Twijfels: Stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:15

Zou je paard zeker laten staan op de nieuwe stal, niet elk paard is blij met 24/7 buiten..
En een stalhouder die geen noodstal vrij wil maken? :n

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 11:03

Janneke2 schreef:
... wat mij trof: de beheerder van het PP wilde niet helpen, terwijl je paard pijn had.

Ik hou van ouderwetse stalmeesters: vakmensen die zich er een eer in stellen dat 'hun' paarden het GOED hebben.

(Itt jij zoekt het maar uit met jouw dier.)


Dit is letterlijk zo gegaan, ik moest maar naar een stal in de buurt(schijnen ze amper hooi te krijgen en altijd bermhooi als ze al iets krijgen, paarden komen daar niet buiten) Hij wou niet dat het spul uit de stal werd gehaald. Op dit moment waren er ongeveer 10 personen op stal waaronder ook mijn vriend, we hadden zo het spul met die paar mensen er uit kunnen tillen(was nog geen 10 minuten werk geweest met 4 mensen) maar het mocht echt niet! Ik moest maar ergens anders tijdelijk wat zoeken |o





DuoPenotti schreef:
Nu lees ik ook nog in een ander topic dat deze zelfde stalhouder je paard half heeft laten verongelukken op het ijs.
Hoeveel verstand heeft die man.vrouw van dieren?

Gewoon wat paarden op een track flikkeren met een poel maakt het geen paradise en ook geen goede pensionhouder. Daar komt wel meer bij kijken.


Klopt, paarden in de paddock waren enorm aan het rennen. Hij is toen uiteindelijk maar even gaan kijken wat er gaande was omdat ze bleven rennen en rennen. Bleek mijn paard in die vreselijke vijver te liggen. Een ander meisje van stal is toen ook eraan gekomen, mijn paard was in totale shock en was dus niet meer aan het vechten maar lag helemaal stil in het water. Hij heeft toen mijn paard opgejaagd en ze is er toen uit geklommen, maar ze moest toen nog een best stuk door het ijs hakken om aan de kant te komen. Dit heeft wel voor enorme beenwonden veroorzaakt, ze heeft nog steeds harde littekens op haar benen ervan. Hij heeft haar toen de deken eraf getrokken(150 grams met hals) en in de molen gezet, een stal genootje heeft haar uiteindelijk een fleece op gedaan omdat ze vond dat het anders echt te koud was. Daarnaast was ze zwaar onderkoeld en is de dierenarts die dag 2 keer gekomen om antishock te spuiten en om er voor te zorgen dat de doorbloeding beter ging zodat ze het sneller warm zou krijgen. Ik had haar toen ik aankwam natuurlijk gelijk helemaal warm ingepakt in de dekens en was aan het stappen aan de hand met haar ipv in de molen te gooien en weg te gaan. Gelukkig is het stal genootje erbij gebleven om haar in de gaten te houden en heeft ze toen mijn paard in de molen stond mij gebeld met wat er aan de hand was. Als ze er niet was geweest twijfelde ik of ik überhaupt wel gebeld was.

De reden volgens mijn stalhouder dat mijn paard het ijs op ging is omdat ze het warm zou hebben... De dekens moet ik niet op doen, paard kan zonder deken. Ze had 150 grams op met een gevoerd halsje. Er was die week een gevoelstempratuur van -10 met een ijslaag op het water van minimaal 5 cm. Volgensmij had mijn paard het zeker niet warm. :)*

Reden dat ik mijn paard altijd een iets gevoerd jasje aan doe is omdat ze gewoon echt bijna geen wintervacht aan maakt. Onder het vriespunt krijgt ze het echt koud, anders had ik haar het liefst deken loos gehad.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 11:05

Iedereen bedankt voor jullie reacties, ik ben er inderdaad nu wel uit. Mijn paard blijft lekker waar ze nu staat! Ze lijkt heel blij met haar nieuwe vriendjes en snachts heeft ze de tijd om lekker bij te tanken in haar stal. In de twee jaar dag en nacht buiten heeft mijn paard echt teveel meegemaakt wat niet door de beugel kan en wat voorkomen had kunnen worden. Of waar ik betere hulp vanuit de stalhouder had kunnen krijgen.

