het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:49

Boemel, wat een zorgen weer. Hopelijk is er met beide niets aan de hand.


Afgelopen zondag kon ik Roos niet vervoeren. Maar gisteren is het dan toch gelukt. *\o/*

Alles zat mee. En dat was maar goed ook want dagenlang spanning is echt heel vermoeiend.

Afbeelding

's Ochtends kreeg ik hulp met inladen. Wat erg fijn was want, alhoewel deze gehuurde wagen geweldig rijd, de indeling voor alleen laden is wat lastig. Zeker als je nooit geoefend hebt. Roos keek even, snuffelde wat aan de klep en liep vervolgens rustig in 1 keer door naar binnen. Binnen 10 minuten stond ze er in! Vervolgens moesten we 1,5 uur rijden. Gelukkig zijn we vertrokken na de ochtendspits. Want met alle rotondes, stoplichten en drempels moesten we al genoeg remmen en optrekken. Roos deed het echter keurig en was nog helemaal droog bij aankomst. Daar ging ze vervolgens ook rustig de wagen weer af. Ik ben zo ontzettend trots op haar. Knappe pony.

Afbeelding

Eenmaal thuis begon Nilay meteen te hinniken. Een klagelijk geluid dat echt zeer doet. Hij stond er verder gelukkig vrij rustig bij en was ook niet nat oid. Dus ik weet dat hij vrij rustig is geweest. Maar het doet wel zeer. Het is mijn schuld dat zijn vriendin nu weg is en ik kan hem niet uitleggen dat het tijdelijk is en dat we daarna met elkaar op avontuur kunnen gaan. Vandaag roept hij ook nog af en toe. Maar ik heb hem een grote bult hooi gegeven in de buurt van de buurpaarden en hem aan de hand meegenomen om te grazen. Als het me lukt gaan we dat twee keer per dag doen voorlopig en 1 keer per dag een wandeling maken. Het is geen vervanging voor het gemis van zijn vriendin, maar hopelijk maakt het zijn dagen toch wat beter. En mocht het met een paar dagen niet beter gaan dan komt er een paard van een vriendin logeren. <3

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:49

@malenka: hoeveel jaar staan ze zo al samen zonder echt vaak van het terrein te komen ??
Mooi vrachtwagentje, ik wist niet dat je die ook kon huren ?

Hier is het nu echt een vieze miezer.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:21

Sinds we hier wonen. Dus drie jaar. Ik heb Roos alleen meegenomen naar de NRPS keuring in de tussentijd. Ik heb ook wel het aanbod gehad van andere gezelschaps paarden voor de tussentijd. Maar mijn stal is naar klein. Dus groter dan Nilay kan echt niet en verder mankeerden ze te veel. Ik ga geen extreem hypermobiel paard op een track zetten waar die niet om de heuvel heen kan. Ik heb wel nog even gedacht over een kleine pony. Maar twee is me in de huidige situatie echt zat en ik wil het zo'n pony ook niet aandoen om na een paar maanden weer verkocht te worden.

En die wagen huren was echt perfect. Niet goedkoop maar wel ontzettend comfortabel.

En ja, hier ook al uren miezer. Niks aan. Ik had bedacht dat ik Nilay wel lekker kon borstelen. Maar zelfs dat gaat nu niet. Wel een goede beperking om zelf niet te veel te doen.

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:47

Wat goed dat het vervoer zo goed ging Malenka. En leuk om de vorderingen te volgen.
Waar kan jij zelf rijden als ze straks weer terug is?

Op zich een goed teken dat Nilay zo rustig is. Die gaat vast wel wennen alleen. Niet ideaal, maar ja.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:25

Rijden in de openbare ruimte. Dus dat is ook het doel. Ze moet naar buiten kunnen als ze terug komt. Er zijn wel een aantal mensen met een rijbak in de buurt dus wellicht dat ik tegen betaling wel ergens mag rijden. Maar daar moeten we dan ook over de weg naartoe. Gelukkig hebben we veel brede bermen, rustige straten en langs de doorgaande wegen ook afzonderlijke fietspaden. En momenteel ook nog ruiterpaden. Maar ik weet niet voor hoelang. Staatsbosbeheer wil ze volledig weg bezuinigen.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:29

Dat is zonde! Niet genoeg ruiters in de buurt om evt te helpen met vrijwillig onderhoud ??

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:52

Er zijn een rijvereniging en een stichting die echt wel dingen willen doen. Maar ze moeten dan ook alle aansprakelijkheid op zich nemen en dat willen ze niet. Bovendien zegt SBB dat ze er echt helemaal geen geld voor hebben. Dus ook dat moet bekostigd worden door anderen. De gemeente en provincie zijn inmiddels betrokken bij het geheel. Ik hoop dat ze er uiteindelijk uitkomen en we ruiterpaden behouden. Het is natuurlijk lang niet zo mooi als Veluwe of Utrechtse Heuvelrug maar wel een uitkomst voor ons. Bij ons huis vandaan is het een kwartiertje stappen om bij de huidige route te komen. Een van de redenen om deze plek te kiezen.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:42

Dan zou het dubbel zuur zijn als je er nu achter komt -na al die jaren niet rijden- dat het pad zal ophouden te bestaan.

