Wat gebeurt er met jouw paard als…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sababber

Berichten: 2720
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 11:11

In het verleden heb ik van dichtbij gezien hoe iemand ineens door ziekte, snel nooit meer in staat zou zijn om voor haar paarden te zorgen. In deze situatie was er de mogelijkheid om na te denken over hoe verder met de paarden.

Zelf lag ik recent ineens doodziek in het ziekenhuis. Gelukkig was alles voor de paarden zolang ik weg zou zijn in 5 minuten geregeld. Dit zette me wel aan het denken, wat als ik het niet overleefd had? Hoe zou mijn omgeving het opgelost hebben met de paarden?

Dus de vraag waar ik mee zit hoe is het bij jullie geregeld voor je paard(en) als: Jij er spontaan tijdelijk niet voor kunt zorgen? Of nog erger; je er ineens niet meer bent?

Lokii

Berichten: 183
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:16

Wat een interessante vraag. Mijn paarden staan op een prive stal waarvan ik goed bevriend ben met de eigenaar. In mijn geval zal zij de zorg zeker op zich nemen en ik weet ook bijna zeker dat ze mijn paarden zou overnemen als ik plotseling zou komen te overlijden. Bij mijn vorige stal had ik hier niet over nagedacht eigenlijk. Ik denk dat in die situatie mijn moeder het zou overnemen voor mij. Wel goed om over na te denken :j

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:17

Mijn paard is van mijn man en mij samen, dus hier altijd vervanging als er eentje niets heeft. Mijn man heeft een gebroken knie gehad in het verleden, ik 5 weken ziek van covid, maar de verzorging loopt dus gewoon door

In noodgevallen kunnen mijn stalhouders die tevens vrienden zijn ook nog bijspringen als het moet.

LoveBodin

Berichten: 4370
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:18

Bij tijdelijk is het hier geen probleem. Ik sta op een volpension stal, dus hij krijgt gewoon zijn natje en zijn droogje en mijn vriend weet genoeg om hem bezig te houden, zeker voor enkele weken. Gaan we naar enkele maanden dan hebben we dat ook al eerder opgelost, toen heeft mijn vriend en een bijrijdster voor hem gezorgd.
Mocht ik komen te overlijden dan staat er in mijn testament heel specifiek wat er met eventuele katten en paarden moet gebeuren. Volgens mij is het zo dat als ik alleen overlijd, mijn vriend mijn paard krijgt, om eventueel te verkopen. Mochten we beide overlijden, dan gaat het paard naar mijn ouders. Die weten hier ook van, het is ook in overleg met hun gegaan. Zij kennen voldoende mensen die wat met paarden hebben om te beslissen wat ze met hem zullen doen.
Dus ja wij hebben er zeker over nagedacht :).

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:20

Tijdelijk dan doet mijn vriend ze.
Zou ik komen te overlijden worden ze verkocht.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:21

Heftig ts, hopelijk ben je nu weer bijgekomen? Is fijn om dit soort dingen al geregeld te hebben.
Ik heb ze in eigen beheer, het zal voor mij aan de situatie liggen(uiteraard). Een paar weken ziek heb ik wel iemand(buren, familie) die even hooi in de bak gooit. Bij langdurig ziek of overlijden zou ik (en anders mijn moeder) de paarden verkopen(niemand in de familie kan lichamelijk de zorg dragen), mochten ze tegen die tijd zelf oud(30+) zijn, denk ik dat ik ze zou laten inslapen.

Manadeluca

Berichten: 1126
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:23

Onze paarden zijn van ons gezin, Twirre van mij en mijn echtgenoot en Figo van mijn dochter, al dragen wij de kosten. We zijn met 4 personen voor twee paarden. Ik ben in het afgelopen jaar behandeld voor borstkanker, enkel na de operatie toen ik een aantal dagen in het ziekenhuis verbleef hebben zij de paarden verzorgd, daarna deed ik de lichte taken, zij het hooi en de rest van de zware taken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:25

Mocht ik het niet overleven denk ik dat mijn rij Arabier verkocht word via mijn netwerk? Mijn ouders weten wie ik een beetje vertrouw binnen mijn sport dus ik denk dat ze daar de hulp van inschakelen. En ik denk dat de Shetlanders of terug gaan naar de oude eigenaren, of zolang blijven staan als dat ze nog aan huis kunnen wonen. Denk ik

Toen ik in het ziekenhuis lag heeft mijn familie de zorg opgenomen en een goede vriendin gevraagd om mijn rijpaard in conditie te houden. Dat was echt heel fijn!

