Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:45

Er is geen weinig voedsel in Nederland. mac donalds is er elke paar meter...

je praat dingen over Polen of Canada of weet ik waar,
Waar 3 bomen bij elkaar geen bos heten

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:26

sunny43 schreef:
tja zij werken door heel Europa dus hebben al zat ervaring met de wolf. Onderste twee draden zijn het belangrijkst. En mbt commercie, de mensen van Gallagher verkopen niet aan particulieren dus met hun advies ga je toch naar een ander en dan kun je net zo goed bij een ander merk uitkomen.

Ik ga niet afwachten tot het urgent is om iets te doen c.q. paarden op stal, ik ga me langzaam voorbereiden op de zwervende wolven die hier zo af en toe zijn. Een roedel zal hier niet komen.


Gallagher kan je overal kopen en verdienen zijn uiteraard ook gewoon flink aan.

Ze kwamen gelijk met 5 draden en dat is gewoon niet voldoende. Daarbij is de situatie in Nederland absoluut niet te vergelijken met andere landen.

Ik vind het commercieel handig, maar je hebt er niks aan, behalve dat zij er beter van worden.

En hoezo afwachten? Niemand wil afwachten, maar het blijkt gewoon uit alles dat niks voldoende helpt of het mag niet of het heeft gevolgen voor ander wild en het zicht.
Je moet keuzes maken, maar het is wel flink gokken en hopen.

Ik wil het welzijn behouden en liever een gezond en gelukkig leven voor mn dieren. Dus neem een risico met veel buiten laten lopen, ook overdag is dat risico er.
Hier liep laatst de wolf 1 dorp verder om 10uur rond.
En wij doen niet niks en hadden gelukkig al stukken goed voor elkaar, hoewel dat nooit 100% afdoende zal zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:45

Horsepride schreef:
Wat naar.
Maar waarom zou je eigenlijk zo afrastering plaatsen, tenzij van kleine spul hebt of heel oude paard die zich zelf niet meer kan beschermen of een veulen. Ondanks de wolf hier rond zo lopen heb ik hem zelf tot nu toe nog nooit gezien. Wel dassen, reetjes, damherten en slangen. En tot nu toe heb ik nog geen verhalen gehoord dat een wolf een groot gezond paard heeft gepakt die in een kudde staat. Sterker nog, ik weet maar al te goed hoe handig mijn paarden zijn met hun hoefjes :=


Kleine pony's en veulens zijn wel kwetsbaar. Maar ik ben wel benieuwd naar een bron waarin staat hoeveel paarden in Nederland er door wolven zijn aangevallen en in welke situatie. Heeft iemand daar info over?
Waren het alleen shetlanders, of paarden alleen?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een lonely wolf een kudde volwassen paarden aanvalt. Een eland is meestal alleen en wordt dan aangevallen door een roedel. Dat is natuurlijk wel iets anders.
(Overigens is een eland bepaald geen makkelijke of ongevaarlijke prooi voor een wolf, een roedel kiest daarom een verzwakte, geblesseerde of zieke eland. En hoe pijnlijk ook om te zien, dat is óók in het belang van de eland als soort)

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:16

Wij zijn ons ook aan het orienteren op aanvullende maatregelen, paarden staan dag en nacht in een paddock paradise en we wonen in het dorp met de meeste wolven rondom van de Veluwe. Maar tot dusver komen ze gelukkig het dorp nog niet in en wij hebben wel een goed hek en electra alleen nog geen 5 lijnen / gaas.

Persoonlijk geloof ik het meest in de combi gaas / 3 draden en fors stroom maar wat ons tegenstaat is dat we dan ook de hazen en dassen verjagen (we hebben juist een stuk natuur aangeplant voor ze). Volg graag hier.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:50

