Oplossing modderige wei gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChnlJ2007
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-23

Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 08:51

Bij onze nieuwe pensionstalling krijg je naast een stal een eigen wei, deze moet je zelf onderhouden.
Op verzoek sleept de stalhouder de wei, mits je geen afzettingen heb aangebracht in de wei.

De wei was al vrij kaal toen wij hem eerder dit jaar in gebruik namen, ik ben gaan afzetten en zaaien. Hetgeen je niet afzet, werd zo vertrapt. De stalhouder zegt dat dit komt door het op en neer lopen van de paarden, je kunt beter niks afzetten werd gezegd.

Nu is het deze herfst wel echt bizar nat weer en alle weilanden kunnen het water niet afvloeien naar diepere bodem. Onze wei is er net als die van enkele andere stalgenoten erg aan toe momenteel. Maar ik wil toch wel nadenken over een oplossing, zodat wij dit volgend jaar kunnen beperken.
Aangezien mijn paard van de week voor het eerst is gaan kreupelen en de modderige wei niet ideaal is om doorheen te ploegen, heb ik de wei afgezet. Mijn paard kan nu wel naar buiten, want het is ook geen reden om ze binnen te houden.

Ik kreeg als tip om van die paddockmatten (met gaten) vooraan aan te brengen (nadat de wei weer glad is getrokken) en mijn paard dan in de winter vooraan op de matten te houden. Dit is dan wel een prijzige onderneming. Daarom ben ik benieuwd naar meer inzichten, zodat ik een plan kan trekken.

Laat het eens 2 weken droog zijn, kou is niet erg. O:)

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:59

Weet niet welke omgeving je zit, maar ik denk paarden het jaar rond op de wei houden, is echt geen haalbare kaart. Of je moet echt mega veel ruimte hebben, zodat je in de winter een deel kapot kan laten lopen.
Die weide heeft rust nodig, helemaal nu het zo nat is.

Dus mocht dit je enige buitenmogelijkheid zijn, dan inderdaad paddock platen of helemaal een paddock van laten maken zou mijn advies zijn.

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:02

Is het wat modderig of is het een half moeras?
Met deze herfst (en halve zomer) is er bijna niets tegenop te maken. Wat mag je allemaal doen dan? Mag je bijvoorbeeld paddockroosters neerleggen? Of zand laten storten?

ChnlJ2007
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-23

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 09:05

Wij mogen zeker zelf zand laten storten. Alles mag voor onderhoud, zolang het veilig is.

Ja helaas ben ik niet in het beste jaar ingestroomd.

Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:08

Op wat voor ondergrond zit je? Zand of klei?
En hoe groot is de wei?
Het jaar rond op de wei vind ik bij ons al lastig met dit weer en dan hebben we het nog gunstig qua omstandigheden (zand grond, ruim 1 hectare voor twee paarden).

DuoPenotti

Berichten: 29771
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:14

Ik heb ze jaar rond buiten.
En dat gaat altijd goed. Maar zelfs dit jaar lijd mijn gras veel.
Niet dat het modder is maar wel ongelijk vertrapt en sommige stukjes kapot. Trekt van de lente hier wel bij. Maar om dus aan te geven dat dit jaar echt anders is dan anders.

Hoe groot is jou stuk? Wat voor zand is het?
Opzich werken die platen zeker.
Maar hoe is het volgens de stalhouder andere jaren?

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:43

Ik hoop dat je in een ander deel van het land woont want hier is het weiland een gigantisch groot zwembad. De paddock trouwens ook wel en de bak soms ook, want het water is gewoon enorm veel nu, maar het land is hier echt iets wat alleen in de zomer kan. En zelfs deze zomer ging het maar net aan. Soms was het echt heel nat. Is gewoon niks mee te beginnen nu..

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:06

Hoe groot is je stuk? heb je de stal op het eigen land? Heb je al iets van verharding of is het allemaal pure modder?