Waar ze nu staat is het lekker kleinschalig en is de eigenaar van de stal ook echt heel gek op de paarden die er staan.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:11

Lindsey_99 schreef:
Heb je wel eens van winterbevangenheid gehoord? Twee weken geleden was precies de overgang naar matige vorst, en niet alle paarden kunnen zo'n snelle overgang hebben. Wellicht dat je hiervan wat herkent?
https://paardenhoeven.info/blog/2017/01 ... angenheid/


Hier precies hetzelfde.
Vanuit het niets, mega stijf, kreupel en pijnlijk.

Vorst was hier de boosdoener.
30 minuten in een warme stal en probleem was weg.
Direct bekapper gebeld. Langsgeweest en hij zegt. Met de voeten niks aan de hand, behalve dat ze winterbevangen is.

Slmt9

Berichten: 4823
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:50

ladynette_x schreef:
Iedereen bedankt voor jullie reacties, ik ben er inderdaad nu wel uit. Mijn paard blijft lekker waar ze nu staat! Ze lijkt heel blij met haar nieuwe vriendjes en snachts heeft ze de tijd om lekker bij te tanken in haar stal. In de twee jaar dag en nacht buiten heeft mijn paard echt teveel meegemaakt wat niet door de beugel kan en wat voorkomen had kunnen worden. Of waar ik betere hulp vanuit de stalhouder had kunnen krijgen.

Waar ze nu staat is het lekker kleinschalig en is de eigenaar van de stal ook echt heel gek op de paarden die er staan.


Och ik had niet door dat het jouw paard was van dat andere topic. Wat heftig voor (jou!) en je paard. Wat goed dat je zo snel een andere stal hebt gevonden en kan blijven staan! Dat geeft je vast een hoop minder kopzorgen. Echt bizar je vorige pensionhouder!

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 17:48

maralyn schreef:
Lindsey_99 schreef:
Heb je wel eens van winterbevangenheid gehoord? Twee weken geleden was precies de overgang naar matige vorst, en niet alle paarden kunnen zo'n snelle overgang hebben. Wellicht dat je hiervan wat herkent?
https://paardenhoeven.info/blog/2017/01 ... angenheid/


Hier precies hetzelfde.
Vanuit het niets, mega stijf, kreupel en pijnlijk.

Vorst was hier de boosdoener.
30 minuten in een warme stal en probleem was weg.
Direct bekapper gebeld. Langsgeweest en hij zegt. Met de voeten niks aan de hand, behalve dat ze winterbevangen is.


Helaas was mijn paard niet op stal beter. Het heeft ongeveer 5 dagen geduurd voordat het beter was en ze staat nog steeds op pijnstillers, het is nu al ruim twee weken geleden. Ze loopt nu opzich wel redelijk goed, hoefbeentje is niet gekanteld. Dierenarts heeft aangegeven dat bij mijn paard (misschien helaas) geen winterbevangenheid aan de orde is maar echt hoef bevangen is geworden. Hartslag in kroonrand en kootholte te voelen, hoge tempratuur, op de achterhand hangen en daar doorheen zakken, niet meer kunnen staan en noem alles maar op!

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 17:49

Slmt9 schreef:
ladynette_x schreef:
Iedereen bedankt voor jullie reacties, ik ben er inderdaad nu wel uit. Mijn paard blijft lekker waar ze nu staat! Ze lijkt heel blij met haar nieuwe vriendjes en snachts heeft ze de tijd om lekker bij te tanken in haar stal. In de twee jaar dag en nacht buiten heeft mijn paard echt teveel meegemaakt wat niet door de beugel kan en wat voorkomen had kunnen worden. Of waar ik betere hulp vanuit de stalhouder had kunnen krijgen.

Waar ze nu staat is het lekker kleinschalig en is de eigenaar van de stal ook echt heel gek op de paarden die er staan.


Och ik had niet door dat het jouw paard was van dat andere topic. Wat heftig voor (jou!) en je paard. Wat goed dat je zo snel een andere stal hebt gevonden en kan blijven staan! Dat geeft je vast een hoop minder kopzorgen. Echt bizar je vorige pensionhouder!


Het is niet mijn paard wat op het nieuws is gekomen hoor, maar had een zelfde soort geval met mijn paard.