Lijst is tot 15 oktober

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 420345435/

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Om nog maar te zwijgen van de loslopende paarden, paarden die geeuthaniseerd moesten worden door niet op stal kunnen staan of juist door op stal te gaan staan.
Betreft beide oudere dieren.
En een merrie die zich verwondt heeft door een wolf en een zodanige blessure opliep dat ze ook geeuthaniseerd werd.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:16

sunny43 schreef:
dierenfan schreef:
Hier zou 120 cm nooit genoeg zijn. Omdat ik in Nederland woon en niet in Canada. Wij hebben hier 1 prachtige groep reeën van ongeveer 8 a 10 reeën al jarenlang. Absoluut niet meer. Een wolf die hier langere tijd zou blijven heeft verder geen groot wild en zal vogels en hazen moeten eten of weide dieren en huisdieren. Zijn doel zal niet zijn graven maar wel eten om te overleven. Dan doe je met 120 cm niets tegen zo'n wild dier met overlevingsdrang die met gemak 120 cm springt.
De omgeving speelt een grote rol in de spring behoefte. Ze kiezen voor de makkelijkste weg maar hoe dan ook kiezen ze voor eten.



Een wolf verblijft niet langere tijd in een een gebied waar te weinig eten is, maar trekt door op zoek naar een plek om een roedel te stichten. Waar een roedel zit worden geen jonge trekkende wolven geaccepteerd. Dus al er weinig te halen valt, trekt hij verder en dat kan gewoon 60 km op een dag zijn. In gebieden waar een vaste roedel zit, is er meestal voldoende wild. De boeren in de buurt weten dat de wolf er altijd is, dus maatregelen nemen is onoverkomelijk. Juist de eenzame wolven op trek komen regelmatig in gebieden waar de wolf nauwelijks komt, waardoor er ook weinig aandacht is voor beschermende maatregelen.


Weet ik idd. Het enige hier is dat we op een eiland zitten (Zeeland) dus lastig om er te komen en om door te trekken. 2 jaar geleden was er 1 die is gevolgd het eiland af was makkelijk op klaarlichte dag. Als het daar bij blijft dan zijn we gelukkig ;)
Totaal geen geschikt gebied hier qua omgeving en qua wild stand. Hier wordt gewerkt om reeën populatie op peil te houden ipv dat er een overschot of afschot is. Verder geen groot wild dan vee

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:26

Onali schreef:
Lijst is tot 15 oktober

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 420345435/

[ [url=m/l8YH94.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yh9VbW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h1RFFU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tAhrUz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zDL27R.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j6H8iz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RoyqE2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JLjDoU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1jy3DZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KWqwRs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Om nog maar te zwijgen van de loslopende paarden, paarden die geeuthaniseerd moesten worden door niet op stal kunnen staan of juist door op stal te gaan staan.
Betreft beide oudere dieren.
En een merrie die zich verwondt heeft door een wolf en een zodanige blessure opliep dat ze ook geeuthaniseerd werd.


Dank je wel Onali.
Ieder individueel verhaal is heel verdrietig. Ongelooflijk als je meemaakt dat het veulen wordt gedood, en de merrie totaal in shock is en alsnog ook overlijdt. Heel zielig |(
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe de paarden waarmee het mis ging stonden (wel of niet in kudde), maar toch hoopvol dat de grotere paarden de wolf van zich af hebben kunnen schudden.
Wel een risico op blessures op de vlucht natuurlijk.

En is dit representatief? Stuk of twintig gevallen? Of zijn er veel meer?

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:09

In de Alpen zijn er gebieden waar ze komende zomer geen dieren meer de alm op willen hebben door het grote verlies door wolven. Dan heb je het dus over Haflingers en groter in kuddeverband.

Lindsey_99
Berichten: 2520
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:27


sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:25

Onali schreef:
Lijst is tot 15 oktober

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 420345435/

[ [url=m/l8YH94.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yh9VbW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h1RFFU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tAhrUz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zDL27R.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j6H8iz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RoyqE2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JLjDoU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1jy3DZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KWqwRs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Om nog maar te zwijgen van de loslopende paarden, paarden die geeuthaniseerd moesten worden door niet op stal kunnen staan of juist door op stal te gaan staan.
Betreft beide oudere dieren.
En een merrie die zich verwondt heeft door een wolf en een zodanige blessure opliep dat ze ook geeuthaniseerd werd.


tja beetje verwarrend, bijv. nummer 16 is vlgs onderzoek een hond en hier staat ie in de lijst als wolf???

Eigenlijk is ook vooral interessant wat voor (wolfwerende) omheining er wel of niet stond.

