Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 10:18

Ik maak mij degelijk zorgen om de hoeveelheid slechte stallen. In mijn wijde omgeving, kan mijn dierenarts zelfs geen stal noemen waar het goed op orde is.

Mijn paard heeft maagzweren, moet volgens de dierenarts elke 2 uur eten. Nu staat hij nu op boxrust, dus heeft hij genoeg eten (meestal, gister was z'n ruif leeg en dan moet je op je knieën om te vragen of er wat bij mag).
Buiten is de weide in de winter kaal, eten ze meer zand dan gras. Bij aanvang zeiden ze dat ze bij zouden voeren op de weide, dit gebeurt niet. Er zijn te pas en onpas paarden met zandkoliek. Ligt volgens de stalhouder aan de eigenaar.
De afgelopen maanden kregen de paarden ineens kuil in plaats van hooi, de een na de ander ziek en aan de diarree, daar had je ook mee te dealen. Als je er wat van zegt, wordt je enkeltje de stal uit getrapt.

We gaan binnenkort naar een andere stal, waar ze de eerste paar uur buiten ook geen eten hebben. En dat is dan de beste in de wijde omgeving, daar hebben ze in ieder geval droge voeten. De afgelopen jaren vaak rotstraal gehad, vanwege kletsnatte paddocks. Ook blessures doordat m'n paard uitgleed. Hooi met jacobskruid ook al voorbij zien komen. Grondwater dat slecht was en waar paarden ziek van werden, ook al gehad.

Ik vind een paard peperduur, doe er helemaal niks geks mee maar blijkbaar elke keer pech met kosten. Dan wil je de kans op kosten verminderen, maar ik vind het zo bizar dat iedereen er allerlei middeltjes in pompt omdat de basis niet op orde is.

Nu staat mijn paard op boxrust (na inspuiting op de kliniek), moet er met hem gelopen worden. Ik mag niet in de stallen lopen van de stalhouder, dat geeft voor de paarden die binnen staan te veel onrust. Een volbloed op boxrust, hij vliegt na 3 weken letterlijk z'n stal uit. Krachtvoer (vitalbix) volledig op 0 zetten is geen optie, dan heb ik een gratenpakhuis.
Buiten lopen waar landbouwvoertuigen rijden, is onverantwoord. Hij mag niet rennen. Hij schiet momenteel overal van weg. In de longeercirkel gaat hij keihard rennen. Mag niet, dan belast hij z'n knieën te veel. In een kleine paddock: gaat hij zand eten. Dan kan ik met hem naar de kliniek voor zandkoliek, zie ik ook niet zitten. En buiten in de weide: mag niet van de kliniek want dan gaat hij rennen en dat mag de eerste weken nog niet. Rustig opbouwen.

Enige optie voor nu om het werkbaar te houden, is om hem - uiteraard in overleg met de dierenarts die afgelopen week al 3x geweest is - wat te sederen zodat hij zich voor de komende week nog rustig houdt. Hij staat hoog op magnesium, medicatie van de dierenarts, maagzweer medicatie (hij kan door de maagzweren ook best heet zijn). Dit gaat mij echt aan het hart. Je wil het beste voor je dier, het doet mij echt gewoon pijn om te zien dat de stalhouder het mogelijke onmogelijk maakt, waardoor mijn paard weer de dupe is.

Dit heb ik op zo veel stallen gezien. Het paard is zo vaak de dupe. Ik vind dit echt erg, je wil het goed doen voor je dier. Maar nergens is voldoende hooi of werken ze mee aan een boxrust advies. En rotstraal, het interesseert ze helemaal niks. Dan kan je natuurlijk zeggen dat het aan de weerstand van je paard ligt, maar hele hoeven in de modder wegzakken vind ik wel ernstig/kwalijk. Zelfs de dierenarts wist in de wijde omgeving geen goede stallen te noemen. Dat is toch kwalijk. Zo is er toch niks meer aan om een paard te houden, als je alleen maar zorgen hebt. En het zelf doen, is helaas niet betaalbaar (lees:huis met stallen).

