Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:01

Alleen een weide hoeft niet duur te zijn. Maar wil je echt een goede 24/7 huisvesting aanleggen (meerdere ruwvoer plekken, diverse soorten ruwvoer, schuilplek, goede bodem, track met omheining, enz.), dan is dat niet per sé goedkoper. En op volpension 24/7 buiten is ook niet altijd goedkoper, wanneer je denkt aan een HIT actief of paddock paradise.

En een track uitmesten is echt wel meer werk dan een stal. Als je een beetje fatsoenlijke track hebt. Ik ben met alleen uitmesten van 3 pony's dagelijks 30-40 minuten bezig op ruim 350 meter track. En met het weer zoals vandaag kan dat langer zijn. Al mest ik dan vaak minder of niet uit, maar dat krijg ik dan morgen weer terug :+
Voeren op verschillende punten op de track kost mij ook zo 20 minuten met vullen van hooinetten en ophangen. Oftewel: dagelijks een uur met alleen de verzorging. Op stal was dat echt wel een stuk korter, omdat je werkterrein een stuk kleiner is.

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:13

Wij mesten onze weides, paddocks én stallen uit. Stallen dagelijks en de andere twee een aantal keer per week. Met 6 paarden en 1,5HA is dat echt wel behoorlijk wat werk. Wij hebben de paarden aan huis trouwens.

Onze buren die de paarden 24/7 buiten hebben lopen, zonder schuilstal overigens, mesten de weides nooit uit. Dan heb je toch aanzienlijk minder werk hoor.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:17

Vanwege de wolf heb ik deze zomer mijn paard verhuisd naar een andere stal. Van 's zomers 24/7 buiten naar ook in de zomer 's nachts op stal.
Mijn paard heeft nu duidelijk meer looplust en energie met het rijden, terwijl de hoeveelheid krachtvoer gelijk is gebleven.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:22

Change3x schreef:
Onze buren die de paarden 24/7 buiten hebben lopen, zonder schuilstal overigens, mesten de weides nooit uit. Dan heb je toch aanzienlijk minder werk hoor.

Ja, dat zijn zeker keuzes die het makkelijker maken. Mijn grond is daar bijvoorbeeld niet groot genoeg voor. Dat kan alleen als je echt genoeg ruimte hebt.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:23

24/7 buiten wanneer je fanatiek wedstrijd ruiter bent..

In mijn geval, ik ga altijd naar meerdaagse wedstrijden waar de paarden gestalt staan. Ik vind dan de overgang van 24/7 buiten naar een week op stal te groot.
Ik zet ze dus meest thuis snachts binnen. Ligt ook aan het weer.
Zowiezo vind ik het ook niet fijn als ze hele dagen in stromende regen zouden staan wanneer ze hard zouden moeten trainen ook.
Ook niet met deken om.

Wat bak betreft heb ik geen klagen, heb een eigen indoor arena.
Verder kan ik enkel zeggen ja, zomers ken je weinig nadelen, als het mooi droog weer is en de dagen lang maar vanaf november tm maart vind ik het geen fijne tijd voor paarden, 24/7 buiten te zijn.
Veel te nat, harde wind, koude en korte dagen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:57

Popstra schreef:
...Verder kan ik enkel zeggen ja, zomers ken je weinig nadelen, als het mooi droog weer is en de dagen lang maar vanaf november tm maart vind ik het geen fijne tijd voor paarden, 24/7 buiten te zijn.
Veel te nat, harde wind, koude en korte dagen.


Helemaal mee eens!
Mits paarden in de zomer ook kunnen schuilen tegen insecten, zon en hitte.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:57

Popstra schreef:
24/7 buiten wanneer je fanatiek wedstrijd ruiter bent..

In mijn geval, ik ga altijd naar meerdaagse wedstrijden waar de paarden gestalt staan. Ik vind dan de overgang van 24/7 buiten naar een week op stal te groot.
Ik zet ze dus meest thuis snachts binnen. Ligt ook aan het weer.
Zowiezo vind ik het ook niet fijn als ze hele dagen in stromende regen zouden staan wanneer ze hard zouden moeten trainen ook.
Ook niet met deken om.

Wat bak betreft heb ik geen klagen, heb een eigen indoor arena.
Verder kan ik enkel zeggen ja, zomers ken je weinig nadelen, als het mooi droog weer is en de dagen lang maar vanaf november tm maart vind ik het geen fijne tijd voor paarden, 24/7 buiten te zijn.
Veel te nat, harde wind, koude en korte dagen.