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:50

Nou... Heb dus een 'wolfwerende' afrastering.
Echter, hij is niet eens 'hondwerend' Hondje van zoon kent de afrastering, heeft al paar keer een flinke klap op zijn snoet gehad. En wat denk je? Zojuist nam hij een enorme aanloop en knalt zo tussen de onderste draden door. (drie lage draden waarvan de onderste nog geen twintig cm boven de grond).

Dat gaan wolven ook echt wel leren, ben ik bang.

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:54

mysa schreef:
Nou... Heb dus een 'wolfwerende' afrastering.
Echter, hij is niet eens 'hondwerend' Hondje van zoon kent de afrastering, heeft al paar keer een flinke klap op zijn snoet gehad. En wat denk je? Zojuist nam hij een enorme aanloop en knalt zo tussen de onderste draden door. (drie lage draden waarvan de onderste nog geen twintig cm boven de grond).

Dat gaan wolven ook echt wel leren, ben ik bang.


Apart... mijn hond echt 1x en niet meer. Ikzelf... ben ook heel voorzichting want vind schrikdraad eng... Misschien zijn er hele domme honden (en hele domme wolven).

En ja wolven selecteren echt op oud, ziek, heel jong, ze ruiken ook als dieren niet oke zijn - "wolven maken geen onderscheid in oud ziek klein, iedereen is aan de beurt a;s de wolf er achteraan gaat" van Speurneusc is duidelijk niet gestoeld op enige feiten, jammer hoor zeker als je jezelf speurneusc noemt. Honden trouwens ook, daarom kunnen honden bijv. getraind worden om mensen te begeleiden bijv. voordat ze een addison crisis krijgen, zelf hebben ze nog niets door maar een hond ruikt dat op voorhand, heel bijzonder!

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:04

.... er is wel een uitzondering.
Ook voor mensen geldt 'het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het instinct tot voedsel eten'.

En de wolf op de Veluwe die te maken heeft met dieren die weghollen kiest idd de prooi op reuk en andere kenmerken van oud, jong, ziek of kreupel.
En die prooi wordt doorgaans in het geheel opgegeten.

|( En bij mensen die als hobby tien schapen in een weilandje hebben...
de beesten hollen wel, maar kunnen niet weg. En dan wordt de wolf een soort 'kind in de snoepwinkel'.
Heel naar.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31330
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:27

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd, graag de persoonlijke opmerkingen achterwege laten, het onderwerp is al vervelend genoeg. De informatie die hierdoor verdwenen is mag uiteraard wel opnieuw geplaatst worden, maar laat het niet opnieuw verzanden in persoonlijke sneren. Dank je wel.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:24

Nikass schreef:
Dank je wel Onali.
Ieder individueel verhaal is heel verdrietig. Ongelooflijk als je meemaakt dat het veulen wordt gedood, en de merrie totaal in shock is en alsnog ook overlijdt. Heel zielig |(
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe de paarden waarmee het mis ging stonden (wel of niet in kudde), maar toch hoopvol dat de grotere paarden de wolf van zich af hebben kunnen schudden.
Wel een risico op blessures op de vlucht natuurlijk.

En is dit representatief? Stuk of twintig gevallen? Of zijn er veel meer?


Nog maar een keer. Mijn vraag blijft open staan.

Janneke: je veronderstelling klopt niet. Een wolf doodt niet om voedsel te verzamelen. Het wordt geen "kind in een snoepwinkel". Dan heb je geen goede kijk op de wolf.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:13

Het is maar "bij wijze van spreken" he?
Je kunt correct zeggen: het jagen blijft getriggert worden door de schapen die in de beperkte ruimte blijven rennen. (waar best een overeenkomst te zien is met een kind in de snoepwinkel :) )

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:14

Okee nou ik zie die overeenkomst niet, maar maakt niet uit als het alleen een andere manier van spreken betreft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:31

Het gedrag van de wolf kennen we in Nederland amper en kunnen we nu alleen bepalen aan de hand van ervaringen van buitenland, de dierentuin en wat er tot nu toe hier is gebeurt.

Omdat dit een andere omgeving is, zal een dier zich ook aanpassen en andere keuzes maken. Overleven is echt nummer 1 voor (wilde) dieren.
En je weet dat dieren kunnen leren en ook oplossingen kunnen vinden.

