kosten van een d-pony/e-pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sasja
Berichten: 130
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 20:19

wat zijn de jaarlijkse kosten voor een stevige d/e-pony?
Dus je moet de pony kopen met alles wat je maar nodig hebt

-pony
-voer
-tuig
-poetsspullen/verzorging
-stalling
-etc, etc

Want een vriendin van me mag wel een pony alleen ze moet een lijst hebben van de gemiddelde prijs per jaar.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:24

- Pony zal tussen de 2500 en de 5000.- liggen denk ik, ligt er helemaal aan wattie kan enzo.
- Voer weet ik niet precies, zit bij mijn stalgeld inbegrepen.
- tuig, alles nieuw kom je toch wel op zo'n 1500.- denk ik, wel alles goedkoop gerekend!
-poetsspullen nou zal zo'n 100.- zijn Verward
-Stalling rond de 400 per maand?
Ik ben aan mijn pony gemiddeld 500.- per maand kwijt, maar ik sta wel op een goedkope stalling.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:33

pony rond de 2000 tot 5000
voer 16 gulden voor pavo stimix voor 25 kg je zal er ongeveer 2,5 per maand nodig hebben.
stro 5,50 per baal (ongeveer)
hooi 7,- (ongeveer)
poetspullen roskam, harde borstel, zachte borstel hoevenkrabber mannenkam (wat je minimaal Nodig hebt) rond de 60,-
stalling dacht licht er aan waar je woon laat ongeveer zeggen 250 exlucief

Sasja
Berichten: 130
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 22:48

veder niemand?? want veel mensen hebben hier toch een eigen paard???

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:32

Ik heb mijn pony gratis gehad! Haha!
Geadopteerd van een heel goede vriendin.
Maar ik zal ff proberen een berekening te maken:

Aanschaf pony: F5000-,
Aanschaf tuig : F1500-,
Aanschaf poetssp.: F100-,

Kosten stalling p/jaar: F6000-,
Kosten inentingen: F100-,
Kosten hoefsmid: F600-,

Heel ruw gerekend hoor, maar zo heb je een beetje een beeld.
Prijs van de pony hangt af van wat ze eist, prijs van het tuig hangt af van of je het nieuw of tweedehands koopt,of dekens, sjabrakken etc. er ook bij hoort, prijs van poetsspullen hangt af wat je allemaal precies wilt hebben, prijs van de stalling hangt af van waar je woont, of het all-inn is etc., kosten van de hoefsmid hangt af van of ze beslagen is, of de smid veel vraagt etc.

Ik zou haar adviseren eerst eens goed op papier te zetten wat ze wilt, hoeveel ze te besteden heeft, wat ze zal moeten besteden etc. En voordat je een pony koopt, eerst zorgen dat hij/zij ergens kan staan.
Mocht je nog vragen hebben? Lachen

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:46

Het is een beetje moeilijk zo iets voor te rekenen omdat veel kosten erg verschillen per regio, en omdat je goedkope of duurdere spullen kunt kopen.
Vaak heeft het te maken met je eigen bestedingsruimte!
Het beste kun je in jouw omgeving (die van je vriendin) op onderzoek gaan...

Pony zal zo tussen de 3000 en 5000 zitten.
Tuig kun je uitrekenen met een catalogus van bijvoorbeeld divoza, en kijken wat 2e hands zadels ongeveer kosten.
Stalling gewoon vragen bij maneges en stallen en boeren in omgeving. (vraag het aan mensen met eigen paarden...)
Die weten ook prijs van lokale hoefsmid en veearts.

Ik ben kwijt aan stalling: f375,- met buiten- en binnenbak en zomers weidegang. Volpension.
Kosten wormenkuren, entingen, verzorgingsartikelen, extraatjes voor na het rijden, en bekappen zo'n f50,- per maand.
Ik spaar per maand f50,- voor onvoorziene medische kosten. Heb mijn pony nu twee jaar, en kom daar goed mee uit tot nu toe. (net een duur kliniek-bezoek gehad)

Je komt al snel op zo'n f500,- per maand. Maar staat je pony bij een boer, bij huis of op een goedkope stal, en stellen je pony en jij weinig eisen, dan kun je het misschien met f300,- per maand ook redden. Dat lukte mij eerst ook, maar nu ben ik f125,- per maand meer kwijt aan stalling! En mijn pony moest voor op ijzers bleek bij een bezoek aan de kliniek.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:48

over de prijs van ponys.

Wij hebben een superpony op stal staan die nog echt een hele goede gaat worden. Prijs: 5000,- DAt is dan ook echt een goede pony. Is alleen nog erg groen en moet nog veel leren. Mijn baas heeft ook wel een D pony verkocht die internationaal gesprongen had en Z dressuur gelopen had voor 18.000,-. Heeft hij gekocht als 3 jarige op de markt. Was toen niet eens zo heel duur, zijn dochter heeft hem op geleid.

Ik denk dat je voor 3/4.000 een leuke reacreatie D/E pony hebt maar als je echt goede wilt die wat ouder zijn betaal je toch zo het dubbele of nog meer betaald. Als ze wat gelopen hebben zijn ze vaak nóg duurder.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:30

In amsterdam is alles duurder, voor de stalling moet je al snel 400-600 rekenen. de prijs van het paard hangt ook van het paard af.