Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:27

Ik zou inderdaad zeggen: vooral individuele voederbehoefte, en ik merk ook dat oude/artrosepaarden toch wel opknappen van de rust van de stal (ondanks dat 24/7 buiten aangeraden wordt bij artrose), zeker als ze laag in rangorde staan.

En ook afhankelijk van de bodem, voor ik een paddock/piste had, ooit eens heel erge mok gehad bij bijna alle paarden, was ook geen pretje.

Zelf heb ik ze nog nooit 24/7 buiten gehad zomer en winter, nu probeer ik het deze winter eens met mijn 2 pensionpaarden, maar de mijne gaan binnenkort 's nachts weer op stal, heb ook onvoldoende paddocks met schuilhok voor iedereen, en eigenlijk vind ik het zelf best gezellig (en de paarden ook, de hengst kan binnen en buiten en gaat 's nachts uit zichzelf op stal, ik denk zelfs dat hij na zijn avondeten niet meer buiten gaat, en 's morgens staat/ligt hij nog te soezen als ik op stal kom.)

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:32

Het nadeel is denk ik dat als ze lekker veel ruimte hebben, je best afstanden aflegt door de blubber wanneer je mestbeurten doet.
En het gebruikelijke voer moet je paard passen, zo krijgt mijn paard heel schraal hooi terwijl het voor haar beter zou zijn wat vetter hooi te krijgen. Dat zou mij ook bijvoer schelen :+ maar ach de voordelen zijn een stuk groter dan de nadelen in mijn geval

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:38

Sintara schreef:
Het nadeel is denk ik dat als ze lekker veel ruimte hebben, je best afstanden aflegt door de blubber wanneer je mestbeurten doet.
En het gebruikelijke voer moet je paard passen, zo krijgt mijn paard heel schraal hooi terwijl het voor haar beter zou zijn wat vetter hooi te krijgen. Dat zou mij ook bijvoer schelen :+ maar ach de voordelen zijn een stuk groter dan de nadelen in mijn geval


Hier gaan ze (bijna) altijd naar dezelfde plek om te poepen _/-\o_ en eigenlijk nooit in de stal :D

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:58

Ik heb hier zomers wel geprobeerd ze 24/7 buiten te laten staan maar paarden wilden het zelf niet.

Verder zou ik zeggen dat je het echt goed voor elkaar moet hebben wil je het eerlijk houden tegenover je paard. Goede schuilstal met een droge eet plaats en voldoende ruimte om droog en schoon, uit de weersomstandigheden te kunnen staan/liggen. In de winter niet in de blub hoeven te staan maar gewoon droge voetjes.

Op de bovenstaande manier lijkt het me ideaal, anders niet.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:50

Onze twee lieverds staan hun hele leven al buiten en hebben een heerlijke, rustige plek met schuilstal, waar ze beschut hooi kunnen eten, stro eten, kunnen drinken én likstenen lebberen met een mooi verhard pad (ideaal voor extra beweging) naar een zandpaddock met lekker hoog én meestal droog zand met eetbare heg/plantjes. Faciliteiten van beperkte weidegang en 2x daags check met o.a. mest scheppen, water en ruwvoer vullen, vliegenmasker/deken, traing/les, vitaminebrokjes, etc.

Nadelen? Veel werk voor ons, al hoewel wij het fijn vinden om voor ze te zorgen, alles zelf te bepalen. Wil nooit meer anders. De plek is zó fijn voor mens en dier (kleinschalige doe-het-zelf in natuurgebied).

Mijn ruin heeft in gure, natte periodes (winter) ook een deken op, nu hij ouder wordt, maar wij kunnen dekens prima wisselen. Idem dito met vliegenmaskers, want die heb ik 's nachts liever af bijvoorbeeld.

Opsluiten kan natuurlijk ook, maar we maken ze er absoluut niet blij mee (dus doen we alleen bij échte noodzaak/ziekte). Ze zijn enorm close samen, scharrelen zo graag rond in vrijheid. De buurpaarden vinden ze ook erg leuk, we merken dat ze daarmee toch een kudde vormen (in de wei kunnen ze bv wel samen). Maar door de verschillende voerbehoeftes en IR houden we ze grotendeels apart zo (draadje ertussen).

