[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:05

Bij mij thuis bloeit er al ene, de andere planten gaan binnenkort bloeien.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 09:54

We lopen weer te kloten met hooi. Vorig jaar eindelijk eindelijk fijn hooi gevonden, maar dit jaar is het hooi van hetzelfde land enorm suikerrijk. Kak.
Dus Ximo weer schuren, Noura weer dunne mest en Jim weer een harde manenkam. En het ging net zo goed. Gelukkig zijn er lieve mensen op deze aardkloot die gewoon een grote baal graszaadhooi voor mij in de schuur plaatsen waar ik dat elke keer op kan halen <3
Afbeelding

Dus gisteren de eerste lading gehaald. Nog niet teveel, want ik heb ook nog suikerhooi en dat kan ik nu mengen met dit hooi. Door dit te verdelen over meerdere punten lopen ze ook veel meer op zoek maar het snoephooi. Dus veel meer beweging. Maar ze krijgen maar 2 plakken (ik denk een kilo of 8) met zijn 3en en de rest kunnen ze knabbelen aan het arme hooi of stro. Als het suikerhooi op is, gaan ze even volledig op het graszaadhooi, samen met gras. En dan hoop ik dat er snel weer fatsoenlijk mest en minder jeuk is.
Afbeelding

Temeraire

Berichten: 3532
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:11

Fijn! Zo'n ellende als het hooi niet goed is.

Niet om in problemen te denken maar is het graszaadhooi getest? Soms bevat dit juist veel suiker helaas. Heb ik pas nog een artikel van gelezen.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:30

Dat van vorig jaar bevatte veel suiker. Ben verbaasd dat het hooi van dit jaar ook veel suiker bevat. Misschien door die vroege hittegolf?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:40

Als je gaat maaien op het moment dat het al een paar weken droog én warm is, is het gras gestrest. Want het wil groeien, maar het kan niet groeien door watergebrek. Dus dat het dan bomvol suiker zit, is geen verrassing.
Ik heb net mijn wintervoorraad voordroog binnen gekregen dat juist tijdens het huidige instabielere weer is geoogst, en het zou me niet verbazen als daar halverwege niet ook een buitje overheen is gegaan.
Als dat spul arm in suiker is, dan zou dat mede kunnen komen omdat de suiker er halverwege nog even gedeeltelijk uitgespoeld is. En daar zou ik niet rouwig om zijn.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 12:59

Temeraire schreef:
Fijn! Zo'n ellende als het hooi niet goed is.

Niet om in problemen te denken maar is het graszaadhooi getest? Soms bevat dit juist veel suiker helaas. Heb ik pas nog een artikel van gelezen.

Ja het is getest en laag in suiker gelukkig. Het komt niet uit Nederland.

Ibbel: dat weet ik, het slaat de suiker op. Maar ik kan niet zelf hooien, daar heb ik geen land voor. Dus ben compleet afhankelijk. Ergens hoop ik dat er een betere 2e snede vanaf komt. En ik heb nog een adresje waar ik volgende week eens even naartoe ga bellen. Maar voorlopig kan ik even vooruit door te mengen.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:03

Ik heb dit jaar ook niet zelf gehooid, maar hoop dat mijn geleverde voordroog dus wel lager in suiker is dan vorig jaar omdat het niet tijdens idiote droogte en hitte gemaaid is.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 13:06

Ja ik hoop het ook voor je. Baal er ook enorm van. Je leest het overal.

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:32

Idd hopen op een tweede snede!
Moet het wel beter weer worden, regent hier al dagenlang bijna constant

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:59

In mijn provincie valt er amper regen. Ja af en toe een buitje en dan nog erg plaatselijk en met wat geluk heb je dan 3 liter gekregen. De rest van België heeft al veel meer regen gehad. Wel de laatste 2 wegen veel bewolkte dagen maar ook heel veel wind. Dus het beetje regen dat er valt is ook zo weer weg.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 19:42

