Bodem schuilstal wordt nat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 16:10

Hoi,
Bij hevige regen en als de grond te hard is (vriezen of langdurige droogte) komt er water in de schuilstal. Met gevolg ze geen droog plekje hebben om te staan/liggen.
Dit komt omdat de grond overal ongelijk is.

De wanden van de schuilstal komen niet tot tegen de grond, dit had ik bewust gedaan. Aan de achterkant is het wel tot tegen de grond maar komt er alsnog water onderdoor.

De grond ophogen leek me niet echt een optie omdat dan de steunpalen vocht gaan optrekken, daarom staan deze ook in ijzeren pinnen in de grond.

Wat zouden jullie doen?
Ik had eerst grastegels op het meest natte deel, maar deze verzakten in de modder. Die heb ik zojuist met veel moeite eruit gehaald.

Ik was aan een houten bodem aan het denken. Maar of dat stevig genoeg is? Ik weet niet welk hout het gewicht van een paard kan houden.

Afbeelding

Afbeelding

Aan deze zijde heb ik aan de buitenkant van de stal een boord geplaatst. Dat houdt wel iets water tegen.
Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:29

Op welke ondergrond zit je? Op klei is het wat lastiger, dan is ophogen en verharden wellicht het beste. Zit je op zandgrond dan ophogen met geel zand, aantrillen, roosters erin en die ook vullen met geel zand een oplossing. Of rondom drainage leggen, of een geul graven die uitloopt in een ingegraven grindbak.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:30

Hout gaat rotten.. is betegelen een optie

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:37

ik zou er tegels in leggen :j

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:46

De roosters die je hebt doen het het beste op een laag gele grond. Zo in het zand geeft indd het effect wat jij nu hebt.

Ik zou gaan voor ophogen en bestraten.

Je hout rot niet direct weg maar droog staan en liggen lijkt mij belangrijker

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:48

Dus je schuilstal staat lager dan een deel van je wei, waardoor er water heen wil. Ophogen, dakgoot aan je dak als die er nog niet is en zorg dat er een greppel omheen komt om het water af te voeren naar waar je er geen last van hebt. Daarna heeft het ook zin om er tegels in te leggen al dan niet met rubbermatten er op.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 17:01

Schuilstal kon niet op een ander deel. Overal is de wei ongelijk en komen er plassen bij hevige regenval.

Het is zandgrond, na 1 dag droog weer zijn de meeste plassen ook weg. Dat geluk is er wel.
Hoeveel zand is er nodig voor 3x6m bodem? En gaat dat zand dan ook niet wegspoelen bijvoorbeeld of drassig worden?

Schuilstal heeft een licht hellend dak en de hele achterkant is er een goot, water wordt ook opgevangen in 2 ibc vaten.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 17:26

Ophogen; minimaal 10 cm, zo tot de rand van grondankers gok ik, is 18m2 x 10 cm is 1,8 m2 ofwel afgerond 2 kuub zand nodig. En dan nog 1 kuub om de roosters te vullen met 4 cm.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 17:30

Thnx.

De natste plek is aan de achterzijde in het midden. Waar op de foto de kruiwagen staat.

Ik heb daarachter de 2 ibc vaten staan, dus een geul erachter graven is niet meer mogelijk (ibc vaten zitten beide ongeveer 500liter in dus onmogelijk te verplaatsen).

Aan de binnenkant van de stal zou ik daar wel iets van een brede boord kunnen ingraven zodat het water niet verder de stal in komt. En dan de gehele stal ophogen met geel zand.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 21-05-23 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 17:32

Ik zou het ook gaan ophogen en bestraten.
Met opsluitbanden hou je het zand er wel onder en is je stal ook gelijk dicht aan de onderkant.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 18:00

Ik zou het ook gaan ophogen en bestraten.
Met opsluitbanden hou je het zand er wel onder en is je stal ook gelijk dicht aan de onderkant.

Toegevoegd eerst uitgraven en uitvlakken, zorgen dat je in de stal duidelijk hoger komt dan de rest.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 18:10

Art_Ificious schreef:
Thnx.

De natste plek is aan de achterzijde in het midden. Waar op de foto de kruiwagen staat.

Ik heb daarachter de 2 ibc vaten staan, dus een geul erachter graven is niet meer mogelijk (ibc vaten zitten beide ongeveer 500liter in dus onmogelijk te verplaatsen).

