Een paard aan huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blubblabhoi

Berichten: 521
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Friesland

Een paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 17:50

Excuus als hier misschien al (soortgelijke) topics over bestaan. :Y)

Een lang gekoesterde meisjes droom lijkt in vervulling te (kunnen) gaan. Ik heb mijn vriend zover gekregen dat we naar een ander huis kijken, mét grond voor een paard. *\o/*

Maar nu, we gaan dit weekend naar een eerste huis kijken. Heeft een achtertuin (inclusief weiland) van laten we zeggen 3.100 m2. Hierop staat ook een stal met 2 boxen gebouwd. Het komt nu allemaal dichterbij en ik zit vol vragen, veel informatie kan ik online vinden maar ben ook benieuwd naar de mening van bokkers.

Ten eerste moet ik voor mezelf natuurlijk echt zeker weten dat ik dit avontuur wil aangaan. Ik begrijp dat een paard aan huis hebben echt een levensstijl is. Het zal tijd kosten (maar hoeveel?) en uiteraard ook geld. Ik heb op dit moment geen eigen paard. Ik heb wel meerdere malen in m'n leven verzorgpony en paarden gehad. Is de stap naar een eigen paard dan groot?

Ik hoef geen gigantische kudde, maar zou 3.100m2 genoeg zijn voor een E-pony en A-pony bijvoorbeeld? Is de kudde daarmee groot genoeg?

En waaaar moet ik allemaal nog meer aan denken als ik met dit avontuur ga beginnen? Wat mag ik echt niet over het hoofd zien en waar mag ik me echt niet in vergissen qua tijd en geld? Ik hoor graag ervaringen!

Ik zou in dit geval nog een bak willen aanleggen. Ik moet weten hoe ik aan kuil en stro kom. Hoe ga ik m'n mest afvoeren en waar moet dat in de tussentijd opgeslagen worden? Een van de grootste nadelen van een paard aan huis is waarschijnlijk de beperking qua weekendjes weg/vakanties, is een oppas makkelijk geregeld?

Anyway, veel hersenspinsels dus. Ik hoor graag ervaringen, overwegingen, do's and don'ts. :o


(Misschien nog een kleine inkijk in mijn scenario: Ik ben 28 jaar, ik heb een eigen onderneming (waardoor vrij flexibel) met nog een kinderwens binnen nu en +- 4 jaar).

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:55


belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Een paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:09

Heel eerlijk als je nog geen eigen paard hebt gehad zou ik daar eens mee beginnen terwijl die op pension staat. Van enkel verzorg ervaring naar alles aan huis is echt mega stap als je dat niet va. Vroeger als wat gewend bent.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:10

Dit zijn best lastige vragen om antwoord op te geven. Op wat voor een grond staat het potentiële nieuwe huis? Als het geen gunstige zandgrond is, moet je bijvoorbeeld al meer geld opzij zetten voor een bruikbare bak en/of paddock.

Of de stap te groot is... Ik weet niet welke tussenstap er tussen eigen paard en verzorgpaarden in pension en paarden aan huis zit. Dus dan is het de vraag of je een geschikte huisvesting kunt bieden en of je je kunt vinden in de andere levensstijl.

Hoeveel m2 blijft er over aan bruikbare ruimte voor de paarden? En in welke vorm, met welke beperkingen, etc.? Is er eventueel een bak in de buurt waarvan je gebruik kunt maken? Dat scheelt een hele investering, veel onderhoud en ruimte.

Mag je een mestplaat aanleggen? Dan kun je de mest laten ophalen door een loonwerker. Bij een klein aantal pony's/paarden is het ook prima te doen om de mest te verzamelen in een aanhanger en afspraken te maken met een boer in de buurt. Dan gooi je het daar op de mestbult.

Als de E en A goed samen kunnen, dan zou dat een optie zijn. Zelf heb ik liever minder verschil in stokmaat, omdat de A nooit op de rug van de E kan kroelen. Daarnaast vind ik het verschil in voerbehoefte dan ook groter en lastiger. Maar goed, het kan zijn dat je E ook sober gehouden moet worden en dan valt dat nadeel weg. Een even aantal is meestal fijner, maar wij hebben zelf liever 3 paarden dan 2 paarden. Dan blijft er niet steeds 1 alleen achter als je weg bent.

Oppas vind ik niet heel makkelijk te regelen. Hangt wel een beetje af van het seizoen en hoe je de paarden houdt.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:12

Zeker een droom om waar te maken en dapper om aan te gaan, mede omdat je niet eerder een eigen paard heb gehad als ik het goed begrijp? Dat lijkt me een flinke uitdaging, maar niet onoverkoombaar :)

Stap één zou zijn uitzoeken of je echt paarden daar mag houden en iets als een bak of paddock aan mag leggen. Dit zou ik zeker willen weten vóór de werkelijke aankoop.