Dus de zogenaamde wolven experts die we in Nederland opeens hebben, weten helemaal niet exact hoe het gaat ontwikkelen als de wolf in Nederland blijft en zich zo snel voortplant.

Wat doen ze met de beperkte ruimte die we hier hebben? Trekken ze weer weg of verspreiden ze zich meer en worden ze voor de mens ook een groter probleem? En dan bedoel ik als je bijv met een klein kind aan je hand naar de auto loopt. Of een groepje kleine kinderen aan het spelen is. Die zijn straks makkelijker te pakken dan dieren.

En wat gaan we doen? Onze paarden zouden 1 wolf wel kunnen weren. Maar we hebben ze ook zelf gewend aan honden bijv, dus hebben onze paarden nog voldoende instinct om te reageren op een wolf?
Onze nieuwe shet merrie bijv viel de honden aan en die is er nu aan gewend. NIET dat zij het zou redden tegen een wolf, maar het gaat om het wennen aan een dier.

We willen paarden bomproof en gewend aan honden, ze kunnen geen kant op, dus dat is wel onze keus.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:41

Dat is inderdaad onze keus. En de consequenties die we niet voorzien hadden zijn er nu.
En we zullen er naartoe moeten dat er meer randvoorwaarden/faciliteiten nodig zijn om dieren te houden.
Tot die tijd inventief zijn en je erf zo wolfwerend mogelijk maken.
Jammer dat de overheid de particulieren met hobby dieren het zo zelf uit laat zoeken.
Maar óók niet je fantasie op hol laten slaan en je kinderen niet meer buiten laten spelen. Het risico op ongelukken met verkeer, honden, foute mensen, klimtoestellen en zo nog het één en ander, weerhoudt ons daar ook nog altijd niet van.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:03

Nee, dat hou ik mezelf ook voor.

Je moet ook echt pech hebben. Ook met 24/7 buiten zullen niet alle paarden gepakt gaan worden door een wolf.
De andere risico's zijn nog steeds aanwezig en in verhouding is er veel meer ellende met en voor paarden door andere factoren dan de wolf. De meeste paarden hebben vooral te lijden door de mens.

Maar de foto's maken het vooral heftiger voor mensen. Aan koliek doodgaan, zeker als een paard buiten staat en niet gezien wordt, is ook echt een lijdensweg, maar ziet er minder naar uit.

En dan het dagelijks leed door slecht management en horken van ruiters en trainers....... Ook minder heftig, maar wel elke dag weer opnieuw, jarenlang.

Mijn merrie is nu doodongelukkig op stal, maar we hebben er deze winter voor gekozen vanwege de veulens en shetjes. Onze omheining is beter dan de standaard die je tegenkomt, maar nooit afdoende.
We willen iets gaan aanpassen, maar dat ik mn merrie nu moet dwingen op stal te staan gaat me wel aan mn hart. Dat doe ik nu al weken elke avond terwijl er misschien nooit 1 wolf komt.
Dus het is ook mijn egoïsme dat ik dan rustiger slaap en niet bang ben ze de volgende ochtend aangevreten te vinden.

criollo_yess

Berichten: 1084
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:38

Voor volgende week hebben wij een afspraak gemaakt met de wolfconsulent. Die komt ons adviseren over hoe ons perceel zo wolfwerend mogelijk te maken. Omheining van de wei kun je wel richtlijnen voor online vinden, maar ons gaat het vooral om de "moeilijke hoekjes".

-Zoals de poort (soort schuttingdeur) waardoor wij nu met de paarden het erf verlaten om te gaan rijden.

-Of de mestsilo, die grenst aan de ponypaddock. Muren van 2 meter hoog, maar als daar een bult mest in ligt, wandelt wolf zo naar boven en springt bij de ponnies in.

-En hoe kunnen we wolfwerend misschien hier en daar een doorgang voor de katten maken, zodat die ook nog overal op het erf kunnen lopen?

Hoe kunnen we bovenstaand optimaal beveiligen zodanig dat het ook allemaal nog werkbaar is als in- en uitgang?