Slapen doen ze buiten hier, in het zand. Paddock onderhouden we goed door het zand aan te vullen (ophogen) en regelmatig te harken.

Elke dag blij met de paarden buiten en dat zij hun eigen keuzes kunnen maken. Voldaan, relaxt, tevreden en de rust, die overheerst.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 00:59

Het kost je veel meer moeite om te mesten. Een paard 24/7 buiten zie ik als in: paard kan ten aller tijden zelf naar binnen of buiten naar keuze en heeft minimaal een flinke paddock en liefst nog track of weide ter beschikking. Kortom: je hebt niet alleen een stal te mesten, je mag ook door de paddock en als het tegenzit de track buffelen...

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 02:01

Een track uitmesten vind ik juist veel minder werk dan een stal. In zo´n stal ben ik altijd een hele tijd bezig om de troep te scheiden van het strooisel. Track is gewoon even hup schepperdeschep met je mestboy en je bent zo klaar.

Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:58

Nadeel is toch wel dat de meeste 24/7 buiten plekken bijna altijd een slechte (buiten)bak hebben. Ik ken maar weinig stallen waar het paard echt goed staat én waar het voor de ruiter ook fijn is. In mijn ervaring is het vaak kniediep in de modder en weinig/geen schuilmogelijkheden maar wel faciliteiten voor de ruiter of een mooie paddock paradise (of soortgelijk) en een slechte bak (nat/ klein/ niet verlicht).

Dus ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar die speld! :)

Zeker met een warmbloed paard is het lastig om een geschikte plek te vinden.

In welke regio zoek jij ts?

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:01

Mijn oudste dame gaat alleen maar liggen als ze alleen staat, dat doet ze overigens al jaren, ook voordat ze 20 was, dat kan ook buiten ook wel als ze afgeschermd is van de rest. Maar op stal gaat ze veel eerder liggen en voelt ze zich blijkbaar eerder op haar gemak. En verschillend gevoerd moeten worden is ook wel een ding.
Hier gaan ze ‘s nachts op stal.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:27

24/7 buiten is fantastisch, als de basis voorwaarden op orde zijn: veiligheid, een bij elkaar passende kudde, rust, schuilmogelijkheid, voldoende passend voer op meerdere voerplekken (aantal paarden + 1), droge bodem, ruimte om te bewegen. Is dat niet goed, dan moet je aanpassingen doen of kan bijvoorbeeld de nacht op stal nodig zijn (rust, veiligheid, bijvoeren).

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:38

Weilanden schreef:
Nadeel is toch wel dat de meeste 24/7 buiten plekken bijna altijd een slechte (buiten)bak hebben. Ik ken maar weinig stallen waar het paard echt goed staat én waar het voor de ruiter ook fijn is. In mijn ervaring is het vaak kniediep in de modder en weinig/geen schuilmogelijkheden maar wel faciliteiten voor de ruiter of een mooie paddock paradise (of soortgelijk) en een slechte bak (nat/ klein/ niet verlicht).

Dus ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar die speld! :)

Zeker met een warmbloed paard is het lastig om een geschikte plek te vinden.

In welke regio zoek jij ts?


Bak is inderdaad wat minder bij ons. Wel sinds dit jaar de mogelijkheid om te sproeien in de warme zomermaanden (paddocks ook).

Maar gelukkig heb ik een fijne buitenbak met topbodem bij de buurtjes. En de omgeving is prachtig om buiten te rijden/wandelen.

Het belangrijkste vind ik dat de paarden het goed hebben. Ik, als ruiter/eigenaar, pas me wel aan.
Verder vind ik de rust bij ons zalig.
Geen gekakel, geroddel en gedoe :D .

DDDara
Berichten: 1011
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:20

Mijne staan al ruim 13 jaar 24/7 buiten en mij valt op dat ze echt geen gebruik meer maken van de schuil stal. Ze staan buiten in de regen ze staan en slapen buiten in de sneeuw hoog uit dat ze de stal hoog zomer gebruiken tegen de zon en de vliegen maar mijn paarden (KWPN sport paarden) staan bij voorkeur altijd buiten.

