stand zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:29

wat vinden jullie nou van stands?
mijn pony heeft altijd in een stand gestaan (toen hij nog niet van mij was)
nu staat hij lekker in een grote box en in het weiland
maar bij maneges zie je het nog te vaak
zelf ben ik er geen voorstander van zolang ze maar naar buiten gaan dan is het nog niet zo zielig

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:30

Ik vind paarden in een stand echt niet meer van deze tijd en vind het dan ook supersneu. Ik dacht zelfs dat het niet meer mag tegenwoordig?

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:32

volgens mij mag het nog wel hoor
ik ken een manege waar ze in koeien stallen staan (zou de naam maar niet noemen)

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:33

ik vind het niet zielig, als de paarden de hele dag eigenlijk buiten lopen. Bij ons op de manege hadden ze het ook, maar die pony's stonden er per dag 3 uur in ofzo. Ze liepen de hele dag en nacht buiten. En kwamen dan ff naar binnen om te eten en voor de lessen. Dan vind ik het helemaal niet zo zielig.

Sapphire

Berichten: 1671
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Poortugaal (Rotterdam)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:34

Vanaf 2007 is het volgens mij zelfs verboden! Ik ben er ook geen voorstander van hoor

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:34

Ik vind dat als een paard genoeg naar buiten gaan het wel kunnen, Paarden mogen geloof ik wel op stand staan maar er ogen geen nieuwe worden gemaakt ofzo. (dacht ik)

shet_rules

Berichten: 488
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:35

ik vind het ook zielig bij mijn manege hebben ze wel kleine stallen maar ze kunnen zich tenminste nog draaien

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:46

DiTeLhOf schreef:
*D ik vind het ook zielig bij mijn manege hebben ze wel kleine stallen maar ze kunnen zich tenminste nog draaien

in een normale stand kunnen paarden zich ook nog draaien hoor

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:51

Jannickee schreef:
DiTeLhOf schreef:
ik vind het ook zielig bij mijn manege hebben ze wel kleine stallen maar ze kunnen zich tenminste nog draaien

in een normale stand kunnen paarden zich ook nog draaien hoor


Hoe willen ze zich draaien als ze vast staan
Voor de rest ben ik er niet echt voorstander van..

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:54

Wat zielig? Okay, ze kunnen zich niet omdraaien of zo, maar dat is juist handig! Stel je voor, als zo'n beginnertje een pony moet pakken uit een box, en die pony gaat dan de hele tijd draaien of trappen omdat hij weet dat het toch maar een beginner is, wat dan? En de meeste pony's staan er echt niet de hele dag in. Voor beginners is het veel handiger zo'n stand, lijkt mij zo. Bij ons hebben we stands en boxen, en het is geweldig om te zien dat zelfs met lastige pony's de beginner het meeste zelf kunnen doen omdat de pony zich niet kunnen draaien.

Edit; Maar ik snap het heus wel wat jullie bedoelen enzo, is niet aanvallend bedoelt!

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:55

Citaat:
Hoe willen ze zich draaien als ze vast staan
Voor de rest ben ik er niet echt voorstander van..


vorig jaar hadden wij ook nog een paar stands op onze manege(nu gelukkig niet meer)
en daar stonden ze NIET vast en ze konden gewoon draaien

Rosalie

Berichten: 447
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:58

xx_Horsiex schreef:
Wat zielig? Okay, ze kunnen zich niet omdraaien of zo, maar dat is juist handig! Stel je voor, als zo'n beginnertje een pony moet pakken uit een box, en die pony gaat dan de hele tijd draaien of trappen omdat hij weet dat het toch maar een beginner is, wat dan? En de meeste pony's staan er echt niet de hele dag in. Voor beginners is het veel handiger zo'n stand, lijkt mij zo. Bij ons hebben we stands en boxen, en het is geweldig om te zien dat zelfs met lastige pony's de beginner het meeste zelf kunnen doen omdat de pony zich niet kunnen draaien.

Edit; Maar ik snap het heus wel wat jullie bedoelen enzo, is niet aanvallend bedoelt!


Ja, voor een beginnertje is het inderdaad veel handiger om vlak langs de achterkant van de pony, door een smalle doorgang waar ze zo geplet kan worden tussen de buik van 't beestje en de wand, naar het hoofd te lopen.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:00

Rosalie schreef:
xx_Horsiex schreef:
Wat zielig? Okay, ze kunnen zich niet omdraaien of zo, maar dat is juist handig! Stel je voor, als zo'n beginnertje een pony moet pakken uit een box, en die pony gaat dan de hele tijd draaien of trappen omdat hij weet dat het toch maar een beginner is, wat dan? En de meeste pony's staan er echt niet de hele dag in. Voor beginners is het veel handiger zo'n stand, lijkt mij zo. Bij ons hebben we stands en boxen, en het is geweldig om te zien dat zelfs met lastige pony's de beginner het meeste zelf kunnen doen omdat de pony zich niet kunnen draaien.

Edit; Maar ik snap het heus wel wat jullie bedoelen enzo, is niet aanvallend bedoelt!


