[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88096
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 12:06

Ik ben sinds een paar maanden Jim weer wat aan het oppakken. Doodeng! Ik probeer 1x per week een training ‘in de bak’ (en over de track) en 1of 2x per week een rondje buiten onder het zadel of aan de hand met mij of bijrijdster. Hij werd wat stijf in zijn lijf, maar loopt momenteel niet verkeerd. Hij doet af en toe zo idioot zelf :=

En dat gaat zo goed, dat ik zelfs al korte stukjes heb gedraafd. Vandaag galoppeerde hij zelf aan buiten. Heb hem maar een klein stukje laten gaan.
Hij is nu van de duivelsklauw af, staat nog wel op glucosamine en magnesium. En sinds kort weer op de glucobalance, maar dat heeft niets met zijn been te maken :+

Hij is zo happy de laatste tijd <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mag ook af en toe kinderpony zijn. Lekker met een mugje rondlopen. Zo genieten <3
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88096
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 13:56

En iets gedaan dat me al een tijdje dwars zat. Ik had dit bord gemaakt met 2 ringen voor een net of 2 netten. Werkte fantastisch. Tot de buren terecht kwamen klagen over de herrie. Jim trekt namelijk het net omhoog en laat het met een klap weer vallen. Ijzer op ijzer geeft een klap. Dat is ook de reden waarom ik geen kuubskisten met roosters heb.
Maar ja, wat dan? Ik heb een poging gedaan om een ombouw te maken met planken. Maar dat was vooral een deuk voor mijn ego, want dat lukte niet :+
En niet gebruiken is zonde, want het loopt daar wat schuin omhoog en is dus snel droog.

En toen kwam ik een zandbak tegen op de weggeefhoek. De ombouw dan. Passen precies 4 rubberen tegels in. Vastgeschroefd aan de paal, stenen er in en om voor de slopers tegen het schuiven en daar kan mooi los hooi in. Ik heb op een paar plekken het hooi los en op een paar plekken netten met 4,5x4,5 of 3x3 maas. Dat werkt echt perfect zo. Geen eet stress en toch kunnen slowfeeden. Deel aangevuld met gerstestro en zo kan ik mooi onbeperkt voeren.
Ik heb een aantal hogere kisten zodat die kleine shet er niet bij kan. Maar de zandbak is een mooi maatje waar ook hij even los kan eten.
Afbeelding

Paarden staan lekker uit te buiken na 2 uur op de wei.

Afbeelding

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:14

Ik heb een houten frame gemaakt (want had toen nog geen steigerbuizen) van simple latjes (regels) daaromheen het net en dat maakt echt wel
Minder herrie.

Daihyo

Berichten: 88096
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 11:36

Ja maar teveel voor deze plek. Het is omringd door huizen en ik wil geen gedoe. Dus geen frames. Ik heb wel grote hooinetten in de bakken overigens. Maar ik heb kratten, daar in de hoeken touwtjes gemaakt en dan de gevulde hooinetten met musketons vast. Dat raakt niks, dus dat gaat goed. Alles los geeft weer enorm veel verspilling. En ik heb nog wat netten hangen. Maar ik vind de bakken wel fijn omdat ze dan wat natuurlijker staan qua houding.

Vandaag Jim voor het eerst getrimd. Was is dat zwaar. Respect voor bekappers.
Ik heb in april een cursus gedaan bij Heleen Davies, maar durfde het nog niet goed. Door wat wisselingen van bekappers is de interval nu wat te groot, dus ik moest wel.
Jim is het makkelijkst qua voeten, dus daar maar mee begonnen. Jim is ook het zwaarst qua voeten, dus mijn lijf vond alleen de voorvoeten al meer dan genoeg :+
Morgen de achtervoeten.
Over 3 weken komt de bekapster, dan mag zij hem er weer helemaal goed opzetten. Misschien dat ik het morgen nog wel even bijwerk, want de steunsels en tenen zijn eigenlijk nog wat te lang.
Bij gebrek aan een hoefsteun was het echt wel zwaar. Jim is wat dat betreft vrij lompig.
Maar voor een 1e keer ben ik niet ontevreden :D
Links hoe het was, rechts na mijn gepruts :+
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36837
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:51

Ziet er netjes uit hoor. Gewoon regelmatig doen dan wordt je er ook handiger in. :j

Daihyo

Berichten: 88096
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 20:23

Ja dat is zeker waar. Ik voel ‘m wel in mijn lijf. Iedere keer als ik mijn hand verlegde of overpakte dacht Jim dat hij klaar was en trok zijn voet uit mijn hand. Paar keer heb ik wel vastgehouden, maar het is toch een klap in je lijf elke keer.
Die voel ik wel zeg maar :+
Dus toch maar op zoek naar een hoofjack. Ook omdat ik Noura straks ook bij wil houden tussen de bekapbeurten. Zij heeft niet zulke beste hoeven.
Met de hoefbok zijn ze een stuk makkelijker en minder zwaar.

Taucha

Berichten: 1183
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:47

Misschien heb je het al geprobeerd, kun je wellicht een groot deel van het bekappen voor elkaar krijgen als hij met zijn voet op rust staat (ook voor). Niet alles is dan mogelijk natuurlijk, maar als je al op 3/4e komt op die manier dan is de rest in de hand of tussen je knieën makkelijker af te ronden.
Het is even wennen, voor zowel jou als Jim, maar als het mij in een paar keer met een lastige knol met soort van adhd is gelukt, dan moet het jou met wat geduld en wat beloningen ook wel lukken.
Je bent in ieder geval al heel mooi op weg, gezien de foto’s. Gewoon vaak even een klein beetje bijwerken.

Daihyo

Berichten: 88096
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 21:36

Deze moet ik even delen. Zo leuk :D
Nu hopen dat alle kruiden en bloemen aan de zijkant snel gaan groeien.

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:58

Oh... dit is inderdaad heerlijk om naar te kijken!!