ChnlJ2007
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 10:09

Celebi schreef:
Ik hoop dat je in een ander deel van het land woont want hier is het weiland een gigantisch groot zwembad. De paddock trouwens ook wel en de bak soms ook, want het water is gewoon enorm veel nu, maar het land is hier echt iets wat alleen in de zomer kan. En zelfs deze zomer ging het maar net aan. Soms was het echt heel nat. Is gewoon niks mee te beginnen nu..


Noord-Brabant. ;)

Ja nu kun je er ook beter niet aan rommelen is gezegd, maar ik wil echt een plan trekken in het belang van mijn paard. Stalgenoten die hier al jaren staan, zeggen ook dat dit het ergste jaar is.

We zijn hier echt gelukkig. Elke dag 8 uurtjes buiten, vorige stal 2 uurtjes als het weer meezat. Ik merk echt dat mijn paard naar buiten wil (logisch).

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:23

Jeetje, dat is bijna niet te doen nu. Ik had in de winter altijd paddockgang. Weide was niet te doen. Daar konden ze op vanaf april/mei tot september/oktober met een beetje mazzel. Ze lopen alles stuk.

LaDonna75

Berichten: 2174
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:31

Hoe groot is het weiland?
Ik heb momenteel 7 pony's/paarden staan, ze staan nu in een wei van ongeveer een halve hectare en er is bijna geen gras meer, vooral modder en kapotgelopen land. Ik heb ervoor gekozen ze niet zo lang buiten te doen, en dat ene landje dan maar te laten vertrappen. Zodra het gras gaat groeien en/of het droger is, gaan ze naar een van de andere weides (4 hectare in totaal). De ervaring leert dat het vertrapte weitje wel weer bijkomt met rust. Maar het jaar rond op hetzelfde stuk is bijna niet te doen, zeker niet met de huidige nattigheid. Overigens is het wel eerder nat geweest, 2 jaar geleden was het in januari ook erg nat.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:38


Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:44

ChnlJ2007 schreef:
Celebi schreef:
Ik hoop dat je in een ander deel van het land woont want hier is het weiland een gigantisch groot zwembad. De paddock trouwens ook wel en de bak soms ook, want het water is gewoon enorm veel nu, maar het land is hier echt iets wat alleen in de zomer kan. En zelfs deze zomer ging het maar net aan. Soms was het echt heel nat. Is gewoon niks mee te beginnen nu..


Noord-Brabant. ;)

Ja nu kun je er ook beter niet aan rommelen is gezegd, maar ik wil echt een plan trekken in het belang van mijn paard. Stalgenoten die hier al jaren staan, zeggen ook dat dit het ergste jaar is.

We zijn hier echt gelukkig. Elke dag 8 uurtjes buiten, vorige stal 2 uurtjes als het weer meezat. Ik merk echt dat mijn paard naar buiten wil (logisch).


Maar nu even concreet; hoe groot is het land en om welke ondergrond gaat het?
Zonder dat te weten valt er niets zinnigs te zeggen over of het uberhaubt te doen gaat zijn :)

tengeltje11
Berichten: 7148
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:46

Idd, hoe groot is het en welke ondergrond?

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:59

Wij hebben op de natste delen waar ze regelmatig staan, grindmatten (helft van de prijs van mudcontrol) gelegd. Daar kun je grind in doen, maar ook gras op inzaaien. Als je grind doet, komt er trouwens vanzelf weer gras in.

Mijn ervaring is dat wat voor matten je dan ook hebt, zodra ze in een "dalletje" liggen, dus iets lager dan de omgeving ze helemaal onder modderen.

ChnlJ2007
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 23:26

De wei is 12 meter in de breedte en 100 meter in de lengte, is de schatting.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:01

Wat ook goed schijnt te werken is schapenwol als drainage, lees je zowel op bokt als Facebook in de paddock paradise topics.

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:15

ChnlJ2007 schreef:
De wei is 12 meter in de breedte en 100 meter in de lengte, is de schatting.

Oh, met amper 1200 meter kan je die inderdaad niet moddervrij houden.

Heb je in de zomer nog extra weide, of is dit het?

Indien geen extra weide zou ik de eerste 12*20 afzetten en die (deels) verharden met iets van een mudcontrol of betonroosters, in combi met een deel zand (en ev goedkopere panelen eronder).

