Moet een paard elke dag in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
r0xxertt
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-03-07

Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:35

Hooi wat vinden jullie moet een paard elke dag 1 uur in de wei iedereen heeft verschillende meningen hier over de ene vind dat hun paard dag en nacht buiten moet blyven de ander dat het paard elke dag 1 uur of langer buiten moet zyn ik vind dat me paardje alleen in de wei kan als het lekker weer is niet tewarm en niet tekoud en als de wei niet heel vol staat met gras en niet heel kaal is ow en me paarden komen ook maximaal 1 uur of half uur buiten anders worden ze lui of teopgefokt wat vinden jullie geef je mening

Paulaa_
Berichten: 3127
Geregistreerd: 16-02-07

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:37

1 uur in de wei vind ik te kort! dag en nacht buiten voor een paard is beter voor de longen.

Kehylan

Berichten: 264
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Breda

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:42

Mijn paarden gaan nu elke dag van 07:30 tot ongeveer 15:00 naar de wei.
Maar misschien zijn ze de eerste dag wat luier als normaal maar daarna merk ik geen verschil meer.

r0xxertt
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-03-07

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:48

nu is het tevroeg voor de wei en natuurlyk ook veel telang
1: ze lopen de weiden kapot
2: er zitten nu stoffen in het gras wat niet goed is voor een paard om heel veel van teeten en als je ze zoo lang in de wei hebt dan is dat niet goed
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot

opaal

Berichten: 497
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Velp NB

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:48

Ik vind het ook beter als een paard elke dag de wei op zou kunnen. Is alleen niet voor iedereen haalbaar vanwegen pensionstallen die dit in de winter niet aan kunnen bieden. Mijn paard gaat vanaf eind April tot eind Oktober ongeveer (beetje afhankelijk van de toestand van de wei) de wei op. Begin dan met een opbouw van een uur per dag en voer dit elke dag met een uurtje op. Na de opbouw staat hij gewoon heel de dag op het land.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:49

r0xxertt schreef:
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot


Álle paarden horen in de weide! Sportpaard of niet!

opaal

Berichten: 497
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Velp NB

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:52

Ylana schreef:
r0xxertt schreef:
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot


Álle paarden horen in de weide! Sportpaard of niet!


Hier sluit ik me bij aan! Ook bij een sporpaard moet je er voor zorgen dat je paard, paard mag zijn. Pling

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:54

r0xxertt schreef:
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot


Ik vind dit echt onzin. Elk paard verdient een paardwaardig bestaan. Bovendien is het juist goed voor een paard meer dan een uur per dag op de wei te staan. Beter fysiek en geestelijk. Een paard is een kuddedier en een bewegingsdier. 23 uur per dag alleen op stal past dus niet. Ik vind het heel belangrijk dat een paard veel uit de stal komt. Die van mij staat het hele jaar door van 9 tot 4 buiten in de groep. In de winter is er niet veel te eten, maar dan gaan ze met elkaar spelen. EN ja af en toe kunnen ze daar een schop of beet van krijgen. Liever dat dan een afgestompt paard op stal. Ik vind niet tot 1 uur per dag op de wei dus echt veels te weinig!

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:57

Een paard hoort de hele dag in de wei! Sportpaard of niet, van s'morgens tot s'avonds staan ze bij ons buiten!
Je krijgt juist blessures als je je paard een half uur per dag losgooit, want dan gaat ie rennen, omdat hij er verder nooit uitkomt!

En bovedien heb je een veel gelukkiger paard Lachen

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:58

Ylana schreef:
r0xxertt schreef:
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot


Álle paarden horen in de weide! Sportpaard of niet!


helamaal mee eens het paard kiest er zelf toch niet voor om een sportpaard te worden al dan niet in de top. En dan nemen we zijn enige pleziertje ook nog weg. Die van mij gaat ook de hele dag in het land. Niet in de nacht dat vind ze niet fijn dus lekker de hele dag en het is wel een sportpaard

_Bloem_

Berichten: 868
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: In een huis

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:58

Ik rijd op een manege die geen weide heeft. We hebben wel een heel groot weiland voor de manege liggen en de eigenaar probeert het ook te huuren of te kopen van de gemeente maar de gemeente zegt dat er vogels en andere dieren leven( nog nooit gezien...)maar nu worden de paarden elke dag in de bak los gegooit

horsefree
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-03-07

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:58

Hoe zou jij het vinden als je elke dag maar een uurtje uit je kamer mag? een kamertje zonder vriendinnen, zonder iets te doen, minder eten dan je zou willen en zonder al te veel frisse lucht.

