het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7640
Geregistreerd: 06-11-05

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:10

Ja zelf gemaakt.

Genoeg gras Belker, leuk plaatje.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:58

boemel schreef:
Nee, niet getest. Maar deze fourage handel doet alleen achterhoek. Daar zit jij niet toch?

Volgens mij kan ik hier in de buurt voor getest hooi alleen terecht bij Venhorst.
En daar hoor ik niet zulke goede dingen over, dus die sla ik als het even kan over.


Nee woon niet in de Achterhoek inderdaad.

Ik heb we eens hooi door Venhorst laten brengen en dat was bij ons prima hooi. Het is alleen wel echt duur…

boemel

Berichten: 8455
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:15

En helaas met een lege trailer terug naar huis vanuit de keurende kliniek.
Niet rad RV. De dierenarts denkt aan een lichte kogelblessure. Advies over 2 weken herkeuren.

We hebben schik met het paard, dus we gaan dit doen.

Malenka

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-10-06

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:26

Wat een domper.

Capriootje

Berichten: 6768
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:31

boemel schreef:
En helaas met een lege trailer terug naar huis vanuit de keurende kliniek.
Niet rad RV. De dierenarts denkt aan een lichte kogelblessure. Advies over 2 weken herkeuren.

We hebben schik met het paard, dus we gaan dit doen.


Balen zeg! Snap dat je die 2 weken wel even wilt afwachten. Hopelijk dan gewoon goed :(:)

Hier een foto van mijn 3 jarige, pas paar keer onder het zadel maar zo trots op hem <3


Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:42

@boemel: jammer, maar op voor de herkansing !

@Capriootje: mooi rustig beeld :)

@tijn8: ken je Gerritse Fourage B.V. in Ederveen. ik weet niet of ze ook hooi getest hebben, maar vaak heeft ie wel verschillende partijen.

boemel

Berichten: 8455
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:55

Ja, erg balen dat ze de keuring niet doorkwam.
Misschien naïef, maar ik heb er nog steeds wel een goed gevoel over.
Maar goed, we wachten eerst 2 weken af.

Na gesprekje met een andere dierenarts, heb ik besloten dat ik voor Tess voor een second opinion ga. Niet dat ik direct verwacht dat ze dusdanig te fixen is, dat ze weer als rijpaard verder kan, maar wel omdat ik het idee heb dat het SI gewricht niet de oorspronkelijke oorzaak van de problematiek is. En ook omdat ik meer gevoel wil hebben wat nu wel/ niet met haar te doen.

Mentaal knapt ze in ieder geval echt op van wat doen, maar ze is een paard die je echt tegenover haarzelf moet beschermen.

Paarden staan voor het eerst in de andere wei.
Ik denk aan 2x 1 uur weidegang om op te bouwen.

Andere wei stonden ze 6 uur per dag in, maar die is behoorlijk kaal.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:08

Heerlijk gezicht :)
Hier doen de paardenbloemen ook hun best. Het is ongeveer het enige wat groeit in de wei, het gras(zaad) zie ik iig nog niets doen.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:10

Ik ga duimen voor een goede second opinion Boemel. Je bent al even op de sukkel hé...

boemel

Berichten: 8455
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:35

DubbelFun schreef:
Heerlijk gezicht :)
Hier doen de paardenbloemen ook hun best. Het is ongeveer het enige wat groeit in de wei, het gras(zaad) zie ik iig nog niets doen.


Ik denk dat de paardenbloem een van de betere "onkruidsoorten" is.
Het is een bodemverberbeteraar, gezond voor paarden, goed voor de insecten en toevallig las ik gisteren dat de paardenbloem heerlijk is in de thee,dat je er siroop van kan maken en dat ie heerlijk smaakt als je m frituurt in een bierbeslagje :D

Dankjewel Neile, het zit inderdaad niet allemaal even lekker mee. :o

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:19

@boemel leuke foto. Ziet eruit als een mooi stukje gras!

Jeetje wat jammer dat het paard niet rad was. Succes voor de volgende keuring alvast. Je durft het dus wel aan om een met een oude blessure te kopen?

Heel eerlijk… hoe leuk een paard ook is, ik zou het zelf niet aandurven. Helemaal met het idee dat ik al een met blessure heb staan. Dat geldt voor jou natuurlijk ook. Soms is gevoel een lastig iets, maar zou ook even proberen om er objectief naar te kijken. Zou je niet liever een ongecompliceerd paard aanschaffen? Of bestaat in dit geval de kans dat het niet om een oude blessure gaat, maar een moment opname?

@niwla tof dat je ook een automaat gaat bouwen


horsii schreef:
Hij werkt met een rolluik motor. Via de app de instelling gedaan. De bak gaat na elke 1,5u een half uur dicht.
Mijn twee haflingers houden m heel en zijn toch sloopkogels..

Oh dat is wel een fijn systeem. Kan je via je telefoon ook de status checken open/dicht? En hoe vaak per dag vul je het hooi aan?


DubbelFun schreef:
Ik heb Jasmijn 3 dagen geleden een m2 gras laten happen en die is nu al 2 dagen aan de dunne. Dus zo de staart maar weer even in een vlecht doen, want meststaarten borstelen is niet mijn ding :r

Net was er nog een zonnetje, nu al niet meer.

Ach zo gevoelig ervoor :(:)

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:04

Ja ze is er idd gevoelig voor.