Daarnaast kan je natuurlijk twee van jezelf houden, of bijvoorbeeld eentje in pension nemen waarmee je de taken deelt. Groot voordeel is gedeelde last en als het goed klikt iemand aan wie je de paarden over kan laten tijdens bijvoorbeeld een vakantie, nadeel is wel altijd iemand op jouw terrein, mensen moeten klikken, paarden moeten klikken etc.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Een paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:31

Dit is te weinig grond om ook nog een bak aan te leggen. Is er in de buurt geen bak die je kan huren/gebruiken?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Een paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:34

Tja, ik zou eerst maar eens beginnen met een eigen paard op een pensionstal. De overgang naar eigen paard, en meteen aan huis lijkt me erg groot. Neem dan ook nog je kinderwens erbij en dan vraag ik me af of dit wel het juiste moment is. 3100 m is niet het meeste om paarden te houden.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:36

Ik zou ook eens goed naar bestemmingsplan kijken, of er wel een paard mag staan met stal, en of je wel een bak mag aanleggen. Dat weet je liever vooraf natuurlijk :)

DuoPenotti

Berichten: 29692
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:25

Fitzroy schreef:
Tja, ik zou eerst maar eens beginnen met een eigen paard op een pensionstal. De overgang naar eigen paard, en meteen aan huis lijkt me erg groot. Neem dan ook nog je kinderwens erbij en dan vraag ik me af of dit wel het juiste moment is. 3100 m is niet het meeste om paarden te houden.

Scheelt me typen.
Met alles eens :j

Lola19
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:29

Wat leuk!
Ik heb ook pas een eigen paard gekocht toen we een huis kochten met genoeg ruimte.
Dat was een bewuste keuze, op een pensionstal staan is niks voor mij.

Ik zou nooit meer anders willen, maar het viel in het begin niet mee. Ik kende de omgeving nog niet zo goed en had nog geen vrienden met kennis van paarden in de buurt. Dus ik heb alles met vallen en opstaan geleerd , maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen.

Voordelen van je paard aan huis:
- je hebt alles zelf in de hand en je kan het op je eigen manier doen
- je hoeft minder te plannen, je loopt gewoon een aantal keer per dag even naar je paarden ipv dat je naar de pensionstal moet rijden

Nadelen:
- je staat er ‘alleen’ voor, je hebt geen stalgenoten die je om advies of hulp kan vragen
- ben je ziek? Pech, er zal toch gevoerd moeten worden.
- je moet dus ook zelf je weiland bijhouden en daar komt heel wat bij kijken
- je wilt je paard niet alleen laten staan, dus je moet er of twee hebben of iemand bij jou in pension zetten, maar dat is een behoorlijke inbreuk op je privacy
- verkijk je niet op de kosten. Het onderhoud van zowel de paarden als het weiland is gewoon kneiterduur
- spontane vakantie/ weekendjes weg zitten er niet meer in mits je een flexibele en betrouwbare oppas hebt
- het kost heel, heel veel tijd: 80% is mest opscheppen, 5% weideonderhoud, 10% verzorging, 5% rijden

Tips:
- als je er een tijd uit bent geweest, start dan eerst weer even bij een manege o.i.d. met rijden
- neem iemand mee die er verstand van heeft als je een paard gaat kopen
- zorg dat je iemand hebt die je helpt met rijden e.d. bijv een instructeur. iig voor de eerste weken.
- verdiep je wat er komt kijken bij goed weidebeheer, grassoorten en giftige kruiden en denk bijv aan een paddock paradise (de m2 die je noemt is wel echt weinig voor 2 paarden)
- verdiep je van te voren in de soorten hooi en zoek fouragehandelaren bij jou in de buurt.
- vraag na bij andere paardenhouders waar zij hun hooi halen en waar ze hun mest laten


Wij hebben zelf geen kinderen, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat al mijn vriendinnen die kinderen hebben gekregen hun paard of verkocht hebben of hebben uitgeleend in de periode dat de kinderen jong waren.
Dus ik twijfel wel of het haalbaar is om je paard aan huis te zetten en kinderen te krijgen. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de ‘inzetbaarheid’ van je partner en evt oppas voor je kind(eren).

Veel succes!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:34

Je gaat nog zoveel vragen krijgen en aan dingen twijfelen met een eerste eigen paard, dus zou zeker eens beginnen met een eigen paard op een pensionstalling. In combinatie met een kinderwens lijkt het me ook allemaal enorm veel.