Dit hangt natuurlijk ook heel erg van soort paard af. Voorheen met mijn vol-/ warmbloed paarden had ik het denk ik ook niet gedaan. Nu met een haflinger en Shetlander heel ander verhaal. Al zegt dat niet dat de Haflinger minder getraind wordt dan mijn paarden vroeger, maar anders.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:59

Ik vind het doorgaans niet fijn voor mijn paard om op stal te staan juist. Het is zon ontzettend beweegdier

Ja met eten heel even een uurtje kan prima maar dan staat ze alweer te popelen om eruit te gaan. Ook s avonds laat lekker rondstruinen en overal haar nieuwsgierige neus in stoppen, rondje rennen en in plassen spelen.. ja dat kan allemaal helemaal niet in een box

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:12

Mijn pony's hebben nog nooit echt op stal gestaan.
Wat ik wel een nadeel vind is verschillende voerbehoeften. Mijn pony's zijn nu allebei niet helemaal fit en staan nu even apart. Nu kan ik ook beter in de gaten houden wat ze eten.
Gelukkig nu ook een schuilstalletje op hun tijdelijke plekje.Afbeelding

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:18

Popstra schreef:
Verder kan ik enkel zeggen ja, zomers ken je weinig nadelen, als het mooi droog weer is en de dagen lang maar vanaf november tm maart vind ik het geen fijne tijd voor paarden, 24/7 buiten te zijn.
Veel te nat, harde wind, koude en korte dagen.

Wat een veralgemenisering. Mijn paard is dat totaal niet met je eens.

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:22

Hier (soms fanatiek) wedstrijdruiter en 24/7 buiten. Mijn sportpaard blijft soepeler, is blijer en geen last van stalbenen. Máár bij regen of wind vind ik mijn paarden ook altijd in de schuilstal. In mijn ervaring, als paarden nooit in de schuilstal gaan staan is daar een (voor ons misschien niet altijd logische) reden voor. Op pension stond mijn paard ook nooit in de schuilstal maar nu dus wel veel bij minder weer. Met goed weer overigens nooit.

Ik heb binnenstallen voor nood of voor bv opdrogen na training of wassen. En mijn schimmel blijft veel schoner buiten, vooral op de paddock. Wij hebben heel erg geïnvesteerd in geen modder in de paddock en ik denk dat dat uiteindelijk een van de belangrijkste aspecten is. Als ruiter lever ik verder niets in tegenover overdag buiten/nacht op stal.

Kortom, voor een paard die zelf graag schuilt zie ik geen enkel voordeel in snachts op stal, behalve bij verschillende voerbehoeftes.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 12-10-23 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:23


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:27

TinkerTreas schreef:
Gelukkig nu ook een schuilstalletje op hun tijdelijke plekje.[ [url=m/96jURm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Schattig <3

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:29

Zohee, dat minder vies worden met 24/7 buiten is echt een feit. Zeker toen mijn paard op een hele zachte droge mulle paddock stond waar echt nooit water in te vinden was, was hij altijd 100% schoon. Hooguit wat droog zand op de deken of tussen de haren. Nu op stal ruikt mijn paard gewoon naar urine omdat hij er zelf in gaat liggen. Hoe dik ik ook opstrooi, hij verplaatst altijd wel een deel stro en ligt uiteindelijk deels op de bodem. En hij plast nogal veel.. Ook de geur die zijn dekens kregen.. Jakkes! Dan verlang ik echt weer naar die 24/7 buiten plek. Maar goed nu staat hij weer op veel andere vlakken toch echt beter dus we nemen het maar voor lief. Maar als ik de perfecte 24/7 buiten plek zou hebben dan had ik die strostal zonder twijfel direct ingeruild.

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:33

Met name in het modderseizoen: witte paarden zijn moeilijk schoon te houden voor een wedstrijd/evenement de volgende dag.

Ook is de mogelijkheid voor apart (extra bij)voeren lastig.

Praktisch gezien zou ik niet ontkomen aan de mogelijkheid om ze toch apart op stal te kunnen zetten. Ik realiseer me wel dat dit vooral is om het voor mezelf leuk en haalbaar te houden, en niet zo zeer voor de paarden. Ik heb echter niet het idee dat zij het vervelend vinden.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:35

Lughnassadh schreef:
Popstra schreef:
Verder kan ik enkel zeggen ja, zomers ken je weinig nadelen, als het mooi droog weer is en de dagen lang maar vanaf november tm maart vind ik het geen fijne tijd voor paarden, 24/7 buiten te zijn.
Veel te nat, harde wind, koude en korte dagen.