Zijn er meer mensen die met dit soort dilemma's zitten? Ik heb zo het idee dat het veel mensen in de paardenwereld echt niks boeit, ze pompen er allerlei middeltjes in, en dan hier naar de kliniek, daar naar de kliniek. Ik heb geen geldboom in m'n tuin. Waarom accepteert iedereen dit maar, het is toch te bizar voor woorden dat je kosten hebt omdat de basis niet op orde is? Je hebt weinig andere keus krijg ik het idee. Als ik dit wist, was ik nooit aan een paard begonnen. Hierna komt er ook nooit meer een, dat is mij wel duidelijk. Wat een zorgen en slapeloze nachten. Ik zou vast niet de enige zijn die zich hier druk om maakt? Enige wat je zou moeten doen, is het een beetje loslaten....

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:23

Waar in de buurt zit je?

Ik heb gelukkig geen paarden op pension maar herken wel wat problemen van vroeger en bij van mensen om me heen. Toch hebben de meeste pensionstallen het hier in de buurt beter voor elkaar dan wat jij omschrijft gelukkig. Je zou je paard nog tijdelijk in een kleine paddock kunnen zetten met een korf om tegen zand eten. Niet ideaal maar ik probeer in oplossingen te denken. Of hooi geven in de paddock?

Deze stal klinkt inderdaad niet bepaald fijn.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:25

Hier in de omgeving (Limburg) hetzelfde probleem. Paarden krijgen nauwelijks hooi en buiten komen is al helemaal niet aan de orde. Ik ben uiteindelijk de grens over gegaan en particulier gaan staan. Heb echt een jaar gezocht tot ik eindelijk iets vond wat ook maar een beetje aansloot.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:29

Ik snap je zorgen, denk dat veel mensen met een paard die hebben die op een pensionstal staan. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waar wel de gemaakte afspraken worden na gekomen en er niet geknepen wordt op goed ruwvoer en bodembedekking.
Denk alleen wel dat het wel overal wat is waar je tegen aan kunt lopen.
Op de laatste pensionstal waar ik heb gestaan was alles prima in orde. Alleen de hoeveelheid en de kwaliteit van het ruwvoer niet, dus kocht ik dat zelf in en was dat probleem voor mij opgelost.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:29

Ik herken het idee. Ik heb altijd mijn paarden in eigen beheer gehad op gehuurde weides. Maar ook daar is er altijd wel iets (natte paddocks, etc).
Op mijn huidige plek heb ik een hoop zelf gedaan, en daar gerealiseerd dat ze droge voeten en onbeperkt ruwvoer hebben, maar nog altijd geen droge paddock kunnen maken.

Mijn ene paard is verhuisd naar een doe het zelf stal. Fijne weides, goede ruime boxen, een goede piste en voor het eerste zicht een goede paddock. Echter in de winter blijkt die paddock een diepe modderbende te worden, en we mogen van de eigenaar niks aanpassen, geen houtschors, geen mudcontrol, geen betonplaatjes, niks. dus de paarden staan de ganse dag tot over de kogels in de drek. Alle 4 hebben ze inmiddels mok en zachte stralen. De mijne heeft afgelopen weekend nageltred opgelopen en mag nu absoluut niet in de viezigheid staan, dus die staat nu 2 X per dag 2-3 uurtjes buiten in de piste. Hoe ik het volgende week doe op de dagen dat ik van smorgens 5.30 tot savonds 18.30 weg ben weet ik nog niet.

De oplossing voor ons: we hebben een eigen stukje lang gekocht waar we het volledig naar onze zin gaan doen. Dan maar geen piste (maar wel een trailer), maar beter welzijn voor de paarden.