Een paard is geen mens,dat weet ik wel.
Maar paarden zitten zo in elkaar dat ze bijna de hele dag moeten bewegen en eten (ruwvoer) om optimaal gezond te zijn, MENTAAL EN FYSIEK.
Het is dus ook in je eigen belang om je paard veel buiten te zetten.Natuurlijk MET soortgenoten.

Een paard dat veel buiten is zal niet helemaal uit z'n dak gaan in de wei.Een paard dat maar een uurtje per dag uit z'n stal komt wel : dus blessures!

Verder hebben paarden niet zo veel last van kou/warmte als wij mensen. Ze hebben een zelfregelende vacht.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:59

Je paard gaat niet alleen naar een wei om te grazen he, ook om te rennen en 'vrij' rond te lopen (wat in een stal niet kan) dus te veel of te weinig gras in een wei vind ik geen reden om je paard niet naar buiten te laten. En als je bang bent dat hij teveel eet, kun je hem eerder naar binnen halen Knipoog Een paard is ook geen mens, paarden zijn met temperatuur als snel tevreden. Tussen -5 en +20 ligt zo'n beetje hun favoriete temperatuur, dus over eventuele kou hoef je je ook niet zoveel zorgen te maken.

Ook ben ik van mening dat sportpaarden ook naar buiten moeten (kijk anders naar de site van anky van grunsven, ik heb daar weleens foto's gezien van haar paarden in een wei) Sterker nog, ik zou het 'martelen' noemen als een paard niet in een wei zou mogen (let op wat ik zeg: het van de baas niet mogen. Ik heb het niet over niet kunnen ivm jaargetijde of beschikbare weides)

opaal

Berichten: 497
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Velp NB

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:18

nikki160287 schreef:
r0xxertt schreef:
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot


Ik vind dit echt onzin. Elk paard verdient een paardwaardig bestaan. Bovendien is het juist goed voor een paard meer dan een uur per dag op de wei te staan. Beter fysiek en geestelijk. Een paard is een kuddedier en een bewegingsdier. 23 uur per dag alleen op stal past dus niet. Ik vind het heel belangrijk dat een paard veel uit de stal komt. Die van mij staat het hele jaar door van 9 tot 4 buiten in de groep. In de winter is er niet veel te eten, maar dan gaan ze met elkaar spelen. EN ja af en toe kunnen ze daar een schop of beet van krijgen. Liever dat dan een afgestompt paard op stal. Ik vind niet tot 1 uur per dag op de wei dus echt veels te weinig!


Ik ben het hier persoonlijk helemaal mee eens maar kan me ook voorstellen zoals bij ons op stal staat een paard wat nu al twee keer achter elkaar met een groote blessure van het land af is gekomen dat je dan bestuit ja paard binnen te houden.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:34

nikki160287 schreef:
r0xxertt schreef:
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot


Ik vind dit echt onzin. Elk paard verdient een paardwaardig bestaan. Bovendien is het juist goed voor een paard meer dan een uur per dag op de wei te staan. Beter fysiek en geestelijk. Een paard is een kuddedier en een bewegingsdier. 23 uur per dag alleen op stal past dus niet. Ik vind het heel belangrijk dat een paard veel uit de stal komt. Die van mij staat het hele jaar door van 9 tot 4 buiten in de groep. In de winter is er niet veel te eten, maar dan gaan ze met elkaar spelen. EN ja af en toe kunnen ze daar een schop of beet van krijgen. Liever dat dan een afgestompt paard op stal. Ik vind niet tot 1 uur per dag op de wei dus echt veels te weinig!