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:47

Alles rondom wat er met mijn paard moet gebeuren staat in mijn testament. Ik schenk hem aan een familielid die ervaring heeft met paarden. Hij krijgt ook een bedrag waarmee hij mijn paard makkelijk twee jaar kan houden zonder er zelf kosten aan te hebben. In die tijd kan hij zelf de keuze maken om mijn paard te verkopen of om hem te houden en zelf de kosten te gaan dragen.

Omdat mijn man en andere familie geen ervaring hebben met paarden, en ook niet zouden weten wat ze aan zouden moeten met evt verkoop vond ik dit de beste optie. Ik wil hen er in een rouwperiode niet mee opzadelen, dat is zowel voor hen als voor mijn paard oneerlijk.

Bovenstaande geldt dus als ik overlijd, maar we hebben de afspraak dat hetzelfde geldt als ik niet langer in staat ben om voor mijn paard te zorgen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23527
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:50

Toen ik nog paarden had heb ik een vriendin gevraagd zorg te dragen voor de verkoop mocht mij iets overkomen.
Inmiddels heb ik geen paarden meer maar een goeie reminder om dit te regelen voor mijn andere dieren.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:42

Mijn huidige partner is gelukkig in staat om de verzorging op zich te nemen, voor moeilijkere issues kan hij terecht bij mijn beste vriendin voor advies. Alsook voor bemiddeling voor verkoop.

Mijn oudste paard wil ik niet meer in de handel, die mag enkel het erf nog af via rendac, als mijn partner of vriendin er niet meer voor kunnen of willen zorgen wordt deze ingeslapen, dit ivm chronische blessure.
Het jongste trekpaard is het paard van mijn man, dus die blijft.

Mijn spanjaard mag verkocht worden naar een goed huisje. De draver idem.

Met mijn vriendin hebben we sowieso de afspraak dat in een dergelijk geval we snel kunnen schakelen en de zorg voor elkaars paarden kunnen overnemen. we kennen elkaars paarden en hun behoeftes. Op de lange termijn is dus het bovenstaande vastgelegd.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:44

Bij tijdelijk moet ik iemand inschakelen en wellicht ook betalen. Als ik kom te overlijden wordt alles verkocht. Heb niet de illusie van weggeven voor een goed huisje.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:48

Mijn vriend zit zelf ook in de paarden. Mijn 2 oudjes moeten blijven waar ze nu zijn, maar mogen in ieder geval niet verkocht worden, onder geen beding. Dan moeten ze maar ingeslapen worden (maar dat zal niet zomaar gebeuren tenzij wegens gezondheidsreden van hun noodzakelijk). Die zijn nu namelijk 32 en 25 jaar oud.
Mijn pony, van nu bijna 5 zou in dat geval wel verkocht mogen worden. Daar moet echt wel een goed tehuisje voor gevonden kunnen worden.

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:02

Ik heb mijn paard in eigen beheer met een familielid. Wij vangen voor elkaar op, dus in geval van ziekte zit dat goed. Als ik zou komen te overlijden zou familielid mijn paarden over kunnen nemen, maar ik hoop dat ze in ieder geval mijn wedstrijdpaard verkopen, gezien ik ze niet op zou willen zadelen met blijvende verplichtingen en dat paard stilzetten bovendien niet gewenst zou zijn (leeft op van "werk/trainen" en familie is niet in de gelegenheid om hem dit te bieden).

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:04

Als ik eerder zou gaan dan mijn paarden is het..

Mijn oudste gaat met pensioen en moet de stalling gewoon betaald worden en rest geregeld worden. Hij woond op een paddock paradise dus daar mag hij oud worden. Hij is al bijna 26. Of hij wordt ingeslapen. En mag bij mij de kist in haha. :+

Mijn jongste gaat verkocht worden.

Lizenlotte
Berichten: 413
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:41

Mijn muts staat in volpension en ik heb voor ik haar kocht geregeld dat een vriendin van mij die daar ook een paard had staan mij zou helpen/adviseren omdat het mijn eerste paard is, en toen hebben we ook meteen afgesproken dat zij mijn paard beweging geeft en aandacht geeft als ik dat zelf tijdelijk niet kan om wat voor reden dan ook.
Mocht mij iets overkomen dan krijgt deze vriendin mijn paard en een jaar stalgeld plus verzekeringsgeld zodat ze de tijd heeft om te beslissen of ze haar wil houden of niet, zodat ze geen overhaaste beslissing hoeft te maken.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:49

Voor de korte termijn zorgt mijn vriend er eventueel samen met de buren wel voor.

