Strovan is hier niet te koop. Ja de winkel heeft het wel maar enkel variant kattenbak, a 9 zoveel per zak. Dat ga ik niet doen :n ze zeggen dat dit dezelfde is als voor de stal.

Hmm dan ga ik toch eens equibedding uitproberen. Heb ze nu gemaild of er iemand hier in de buurt is die 10 zakken kan missen :D

Heb nu een voor mijn ogen nep variant. Word meer zandachtig en totaal niet “fluffy”

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:28

just_kiki schreef:
Strovan is hier niet te koop. Ja de winkel heeft het wel maar enkel variant kattenbak, a 9 zoveel per zak. Dat ga ik niet doen :n ze zeggen dat dit dezelfde is als voor de stal.

Hmm dan ga ik toch eens equibedding uitproberen. Heb ze nu gemaild of er iemand hier in de buurt is die 10 zakken kan missen :D

Heb nu een voor mijn ogen nep variant. Word meer zandachtig en totaal niet “fluffy”


Alle strokorrels worden zandachtig, de enige die dat niet wordt is equibedding. Dat komt doordat equibedding het stro minder klein hakselt, daarom zijn de korrels ook groter.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:36

Hier bijna 2 weken bezig met gehakseld stro ipv strokorrels en het valt me tot nu toe goed mee!
Krijg de bovenlaag goed droog gehouden, 2x per week verwijder ik de natte plekken die ik onderin het bed tegenkom. Het blijft een mooi verend bed vergelijkbaar met equibedding. Afval is qua volume wat meer dan bij strokorrels maar tot nu toe prima te overzien, scheelt me een kruiwagen per week per stal ongeveer. Dat is nog altijd een stuk minder dan met normaal stro.
Ik blijf de komende weken in ieder geval het gehakseld stro testen, mocht dit zo goed blijven werken ga ik een voorraad inslaan. Prijstechnisch een stuk interessanter dan strokorrels, kan ze thuisbezorgd krijgen voor 4,50 per pak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:47

Leuk om te weten, de equibedding strokorrels (en soortgelijke grove korrels) zijn ook gewoon gehakseld stro. Eenmaal uit elkaar gevallen zijn ze vergelijkbaar aan gehakseld stro, zowel qua gebruik, als opname, als hoeveelheid mestafval. Ze nemen alleen qua opslag aanzienlijk minder ruimte in.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:13

uiteraard is dat gehakseld stro :) Wordt direct op het land in brokken geperst.
Ik had vorige week toch weer een paar pakken vlas gehaald, wegens omstandigheden geen tijd om bij Shanna te kijken naar die andere strokorrels maar ik denk dat ik het toch bij vlas hou. Opvallend verschil is dat er bij de strokorrels veel meer troep door de stal ligt en ook buiten op het erf, blijkbaar plakt het meer oid?

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:45

Ik ben dus echt overstag voor de strokorrels die verpulveren haha, veel zuiniger dan vlas!

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:30

Ik ben helemaal niet enthousiast tot nu toe :=

2 weken ligt het nu in de stal. En heb er al 5 zakken extra in moeten gooien en het is nu weer een ramp :+
Heb dan wel echt een viezerik incl Veulen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:38

5 zakken? :wow:
Hoeveel heb je er bij het begin in gedaan? Ik gooi 7 zakken in een lege stal, als dat verpulverd is, is dat echt een lekker dik bed en hoef ik lang niet bij te strooien. Maar ik heb gelukkig wel een paard dat netjes is op stal en ze staat ook niet heel lang binnen..

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:15

Hier staan ze om 09:00 buiten tot 17:00

Maar het is wel een echt vies beest :=
Ja 5 zakken. Ben begonnen met 6 zakken.

Als ik er stro (normaal) in heb kan je elke dag twee grote plakken erin doen en de volgende dag is het 1 grote zwarte massa dat ook alles er weer uit kan zonder schoon. Ramp :+

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:34

Dat is wel heel erg :')

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:20

Ik haal altijd bij de laatste ronde de drollen er nog even uit, dan blijft het ook netter

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:31

just_kiki schreef:
Hier staan ze om 09:00 buiten tot 17:00

Maar het is wel een echt vies beest :=
Ja 5 zakken. Ben begonnen met 6 zakken.