Als ruiter vind ik ook het natte paard het grootste nadeel.

Maar voor mij nooit meer anders!

Lys_PPA

Berichten: 1358
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:05

Ik zie dit niet als een nadeel maar omdat het past bij eerdere opmerkingen wb rust krijgen noem ik het toch. 5 van mijn pony's staan 24/7 buiten maar 's nachts splits ik de groep in 2. Hierdoor weet ik dat iedere pony zich in de gelegenheid en op zn gemak voelt om te gaan liggen/rusten en toegang te krijgen tot de schuilstal. Ik merk namelijk dat ze 's nachts toch wel graag in de schuilstal staan, overdag is die behoefte er minder dus dan slapen ze wel overal en nergens. En het splitsen zorgt dat ik ze ook evengoed naar behoefte brok/vitamines/supplementen kan geven per pony.

Verder maak ik me wel eens 'druk' als het echt slecht weer is, stormachtig/bliksem/omweer, maar de pony's zelf hebben er geen last van :+

Mijn rijpaard staat op stal (bij ons in de straat, bij andere mensen aan huis) en dan voel ik me 'schuldig' als ik m te laat naar buiten doe en voor mn gevoel te vroeg weer binnen zet. Dat gevoel is er bij mijn pony's nooit omdat ze dus niet beperkt worden in bewegingsvrijheid. Voorwaarde voor 24/7 buiten vind ik wel goede bodem, schuilmogelijkheid etc.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:25

Ik heb er een gehad op een stalling waar ze pas naar binnen mochten als de stalhouder vond dat het nodig werd.De mijne werd in november zwaar ziek door de kou en nattigheid, hij kreeg griep ondanks dat hij wel was ingeent. Toen mocht hij wel naar binnen maar ik voorkom dat liever en ben na zijn genezing verhuisd naar een stalling met het hele jaar door s'nachts op stal en dat ging veel beter.

Aife
Berichten: 81
Geregistreerd: 12-03-21

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:45

Het nadeel is meer voor de ruiter. Als je paard 24/7 buiten staat heb je bv in de winter te maken met bevroren drinkbakken, in de hete zomer ga ik meerdere keren per dag de paarden koelen.

Ik heb nu veel meer werk dan dat ik ze in een stal zou zetten. Maar dat ligt deels ook aan mezelf. Ik heb een kleine paddock paradise waar ik allerlei eetbare bloemen, kruiden en andere planten heb. Ze kunnen er zelf niet aan (alles moet nog groeien) maar er kruipt heel wat werk in om alles goed te onderhouden. Maar ik zou niet anders willen. Ik geniet in de lente en zomer enorm van al dat moois en mijn paarden hebben een gezonde snack.

Voorheen stond ik op een stalling en dat is toch niet hetzelfde. Zeker als je met medische problemen tegenkomt (bv hoefbevangenheid) is een stalling moeilijk. Nu doe ik volledig mijn eigen ding. Ik ben veel meer met verzorgen bezig dan rijden maar ik geniet des te meer.

Voor de paarden zie ik enkel voordeel: veel beweging en interactie met andere paarden (op voorwaarde dat ze met elkaar overweg kunnen) .

Anoniem

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:03

Bij mij gingen ze de schuilstal niet in :+ . Dus heb een stuk aangrenzend bos voor ze afgezet waar ze wel soort van droog en uit de wind en zo'n kunnen staan.

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:08

24/7 buiten kan leuk zijn, mits je het goed voor elkaar hebt. Helaas zie je dat niet zoveel en staan vele paarden gewoon op een kale wei, met hun enkels in de blubber, geen beschutting, ja misschien een bomenrand, maar dat is het meestal.
Mijn paarden stonden vanaf het vroege voorjaar tot de herfst 24/7 buiten. Nu niet meer. Mijn oude paard vond het niet meer prettig in een kudde en ik vond voor haar het natte weer ook niet fijn, dus lekker de nachten op stal, rustig eten, lekker warm en droog liggen en vooral rustig liggen. Mijn andere paard is een tinker, met zomereczeem, het weer boeit m niet, maar 24/7 die warme deken op werd wel een dingetje. Nu staat hij voor de schemer binnen en gaat als de zon goed op is weer naar buiten, zo heeft hij een stuk minder last van zijn eczeem. Verder is het een vreterd die heel gemakkelijk een ander zijn portie inpikt :D

Dus nee, ik ben geen fan van 24/7 buiten, tenzij je het wel erg goed voor elkaar hebt en ook individueel in behoeften kunt voorzien.