Wat een veralgemenisering. Mijn paard is dat totaal niet met je eens.


Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.
Het voelt mij niet goed als mijn paarden constant "nat" staan de wintermaanden!

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:38

Popstra schreef:
Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.
Het voelt mij niet goed als mijn paarden constant "nat" staan de wintermaanden!


Ik denk ook dat de meeste mensen dat hier benadrukken. 24/7 buiten is voor het paard het meest ideaal, mits er aan een hoop randvoorwaarden voldaan word. 24/7 buiten betekend in principe niet dat je ze maar overgeleverd aan de natuur in een land met modder laat staan.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:42

Lughnassadh schreef:
Popstra schreef:
Verder kan ik enkel zeggen ja, zomers ken je weinig nadelen, als het mooi droog weer is en de dagen lang maar vanaf november tm maart vind ik het geen fijne tijd voor paarden, 24/7 buiten te zijn.
Veel te nat, harde wind, koude en korte dagen.

Wat een veralgemenisering. Mijn paard is dat totaal niet met je eens.


Mijne beide ook niet, die zijn heel graag buiten in vrijheid. Van opsluiting worden ze écht niet blij.
En kou trekken ze prima. Zeker met goed eten en de keuze om beschut te gaan staan. En de winters hier zijn redelijk mild ook...

lletam

Berichten: 596
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 18:03

Goed te lezen dat er ook kritische noten zijn. Rust, voer, energie zijn voor mij wel de mindere kanten van 24/7 buiten. En bij echt heel slecht weer zoals vandaag extreem veel regen maar ook storm of zwaar onweer. Het is in principe natuurlijk ook uitproberen of het bij je paard (en jezelf) past maar... Stalling vinden is al drama dus eventjes proberen kan ook niet zomaar..

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:07

enige nadeel wat ik vind dat mocht het een keer echt rotweer zijn en ze met zijn allen in de schuilstal willen……dan past dat niet…ding is te klein voor alle paarden.
verder doet mijn merrie van 30 het er eigenlijk heel goed op.
die wil ook niet op stal,wil bij de groep zijn :j
heb wel de luxe om haar bij te voeren en apart te zetten in paddock met ook een schuilstal.

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:32

JJ4 schreef:
Ik had ze 24/7 buiten, maar met de wolf in opkomst durf ik niet meer, ook al hebben we weinig meldingen (zuid Groningen) we hebben er een kleintje tussen lopen (mini appaloosa x shet) en dat zou een makkelijk slachtoffer kunnen worden.
Ik vond het in ieder geval qua nadelen heel erg meevallen. De drassigheid en dan de mest op moeten ruimen is eigenlijk het enige wat zo in me opkomt.

Hier waar ik woon geen last van de wolf, maar het is hoe dan ook wel een reden om mijn pony 's nachts binnen te hebben. Gewoon voor de zekerheid. Heb zelf ook een Shetlander. Was hem dit jaar al bijna kwijt door hoefbevangenheid. Heb echt onwijs veel geluk gehad dat die er nog is dat ik geen enkel risico meer neem met hem.
En meneer was ook maar wat blij dat ik hem na een regenachtige dag op stal kwam zetten rond 5uur. Ook zijn beste vriendinnetje waar die mee staat wilde heeeeel graag op stal. We hebben daar nu afgesproken dat wanneer het weer ooit weer zo vies regent de hele dag zoals vandaag of wanneer het stormt dat ze dan een dagje binnen blijven. Kleine buitjes zijn niet erg, maar de hele dag echt regen achter elkaar dan heb ik uiteindelijk alleen maar een chagrijnige pony.
En ze kunnen niet schuilen in hun paddock. Dan is het fijn dat ze met echt slecht weer de optie hebben om binnen te kunnen staan.