Heb je in de buurt geen DHZ stallen waar je zelf hooi voorziet?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:30

Specifiek voor revalidatie is wel op meer plekken erg moeilijk. Dat maakt een stal niet perse een slechte stal. Revalideren is gewoon vaak ellendig. Er bestaan denk ik niet voor niks ook speciale revalidatiestallen waar je je paard heen kan brengen.
Ik heb het hier thuis perfect voor elkaar maar als er één op boxrust moet en alleen gecontroleerd mag bewegen kom ik ook in de problemen.

Je punt van modder en ruwvoer begrijp ik overigens we; heel goed. Dat is echt balen.
Al is specifiek dit jaar wel overmacht wat betreft modder.

En een kleine geruststelling: normaal mag een paard max 5 uur zonder ruwvoer staan. Het zal voor jou specifieke paard in deze situatie wellicht (tijdelijk?) 2 uur zijn. Maar dat wil niet zeggen dat alle plekken waar ze een paar uurtjes zonder ruwvoer staan ook echt slecht zijn.

Succes met je paard en de verhuizing. Lastig hoor.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:52

Ik herken het wel, er is overal wel wat. Zeker in de winter is het moeilijk, ook in Drenthe. Modderige paddocks en weinig uren naar buiten. Ook vaak maar 2 voerbeurten hooi per dag, is het op dan hebben ze niks te eten en op de paddock hebben ze ook niks te eten. Ik heb geen paard meer, maar herken de struggles wel.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:56

Ik denk dat het nergens perfect is in zo'n situatie, ook thuis niet. Al kan het m.b.t. voerbeurten wel een stuk beter lijkt mij.

Mijn paard moest ook revalideren en volgens mij is het dan overal roeien met de riemen die je hebt. Thuis was in ieder geval ook niet ideaal. Met sommige weersomstandigheden valt nu eenmaal geen droge, vlakke paddock te realiseren.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:58

Gelukkig geen last van op de pensionstalling waar ik sta. Dat is in Brabant, tegen de Limburgse grens. Paarden gaan om 7.30 'smorgens naar buiten en net voor het donker naar binnen. Weer of geen weer. Tenzij op verzoek natuurlijk met sneeuw en ijzers of zo. Je kunt ook kiezen voor 24/7 buiten. Ze beschikken de hele dag over hooi op de wei. En als ze 'savonds binnen komen ook weer natuurlijk. Als een paard boxrust moet krijgt die dat en is er wel de mogelijkheid om te wandelen, al dan niet in de bak. Ook als er iets anders is kunnen ze naast de stal in een weitje komen zodat ze goed in de gaten gehouden kunnen worden. Echt top! Komend weekend komt er overigens een nieuwe pensionklant, wiens paard ook een maagzwaar heeft door niet regelmatig hooi, stond op een andere stalling in de buurt. Dus dat is zeker een probleem.

En natuurlijk is het dit jaar ook wel tobben met alle neerslag, de weien zijn een drama qua modder. Maar dat komt wel weer goed. Hopelijk snel.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:58

Het zit je niet mee en ik begrijp je wanhoop.
Toch denk ik dat er wel wat zaken zijn die je kunnen helpen.

Je wilt niet dat je paard afvalt. Ga op zoek naar iets dat voldoende vult, goed voor de maag is en waar je paard niet heter van wordt.
Ik heb hier bijvoorbeeld een paard tijdelijk op esparcette staan en in het verleden ook gebruik gemaakt van Agrobs flakes. Wellicht doet je paard het daar goed op. Of op grasbrok, luzerne brok.

Zand eten is niet normaal. Er staan duizenden paarden op een paddock die geen zand eten.
Kijk eens naar diatemeeënaarde (als ik het goed spel) om zand eten te voorkomen.

Daarnaast een goede zandkuur geven. 1 gram vlozaad op 1kg lichaamsgewicht paard. Je zit dan al over een halve kilo per dag voor een week.