Ik ben het hier persoonlijk helemaal mee eens maar kan me ook voorstellen zoals bij ons op stal staat een paard wat nu al twee keer achter elkaar met een groote blessure van het land af is gekomen dat je dan bestuit ja paard binnen te houden.[/quote]

Ik kan het me wel voorstellen maar zou het zelf nooit doen. Ons oude paard heeft nu ook een peesblessure en het is niet de eerste. Maar we doen er alles aan om haar weer in de groep te krijgen. Ze staat nu samen met een pony op een kleiner weitje. Ze heeft voor die peesblesuure ook 2 maanden boxrust gehad (ze ging wel naar een andere stal buiten overdag met veel uitzicht over de weilanden enzo) en dat accepteerde ze erg goed! Maar ze is toch een stuk gelukkiger op de wei. En dat ga ik haar niet afnemen. Dan maar af en toe een blessure, ik zie mijn paard toch het liefst zo gelukkig mogelijk.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:20

Ik vind een uurtje ook veel te weinig, alleen als het écht niet anders kan. Onze pony's staan ook van Mei tot Oktober 24/7 op de wei, vinden ze veel fijner dan in de boxen Knipoog

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:53

mijn paarden komen in de winter de hele dag buiten, in de zomer zelfs 24/7 als het weer het toelaat (niet de heet anders overdag naar binnen en snachts buiten)
Ze staan gewoon het hele jaar door op de weilanden en die beginnen nu weer te groeien en er is maar 1 wei kapot gelopen door een drietal wat constant krabt en rent, alle andere koppels hebben de weilanden in keurige staat gelaten

Anoniem

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 00:12

r0xxertt schreef:
nu is het tevroeg voor de wei en natuurlyk ook veel telang
1: ze lopen de weiden kapot
2: er zitten nu stoffen in het gras wat niet goed is voor een paard om heel veel van teeten en als je ze zoo lang in de wei hebt dan is dat niet goed
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot

Dit lijkt me meer een 1 april grap.
Bovenstaand kan ik iig niet serieus nemen.

Anoniem

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 00:17

leestekens zouden erg handig zijn ts Knipoog
maar mijn paarden staan dag en nacht op de wei! Ze worden bijgevoerd met hooi en krachtvoer ( de wei is nog redelijk kaal Haha! ).
Ik vind dat ELK paard op de wei hoort, sportpaard of niet. S'nachts binnen zetten heb ik ook geen rpoblemen mee ( ivb het weer ofzo ) maar paarden horen lekker buiten! en ZEKER met DIT weer

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:12

Ik vraag me af hoe serieus dit bedoelt wordt. Volgens mij is dit weer iemand die de boel op stang wil jagen

Verward

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:23

idd cowgirl....
Alle paarden horen zeker een paar uur uit de stal te zijn en een wei hoort erbij Nagelbijten / Gniffelen het liefst 24/7 maar dat lukt niet iedereen. Mijn paard staat dus ong 6 uur in de wei.

_Bloem_

Berichten: 868
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: In een huis

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:28

Maar ik rijd dus op een manege waar we allemaal heel graag een weiland voor de paarden willen maar van de gemeente mogen we het weilan voor de manege niet huuren:(.. maar de paarden staan altijd de hele zomer vakantie op de wei!! dan hebben zij ook even 7 of 8 weken vakantie!! en als het nodig is worden ze bijgevoerd.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:34

Mijn paard (sportpaard) staat iedere dag in de wei, minimaal 6 uur. Weer of geen weer. (met sneeuw wordt het een iets anders verhaal ivm ijzers)

Ieder paard hoort dagelijks een frisse neus te halen !!

Kehylan

Berichten: 264
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Breda

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:35

Elk paard hoort in de wei sport paard of niet.
Het paard van mijn instructrice loopt ook zz-zwaar (dus een sport paard) en die gaat ook elke dag op de wei.

Paardje14
Berichten: 186
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Soest

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:33

als het kan wel!!
is beter voor ze