het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarloesHJ

Berichten: 2487
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:22

Ik betaal €100 per paard per jaar en dan moet ik het wegbrengen. Het maakt wel niet uit hoe vaak ik kom. Ik koop wel bij hem mijn hooi.

Karin_deB

Berichten: 8284
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:30

Mestbak gemaakt.
Ik heb vaste afnemers (moestuintjes e.d.).
1 a 2x per jaar schept mijn buurman hem leeg. Afhankelijk van hoe lang hij er mee bezig is kost dat 50-80euro.

Ik was net de shet aan het wassen want die is weer vreselijk aan de diarree.
Toen zag ik dit flupje aan haar uier hangen. Herkent 1 van jullie dit toevallig?
Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 30221
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:32

Nee dat herken ik niet.
Is het ook warm? Iets van een uierontsteking of zo?

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:44

Komt het echt uit het gaatje van de uier?? Het lijkt op 'uitgehard' pus van een ontsteking, maar dan zou je toch ook een dik uier moeten hebben ??
Is het niet het velletje van eea smerig beest wat verpopt is ??

Matheno

Berichten: 7960
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:00

Kun je het er niet af trekken ?

Ik composteer nu mijn mest, maar loop tegen limieten aan. Dit zou dan gaan om een bak van 6m3.

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:02

Als je de ruimte hebt om een vaste mestbak aan te leggen rekening houdend met leging door groot materieel kan dat je flink wat geld besparen.

Karin_deB

Berichten: 8284
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:17

Het is niet warm of gezwollen.
Maar ik mag er niet aankomen. Proberen net te voelen wat het is maar werd bijna knock out geslagen. Duidelijk pijnlijk bij aanraken dus.

Belker

Berichten: 15375
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:19

Ik vermoed een uierontsteking. Had mijn ijslander ook, was een jaar na het afspenen van het veulen.

Moska

Berichten: 3416
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:12

Ik heb nu een mestbak van 6m3 staan met deuren. Kost me 55 per maand en 145 per keer voor het legen/wisselen. Heb hem net twee weken, dus hoe het echt bevalt weet ik nog niet. Misschien dat we ooit voor een betonnen mestbak gaan, maar voor nu is dit best makkelijk en qua locatie flexibel. Ik hoop dat ik eens in de drie maanden hoef te legen, maar of dat gaat lukken… ze vreten en schijten alsof hun leven er vanaf hangt :D en eigenlijk hebben ze nog gelijk ook :o

XladyX

Berichten: 1376
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:00

Ik heb een 9m3 bak staan incl dak, huur weet ik even niet uit mijn hoofd (betaal jaarlijks), legen kost 220 euro per keer.

Ik vind het prijzig, in de winter legen we elke 3 maanden áls we alleen mest hebben, maar met het slechte weer van afgelopen winter kwam daar ook stro bij en zaten we op wat vaker legen met 2 grotere paarden en (toen) twee pony's. Komende maanden gaat de helft op de compsothoop (wat er in de wei ligt) en alleen datgene van de paddock in de mestbak, dat zal al heel veel gaan schelen.

Ik twijfel om een bak te kopen ipv huren, zit voorlopig wel vast aan een bak ipv mestput/plaat in verband met de locatie, daar zou ik niet gauw een vergunning voor krijgen maar is nu als "verplaatsbaar" geen probleem. Het liefst zou ik een bak kopen en die deels ingraven, dat scheelt ook veel werk met bv alles omhoog moeten scheppen of omhoog rijden om de bak goed vol te krijgen.

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:05

Wij hebben ook een betonnen mestbak. Legen kost niks. De boeren hier willen het allen steeds graag hebben voor hun mais land. Ze mengen het door hun grond.
Onze 9 paarden hier staan op gehakseld koolzaadstro

Lynn_Nikita

Berichten: 25553
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:29

uierontsteking die ik ken is wel warm, dikke schijven of plekken maar meestal is dat dan na afspenen of tijdens lactatie, niet erna
Is het geen stro of vuil? Ik kan helaas slecht zien zo

mest op aanhanger 2 keer per week legen ( 4 stro stallen ) bij stalling in de buurt.

manzano

Berichten: 24016
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:14

Een ingegraven container is ook vergunningplichtig meestal en een container die langer dan x maanden op dezelfde plek staat soms ook. Dus zou dat wel goed uitzoeken.

