Weidegang nog mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 594
Geregistreerd: 14-05-12

Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 09:56

Het is vandaag 1 mei maar aangezien er vannacht weer veel regen is gevallen, zit weidegang er in veel gevallen nog steeds niet in.
Van maart, naar april naar nu mei als start weide seizoen... Stel dat deze trend zich doorzet, korter wordt tot misschien zelfs onmogelijk.

Wat dan? Alles het hele jaar op stal of paddock?

Er zijn zat landen waar paarden überhaupt nooit gras zien dus betekent dat dat het mogelijk is of hebben die paarden zich aangepast?

(NB: dit is niet het topic om weer een discussie te gaan voeren dat paarden 24/7 in een pp moeten leven o.i.d. of dat je maar een andere plek moet zoeken).

L_iek
Berichten: 9722
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:58

Hier is het winter paddock en zomertijd de wei op. Met inderdaad vandaag de start wat normaliter eerder was.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:00

Ik zou me niet meteen zorgen gaan maken.
Paar jaar terug hadden we enkele extreem droge en hete lentes en zomers en toen zei iedereen, nou dit gaat het voortaan worden in Nederland.

Nu was het vorig jaar alweer nat en dit jaar nog natter en zegt iedereen, dit gaat het worden, al weer die droogte vergeten lijkt wel.

Wel denk ik dat algemeen er meer extremen zijn, maar niet alleen maar nat of alleen maar droog.

Kimmsel

Berichten: 830
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:00

Ik heb ze er steeds korte momentjes op gehad, maar inderdaad, het weer is erg bar. Gelukkig heb ik voor die van mij echt ruime winterpaddocks dus ze hoeven weinig te missen.

Ik zag toevallig een bericht van iemand die een pad van stelcon platen had liggen en daar links en rechts van stroken gaf. Dat zag er slim uit.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:00

Ik heb mijn paard (in een kleine kudde) een paar jaar op alleen paddock met schuilstal en verharding gehad en dus volledig op hooi. Ik liet hem toen wel aan de hand wat grazen een paar keer per week.
Ik vind gras geen must als er ook goed hooi beschikbaar is. Maar dan moeten de andere zaken wel gewoon op orde zijn. Dus goed hooi, maar ook schuilplek, kudde verband, vrije beweging, veiligheid, enz.

Inmiddels staan we op zandgrond en heb ik ze ook in de winter 1-2 uur op de wei kunnen hebben. Maar dan nog is hooi het hoofdvoedsel, omdat ik er 2 heb die te dik worden op alleen gras en ik wil dat ze meer bewegen, dus meer voerplaatsen heb.

wortel115

Berichten: 2134
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:06

Ik zou me niet direct zorgen maken over de komende jaren. En mocht dat zo zijn dan komen daar ook weer oplossingen voor.

Wbt je vraag over andere landen en geen gras. Ik woon in Australie en wij hebben geen water om de ‘wei’ te beregenen. Dus mijn paarden staan het hele jaar door op 2,5 hectare zand. Wel altijd buiten dus en altijd hooi ter beschikking.

Enzo_Ollie

Berichten: 808
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:16

Wij hebben ze heel de winter door op de wei gehad, maar een paar dagen in de bak :+
er is een gedeelte vertrapt maar toen het een paar weken terug ook wat warmer was daar graszaad gegooid en door de regen is dat juist snel gaan groeien
overigens voeren we dan idd wel hooi bij in de winter op de wei

denk dat het heel erg per grondsoort verschilt wat mogelijk is en t ene jaar zal t beter zijn dan t andere jaar

RianneH

Berichten: 28251
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:19

Mijn oudje reageerde de laatste jaren dusdanig vaak met gaskoliek op gras dat ze geen weidegang meer kreeg. Maar op een track met goed hooi en meer dan voldoende bewegingsruimte en afwisseling vond ikzelf de weidegang geen must meer. Staan ze op een kleine padddock dan sta je te springen om ze de ruimte van een weide te geven, maar er zijn alternatieven daarvoor dus.