Als ik zelf de paarden aan huis zou willen, zou ik ook zeker véél meer grond willen dan 3100m2.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:35

Kabayo schreef:
Dit is te weinig grond om ook nog een bak aan te leggen. Is er in de buurt geen bak die je kan huren/gebruiken?


Wij hebben er 3 op iets minder dan 4000m² met een 20x60 bak

De bak doet ook dienst als paddock en ze kunnen niet het hele jaar op het gras. Maar het is dus wel mogelijk

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:41

3100m2 is krap, maar niet onmogelijk.
Als je erfindeling gunstig is en de bodem waarop ze lopen goed is, dan kan het best. Bijvoorbeeld door een track te maken, waarop ze de benen kunnen strekken.

Mest kan via een mestcontainer.
Hooi via Marktplaats adressen of via fouragehandel.

Maar, ik zou wel echt vooraf met de gemeente checken of je een bak met aanleggen, wat de locatie van de mestcontainer moet worden, etc.
Je zult namelijk de eerste niet zijn die de paarden aan huis heeft en eigenlijk net niets kan.

Hopelijk gaat het allemaal door. Veel succes!

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:43

En zeker geen pensionklant aannemen.

Dat geeft n hoop gezeik!

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:45

Kabayo schreef:
Dit is te weinig grond om ook nog een bak aan te leggen. Is er in de buurt geen bak die je kan huren/gebruiken?


Nee joh, dat valt mee, heb ik ook. Een bak met paddocks er in het verlengde aan vast. In de paddocks staan de hooitonnen waar ze kunnen eten. Als ik wil rijden dan sluit ik de bak. Als ik niet rij, is hij open en hoort hij bij de paddock. Ik heb niet jaarrond gras, maar over de zomermaanden komen ze dagelijks op het gras en met goed beleid is daar ook altijd genoeg gras.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:55

Ja kan op marktplaats zoeken op de postcode van het nieuwe huis naar hooi en stro. Dan kom je wel bij wat adressen uit waar je kan bestellen.
Mestopslag is het makkelijkst in de voortuin dan kunnen ze het vanaf de weg leeghalen. Wij hebben een stuk met betonnen muren en een deur.
Bij mij heeft iedereen in de straat paarden dus oppas is makkelijk te regelen. Ik doe het zelf ook graag voor iemand. Als ik langer weg ben dan breng ik ze naar een pensionstal waar ik voorheen heb gestaan.
Als je paarden koopt let dan extra op karakter en koop een sociaal paard. Neem aan dat je vriend ze ook gaat verzorgen, dan is het wel fijn als ze makkelijk te hanteren zijn.
Zorg voor een goede instructrice die je kan helpen aangezien je nog geen ervaring hebt met een eigen paard.
Er is echt kennis nodig voor het goed houden van paarden van weidebeheer tot zandkuren, ziektes etc. Dus jezelf goed informeren.
Ja het kost heel veel tijd,maar het is echt genieten om ze aan huis te hebben. Je kent leert je paarden echt door en door kennen.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:20

Fitzroy schreef:
Tja, ik zou eerst maar eens beginnen met een eigen paard op een pensionstal. De overgang naar eigen paard, en meteen aan huis lijkt me erg groot. Neem dan ook nog je kinderwens erbij en dan vraag ik me af of dit wel het juiste moment is. 3100 m is niet het meeste om paarden te houden.


Hier sluit ik me volledig bij aan. Vergis je ook niet in de tijd die kinderen kosten. Als baby zijn ze nog makkelijk mee te nemen, maar het worden ook eigenwijze peuters die niet stil willen zitten en schoolkinderen die niet altijd zin hebben in mama's hobby :D

Ik heb 3 jonge kinderen, 3 pony's en een bedrijf aan huis. Zou niet anders willen, maar ben erg blij dat mijn man regelmatig helpt met de verzorging van de pony's.

Brainless

Berichten: 29745
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:34

Amber_anne schreef:
Kabayo schreef:
Dit is te weinig grond om ook nog een bak aan te leggen. Is er in de buurt geen bak die je kan huren/gebruiken?


Wij hebben er 3 op iets minder dan 4000m² met een 20x60 bak

De bak doet ook dienst als paddock en ze kunnen niet het hele jaar op het gras. Maar het is dus wel mogelijk

Moet je bouwblok wel voldoende groot zijn om een bak/paddock aan te mogen leggen.

theelepel
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-12
Woonplaats: Haus am See

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:51

In het centrale topic kom je de meeste ups en downs tegen die ermee verbonden zijn als je paarden aan huis hebt. :)

De veranderingen in je leven zijn echter best ingrijpend, een paar weinige voorbeelden:

Voeren ook in November s'ochtens bij 4 graden en regen. Mesten en mest wegbrengen bij vrieskou en gladheid. Kom je in de kleine uurtjes terug van een avondje stappen moet je alsnog in de ochtend eruit om te voeren en te mesten ( voorbereiden in de avond ervoor is een pre uit ervaring). Kunnen ze in de winter naar buiten, moet je kijken of je een stuk Land kan opofferen of is de paddock voldoende? Wie zet ze naar buiten, wie haalt ze binnen of kan je een 24/7 schuilstal realisieren? Opslag hooi/kuil/stooisel? Wanneer voer je wat en hoeveel? Hoe herken je ziektes, heb je een smid in de beurt en een goede veearts? Afrastering is niet goedkoop, wateransluitingen aanleggen ook niet,en ga zo door.