Matheno

Berichten: 7960
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:17

Ik heb hier wel een oude betonnen mestbak met oude gierput maar die zit pal aan het terras en daar heb ik nu een moestuin in gemaakt. Daar zou ik niet graag mijn mest willen :')

XladyX

Berichten: 1376
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:06

manzano schreef:
Een ingegraven container is ook vergunningplichtig meestal en een container die langer dan x maanden op dezelfde plek staat soms ook. Dus zou dat wel goed uitzoeken.


In onze gemeente is het gedoogd (gecheckt voor plaatsen), maar evt verplaatsen na x aantal maanden had ook geen probleem geweest. Wel goed om eerst te checken idd!

Horsier

Berichten: 394
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:09

Na 2 van jullie vandaag ontmoet te hebben en vol schaamte te moeten bekennen dat ik hier al tijden fanatiek mee lees, kom ik me dan toch eindelijk ook eens voorstellen.
Ik ben Resi en samen met mijn man en mijn moeder ( in een aanleunwoning) wonen wij in Mill.
Heel verrassend voor dit topic hebben wij de pony’s aan huis. Een haflinger, een pre, een leuke kruising haflinger met stipjes en de aller schattigste shet.
Ik ga proberen met jullie mee te kletsen maar mocht ik niks te melden hebben weten jullie i.i.g. dat ik jullie verhalen volg.

MarjanB

Berichten: 16592
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:12

Horsier schreef:
Na 2 van jullie vandaag ontmoet te hebben en vol schaamte te moeten bekennen dat ik hier al tijden fanatiek mee lees, kom ik me dan toch eindelijk ook eens voorstellen.
Ik ben Resi en samen met mijn man en mijn moeder ( in een aanleunwoning) wonen wij in Mill.
Heel verrassend voor dit topic hebben wij de pony’s aan huis. Een haflinger, een pre, een leuke kruising haflinger met stipjes en de aller schattigste shet.
Ik ga proberen met jullie mee te kletsen maar mocht ik niks te melden hebben weten jullie i.i.g. dat ik jullie verhalen volg.


Oh dan woon jij ook om de hoek :')

Welkom :D

joyce83

Berichten: 5244
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 22:36

Hoi Resi, welkom. Je hebt een mooi plekje!

horsii

Berichten: 7744
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 00:23

Welkom. Zit je hier in de buurt. Maar nog dichterbij marjan }:0

Hutcherson

Berichten: 7456
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 00:52

In mijn regio is mestafvoer verschrikkelijk. De afgevoerde partij (ik) moet dan n nr en documenten aanvragen, de transporteur moet papieren hebben dat ze mest mogen vervoeren, waar het vandaan komt en waar het heen gaat en de plek van bestemming moet een nr hebben. Kost klauwen met geld.
We hebben een jaar gezocht naar een oplossing maar mestcontainers worden hier niet geleverd danwel geledigd. Voorheen betaalde ik 80 euro per lediging en dat was zoon driekeer per jaar. Want een betonnen mestbak.
Inmiddels heb ik via via contacten met een koeienboer waar we onze mest mogen brengen en heb een elektrische kipper gekocht. Die is maandag gekeurd dus ik wacht op mn kenteken.

Binnenkort laten we een container komen met een kraantje om de liggende mest weg te werken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25553
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:03

Goedemorgen en welkom Resi, leuk je ontmoet te hebben. je hebt een prachtig plekje, echt geweldig!! je 4 paardjes zien er ook echt heel goed uit.

Voor diegene die het niet weten waarom er een mini meeting was,, ik ben rustig om mij heen aan het kijken voor een pony en ik kreeg een pb van deze meelezer over haar pony.
Het belangrijkste, met stip op 1 is braaf en betrouwbaar en dat is de spikkelpony van haar absoluut.
Heel leuk diertje, zou hier perfect in de kudde passen en bij Nika.
Rijtechnisch zit er nog veel werk aan, maar dat kun je trainen.