Gisteren was even spannend. We hadden gisteravond geklust en toen we thuis waren keek ik op de camera, zag ik Jim liggen, rollen, opstaan, weer liggen, rollen, opstaan, happen naar zijn buik. Foute boel.
Dus naar stal gegaan, halster om en lopen. Na een rondje koorts opgenomen en dierenarts gebeld. Ik was al de 5e met een koliekgeval gisteravond. Advies: colosan erin, lopen en wachten tot ze klaar was en ze onze kant op kon komen. In de tijd dat ik de colosan heb gepakt, ging hij meteen weer liggen. Dus spul er in, in de benen gejaagd en weer wandelen. 10.000 stappen en een uur verder nog een dosis colosan er in en hij knapte langzaam op. De rest liep sociaal de rondjes mee. Met af en toe een sprintje met bokken van Noura :+
Afbeelding

Toen de dierenarts er was hoorde ze heel veel darmgeluid, hij had al gemest en geplast gelukkig. En liet enorm veel scheten. Vermoeden: gaskoliek door het natte gras. Ze hadden net 2 dagen een paar uurtjes op een nieuwe wei gestaan. Dat doen we maar even niet meer. Of nou ja, niet zo lang.
Pijnstiller en darmontspanner er in en 2 uur niet eten. Vertel een haflinger die inmiddels was opgeknapt maar dat hij niet mag eten :+
Dus maar weer wandelen. Na 2 uur de hooinetten weer opgehangen en toen zijn we naar huis gegaan. Inmiddels was het half 1. Ik ben vannacht een paar keer wakker geweest en heb hem via de camera in de gaten gehouden, maar alles was rustig gelukkig.
En vanmorgen werd ik weer uitgebreid begroet <3
Kostte me weer 10 jaar van mijn leven :+
Afbeelding

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:09

Oh schrikken zeg.
Gelukkig is het mee gevallen, maar wel weer 10 jaar ouder.

ruin_lover

Berichten: 209
Geregistreerd: 03-12-06

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:53

Gelukkig dat het goed is afgelopen, altijd eng om het mee te maken. Toevallig had mijn oude paard donderdag ook gaskoliek, vermoedelijk ook door het natte gras.
Hij heeft een heel slecht gebit maar ze lopen wel al vanaf mei voltijds op de wei. Nu staat hij op de paddock met hooi en vind het zo eng om hem weer terug op de wei te laten

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 10:47

Ja dat heb ik dus ook. Hier hebben ze wel langer een wei tot hun beschikking gehad, maar dat was uitgebloeid gras. Ik denk dat ik dit maar opnieuw ga opbouwen met een half uurtje per dag ofzo.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37269
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:01

Jakkes. Je was toch ook overgestapt op ander hooi net toch?
Hoe is het nu met hem?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 12:50

Nee dat kregen ze alweer een paar weken. Of nou ja, ze krijgen wel sinds een paar dagen graszaadhooi. Maar dat was het niet, dan zou het eerder een verstopping zijn.
Het was echt het gras. Ook gezien de mest en de ontluchting erbij :+
Het gaat nu weer goed gelukkig. Het graszaaidhooi gemengd met het andere hooi doet zijn werk. Meer vezels, daar doet hij het toch wat beter op :j

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:50

Vandaag tussen het klussen door even naar de paarden geweest.
Hooi gevoerd
Afbeelding
Afbeelding

De experimentjes met de bloembedden zijn zeer geslaagd. Volgend jaar ga ik ook zulke bedjes aanleggen op karton in de strook waar we vorig jaar een bloemenstrook hadden. Het gras groeit alleen harder. Om dat tegen te gaan is frezen niet genoeg en zou je het echt moeten mulchen of omspitten. Dat gaan we niet doen. Dus wat ik ga doen is een stuk of 5 bloembedjes op karton maken bij de insectenhotels met verschillende mixen en bloemen.