Aan de binnenkant van de stal zou ik daar wel iets van een brede boord kunnen ingraven zodat het water niet verder de stal in komt. En dan de gehele stal ophogen met geel zand.


je kan misschien een dakgoot en regenpijp op de ibc vaten laten aansluiten, win/win

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 18:18

Ik zou ook zoveel ophogen als mogelijk is (dus tot aan het hout), en eventueel tegen de wanden en aan de ingang zandzakjes leggen, zodat het water niet meer kan binnen stromen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 19:40

juval schreef:
Art_Ificious schreef:
Thnx.

De natste plek is aan de achterzijde in het midden. Waar op de foto de kruiwagen staat.

Ik heb daarachter de 2 ibc vaten staan, dus een geul erachter graven is niet meer mogelijk (ibc vaten zitten beide ongeveer 500liter in dus onmogelijk te verplaatsen).

Aan de binnenkant van de stal zou ik daar wel iets van een brede boord kunnen ingraven zodat het water niet verder de stal in komt. En dan de gehele stal ophogen met geel zand.


je kan misschien een dakgoot en regenpijp op de ibc vaten laten aansluiten, win/win

Dat is er al :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 19:43

hwn schreef:
Ik zou ook zoveel ophogen als mogelijk is (dus tot aan het hout), en eventueel tegen de wanden en aan de ingang zandzakjes leggen, zodat het water niet meer kan binnen stromen.

Dan gaan we voor ophogen.

Eerst afgraven ga ik niet doen. Heb geen graafmachine en moet alles alleen doen. Voorheen zou me dat nog gelukt zijn, maar sinds ik vorig jaar Covid gehad heb is mijn conditie niet meer op peil en ben ik sneller buiten adem. %)

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:47

Zet er in ieder geval betonbanden langs, ook wel boordstenen genoemd. dit omdat anders de tegels alsnog in het water liggen. Achter het ontmoetingspunt van 2 banden zou ik een hardhouten paaltje diep genoeg plaatsen. Suc 6 ermee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 23:14

nikkel schreef:
Zet er in ieder geval betonbanden langs, ook wel boordstenen genoemd. dit omdat anders de tegels alsnog in het water liggen. Achter het ontmoetingspunt van 2 banden zou ik een hardhouten paaltje diep genoeg plaatsen. Suc 6 ermee.

Die betonnen heb ik thuis nog liggen.
Maar bedoel je dat ontmoetingspunt, de naad tussen 2 platen in? En hoe zou een stuk hout dan zorgen dat er geen water tussendoor komt?


Ik heb trouwens wel nog dit op de wei liggen.
Vijverrand/gazonrand met bijhorende paaltjes om het aan vast te maken.
Afbeelding

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 04:50

Je kunt ook nog de oversteek van je dak verlengen. Dan regent het ook niet binnen en is het hout niet nat.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 04:53

Nog als aanvulling bestraten zorgt sowieso voor drogere hoeven. Nu hopen water poep en urine op en kun je het niet schoon maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 09:02

Paardjes83 schreef:
Je kunt ook nog de oversteek van je dak verlengen. Dan regent het ook niet binnen en is het hout niet nat.

Dat was ik ook aan het bedenken. Maar de open zijde is de oostkant, van deze kant komt er zelden regen. De rugzijde is de westkant, en dus de regenkant.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:16

Als je hoogte verschil moet maken. dan is het wel prettig dat de betonbandjes blijven staan en niet omvallen in de loop van de tijd. Daarvoor dienen de hardhouten paaltjes. Een betonbandje kan nm. niet meer dan de helft van de hoogte van het bandje keren zonder om te vallen.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:23

Kijk eens naar kunststof pallets met een 'full deck' . Die heb ik ook in mijn schuilstal gehad en kunnen makkelijk een paard dragen. Tegen het evt glijden had ik er wel een oud vloerkleed op liggen of rubber matten.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:40

En zoals iemand hier al zei, een goot en afvoer en opvangbak voor het dakwater… anders vallen op die meters bij hevige regen op dezelfde plek en dan stroomt dat sowieso binnen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 09:42

Dakgoot afvoer en opvangbak zijn er al... Inmiddels al 2x vermeld ook.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 09:47

DubbelFun schreef:
Kijk eens naar kunststof pallets met een 'full deck' . Die heb ik ook in mijn schuilstal gehad en kunnen makkelijk een paard dragen. Tegen het evt glijden had ik er wel een oud vloerkleed op liggen of rubber matten.

Ben bang dat ze door plastic zakken. 4 hoeven is toch ander gewichtsverdeling dan een zware doos of ibc containers bijvoorbeeld.

Heb je foto's van hoe het eruit zag bij jou?