Overigens heeft het seizoen hier langer doorgelopen vorig jaar, toen stonden ze nog tot vrij laat op de weide omdat ie goed bleef. Daarna kregen we de weken aan regen…

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:22

Wij zijn nu bijna een maand eerder begonnen met weidegang want het gras werd al te lang.

Voorgaande jaren pas eind mei/ begin juni begonnen en nu afgelopen vrijdag.
Gras viel op een gegeven om en ze aten het niet meer.
Om dat nu te voorkomen staan ze er al op.
Meestal hebben ze weidegang tot november/ december.
Jaarrond paddock, geen stal, strookbegrazing en we kunnen vaak 2 rondes met een wei doen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70685
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:29

Hier staan ze het hele jaar op de wei. In de winter van ochtend tot avond, zodra het beter wordt gaat dat naar 24/7. Het land is in stukken verdeeld en nu het gras langzaamaan wat langer wordt gaan de paarden weer strookbegrazing erbij krijgen.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:40

Als je je paarden nu niet op de wei zet, voor wie heb je de wei dan?
Gras groeit super hard nu en de plekken waar slidings gemaakt zijn of hoefafdrukken in staan zijn ook zo weer groen.
Bij mij het hele jaar door op de wei maar zijn er dit jaar denk ik ook 6 weken niet ongewenst omdat het van de winter echt bizar nat was.

XladyX

Berichten: 1363
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:45

wortel115 schreef:
Ik zou me niet direct zorgen maken over de komende jaren. En mocht dat zo zijn dan komen daar ook weer oplossingen voor.

Wbt je vraag over andere landen en geen gras. Ik woon in Australie en wij hebben geen water om de ‘wei’ te beregenen. Dus mijn paarden staan het hele jaar door op 2,5 hectare zand. Wel altijd buiten dus en altijd hooi ter beschikking.


En bijvoorbeeld in Portugal (waar ik een zomer stage heb mogen lopen) hebben de paarden juist alleen in de winter en voorjaar gras. Daarna is het daar te droog en is het alleen zand.

Ik denk dat de uitdaging in Nederland vooral is in het ruimte bieden op slechte ondergronden: klei, veen, etc. Dat is heel erg moeilijk goed te houden met paarden en te veel water. Maar ik denk (hoop ook) dat steeds meer mensen beseffen dat het een goede paddock/track etc waar genoeg ruimte is om te bewegen ook een basisbehoefte moet zijn. Mijn paarden zijn dol op grazen, maar met een goede paddock is het niet heel frustrerend als het weideseizoen pas laat begint. Daar kunnen ze evengoed spelen, rennen, schuilen, eten etc.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:54

Avanti schreef:
Als je je paarden nu niet op de wei zet, voor wie heb je de wei dan?
Gras groeit super hard nu en de plekken waar slidings gemaakt zijn of hoefafdrukken in staan zijn ook zo weer groen.
Bij mij het hele jaar door op de wei maar zijn er dit jaar denk ik ook 6 weken niet ongewenst omdat het van de winter echt bizar nat was.


Hoefafdrukken .... dat klinkt niet echt heftig. Hier stonden ze tot vorige week bijna tot de knieën in de modder. Dat is ook weiland, maar verworden tot paddock. En wij wonen toch echt op hoge zandgrond. Ik heb het zó nat nog nooit meegemaakt (en ik woon hier bijna mijn hele leven). Lang gras hebben wij ook, maar als je ze daar in zet is alles binnen een dag volledig vertrapt en versmeerd. Ik hoop dat we een deel binnenkort kunnen maaien, als het nu eens een paar weken droog wil blijven (vannacht toch nog weer een bui gehad).