In principe zou je paard gewoon een uur per dag de paddock op moeten kunnen.

Je paard heeft veel stress en wordt explosief. Dat is heel vervelend, maar een goede grondwerktrainer of gedragstrainer kan je daarin helpen.
Wat hier hielp bij een mega stress paard is hoofd laag leren doen op commando. Zo komt er endorfine vrij.
Je vinger in de mondhoek leggen, laat je paard smakken en dat werkt kalmerend.

Als jij met hulp leert om grondwerk te doen en spanning af te laten vloeien, gaat je paard niet meer rennen en zal het voor je paard en jezelf leuker worden omdat er energie zit in het samenwerken in plaats van het samen strijden.

Sedatie zou ik alleen inzetten voor heel noodzakelijke dingen, maar niet voor ‘gewoon ‘ zeg maar. Zo fijn en gezond is dat niet voor je paard.
Dan zou ik eerder kijken naar strezzzdruppels of rustgevende kruiden in combinatie met grondwerk, clickertraining, hersenwerk.

Veel sterkte toegewenst. Even een stapje terug en kijken wat jezelf in deze situatie kan verbeteren in plaats van boos te zijn over de stal, gaat je voor nú waarschijnlijk het meest helpen.

SaraU
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:26

Ik heb mijn paarden aan huis staan (24/7 buiten met grote schuilstal). En juist daarom begrijp ik ook de kant van de stalhouders heel erg goed. Mijn paarden hebben altijd hooi, maar wel onder een slowfeeder net. Want iedereen herkent waarschijnlijk wel het geknoei met hooi dat ze echt niet meer eten als het eenmaal op de grond ligt.

Werkelijk alles is hier blubber - met de regen van afgelopen tijd is dat echt niet te voorkomen. Wel staat hun hooibak op een stenen plaatsje, dus ze hebben altijd een droog plekje.

Het weiland mogen ze nu maar beperkt in ivm het kapot lopen door de nattigheid (dus elke dag maar paar uurtjes).

En dan nog de afweging van wel/geen bodembedekking in de schuilstal. Vlas erin zodat ze lekker kunnen liggen. Maar in de praktijk doen ze of de stal een kattenbak met grit is (een plek om in te plassen en dan weer naar buiten te gaan).

Kortom, ik zou niet willen dat mijn paard de hele dag binnenstaat of niet de beschikking over eten heeft. Maar dingen als modder, lastig revalideren etc zijn volgens mij echt niet te voorkomen (ja, emigreren ).

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:40

Ik weet niet welke regio je zit?

Maar gaat het nu weer goed met je paard dan? Omdat in een ander topic je aangeeft voor januari lesgeld te hebben betaald?

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:06

Ik sta op een top plek sinds een anderhalve maand. Droge paddock, als het land droog is, gaan ze op het land. Sowieso van 8.30 tot 16.30 buiten in de winter, zomer hele dag in het land. Met hele dag hooi op de paddock (arm hooi) ruime en frisse maar tochtvrije buitenstallen waar ze dik in het stro staan, krachtvoer en voordroog op stal. Ik knijp in mn handjes. Hiervoor op stallen gestaan of teveel verloop in een paddock en onrust, met veel blessures tot gevolg, slecht ruwvoer, stallen waar ze de basis niet voor elkaar hadden en mijn paard dus bijna verdroogd en met nierfalen op de kliniek is beland, stonden daar ook praktisch op het beton stonden en steeds vaker binnen bleven staan, toen een stal waar de vrouw des huizes in een sociaal isolement zat, 3.5 liter wijn per dag zuipt en mij dan tot diep in de nacht stalkt, als ik dan niet opnam, dreigde ze mn paard op straat te zetten, dus daar ben ik met spoed vertrokken ook weer. Nu eindelijk een fijne stal. Hierna voor mij geen paard meer, pension is veelal ellende.