Dit is Ukies bloementuintje
Afbeelding

Dit is mijn eigen experiment waarbij de kamille en de goudsbloem het echt super doen.
Afbeelding

Wat betreft de zaadjes van de zonnebloemen, hier zie je ze al zitten. Deze is al uitgebloeid. De zaadjes zijn alleen nog groen, die moeten nog donker kleuren. Dan kun je de kop er af knippen en te drogen hangen. Ik heb in april de zaden er uit gehaald en weer gezaaid. Toen waren ze goed droog.
Afbeelding

En nog even snel 2 snacknetjes gevuld en opgehangen.
Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 13:52

Ik zat net even op google maps te kijken, die is nog oud. Maar streetview was wel heel recent van mei dit jaar. Leuk om te zien.
Afbeelding

Pdok had wel recentere luchtfoto’s.
Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 12:58

Het is al een tijdje stil hier, omdat ik erg druk ben met de verbouwing, aanstaande verhuizing, werk en paarden. Ik zal straks nog wat foto's maken om te spammen. Jim gaat weer helemaal goed, Noura liep vorige week weer niet helemaal okee, maar nu weer wel. Ze heeft door het natte weer wat zachte zolen en is daar toch wel wat gevoelig op. En Ximo doet zijn ding. Heeft inmiddels een vliegenmasker op. Het was een partijtje Ximiworstelen, maar uiteindelijk met rust en snoepjes ging het prima. Houdini had 'm van de week wel weer afgekregen. Dus ik voorzag weer een worstelpartijtje, maar met wat snoepjes ging dat eigenlijk wel prima. Hij leert snel :+: :Y) }:)
De gemaskerde bende van Spankeren
Afbeelding


En verder ben ik ook nog druk met de doorontwikkeling van Equinoji. Ik krijg steeds meer vraag naar snacknetjes, dus daar ben ik wat nieuwe maten aan het uitproberen. En ik heb digitale wildplukkaarten gemaakt, waarbij je een abonnement neemt voor 2 jaar en elke maand een kaart met 2 planten in je mailbox krijgt. Want ook daar kreeg ik vraag naar: wat kan ik zaaien, wat mogen paarden nu eten, enz. Dus ik dacht: laat ik dat maar eens uitwerken. En stiekem ben ik er wel een beetje trots op. Het eerste jaar zijn alle kaarten nu af en voor het 2e jaar heb ik ook alle planten al uitgewerkt en ga ik de kaarten binnenkort afmaken. Super leuk! Ik heb ze de afgelopen week gelanceerd en al 15 bestellingen gehad. Super leuk dat steeds meer mensen hier mee aan de slag gaan!
https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:48

Ze zien er als echte rovers uit ook. :+

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 16:12

Hahaha ja echt he. De bende van ellende <<)

Vandaag hebben ze weer even op de wei gestaan. De 3e keer sinds Jims koliek. En max een half uur. Ik vind het nogal spannend zeg maar :=
Afbeelding

En ik had bij het nieuwe huis de haagbeuk gesnoeid en de hazelaar die er tegenover staat. Die in een kubus gedaan. Maar ik moet zeggen dat ik de netjes handiger vind. Kan meer in en blijft er ook beter in.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 06:37

Ik heb jullie verwaarloosd :oo
Daarom gewoon even wat leuke plaatjes van de afgelopen tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:17

Heerlijk om te zien weer :D

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 18:58

Noura had vandaag springveren :+
Dan daagt ze die kleine uit, begint te bokken (en doet heel erg haar best om hem te ontwijken), gillen en rennen. Ze creëert haar eigen excuus om ff gek te doen _O-


Ximo doet aan passive physio met de zonnebloemen


Ze staan dagelijks een paar uurtjes op de wei en verder op de track met hooi. Ik heb altijd minimaal 6 hooiplaatsen, maar meestal meer. En 2 soorten hooi: zoet weidehooi en arm graszaadhooi. Op een paar plekken, die elke keer wisselen, meng ik het en op de andere plekken is er alleen graszaadhooi als buikvulling. Dit om bewegen te stimuleren. Het helpt om vooral Jim niet moddervet te laten worden. Maar dat ziet er dus zo uit :+

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:01

Het ziet er gewoon zo ongelooflijk rustgevend uit. Echt fijn om te zien. Ik lees vooral mee en geniet hier echt van.