Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 11:59

Dankjewel voor je reactie!

Verder nog iemand ervaringen/ suggesties?

KiKiDo

Berichten: 80
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:05

Inderdaad, wat veel voorgesteld is: een trekkertje. Volgens mij zijn er op Bokt al diverse topics over. Zeker de moeite waard om te zoeken want daar zijn ook goede tips over het aantal PK's, de plek van je maaibalk etc. als ik het mij goed herinner.

Of een kniklader. Het voordeel is, dat die veel smaller zijn en je makkelijker je tuin(poort) of stal in kan. Het nadeel is dat er wat minder aanbod is. Vaak staan ze wel op veilingsites. Wij hebben de banden van de kniklader binnenstebuiten gezet, waardoor hij nog maar 92 cm breed is. Hij kan evengoed grote balen stro en hooi baas.

Voor beiden geldt dat je in de loop van de tijd vanzelf je hulpstukken erbij gaat verzamelen en je afvraagt hoe je ooit zonder hebt kunnen doen. En je hebt maar 1 lichaam, daar mag je ook zuinig op zijn. Als je nog een paar jaren buitenaf wilt wonen is fatsoenlijk materiaal een investering waard!

Als je met je auto (of..) de wei ingaat, rijd je eerst het gras plat en moet je de mest uit het lange, platgereden gras peuteren. Laat je daarom niet verleiden tot een leuk "mest-opraap-dingetje" wat je ergens achter hangt. Dat werkt alleen als je kort gras hebt. En aangezien de paarden altijd op dezelfde plek, in het lange gras mesten..

Als het bij ons uit de hand loopt, komt de loonwerker en die rijdt dan ook achterwaarts zodat niet eerst de boel platgereden wordt. Als die WC plek dan kaal is, is het voor jezelf ook weer makkelijker bijhouden.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:25

Ik vind vooral al die werktuigen die zo handig achter een trekkertje kunnen heel duur. Vooralsnog doen wij veel met de hand en soms laten we de loonwerker komen of huren we wat. Voor 100-150 euro is dan het zware werk weer gedaan en ik vraag me altijd af wat goedkoper is, trekker + werktuigen kopen en onderhouden of 3 keer per jaar dat uitgeven. Uiteindelijk zal er vanwege het gemak toch wel een trekker komen. Hebben inmiddels ook bijna overal waterleidingen ingegraven omdat we het gesleep beu waren.

Ir111

Berichten: 11983
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:00

Wij hebben een fijn mini trekkertje, 20pk oid? Doordat er trekkerbandjes onder liggen heeft hij meer grip en dan kom je met wat minder pks weg. Er zit een voorlader op. Vond ik onzin maar nu zo blij mee! Opsteken van de mesthoop is zo gedaan nu. En als je vast zit met je trekker duw je je met de voorlader er meestal zo uit. :D

We hebben voor het slepen van de tracks/bak/paddocks een gewone sleep. Zijn 2e hands voor weinig wel te krijgen. We hebben prikroller voor t beluchten van de weide. En een strooier.

We zijn gaan kijken wat we het meest gebruiken en hebben dat er bij gkocht. Wij laten door de loonwerker maaien en balen. Evt lange plekken (door mest) doen we met de bosmaaier. Dat doen we maar zo weinig dat een maaidek zonde van t geld zou zijn.