Een paar stukken zijn nu voor het eerst weer droog genoeg om beweid te worden. Dus ook hier staan ze sinds deze week weer af en toe op het gras. Merries met veulens gaan voor, dus die lopen op het hoogst stuk. Op de lagere stukken lopen ook onze schapen met lammeren, die gaan 's nachts ook weer op stal omdat ze nog niet droog kunnen liggen.

Ik gun mijn paarden weidegang. Er is niets waar ze zo van kunnen genieten als van vers gras.
Maar het vraagt wel extra tijd en aandacht, dus ik hoop dat deze winter toch een uitzondering was.

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:00

Paarden zijn geen graseters. Paarden zijn vezeleters. Dus een paard kan inderdaad prima leven op bij voorbeeld een goede kwaliteit hooi. Of in een landschap waar geen gras is maar wel allerlei andere planten.

Dat paarden op de wei horen is door mensen bedacht. En ze vinden het leuk hoor, de paarden, op die wei. Maar het is niet wat ze horen te eten. Daarom zijn er steeds meer mensen die struiken en bomen langs hun weides planten. Om een klein beetje meer tegemoet te komen aan was een paard eigenlijk hoort te eten.

Dit niet bedoeld als preek ;) Maar om een beetje nuance proberen aan te brengen. Het is niet erg als je paard geen gras krijgt. Het is erg leuk voor 'm als hij het wel krijgt.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:05

Mwa, vind je zorgen wel terecht. Vorig jaar was het te droog, veel gras hier was echt geel, was niets groens meer aan. Dit jaar is het veel te nat, plassen in de wei en sloten die overstroomde. Het is het één of het ander, beter en meer stabiel word het in ieder geval niet dus naast die paar goede weken\dagen dat droogte en regen elkaar overlapt, word het voor de rest alleen maar erger.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:26

Ik snap je zorgen wel, de meeste pensionstallen hebben modderige paddocks die net een klein beetje groter zijn dan de stal waar ze de rest van de dag staan. Tuurlijk heb je dan zsm je paard op de wei zodat ze vrij kunnen bewegen.

Het geen wat ik mij nu alleen erg afvraag. Hamsters. Daar word je nu met de grond gelijk gemaakt als je die in de standaard dierenwinkel kooi zet, die moeten groter etc en gelukkig zorgen veel mensen daar intussen goed voor. Je koopt een glazen bak en het beestje is gelukkig.

Waarom kiezen wij paarden mensen er dan voor om een paard aan te schaffen, en het maar het probleem van de pensionhouder te maken dat wij onze hobby willen uitvoeren. Terwijl er ongelofelijk grond te kort is. Dus meer paarden op het zelfde stukje land, kleinere paddocks, minder gras dus de paarden staan eerder op stal.
En dat komt het standaard argument: maar ik kan hem toch niet in de achtertuin / balkon zetten?
Klopt. Maar koop je wel een hamster als je eigenlijk alleen maar die kleine kooi kwijt kan? Nee toch?

Het mes snijd aan 2 kanten, en ik zeg zeker niet dat je je paard op een pp moet zetten. Verre van. De meeste pension pp die ik zie zijn een nog ergere blubber bende dan de gemiddelde postzegel paddock. Wel zou er in mijn optiek tracks (GEEN PP) aangelegd kunnen worden op de meeste pensionstallen rondom de weides. Wel wat minder gras houd je dan over, maar hier koppel je 3/4 paarden oid aan die goed met elkaar willen. Het weitje wat in de track ligt gebruik je dan voor strook begrazing voor die 3/4 paarden. Je hebt dat dan 20x nodig maar zit je in de winter niet met de kleinere ophokplicht. Het is wat verder lopen vanaf je box maar je houd wel heel het daglicht je paarden buiten. ‘s nachts op de box voor de wolf en je bent imo rond

dioni

Berichten: 841
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:54

Wij hebben 2 shetten en een tinker: allergisch voor gras, hoefbevangen, pssm1 drager en wordt dik van de lucht. Ze staan het hele jaar door op een goed gedraineerde paddock met 2 schuilstallen, hooi binnen en buiten en keutelen de hele dag een beetje rond. De bodem is vrijwel altijd goed, ook bij veel regen. Af en toe aan de hand grazen doen we ook.
Ik heb niet het idee dat ze ongelukkig zijn hiermee.
XladyX heeft denk ik gelijk, de uitdaging is eerder goede paddocks te maken.