Verder valt de wolf rondom de stal veel aan en is het sowieso eigenlijk geen optie om je paard nog 24/7 buiten te laten staan, ook al zou je willen.

Aife
Berichten: 81
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:14

Wintu schreef:
Verder valt de wolf rondom de stal veel aan en is het sowieso eigenlijk geen optie om je paard nog 24/7 buiten te laten staan, ook al zou je willen.


Ja die wolf is wel een groot nadeel |(

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:30

Nadelen kunnen imo zijn (afhankelijk van de samenstelling van de kudde en de kwaliteit van het verblijf):
-verschillende voerbehoefte;
-lager geplaatst paard kan onvoldoende gebruik maken van schuilmogelijkheden en voedsel;
-bij langdurige regen drogen de paarden niet meer op, met risico op regenschurft, mok en andere kwalen;
-in de natte/winter maanden staan paarden langdurig in de modder of op bevroren bodem. Dit kán problemen geven;
-als je wil gaan rijden is je paard zeiknat;
-paarden kunnen onvoldoende droog of zacht/comfortabel liggen (bij nat weer/bevroren ondergrond/geen bodembedekking en/of onvoldoende ruimte in de schuilstal)

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:36

Ik had ze 24/7 buiten, maar met de wolf in opkomst durf ik niet meer, ook al hebben we weinig meldingen (zuid Groningen) we hebben er een kleintje tussen lopen (mini appaloosa x shet) en dat zou een makkelijk slachtoffer kunnen worden.
Ik vond het in ieder geval qua nadelen heel erg meevallen. De drassigheid en dan de mest op moeten ruimen is eigenlijk het enige wat zo in me opkomt.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:47

Nadelen:
Wolven
Modder
Mijn pony kweekt siberische wintervacht is snel bezweet (maar op stal stond hij hele tijd gewoon te zweten ook niks)
Zwarte bonte pony is in de winter chronisch zwart

Voordelen
Goedkoper
Happy pony

Dat laatste geeft de doorslag :D

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:00

Nou, goedkoper niet per sé + een stuk meer werk. Als je het goed wil doen.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:07

Daihyo schreef:
Nou, goedkoper niet per sé + een stuk meer werk. Als je het goed wil doen.


Hier is pensionstal met stal duurder dan alleen weide. Kan me voorstellem dat in eigen beheer idd anders is.

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:19

Karlijn_dv schreef:
Daihyo schreef:
Nou, goedkoper niet per sé + een stuk meer werk. Als je het goed wil doen.


Hier is pensionstal met stal duurder dan alleen weide. Kan me voorstellem dat in eigen beheer idd anders is.


Hier ook scheelt €50, maar daar zit ook het werk van buiten/binnenzetten en 2 extra krachtvoer (zelf kopen en klaarzetten) beurten bij. Bij de buiten paarden moet de eigenaar dat zelf geven. Dagelijks stal afmesten en meer vlas verbruik.
Paddock mesten wordt zowel bij de binnen als buiten paarden gedaan dat scheelt in werk niet zoveel.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:27

Karlijn_dv schreef:
Daihyo schreef:
Nou, goedkoper niet per sé + een stuk meer werk. Als je het goed wil doen.


Hier is pensionstal met stal duurder dan alleen weide. Kan me voorstellem dat in eigen beheer idd anders is.


Nou vind ik wel dat er een verschil is 24/7 in een weiland of 24/7 buiten met weiland/ paddock, schuilstal etc.

Ik lees veel over nadeel vies en nat paard, maar ook een paard die 24/7 buiten staat kan gewoon onder een regendek. Alleen vind ik dan wel dat je een reserve moet hebben mocht de eerste doorweekt zijn. Maar die van mij heeft afgelopen jaar met 1 en hetzelfde regendek gedaan. Maar ze heeft ook een schuilstal en ik voer onder dak, dus dan staan ze sws droog.