Bak aanleggen kan vergunningsplichtig zijn.

Heb je mss. iemand in je bekendenkring met eigen paard aan huis waar je even kan kijken en die je wil adviseren als iets is?

Pensioenklanten is zon dingetje. Het gaat toch altijd anders als je verwacht...

blubblabhoi

Berichten: 521
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 21:07

Bedankt voor de overwegingen iedereen! Ik ga zeker even het bestemmingsplan checken.

Overigens is het totaal perceel ongeveer 4.300 m2.

Misschien word ik ook al heel gelukkig van een paar Shetlanders houden en hoef ik niet perse een bak om in te rijden. Wie weet kan ik ergens een bak huren, ook een goede tip!

Ook de ‘kritische’ noten zijn zeker welkom. Ik heb er niet voor niets bij gezet dat ik een kinderwens heb in de toekomst. Ik neem het als optie mee om eerst een paard te leasen of een eigen paard op pension te zetten.

Pensionklanten aan huis zal ik niet snel beginnen denk ik i.v.m. privacy.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:12

Oh blijkbaar kan het wel, ik zit zelf op 2 hectare. Totaal, dus incl stalgebouw, huis, bijgebouwen, rijbak en paddocks. Weide zal ongeveer 1 hectare zijn. En dit is eigenlijk al te weinig voor onze 4 paarden en 2 shetjes. Vind het dan oprecht knap dat je het kan managen met minder dan een hectare. Wellicht verkijk ik mij er dan op

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Een paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:39

Ik denk dat het allemal best wel kan. Het zal wel echt een verandering zijn met betrekking tot een verzorgpaard.
Voordat ik mn paarden aan huis had, had ik al 3,5 jaar de boel zelf in handen op een huurweide.
Daarvoor altijd op pension gestaan met alle ongemakken en frustratie vanuit mij. Op de huurweide deed ik alles zelf, elke dag, en kwam ik minder toe aan trainen maar dat had ik graag over van primaire zorg die in orde is.

Nu eenmaal aan huis is alles een stuk makkelijker geworden.
Ik had voorheen (op de huurweide) vaak zorgen als de weersomstandigheden veranderden, onweer, enorme hitte, oud en nieuw etc. Ik moest er elke dag heen en terug waar ik een half uur aan kwijt was. Ook als het niet handig uitkwam.

Nu ze 20m van mn huis staan ben je er gauw bij. Ff dekentje erop, eraf, vliegenmasker op etc. Het kost me geen extra tijd. Ik mest nu drie keer per dag de stal even gauw uit. Dat is gewoon fijn dat ze nagenoeg altijd een schone stal hebben. En bovendien heb ik dus een huis gekocht met schuren waar ik hun inloopstal heb gemaakt. Op de huurweide was er ook stress met de vergunning waardoor niet zeker was of de stal mocht blijven stal. Mijn eigen schuur is wel vergunt dus daar lig ik niet meer wakket van. Idem met oud en nieuw. Ik was er afgelopen twee jaar bij omdat het echt een warzone was maar daardoor kon ik geen oud en nieuw vieren met mijn geliefde. Dit afgelopen jaar wel!zo fijn. En blijkbaar ben ik ook nog in een uitgestorven (met oud en nieuw)zone gaan wonen :)

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:04

Hier een kleine positieve noot mbt kinderen: ik kan juist fanatiek rijden omdat ik de paarden aan huis heb. Ik rijd één paard 4x keer per week, en doe met 2 andere paarden minimaal 3x per paard per week grondwerk. Enkel toen de kinderen baby waren kon ik niet rijden ivm herstel van mezelf en hadden de paarden sabbatical.

Verder: het is inderdaad een levensstijl die je aan moet willen gaan. Is het een optie om eens te gaan oppassen in een vergelijkbare situatie? En ook ik zou eerst een eigen paard in pension overwegen.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Een paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:15

De meeste mensen in mijn omgeving hebben hun paard verkocht nadat hun eerste kind kwam. Ik zou alleen daarom al niet nu een paard kopen