Ja, voor een beginnertje is het inderdaad veel handiger om vlak langs de achterkant van de pony, door een smalle doorgang waar ze zo geplet kan worden tussen de buik van 't beestje en de wand, naar het hoofd te lopen.


Okay, daar heb je helemaal gelijk in, maar hetzelfde kan in een box gebeuren hoor. Hierbij kan de pony het beginnertje in de hoek drijven of weglopen.

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:00

De stands op onze manege zijn gewoon 3x3. (dus zeg maar een box maar zonder voorschot) De paarden kunnen zich goed bewegen doordat ze aan een behoorlijk stuk lijn staan. De paarden kunnen de hele dag om zich heen kijken wat er gebeurd. Liggen, omdraaien en dergelijke is geen probleem en de paarden komen veel buiten. Ik vind stands absoluut niet zielig, mits er goed mee om wordt gegaan en ik vind dat ze dat bij ons heel goed doen!!!
Bovendien vind ik stands met oog op stalwerkzaamheden erg handig. Uitmesten en opstrooien (of mot, als ze niet op stro kunnen staan) voeren, kuilen of hooien en vegen, opzadelen en noem maar op. Je kunt overal zo bij en het gangpad is breed genoeg om er veilig doorheen te lopen, al staan de paarden die druk op stal zijn in een gewone stal.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:03

Helemaal mee eens cranberry! Bij ons zijn de stands ook ruim, en onze leraar werkt daar al heel lang mee, dus bij ons word er ook goed me omgegaan.

_Nicky

Berichten: 5131
Geregistreerd: 21-02-06

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:03

Bij mij op stal hebben ze ook stands, ik vind het niet zo zielig maar ik ben er ook geen voorstander van.
De pony's kunnen gaan liggen, kunnen contact met elkaar hebben en komen er regelmatig uit, en in de zomer lopen ze zo vaak mogelijk op de wei.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:59

Ik heb dankzij een stand een gebroken sleutelbeen opgelopen en een echte beginner was ik toen niet eens meer. Paard plette me gewoon tegen de muur aan! Op stal gebeurt dat niet zo snel.
Ik ben voor mens en dier geen voorstander van de stand.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:10

Misschien niet, maar op stal kunnen weer andere dingen gebeuren die niet zo snel in de stands gebeuren, maar snap waar je vandaan komt.

Tenshi

Berichten: 1480
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:10

Tja, zolang de stands ruim genoeg zijn zodat het paard de nodige bewegingsvrijheid heeft en er regelmatig uitkomt is er niks mis mee Smalle stands waarin het paard de hele dag naar een muur staart en er alleen voor lessen uitkomt vind ik een heel stuk minder, ik ben dan ook erg blij dat de stands bij ons op de manege verdwenen zijn.

En over het beginnertjesargument; dat is nou de reden waarom echte beginnertjes wat begeleiding nodig hebben bij het poetsen/zadelen van een paard tot ze het zelfstandig kunnen...

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:12

^^ amen!

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:19

Bij mijn paard op stal staat er nu ook 1 op een stand door ruimte gebrek. Ik ben er absoluut geen voorstander van maar het is niet mijn paard. Het paardje kan trouwens gewoon liggen in zijn stand en heeft van alles te zien aan alle kanten, en nog belangrijker loopt van smorgens tot savonds buiten. 24/7 op een stand en alleen af en toe eraf voor een lesje te lopen vind ik echt niet kunnen

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:23

Urielle schreef:
Ik heb dankzij een stand een gebroken sleutelbeen opgelopen en een echte beginner was ik toen niet eens meer. Paard plette me gewoon tegen de muur aan! Op stal gebeurt dat niet zo snel.
Ik ben voor mens en dier geen voorstander van de stand.


Dat hoeft niet persee alleen in een stand te gebeuren hoor! Ik ben een keer tegen de wand van een box geplet door een merrie, had ik toch mooi een rib gebroken... Bij zowel een box als een stand heb je goede en slechte dingen, en bij beide moet je gewoon altijd op je hoede zijn!

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:40

Geloof me: een knap paard dat mij op stal tegen de muur drukt....
in een stand heb je geen enkele mogelijkheid om uit te wijken, je te verdedigen etc. Je staat gewoon klem.
Op stal staat zo'n paard netjes aan de kant te wachten tot ik hem ophaal en zo niet dan maak ik wel duidelijk wat de bedoeling is...

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:46

Ik snap wel wat je bedoelt, ik wil alleen maar zeggen dat je in beide situaties voorzichtig moet zijn!

Juud87
Berichten: 3367
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: In het mooie Westfriesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:51

de stands die ik ken van een manege hier in de buurt, die zijn net breed genoeg voor het paard, plus nog een persoon om bij het hoofd te kunnen. daarom ben ik ertegen, domweg omdat ik geen andere situaties ken van stands.
en in een box kan je nog een trap tegen de buik geven, of wegduwen, in een stand (die ik dan ken) kan dat niet.

geef mij maar weidegang