Voor de lange termijn heb ik een vriendin gevraagd of ze mijn vriend dan wil helpen met besluiten aanhouden/verkopen en de zaken wil regelen. De sportpaarden zullen dan verkocht moeten worden waarbij een goede plek boven geld gaat. Ik denk dat mijn vriend mijn 28 jarige dan wel aanhoudt tot het voorbij is.
Ik heb dit ooit al eens geregeld en afgestemd met iedereen toen we bijna in een vliegtuig stapten en ik me ineens bedacht: wat als we neerstorten :+ Ik heb in beide personen het grootste vertrouwen van de wereld dat ze zo goed mogelijk kijken naar het beste voor deze paarden.

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:50

De tijdelijke zorg doet mijn man, eventueel ondersteund door vrienden waar nodig.

Als ik er niet meer ben worden ze verkocht, misschien blijven de oudjes lopen tot ze overleiden, maar die keus is aan mijn man op dat moment. De jonge fitte pony's worden zeker verkocht, mijn man zou dan een vriendin van mij vragen om daar mee te helpen.

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:25

Wij hebben dit thuis besproken jaren geleden, ik heb 1 oudje die met 'actief pensioen' staat bij een vriendin. Daarnaast heb ik een 'bijrijder' voor haar.

Mijn partner mag beslissen maar zal dit in overleg met de bijrijder doen. Wil zij het eigendom, dan is zij eerste keuze. Wil ze het niet en mijn vriendin en partner komen er samen niet uit, dan wil ik dat ze haar laten inslapen. De pony is medisch een wrak, dus ik verwacht dat toestemming daar geen probleem in is.

Miss_Mii21

Berichten: 565
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:04

Sababber schreef:
In het verleden heb ik van dichtbij gezien hoe iemand ineens door ziekte, snel nooit meer in staat zou zijn om voor haar paarden te zorgen. In deze situatie was er de mogelijkheid om na te denken over hoe verder met de paarden.

Zelf lag ik recent ineens doodziek in het ziekenhuis. Gelukkig was alles voor de paarden zolang ik weg zou zijn in 5 minuten geregeld. Dit zette me wel aan het denken, wat als ik het niet overleefd had? Hoe zou mijn omgeving het opgelost hebben met de paarden?

Dus de vraag waar ik mee zit hoe is het bij jullie geregeld voor je paard(en) als: Jij er spontaan tijdelijk niet voor kunt zorgen? Of nog erger; je er ineens niet meer bent?


Tijdelijk kan mijn moeder / iemand van stal wel inspringen. Voor de lange termijn bijrijder zoeken voor hulp. Laatste optie is evt verkopen.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:19

Ik heb afgelopen maanden voor die keuze gestaan. Niet omdat ik niet meer leef, maar omdat ik een serieuze peesblessure heb, die weinig tot geen verbetering laat zien.
Ik heb de paarden verkocht. Op krukken uitmesten is niet ideaal, rijden en er mee werken mocht niet meer, en voortdurend blijven belasten maakt dat een en ander niet verbetert.

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:45

Heftig Avalanche , hoop dat je fijne huisjes voor ze hebt gevonden.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:58

BigOne schreef:
Heftig Avalanche , hoop dat je fijne huisjes voor ze hebt gevonden.

Ja, heb ik. Mijn bijrijdster heeft de merrie nu, en Monster heeft een hele fijne plek in de buurt.

Maar ik mis ze wel ontzettend.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:02

Als ik ziek word, hoef ik me geen zorgen te maken.

Als ik kom te overlijden is een andere verhaal.
Heb er al regelmatig over nagedacht, aangezien ik geen garantie heb dat ik de 60 ga halen gezien mn familie geschiedenis. En zit er wel eens over te denken om een testament op te stellen.
Maar ik vind het lastig. Wat zet ik er dan in betreft mijn pony? Niemand in mijn familie heeft verstand van paarden, en wie weet hoe mijn leven er over 10 jaar uit ziet. Hopelijk sta ik dan nog op de zelfde stal, maar dat weet je nooit zeker.
En mocht hij dan verkocht worden wil ik wel dat hij goed terecht komt.

DemiSisa

Berichten: 1057
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:10

Als ik ziek word, hoef ik me ook geen zorgen te maken. In principe hoef ik alleen iemand te vragen even z'n stal te mesten. De rest wordt gewoon voor me gedaan :)

Als ik kom te overlijden, gaat mijn paard naar mijn ouders, samen met al mijn spaargeld. Van dat spaargeld mogen ze mijn paard een fijn pensioenplekje geven. Hij heeft in het verleden dusdanig veel meegemaakt (in negatieve zin) dat ik weiger hem nog weer te verkopen. Mijn ouders weten dit ook en zijn hiermee akkoord.