Mijn pony is echt onwijs opgeknapt ook nu hij niet meer 24/7 buiten staat, maar 's nachts lekker op stal. En ergens ben ik zelf ook wel heel erg blij dat ik de mogelijkheid nu heb om hem 's nachts op stal te doen. Het is puur per paard kijken wat het beste past bij het paard zelf.
Het ene paard vind 24/7 buiten wel fijn. Het andere paard staat 's nachts graag op stal.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:38

Voor mijn pony zie ik geen nadelen. Die trekt dat goed en vind het leuk om altijd in een groep te staan en te kunnen spelen. Daarnaast heeft ze de vacht van een ijsbeer dus koud heeft ze het niet. Als ik het haar zou vragen zou ze het vast prima vinden als ik de regen af zou schaffen, maar dat is geen optie. :D

Waar ik 100% achter mijn stalling sta en het feit dat ze 24/7 buiten staan zie ik ook zeker de nadelen. Het verschil in voerbehoeften kan heel moeilijk zijn, maar als ze snachts iets heel stoms doen kan het zijn dat je ze de volgende ochtend in grote problemen vind. Dat heb je uiteraard ook als ze op stal staan, maar imo is die kans toch een stukje kleiner als je niet ook te maken hebt met andere paarden. Daarnaast kan ik heel leuk zeggen dat elk seizoen zijn voordeel heeft, maar ik sla het liefste de winter over. Het is koud. Het is nat. Het is donker en heb ik al koud gezegd? :D Daarnaast ziet mijn pony er dan vaak uit alsof iemand haar rechtstreeks ergens uit een moeras heeft getrokken. :')

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:12

XladyX schreef:
Hier (soms fanatiek) wedstrijdruiter en 24/7 buiten. Mijn sportpaard blijft soepeler, is blijer en geen last van stalbenen. Máár bij regen of wind vind ik mijn paarden ook altijd in de schuilstal. In mijn ervaring, als paarden nooit in de schuilstal gaan staan is daar een (voor ons misschien niet altijd logische) reden voor. Op pension stond mijn paard ook nooit in de schuilstal maar nu dus wel veel bij minder weer. Met goed weer overigens nooit.

Ik heb binnenstallen voor nood of voor bv opdrogen na training of wassen. En mijn schimmel blijft veel schoner buiten, vooral op de paddock. Wij hebben heel erg geïnvesteerd in geen modder in de paddock en ik denk dat dat uiteindelijk een van de belangrijkste aspecten is. Als ruiter lever ik verder niets in tegenover overdag buiten/nacht op stal.

Kortom, voor een paard die zelf graag schuilt zie ik geen enkel voordeel in snachts op stal, behalve bij verschillende voerbehoeftes.


Mooi! Ik denk ook zeker dat het heel goed kan, maar je moet wel investeren in hele goede omstandigheden.
Vaak zie je dat het idee goed is, maar de uitvoering onvoldoende.
Als je foto's hebt, lijkt me leuk om te zien!

Praktisch vraagje: als mijn paard op de paddock staat, haal ik dagelijks ladingen zand uit haar vacht. Er is niet tegenop te poetsen. Heb jij dat niet? Of heb jij daar een truukje voor?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:23

ellepel schreef:
enige nadeel wat ik vind dat mocht het een keer echt rotweer zijn en ze met zijn allen in de schuilstal willen……dan past dat niet…ding is te klein voor alle paarden.


Dat zie je vaak, en dat vind ik dus niet acceptabel.

Mij valt ook op dat de meeste voorstanders van 24/7 buiten redelijk "makkelijke" pony's, haflingers, tinkers hebben.
Mijn volbloed trekt kou, en vooral regen zo slecht, moet echt continu eten om op gewicht te blijven, en heeft dan geen energie meer over voor andere dingen.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:28

Ik heb ze al jaren 24/7 buiten. Wij hebben wel geïnvesteerd in een track, verschillende ondergronden, ruime schuilstal etc. Dus hier nooit (maar dan ook letterlijk nooit) modder. Mijn bak ligt hoe natter hoe beter (die is in de zomer dus eerder te droog) dus die is altijd te rijden. Omdat het aan huis is, is het ook een stabiele kudde dus geen gedoe qua paarden die hun rust niet vinden etc. Het nadeel van geen eigen boxen is misschien dat je soms niet weet welke mest van welk paard is. En dat je niet zo makkelijk afgepast ruwvoer kan voeren, dus het is handig als je paarden ongeveer van hetzelfde type zijn (is hier niet :') ).

Sinds januari heb ik voor het eerst een schimmel hier wonen. Kende hem al toen hij nog op stal stond, toen continu poepvlekken. En nu sinds januari heb ik hem 1x gewassen omdat hij toen mee moest, maar verder is het helemaal niet nodig geweest, hij blijft echt spierwit. Dus nog een voordeel van geen stal :+