Vrijdag is de keuring, vind ik ontzettend spannend omdat hij iets korter liep van voren. Als ze goedgekeurd wordt gaat mijn dochter ook mee om te kijken en te testrijden.
Ik wil de evt, teleurstelling van een afkeur of niet geschikt van welke pony dan ook besparen omdat het verlies van Monty nog zo vers is dus zij denkt dat de pony voor Joyce is zodat ik er wel openbaar over kan praten en zij ook al filmpjes kon bekijken.
Omdat ze wat korter liep en ik op een vreemde pony op een western boomloos zadel zat met korte beugels en wel iets voelde maar niet precies wist wat heb ik het zadel eraf gehaald en ben zonder verder gaan rijden. Zo betrouwbaar kwam ze al over dat ik dat wel aandurfde.

Als ze goedgekeurd is en hier komt wonen zal ik alleen een andere naam moeten verzinnen, haar naam is nu bijna de naam van mijn man, en om nu beide hetzelfde aan te spreken is ook vreemd. Maar dat is misschien al op zaken vooruit lopen maar ik ben wel al een lijstje aan het maken,
Milky way staat bij mij op 1 nu gezien haar kleuren en ik hou zeker bij pony`s van grappige namen. Bij de sportpaard veulens zat je altijd aan een vaste beginletter vast en kon ik niet zo los gaan dus dit is wel leuker.

rover_
Berichten: 1378
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:08

Welkom Resi.
Spannend LN! Ga duimen voor je. MW vind ik een hele leuke vrolijke naam voor een pony.

Oef wat een gedoe Hutcherson.
Ik heb hier mazzel er was van vroeger nog een betonnen mestplaat. Doordat paarden niet in boxen staan valt het mee qua mest. Verwijder alles, ook uit de wei en met wat hooi maak ik lasagne. Dit gaat dan eens in de 1 of 2 jaar op het hooiland. Is dan heel mooi verteerd.

MarjanB

Berichten: 16592
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:13

Wat leuk LN wellicht wat gevoelig op de voeten? Mocht je nog een tip qua keuren willen in de buurt :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25553
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:23

MarjanB schreef:
Wat leuk LN wellicht wat gevoelig op de voeten? Mocht je nog een tip qua keuren willen in de buurt :)



Het wordt geloof ik jouw kliniek
1 voetje is iets stijler maar ik vond het niet enorm opvallen. Pony is laatste tijd niet veel gereden, nu pas 4 keer in de laatste weken en verder niet gereden dus ik hoop wat stijf.
Zou echt jammer zijn anders

MaritB

Berichten: 8648
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:26

Welkom! Ik vind Mill ook nog ‘om de hoek’ hahaha alles binnen een uur is om de hoek.

Mesthoop - ik heb een composthoop :Y) compost mag op je weide.. ik heb geen boxen met bodembedekking dus dat scheelt.

Ik ga nu iets meer m’n best doen het sneller te composteren, door regelmatig omscheppen en meer tuinafval toe te voegen :)


Spannend Lynn, en super leuk! Ik zal voor je duimen :)

Maandag is Jolien de Rechter geweest voor mijn ponies. (Voor een gebitsbehandeling) ben er erg tevreden over. Het gebeurt zonder sedatie en de klem staat ook niet de hele behandeling open. Even vijlen, klem weer dicht. De pony’s mogen iets lopen, de 2 meisjes deden dat weinig, Joep wat meer. Maar die had ook groot onderhoud nodig. Die mag over 6 maanden weer en we gaan nog een röntgen laten maken om te controleren, hij heeft een bult aan 1 kant. Gelukkig geen directe paniek.

23e komt de osteopaat voor ze, sowieso moeten Joep en Dizzie gecheckt worden maar een gebitsbehandeling is erg invasief en paarden kunnen hoofdpijn krijgen daarna.. het is wel even heel kostbaar, maar goed.. wel nodig en fijn om te weten waar we staan en dan kunnen zij ook getraind gaan worden :)