Weidegang nog mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3511
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:31

Bij mijn pensionstal gaan ze voorlopig ook niet het land op. Nog veel te nat is het land.
Voor mij niet erg want mijn paard (haflinger) mag het gras niet op, wordt snel dik en hoefbevangen. Blijft het hele jaar op de paddock. Heb niet het idee dat ik daardoor een ongelukkig paard heb.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:21

Een paddock met hooi is ook een prima alternatief in plaats van weide. Dus ik zou me ook niet druk maken.

duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:34

Hier veengrond dus ook nog niets buiten.
We zien wel een verschuiving de laatste jaren gaan ze later 24/7 naar buiten maar kunnen ook langer blijven staan.
Er zijn jaren geweest dat op 1 oktober echt alles weer helemaal binnen stond.

Westhof

Berichten: 2926
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:50

Bij ons zouden ze aankomend weekend weer gaan opbouwen op de wei (mits droog), maar zie nu voor vanavond en morgen ook alweer regen voorspeld. Sowieso t/m dinsdag nog regenachtig wat ik zo zie. Denk dat het nog wel even gaat duren...

MallyBelly

Berichten: 3545
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:39

Ze hebben dit jaar (2023/2024) vooralsnog het hele jaar op het land gekund. Met uitzondering van een paar dagen/week.
Soms even er af voor de regen of de vorst, soms voor een uurtje en andere dagen hele dagen. Nu gaan ze alweer voor de 2de ronde op een stuk wat al kaal gegeten was.
Komt echt wel weer, gras groeit langer door, weide seizoen begint misschien wat later maar loopt ook wat langer door.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:42

Winged schreef:
Volgens mij is de enige oplossing ook echt opdelen in zones. Nu dus goed kijken wat droge zones zijn en de natte zones. In tijden dat het dus weinig tot niet regent dan zijn de natte zones als het goed is ook goed begaanbaar. In de natte periodes kun je dan van de drogere delen gebruik gaan maken.

Je moet zelf goed zorgen dat het land begaanbaar blijft. En daar zit ook een deel afwatering tussen.


Klinkt goed, in theorie. Maar als de sloten zó hoog staan dat ze bijna overstromen en er beken water in het land staan, houdt het soms gewoon op. Er is afgelopen maanden zo ontzettend veel regen gevallen, daar valt niet tegen te managen. Alles was nat, alleen kleine stukken minder nat en daar stonden ze.

Afbeelding
Zo nat was het op het hoogst gelegen en droogste deel van ons perceel helaas.