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:11

Ik hoop heel erg dat dit jaar de herfst droger zal blijven als normaal.

Normaal staan die van mij rond april al in de wei. En nu staan ze nog in de paddock.

Hopelijk dit jaar een maandje later terug de paddock in.

Ik maak me niet direct zorgen.

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:17

Hier is het ook echt nog heel nat. Zo nat dat er eendjes op het weiland zwemmen ipv dat er echt gras staat. Wat er groeit is ook nog steeds niet heel lang. Ben bang dat de paarden er weinig aan gaan hebben dit jaar. Nou verhuis ik mijn paard toevallig deze week dus dat is niet meer mijn zorg, maar ik denk dat het toch wel kritiek gaat worden qua nattigheid. De stalhouder had vorige week de opbouw laten starten maar dat hele stuk land is nu een natte bruine blubberbende. Ben benieuwd wanneer het volgende stuk open gaat want dat zal echt nog niet houden nu met die natte bodem. Deze kant van het land is gewoon echt lastig en in snap je zorgen wel. Vorig jaar was het ook al zo nat dat ze hoogzomer regelmatig in een zeiknat land stonden en niet meer droog konden slapen een paar dagen. Zeker voor mijn oudje echt niet prettig.. Gelukkig was het dan verder nog wel redelijk warm en droogde het vrij snel wel weer, maar nu is het echt extreem. Na een heel nat 2023 nu ook een hele natte start van 2024 en de bodem is gewoon volledig verzadigd en droogt niet goed meer.

Nou ben ik van mening dat een weiland en gras voor een paard echt niet noodzakelijk is, maar de meeste stallen hier in de randstad zijn er wel op gebouwd. Een aantal natte maanden op (kleine) paddocks en op stal en in de droge maanden op het land. Als het zo nat gaat blijven gaat dat wel voor problemen zorgen. Korter naar buiten, minder ruimte, meer kosten vanwege de langere winters (paddock onderhoud, meer ruwvoer en bodembedekking nodig en langer de arbeid van stallen mesten en buitenzetten).

Ik verhuis mijn oudje toevallig naar een plek waar hij in de zomer maar 6 uurtjes op het land komt ipv nu 24/7 vanwege zijn nieuwe PPID diagnose en ik maak me er nu dus echt niet meer druk over dat het landseizoen korter gaat worden of hij niet meer zo lang op gras kan staan, maar ik snap dat het voor veel eigenaren een issue gaat worden als je paard echt die landseizoen maanden aan vrijheid heeft naast de wintermaanden veel op stal en in kleine paddocks.

LaDonna75

Berichten: 2187
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:48

Ik heb mijn 3 pony's aan huis en heb nog 1 paard en 12 pony's in pension staan, totaal dus 6. Ook hier was het heel lang heel nat, ook in de weides. We zitten ook nog vrij laag hier, dat helpt ook niet mee. We hebben wel redelijk wat grond, ons perceel is zo'n kleine 5 hectare waarvan ongeveer 2 hectare paardenweides. In de winter heb ik ze op het meest droge stuk gehad, waar dan weinig tot op een zeker moment geen gras meer stond, maar waar ze een paar uur per dag in stonden. De rest op stal; niet per se ideaal maar wel het best haalbare. ZOdra het gras begon te groeien en het enigszins droger werd, zijn ze echte wei op gegaan. Daar was het nog steeds vrij nat, maar ik vond op dat moment de weidegang belangrijker dan het land zelf. Inmiddels is het wel wat opgedroogd en genieten ze van het gras. HEt land heeft niet zoveel schade, er staan wel beenafdrukken maar dat komt wel weer goed. Als ik zie hoeveel gras er alweer groeit op de winterwei, verbaas ik me weer over de kracht van het gewas.