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:24

Ik ben wel benieuwd in welke regio je zoekt want ik ken dit gelukkig totaal niet. Erg rot en je voelt je zo machteloos als je nergens gehoord word.

Mag je zelf een eigen hooinet met eigen hooi ophangen?

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:35

Je bent zeker de enige niet ts, bokt staat vol met topics over pensionstallen (ook van mijzelf trouwens).
Je kunt voor jezelf een paar basis eisen vaststellen en verder héél véél concessies doen. En wees daarbij realistisch: regio maakt ontzettend veel uit en vergeet ook jezelf niet: qua tijd en budget moet het ook allemaal maar haalbaar zijn.
Sterkte, het is een vervelende situatie.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:46

Ik herken het in lichte mate wel een beetje. De basiszorg op pensionstalling valt me best tegen. Of je paard komt amper buiten, of er is niet voldoende schuilplek en droge ligplekken om daadwerkelijk 24/7 buiten te staan, onbeperkt ruwvoer wat toch stiekem niet onbeperkt is waardoor er voernijd onstaat en paarden soms de hele nacht niks te eten hebben. Of veel beschimmeld ruwvoer, ruwvoer waar totaal niks in zit en waar alle paarden maar van afvallen of juist extreem suikerrijk ruwvoer wat meer geschikt zou zijn voor melkkoeien, omheiningen die scherp en onveilig zijn, baggerbende waar niks aan gedaan wordt. Er zijn vast ook genoeg plekken waar het wel op orde is, maar er zijn inderdaad ook echt veel plekken die echt niet oké zijn. Vind het maar lastig en ondanks dat ik nu best fijn sta hoop ik echt ooit een mooi plekje te vinden met paarden aan huis..

Babootje

Berichten: 26274
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:16

Miss_Mii21 schreef:
Nu staat mijn paard op boxrust (na inspuiting op de kliniek), moet er met hem gelopen worden. Ik mag niet in de stallen lopen van de stalhouder, dat geeft voor de paarden die binnen staan te veel onrust. Een volbloed op boxrust, hij vliegt na 3 weken letterlijk z'n stal uit. Krachtvoer (vitalbix) volledig op 0 zetten is geen optie, dan heb ik een gratenpakhuis.
Buiten lopen waar landbouwvoertuigen rijden, is onverantwoord. Hij mag niet rennen. Hij schiet momenteel overal van weg. In de longeercirkel gaat hij keihard rennen. Mag niet, dan belast hij z'n knieën te veel. In een kleine paddock: gaat hij zand eten. Dan kan ik met hem naar de kliniek voor zandkoliek, zie ik ook niet zitten. En buiten in de weide: mag niet van de kliniek want dan gaat hij rennen en dat mag de eerste weken nog niet. Rustig opbouwen.

Enige optie voor nu om het werkbaar te houden, is om hem - uiteraard in overleg met de dierenarts die afgelopen week al 3x geweest is - wat te sederen zodat hij zich voor de komende week nog rustig houdt. Hij staat hoog op magnesium, medicatie van de dierenarts, maagzweer medicatie (hij kan door de maagzweren ook best heet zijn). Dit gaat mij echt aan het hart. Je wil het beste voor je dier, het doet mij echt gewoon pijn om te zien dat de stalhouder het mogelijke onmogelijk maakt, waardoor mijn paard weer de dupe is.