En ja, ook ik vrees dat de wolf ooit gaat uitvogelen dat 1.20/1.30m makkelijk te springen is. Maar niks doen is ook geen optie met veulens op komst. En ja, (helaas) 's nachts ophokken, ook op warme zomernachten :(

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:46

Laat dat "ooit" maar rustig achterwege...
Maar inderdaad, je doet wat je kan binnen de mogelijkheden, succes ermee.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:51

Dat ooit is idd al vele keren eerder uitgevogeld. En hoger ook.

Ik ben benieuwd wat ze voor tips voor je hebben.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:58

criollo_yess schreef:
Voor volgende week hebben wij een afspraak gemaakt met de wolfconsulent. Die komt ons adviseren over hoe ons perceel zo wolfwerend mogelijk te maken. Omheining van de wei kun je wel richtlijnen voor online vinden, maar ons gaat het vooral om de "moeilijke hoekjes".

-Zoals de poort (soort schuttingdeur) waardoor wij nu met de paarden het erf verlaten om te gaan rijden.

-Of de mestsilo, die grenst aan de ponypaddock. Muren van 2 meter hoog, maar als daar een bult mest in ligt, wandelt wolf zo naar boven en springt bij de ponnies in.

-En hoe kunnen we wolfwerend misschien hier en daar een doorgang voor de katten maken, zodat die ook nog overal op het erf kunnen lopen?

Hoe kunnen we bovenstaand optimaal beveiligen zodanig dat het ook allemaal nog werkbaar is als in- en uitgang?

En ja, ook ik vrees dat de wolf ooit gaat uitvogelen dat 1.20/1.30m makkelijk te springen is. Maar niks doen is ook geen optie met veulens op komst. En ja, (helaas) 's nachts ophokken, ook op warme zomernachten :(

Wij hebben dit ook gedaan maar wees er op voorbereid dat als je ooit een wolvenaanval krijgt en er komt een "deskundige" bij dat dan jullie raster sowieso wordt afgekeurd. Dat is top op heden bij alle eigenaren die aanval kregen binnen wolfwerend raster nog gebeurd. Ook bij diegene die een deskundige in hadden geschakeld en naderhand een aanval kregen Het ligt altijd aan de eigenaar Of ze er nu onderdoor of overheen gaan of zelfs als er op de zogenaamde plek geen sporen te zien zijn het raster wordt nadien altijd afgekeurd. Ik weet het niets doen is ook geen optie. Maar kijk vooral wat haalbaar is en laat je niet wijs maken dat aanvallen alleen overdag zijn . Gisteren op klaarheldere dag alle paarden door de dragen gejaagd bij iemand die de paarden had staan naast schapen die aangevallen zijn. Alle schapen ook door de draden. Zijn her en der dood , levend en aangevreten levend terug gevonden. Ook zijn er wat verdronken. In Drenthe is ook een aanval geweest waar de wolven de schapen van buitenaf door de afrastering hebben gedreven dat kan ook goed met paarden gebeuren.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:59

superpony schreef:
Nee, dat hou ik mezelf ook voor.

Je moet ook echt pech hebben. Ook met 24/7 buiten zullen niet alle paarden gepakt gaan worden door een wolf.
De andere risico's zijn nog steeds aanwezig en in verhouding is er veel meer ellende met en voor paarden door andere factoren dan de wolf. De meeste paarden hebben vooral te lijden door de mens.

Maar de foto's maken het vooral heftiger voor mensen. Aan koliek doodgaan, zeker als een paard buiten staat en niet gezien wordt, is ook echt een lijdensweg, maar ziet er minder naar uit.

En dan het dagelijks leed door slecht management en horken van ruiters en trainers....... Ook minder heftig, maar wel elke dag weer opnieuw, jarenlang.

Mijn merrie is nu doodongelukkig op stal, maar we hebben er deze winter voor gekozen vanwege de veulens en shetjes. Onze omheining is beter dan de standaard die je tegenkomt, maar nooit afdoende.
We willen iets gaan aanpassen, maar dat ik mn merrie nu moet dwingen op stal te staan gaat me wel aan mn hart. Dat doe ik nu al weken elke avond terwijl er misschien nooit 1 wolf komt.
Dus het is ook mijn egoïsme dat ik dan rustiger slaap en niet bang ben ze de volgende ochtend aangevreten te vinden.

Wolven vallen ook overdag aan, gisteren nog