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:02

Hier is de wei het hele jaar open. Op nat veengrond, maar ja maar 1 paard en een A pony op ongeveer een hectare

Winged

Berichten: 33082
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:11

LaDonna75 schreef:
Ik heb mijn 3 pony's aan huis en heb nog 1 paard en 12 pony's in pension staan, totaal dus 6. Ook hier was het heel lang heel nat, ook in de weides. We zitten ook nog vrij laag hier, dat helpt ook niet mee. We hebben wel redelijk wat grond, ons perceel is zo'n kleine 5 hectare waarvan ongeveer 2 hectare paardenweides. In de winter heb ik ze op het meest droge stuk gehad, waar dan weinig tot op een zeker moment geen gras meer stond, maar waar ze een paar uur per dag in stonden. De rest op stal; niet per se ideaal maar wel het best haalbare. ZOdra het gras begon te groeien en het enigszins droger werd, zijn ze echte wei op gegaan. Daar was het nog steeds vrij nat, maar ik vond op dat moment de weidegang belangrijker dan het land zelf. Inmiddels is het wel wat opgedroogd en genieten ze van het gras. HEt land heeft niet zoveel schade, er staan wel beenafdrukken maar dat komt wel weer goed. Als ik zie hoeveel gras er alweer groeit op de winterwei, verbaas ik me weer over de kracht van het gewas.

Volgens mij is de enige oplossing ook echt opdelen in zones. Nu dus goed kijken wat droge zones zijn en de natte zones. In tijden dat het dus weinig tot niet regent dan zijn de natte zones als het goed is ook goed begaanbaar. In de natte periodes kun je dan van de drogere delen gebruik gaan maken.

Je moet zelf goed zorgen dat het land begaanbaar blijft. En daar zit ook een deel afwatering tussen.

lletam

Berichten: 594
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 13:41

Bedankt voor alle reacties. Het maakt inderdaad ontzettend veel uit op welke grond je zit en om hoeveel paarden het gaat. En juist omdat we niet weten hoe het weerbeeld zich gaat ontwikkelen kan ik me voorstellen dat stalhouders niet zomaar hun stal aan gaan passen, naar bijv. een track, pp, weide inleveren voor paddocks

Lieser
Berichten: 1544
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:11

lletam schreef:
Het is vandaag 1 mei maar aangezien er vannacht weer veel regen is gevallen, zit weidegang er in veel gevallen nog steeds niet in.
Van maart, naar april naar nu mei als start weide seizoen... Stel dat deze trend zich doorzet, korter wordt tot misschien zelfs onmogelijk.

Wat dan? Alles het hele jaar op stal of paddock?

Ik vind de stap van 'weidegang vanaf mei' naar 'het hele jaar op de paddock' wat te groot :) . Vorig jaar konden we inderdaad vanaf het laatste weekend van april de wei op, maar de lager gelegen landjes bij ons waren nog best nat. Lang niet iedereen zette zijn/haar paard er al meteen op.
Nu wordt het 1 of 2 weken later, maar dan zijn er nog altijd 4,5 maand over van het weideseizoen. En aan de hand kun je alvast opbouwen, zodat ze er half mei meteen wat langer op kunnen.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:27

Facebook gaf me laatst een herinnering van 3 jaar geleden ofzo, toen had ik ze februari al op de wei staan. En daarvoor stonden ze december ook nog op de wei (wel met hooi erbij, maar het was droog genoeg om op het gras te blijven staan).

Het wisselt helaas gewoon. Maar dan is de zomer weer te droog. Dus het is altijd wel wat :)