Ook mijn ervaring dat veel stallen erg zuinig zijn met ruwvoer (gelukkig op mijn stal niet)
Het is belangrijk dat je je paard - als het erg op krachtvoer reageert - daar helemaal vanaf haalt. Ook geen vitaminebrokje voeren. En dan onbeperkt hooi, bv in een 24 uurs hooinet. Je kunt wel wat bietenpulp (slobber) voeren. Daar zit weinig energie in.
Wellicht wil de stalhouder wel meewerken als je voor extra hooi betaalt. En bv de bietenpulp in bakjes klaarzet en stal vraagt of ze dat willen voeren.
Ik ben in het verleden niet anders gewend dan dat je iedereen met hooi zag slepen omdat de stal te weinig gaf.
Dan kocht ik wekelijks een baaltje extra en legde dat in mn trailer of achterbak van de auto.
Zeker als het tijdelijk is, is er met wat creativiteit en hulp van stalgenoten altijd wel een mouw aan te passen.
NAF Magic helpt goed om de scherpe randjes er wat af te halen. En als een klein beetje sederen moet, dan is dat voor tijdelijk ook echt geen probleem.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:40

Ik herken het probleem vanuit het verleden en gelukkig sta ik nu op een stal waar alles in orde is. Ik ben ook heel benieuwd naar welke regio je staat

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:29

Herkenbaar hoor TS. Ik heb ‘ vroeger’ de paarden altijd aan huis gehad en was gewend alles te regelen zoals ik het wilde, zelf het voer aan te schaffen dat voldoet aan mijn kwaliteitseisen, etc etc.
En echt op elke stal is wel wat. Vaak: of ze komen niet buiten, of er wordt te weinig gevoerd.
Nu sta ik gelukkig fijn bij een particulier, het is nog steeds niet exact zoals ik het zelf zou doen, maar ik laat m’n paard daar wel met een gerust hart achter en in overleg is er ook veel mogelijk.

Het is zoeken naar een speld in een hooiberg! Heb zelf ook weleens verzucht dat het beter is om geen paard te hebben, als je altijd zorgen hebt over de basics van de verzorging. Wat uiteindelijk is het toch je hobby en is het idee dat je er energie van krijgt.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:51

Gelukkig herken ik het probleem niet van toen ik op pension stond zuid Oost Brabant.
Die stallen waren we wel. Maar ook genoeg andere keuze.

Revalidatie en een heet paard daar kan een stal natuurlijk niet veel aan doen. En dat je andere paarden niet onrustig mag maken nogal logisch.

Misschien kun je ergens particulier een plekje vinden?

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:59

Als ik dit zo lees ben ik ongelooflijk dol blij met de stal waar ik nu sta met mijn beide pony's. Dat was ik al vanaf het begin, maar nu helemaal.
Ik sta met mijn pony's bij de fokker van mijn veulen aan huis op doe het zelf basis, maar... de fokker van mijn veulen regelt een goede en fijne bodembedekking (op dit moment staan ze op de bio waldboden en dat bevalt super goed).
Hij regelt goed kwalitatief hooi voor zijn dieren en voor mijn pony's. Doordat ik de zorg van mijn pony's helemaal zelf doe heb ik ze rond een uur of 9 in de ochtend buiten staan tot dat het gaat schemeren. Dan haal ik ze binnen. Dat is nu rond een uur of 5 dat ik ze binnen haal voor de nacht.
Ze hebben onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking. Overdag en 's nachts eten ze uit een hooinet waar altijd nog wat in zit wanneer ik ze 's ochtends of 's avonds buiten of binnen zet.
Toch krijgen ze van mij 's avonds ook nog 2 plakken los hooi zodat ze even wat makkelijker kunnen eten en die combinatie dat doet ze goed merk ik.
De paddock is top! Ze kunnen er heerlijk in ravotten, spelen etc. Heeft het een hele dag geregend, maar is het later weer een paar uur droog dan is de paddock ook zo weer opgedroogd en nee. Er ligt geen drainage o.i.d. in. Het water kan gewoon door de ligging van de paddock super snel weglopen en opdrogen.

Het gaat zo top met mijn pony's dat zelfs mijn chronisch hoefbevangen pony (mijn ruin) weer wilt spelen en stoeien. Tot grote vreugde van mijn veulen en van mij.
Gisteren zag ik ze al rennen en spelen door de paddock toen ik aan kwam fietsen en vanmorgen stonden ze kaarsrecht tegenover elkaar aan te steigeren. Hengstveulen en een volwassen ruin. Dus dat wilt wel.