@: 'frituurt in een bierbeslagje' : klinkt als er alles aan doen om het lekker te maken :D

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:28

Hier lijken de paarden gelukkig niet snel gevoelig op vers/jong gras maar ondanks dat bouw ik altijd rustig op.
De boel moet alleen nog wel opkomen, door de kou staat er nog weinig.
Helaas zie ik her en der wel JKK opkomen, dus moet ik met een mestvork aan de slagom dat er uit te halen voor het zich nog verder verspreidt.

boemel

Berichten: 8455
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:42

Stephanie, wie heeft het hier over een oude blessure?

Dierenarts dacht dat paard licht geblesseerd was. Iets in de zin van verstappen. Keuring is dermate streng uitgevoerd dat ik denk dat een hoop mensen de onregelmatigheid niet eens zouden zien.

Over 2 weken is het een herkansing. Als ze klinisch dan goed is, wordt ze op de foto gezet.
De dierenarts was enthousiast over het paard en vindt het de moeite waard om het over 2 weken nogmaals te proberen.

En zo denken wij er ook over. :o

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:00

Gewoon over 2 weken doorpakken Boemel.

Hier dagelijks een JKK en reigersbek plukrondje bij de weilanden. JKK is redelijk onder controle maar daar ben ik nu 2 jaar lang continu mee bezig. Reigersbek is vorig jaar mega gaan opkomen dus die pak ik nu mee. Zuring is zwaar voor mijn lijf, maar pak ik in periodes. Soms met zuring steker, soms met simpel tuinschepje. Alles wat weggehaald is wordt gevuld met graszaad.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:13

@boemel Ohh ik heb het helemaal verkeerd gelezen / opgeslagen. Nee als ik dit zo lees snap ik wel dat je nog even aankijkt :j

@Branka succes met uitsteken. Hier gelukkig geen JKK, maar wel genoeg zuring om uit te steken :=

Dais_

Berichten: 4045
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:27

boemel schreef:
Stephanie, wie heeft het hier over een oude blessure?

Dierenarts dacht dat paard licht geblesseerd was. Iets in de zin van verstappen. Keuring is dermate streng uitgevoerd dat ik denk dat een hoop mensen de onregelmatigheid niet eens zouden zien.

Over 2 weken is het een herkansing. Als ze klinisch dan goed is, wordt ze op de foto gezet.
De dierenarts was enthousiast over het paard en vindt het de moeite waard om het over 2 weken nogmaals te proberen.

En zo denken wij er ook over. :o



Ik heb het ook eens meegemaakt, 2 weken later terug voor herkeuring (klinisch) en toen liep ze goed. Foto's gemaakt en toen bleek het alsnog foute boel. Zonde van mijn geld en de tijd geweest. Ik hoop voor jou dat het beter nieuws is!

horsii

Berichten: 7640
Geregistreerd: 06-11-05

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:45

Duimen dat het gewoon een banketstaaf verstapping is, fijn dat de dierenarts positief is.


Jullie tips om +-1200m2 grasvrij te maken. Gelijk frezen, eerst spuiten, of maaien..
Dan krijgen ze eindelijk een track.

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:49

Jeetje wat balen Boemel!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:23

horsii schreef:
Duimen dat het gewoon een banketstaaf verstapping is, fijn dat de dierenarts positief is.


Jullie tips om +-1200m2 grasvrij te maken. Gelijk frezen, eerst spuiten, of maaien..
Dan krijgen ze eindelijk een track.

Ik ben echt niet van het spuiten, dus ik zou kaal laten grazen en kaal laten lopen, of heel kort maaien, en dan frezen. Na het frezen zul je wel graspolletjes moeten weghalen.
Kaal laten lopen kun je doen door een hooibak erop te zetten en die steeds een stukje te verschuiven als het vlak rondom de hooibak kaal genoeg is.

horsii

Berichten: 7640
Geregistreerd: 06-11-05

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:27

De paarden mogen hier niet op gras dus kaal eten gaat hejaas niet. Zou alles wel makkelijker maken.

Maartje_M

Berichten: 9396
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:05

oliebol boemel… hopelijk beter over 2 weken!

Capriootje Fijn beeld. Leuk, nog een jonkie :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25504
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:04

Succes Boemel, is vaak een momentopname en als jij het durft te herkansen moet je dat doen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25504
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:08

Wie van jullie heeft zonnepanelen Ik wilde ze niet maar aangezien mijn man altijd akkoord gaat met wat graag wil heb ik maar ja gezegd. Over 3 weken komen ze al. 15 stuks op het platte dak. Bij de verbouwing is er al een kabel gelegd vanaf het dak tot de meterkast dus het aansluiten geeft gelukkig geen rommel.

Vinden jullie het echt zoveel voordeliger? Leef je nu anders, bv meer wassen etc overdag om zo te besparen? Nog andere tips en tricks?

boemel

Berichten: 8455
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:21

Wij hebben zonnepanelen. 1 kant van het dak vol.
We hebben een ruime dertiger jaren boerderij, vrijstaand en erg open gelegen en we zijn van het gas af. Energierekening 0.

De zonnepanelen zijn wel in combinatie met een volledig geïsoleerd huis en een warmtepomp.

We hebben wel een duurzaamheidslening afgesloten en die kost ons 10 jaar lang eur 125,00 per maand. Deze willen we wel voortijdig zien af te lossen.