Als ik er stro (normaal) in heb kan je elke dag twee grote plakken erin doen en de volgende dag is het 1 grote zwarte massa dat ook alles er weer uit kan zonder schoon. Ramp :+


5 zakken is wel heel veel inderdaad, dure hobby zo! :(:)
Heb je tussendoor wel de natte plekken verwijderd of alleen bijgestrooid?
En welk merk gebruik je?


fokfanaat schreef:
Ik haal altijd bij de laatste ronde de drollen er nog even uit, dan blijft het ook netter


Dat doe ik inderdaad ook altijd, ongeacht welk strooisel ik gebruik. Scheelt hier enorm in de hoeveelheid zooi!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:42

Ik gebruik 1,75 zak per paard per week gemiddeld.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:05

schuimpie schreef:
Hier bijna 2 weken bezig met gehakseld stro ipv strokorrels en het valt me tot nu toe goed mee!
Krijg de bovenlaag goed droog gehouden, 2x per week verwijder ik de natte plekken die ik onderin het bed tegenkom. Het blijft een mooi verend bed vergelijkbaar met equibedding. Afval is qua volume wat meer dan bij strokorrels maar tot nu toe prima te overzien, scheelt me een kruiwagen per week per stal ongeveer. Dat is nog altijd een stuk minder dan met normaal stro.
Ik blijf de komende weken in ieder geval het gehakseld stro testen, mocht dit zo goed blijven werken ga ik een voorraad inslaan. Prijstechnisch een stuk interessanter dan strokorrels, kan ze thuisbezorgd krijgen voor 4,50 per pak.

Welke leverancier?

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:34

Caritas schreef:
schuimpie schreef:
Hier bijna 2 weken bezig met gehakseld stro ipv strokorrels en het valt me tot nu toe goed mee!
Krijg de bovenlaag goed droog gehouden, 2x per week verwijder ik de natte plekken die ik onderin het bed tegenkom. Het blijft een mooi verend bed vergelijkbaar met equibedding. Afval is qua volume wat meer dan bij strokorrels maar tot nu toe prima te overzien, scheelt me een kruiwagen per week per stal ongeveer. Dat is nog altijd een stuk minder dan met normaal stro.
Ik blijf de komende weken in ieder geval het gehakseld stro testen, mocht dit zo goed blijven werken ga ik een voorraad inslaan. Prijstechnisch een stuk interessanter dan strokorrels, kan ze thuisbezorgd krijgen voor 4,50 per pak.

Welke leverancier?


Bij een kleine, plaatselijke handelaar. Via via aan het adres gekomen en bij afname van 2 pallets.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:13

hoihoi

Ik heb de laatste paar pagina's doorgelezen en ben aan het overwegen om over te stappen op strokorrels. Nu zie ik hier wat leveranciers voorbij komen. Ik vraag mij af wel soort stro die equibedding gebruikt en of het erg uitmaakt waar je ze weg hebt.

Ook las ik dat de diameter van de strokorrels erg varieert. Is het erg persoonlijk wat bevalt? Waar moet ik op letten als ik een leverancier zoek? Ik heb nu gezien dat strokorrel.nl zowel koolzaadstrokorrel als tarwestrokorrel verkoopt. Zat er over te denken om voor de koolzaad te gaan omdat dit bitter van smaak is en nog niet iets beter opneemt. Wel hebben zij de kleine maat korrel.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:21

Ik heb verschillende merken geprobeerd, uiteindelijk bevalt mij equibedding het beste. Dat is de grootste strokorrel op de markt en maakt daardoor een bed vergelijkbaar met houtkrullen, opname is echter vele malen hoger! Alle kleinere korrels vallen uiteen tot een soort zandachtige laag, heel praktisch bij het mesten van de drollen maar ik vond het bed niet luchtig genoeg en keek me moe erop.
Nu tijdelijk over op gehakseld stro en dat bevalt me eigenlijk ook prima.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:25

Equibedding is tarwestro :D

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:46

mirjamalvaro schreef:
Equibedding is tarwestro :D


Dank je wel, kon het op hun site niet vinden.