Ook de vorige plek waar mijn pony's stonden was echt heel fijn en heb ik er echt niks op aan te merken en daar heb ik 9.5 jaar lang met volle tevredenheid gestaan met mijn ruin (mijn hengstveulen is daar vorig jaar geboren en mijn ruin is in november 2013 in dezelfde wei geboren), maar doordat ze daar 24/7 op de wei stonden is mijn ruin ondanks dat het jaren goed ging vorig jaar begin september toch helaas hoefbevangen geworden en zit mijn ruin nu helaas wel met chronische HB waardoor ik hem heb moeten verhuizen naar zijn huidige 2de top plekje.
Mijn veulen hebben we eind oktober vorig jaar naar stal gehaald en herenigd met mijn ruin.
Was mijn ruin niet ziek geworden had ik daar nog met volle tevredenheid gestaan, maar ik ben allang blij dat ik weer zo'n top plekje heb voor mijn pony's en hoop hier nog heel wat jaren te kunnen staan.
Kost het mij extra werk? Uiteraard, maar ik ben allang blij dat mijn pony's zo tevreden en blij zijn <3 . Daar sta ik met liefde elke dag om 7uur voor op zodat ze voor 9uur buiten staan.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:15

Ook voor mij herkenbaar. Ik heb op vijf stallen gestaan in 8 jaar tijd, hier in het midden van het land. Toen paard op pensioen ging heb ik tegen mezelf gezegd dat ik alleen nog aan een nieuw paard wil beginnen als ik hem aan huis kan houden. En voorlopig zit dat er niet in. De goedkoopste stal was veruit de beste stal, en de slechtste stal was een particulier, en ook nog extreem duur, dus particulier zegt niet alles.

De stalbazin was lui en altijd onder invloed. Als wij de weide aan het uitmesten waren zat zij op haar terras met een glas (fles) wijn. De bak werd niet gesleept als het vroor. Teveel moeite. Beschimmeld hooi werd gewoon opgevoerd, evenals hooi waar dode beesten in zaten. Botulisme? nee hoor, was toch altijd goed gegaan. En paarden konden prima in de paddock van 8 tot 6 zonder hooi.

Wat ik er mee wil zeggen is dat je ook bij particulieren je flink kunt vergissen. Uiteindelijk heeft mijn paard nooit honger geleden omdat ik altijd zorgde dat ik een hooinet mocht vullen, desnoods tegen bijbetaling. Maar ook ik lag wakker van de zorgen en de ergernis, daar ben ik nu gelukkig van af.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:40

Als je je regio erbij zet dan komt er misschien nog wat aan tips voorbij.
Er zijn altijd wel mogelijkheiden, maar wellicht niet heel erg in de buurt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:47

Ik ook. Ik heb er ook nachten wakker van gelegen. Mijn paard is mijn alles en ik heb mij ook wel eens heel slecht gevoeld omdat ik gewoon geen goede stal voor hem had.
Dus ik weet precies hoe je je voelt.

In welke regio zit je misschien kun je iets via Bokt vinden.

Ik heb nu 30 jaar eigen paarden en sta momenteel op de een na beste stal in al die jaren. Mijn plezier is weer helemaal terug en wil nu weer erg graag een paard als mijn huidige overlijd. Maar dit is heel lang wel anders geweest.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:58

Rhys schreef:
Het is zoeken naar een speld in een hooiberg! Heb zelf ook weleens verzucht dat het beter is om geen paard te hebben, als je altijd zorgen hebt over de basics van de verzorging. Wat uiteindelijk is het toch je hobby en is het idee dat je er energie van krijgt.


Nou dit dus. Lever(t)/(de) mij soms meer stress op dan plezier, tot in staat om helemaal met paarden te stoppen..