Belker

Berichten: 15337
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:51

Ik las het Malenka, hopelijk komen ze eruit.
Hier in Loenen is ook een ruiterpad weggevaagd, jammer want dat was een heel leuk rondje. Het zal steeds meer gebeuren ben ik bang. Ook steeds meer ruimte voor rewilding als er minder recreanten zijn.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:55

Hier hebben ze een heel stuk ruiterpad 'omgetoverd' tot mtb-route, maar aan de andere kant zijn er ook nieuwe ruiterpaden bijgekomen. Alleen Boon haar idee van een fijn te belopen pad ligt iets anders als de bospaden zoals die hier vaak worden aangelegd; teveel wortels waar ze haar nek over breekt en kreupel op gaat lopen. De mensen die die paden hebben aangelegd hebben duidelijk zelf nooit op een paard gezeten.

Belker

Berichten: 15337
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:02

Zo een benenbreekpad hebben we hier in de 2 hondenbosjes. Is een fijn rondje stappen en veel stap/draf overgangen. Maar niet echt iets aan. Maar ik heb niet altijd zin om naar de veluwezoom te gaan.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:11

Het gebeurt inderdaad op heel veel plekken. Heel erg zonde want te paard het bos in is voor zover ik weet de minst verstorende manier.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:43

Hier worden de ruiterroutes vaak ook gebruikt door mtb'ers en otr-motoren. Dat en vaak de modderigheid op natte tijden hou ik het maar bij de zandpaden op de hei.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 00:17

Staat Roos bij Michelle? Herken het volgens mij. Leuk!

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 00:51

Dat klopt! Heb je snel gezien.

Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 08:54

Eerste les op het trainingspaardje overleefd. jemig wat is het wennen om van een hele barokke PRE naar een hele smalle hoge BWP te gaan. Ik had het idee dat ik niks tussen mijn benen had. Een wiebelige BWP die meteen vol in de krul ging bij het oppakken van de teugels. Blij met mijn instructrice en mentale ondersteuning en cameravrouw Joyce.
Hoop werk nog eraan maar we; een heel fijn paard

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:55

Ja verschil zal vast groot zijn tussen de paarden LN. Maar wel leuk om zo te trainen.

Mijn vriend heeft wat op hout gemaakt met de laser cut machine. Ik ben er blij mee :o
Afbeelding

Vraagje voor de mensen die anderen in hun rijbak laten rijden of bij iemand anders in de rijbak rijden…. Wordt dit betaald?

Mensen uit de buurt maken steeds regelmatiger gebruik van onze rijbak. Ik heb vorig jaar gezegd dat dat prima is, als er geholpen wordt met het onkruid wieden op de randen en hoeken, want daar komt de sleep niet.
Maar die hulp is er nooit gekomen en dit is vanuit ons meer dan 1x benoemd.

Op zich hartstikke aardige mensen en we rijden ook wel eens samen enzo, maar twijfel af en toe wel om er wat voor te gaan vragen.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:04

Hier in de buurt betaal je 7.50 per uur voor de bak. Kan zijn dat je de bak dan deelt is wel een binnenbak maar wel slechte bodem. Bij andere mocht ik gratis rijden buiten de uren dat het er druk was.

Zou zeggen doe iets van 5 euro per keer. Weet niet hoe vaak ze komen rijden?
En mooi gemaakt!

Ln klinkt als even wennen maar wel fijn dier

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:21

Ik gebruik af en toe een binnenbak. Maar dat is wel echt een topbak met Agterberg. Betaal 7,50 per keer excl verlichting.
Ik vind jouw situatie wel bijzonder Boemel. Vind dat je er zeker wat voor kan vragen.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:25

Ik zou er voor betalen. In het verleden heb ik dat ook wel gedaan.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:30

@boemel: wat ontzettend mooi geworden!!
Qua mensen in de bak... als ze zich niet aan de afspraak houden dan zou het voor mij ophouden. Op het moment dat je er geld voor gaat vragen doen ze alsof de bak van hun is en kun je opdraven om mest te ruimen en te slepen omdat zíj willen rijden.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:33

DubbelFun schreef:
@boemel: wat ontzettend mooi geworden!!
Qua mensen in de bak... als ze zich niet aan de afspraak houden dan zou het voor mij ophouden. Op het moment dat je er geld voor gaat vragen doen ze alsof de bak van hun is en kun je opdraven om mest te ruimen en te slepen omdat zíj willen rijden.


Nou ik ben zelf een betalende bakgebruiker en geen haar op mn hoofd dat ik mest achter laat :n

joyce83

Berichten: 5222
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 19:42

Boemel wat aardig dat je ze gebruik.laat maken ervan. Een optie om een app te sturen met een datum dat jullie een klusjesdag houden?

Zoals afgesproken in ruil voor gebruik van de bak willen we graag afspreken om onkruid uit de hoeken te halen. En dat willen we doen op ....

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:45

Ik kreeg te horen dat ze fysiek niet kunnen helpen. Last van knieën en handen enzo :(

Maar goed dat is hier niet veel anders met mijn fibromyalgie.

Hier op de manege betaal je eur 15,00 per keer.
Voor een buitenbak vind ik een tarief lastig.
Het is wel een eb en vloed, maar goed nog steeds geen dak boven het hoofd :D

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:48

Ja sorry maar dan is het gewoon betalen. Ik zou gewoon 5 euro doen. Ze kunnen zelf bepalen of het weer goed genoeg is.