Het overige stuk zou ik indelen in 2 stukken van 6*80 m, zo kan je jaarrond toegang geven tot de paddock en heb je twee stukken waar die toch even een sprintje kan trekken.

Als je iets meer gras wil overhouden zou ik de paddock kleiner maken en verharden (5*12 m verharden) en vanaf daar een track van 3 meter rondom de weide maken. Het stuk in het midden dan verdelen in twee stukken (met de doorgangen zo ver mogelijk naar achter).
Zo geef je jaar rond de mogelijkheid om een sprintje te trekken, en heb je twee postzegeltjes gras waarin je wat kan afwisselen.

Snellere te realiseren optie:
De eerste 12*20 afzetten en die (deels) verharden met iets van een mudcontrol of betonroosters, in combi met een deel zand (en ev goedkopere panelen eronder).

Het overige stuk zou ik dan indelen in 2 stukken van 6*80 m, zo kan je jaarrond toegang geven tot de paddock en heb je twee stukken waar die toch even een sprintje kan trekken.

Maar 1200 m² is wel erg klein jaar rond.

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:52

Met dit formaat zou ik inderdaad 1 deel afzetten als paddock en als het mag zelfs laten keren/ geel zand er in op matten.

Dan ook een fijne voerplek maken, want op 1200m2 houdt je ze nooit jaar rond in het gras. Fijne plek met hooinetten/slowfeeder of bakken waar je in kan voeren (om zand en versmeren tegen te gaan) zou zeker mijn voorkeur hebben.

Dan behoudt je de weide voor het mooie weer en lekker de benen strekken/knabbelen in het voorjaar/zomer.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:13

Maar wil je zoveel investeren in een plek die niet van jezelf is? Die mudcontrollplaten sijn ook duur maar die kun je meenemen of verkopen als je je paarden verhuisd.

Je kunt ook een deel verharden met betonplaten of varkensroosters

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:21

Maar hierboven werd al snel benoemd door iemand die daar z'n werk in heeft dat je niets mag storten, verharden en neerleggen in zo'n land. Dus een deel verharden en een track maken en zand storen en afgraven zit er waarschijnlijk echt niet in op zo'n stuk land. Daar heb je meestal een bouwblok voor nodig.. :(

ChnlJ2007
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-23

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 10:57

Bedankt voor de input voor zover.

Helaas mag je geen constructies maken met hooinetten/slowfeeders. Voerbak t.g.v. een waterbak mag wel.

Verharden is geen optie, de wei is in bruikleen zolang je er een stal huurt.

Lastig zo, met moeder natuur.

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:01

Dus je hebt effectief alleen een stal en een weiland? Heel eerlijk, dat is eigenlijk niet haalbaar op kleigrond. Zeker niet met het natte weer van tegenwoordig. Dat zou kunnen betekenen dat je minimaal 6 maanden je paarden binnen moet houden om je weide goed te houden. Een gedraineerde winter paddock is vaak namelijk de oplossing voor die maanden, maar dat moet er dan wel zijn waar je de stal huurt.

DuoPenotti

Berichten: 29771
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:14

Ze heeft het toch niet over kleigrond? Of heb ik daar overheen gelezen?
Zie wel Brabant staan, dikke kans dus dat het zand is.
En natuurlijk kan zandgrond meer hebben, maar is ook geen magisch gebeuren dat altijd droog is :)

Het is een mooi stukje, maar idd te klein om jaar rond fijn te houden. Ook al is het zand.
En dat is meestal het probleem. Teveel paarden op te weinig grond.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:35

Maar mudcontrolplaten leg je zo op de modder. Daarvoor hoef je niks aan de bodem te doen. Hoe is dat anders dan bijvoorbeeld zand storten? Zand neem je ook niet zo snel mee als je verhuisd. Dat kan met die platen weer wel.

Wel een prijzige oplossing, maar gezien wat kan en mag zie ik zelf geen betere oplossingen. Dan zou je zelfs beter kunnen verhuizen naar een stalling waar dit al geregeld is