Iemand ervaring met de koolzaadstro korrels van strokorrel.nl?
Als die zo'n laag stof geven hoef ik het niet :')
Anders vind ik het het proberen waard omdat paarden koolzaadstro iets minder snel eten en het meer opneemt dan tarwe.

schuimpie schreef:
Nu tijdelijk over op gehakseld stro en dat bevalt me eigenlijk ook prima.


Wij hebben een hakselaar, maar ons stro lijkt echt niets op te nemen -O-

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:51

Equibedding korrels zijn feitelijk gewoon gehakseld stro in korrel vorm, en dus ook dezelfde eigenschappen. Volgens mij is koolzaadstro alleen in de kleine korrel verkrijgbaar. Die vallen inderdaad veel fijner uiteen. Ik zou het echt geen stof willen noemen, meer een beetje turf achtig maar dan veel lichter. Hier zijn de stallen ook echt niet stoffig door het gebruik van de strokorrel, in tegendeel het stalklimaat is Super fris ook omdat er geen ammoniak lucht vrij komt. Maar het is absoluut minder luchtig dan gehakseld stro of equibedding.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:45

Bij onze geiten ligt koolzaadstro. Lekker licht spul. Maar neemt veel minder vocht op dan equibedding. Equibedding heeft in de paardenstal ook nog het voordeel dat er een hardere laag van vocht gevormd wordt. 1 keer per week de natte delen verwijderen en gemiddeld 1 zak erbij. Mest iedere dag en dan even glad harken. Arbeidsbesparend en veel minder afval !

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:47

Ik schop dit topic weer even omhoog. Vanaf juli komen de paarden aan huis. Ik ben mij dus aan het orienteren op bodembedekker voor in de stal. Momenteel twijfel ik tussen strokorrels en vlas. Zijn er hier mensen die van vlas komen en op strokorrel over gegaan zijn? Wat zijn de voordelen tov vlas? Wat zijn de nadelen? Hoe verhouden de 2 zich kostentechnisch tegenover elkaar en hoe zit het met de hoeveelheid mest om af te voeren? Alvast bedankt!

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:47

Ik ben van vlas naar strokorrels gegaan.
Mij bevalt het heel goed. Ik ben nu zo'n 4 maanden bezig en ben bijna door m'n zakken heen (ik had er 50). Ik heb er 3 paarden en een shet op staan.

In het begin vond ik het lastig uitmesten, vooral als de korrel nog niet uit elkaar was gevallen. Dan was ik echt de korrels uit de kruiwagen aan het vissen. Nu doe ik er iets meer water bij en dan gaat het prima.

Bij de ene moet ik elke 1,5 week een zak bijstrooien, de andere doe ik een halve zak per week.

Omdat ik nu minder strooi is het goedkoper, anders zat ik op het zelfde bedrag. Per zak betaal ik nu 6 euro (50 zakken bezorgd).

Wat ik een groot voordeel vind is de kleine opslag die ik nodig heb. Ik hoef ook niet elke maand met de trailer op pad om weer 10/12 pakken vlas te halen.

Ik moet nu weer een nieuwe voorraad bestellen. Wat ik wel een nadeel vind is dat als ik bijv 100 zakken zou bestellen, ik 2x de bezorgkosten van 40 euro betaal. Dat zou anders moeten (vind ik :o )

Als er iemand bij mij in de buurt zou zitten, dan kan ik nog overwegen het zelf te gaan halen in Balkbrug en dan de reiskosten te delen. Als ik dat zou kunnen doen, ben ik sowieso goedkoper uit dan vlas.

Qua mesthoop heb ik niet veel minder. Ik mestte met vlas al heel zuinig uit en ze poepen hetzelfde :+
Dus dat maakt elkaar niet zoveel.