Niet leuk....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pikachu2004
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-04-13

Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 20:17

Hoi iedereen

Gisteren avond trof ik mijn paard aan met een dik achterbeen, samen met een snee onder de kogel
Ik heb toen rondgevraagd en toen bleek dat het draad van de wei tussen twee groepen paarden is losgebroken..... dus met als gevolg voor mijn paard.. een draadwond.
Deze gebeurtenis is niet gemeld, want daar begint de eigenaar niet aan.

Is dit tegenwoordig normaal????
Voor een foto graag pb

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:21

Dit is echt niet normaal, stel er is opeens een acute situatie en wat doen ze dan?

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:22

Nee ik vind dit niet normaal. En zou echt ontzettend pissig zijn als de stal eigenaar wel wat ziet maar niks meld. Zeker als het een diepe wond is is het wel fijn als er snel een dierenarts bij kan zijn.

Beterschap voor je paard.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:23

Nee dit is niet normaal, je zou mogen verwachten dat ze je op zn minst even inseinen dat je paard gewond is.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:30

Nee, dat zou ik zeker niet normaal vinden... -O-
Mijn stalhouder belt als er iets is

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:37

Niet normaal! Als staleigenaar heb ik ook in mijn stallingscontract staan, dat ik als staleigenaar plicht heb dit soort zaken zsm aan de eigenaar van het paard door te geven. Kan ik deze niet bereiken heb ik het recht bij levens bedreigende verwondingen of verwondingen die bij niet direct behandelen blijvende schade veroorzaken per direct een DA kan inschakelen.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:42

Nee ik verwacht wel dat zoiets mij gemeld wordt. En dat de stalhouder bij zo incident even de paarden nakijkt. En mij zou melden als mijn paard een vond heeft.

Maar ik wil niet vervelend zijn. Maar kan zijn dat jouw paard gewond is geraakt omdat hij/zij degene was die vast zat in het draad en zo de omheining los/kapot heeft getrokken? Dus dat hij/zij daardoor gewond is geraakt. En niet zo zeer doordat het draad door een ander paard of door wat anders kapot is gegaan en toen pas je paard gewond is geraakt. Maar goed de reden doet er niet echt toe, even melden dat een paard gewond is verwacht ik wel van de stalhouder.

Pikachu2004
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 20:51

Daantj__ schreef:
Nee ik verwacht wel dat zoiets mij gemeld wordt. En dat de stalhouder bij zo incident even de paarden nakijkt. En mij zou melden als mijn paard een vond heeft.

Maar ik wil niet vervelend zijn. Maar kan zijn dat jouw paard gewond is geraakt omdat hij/zij degene was die vast zat in het draad en zo de omheining los/kapot heeft getrokken? Dus dat hij/zij daardoor gewond is geraakt. En niet zo zeer doordat het draad door een ander paard of door wat anders kapot is gegaan en toen pas je paard gewond is geraakt. Maar goed de reden doet er niet echt toe, even melden dat een paard gewond is verwacht ik wel van de stalhouder.


Ja dat kan zeker hoor :) ook al komt het misschien door hem zelf, vind ik het vervelend dat het incident niet is gemeld

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:09

Mijn staleigenaar belt eerst de DA en dan pas mij bij dit soort dingen. Dat is tot nu toe bij elke stal waar ik gestaan heb zo geweest en ik zou het niet anders willen. Als ik er niet op kan vertrouwen dat dit soort dingen correct behandeld worden dan wil ik er mijn dier niet toevertrouwen. Ongeacht hoe goed de rest van de zorg is.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:20

wendely schreef:
Niet normaal! Als staleigenaar heb ik ook in mijn stallingscontract staan, dat ik als staleigenaar plicht heb dit soort zaken zsm aan de eigenaar van het paard door te geven. Kan ik deze niet bereiken heb ik het recht bij levens bedreigende verwondingen of verwondingen die bij niet direct behandelen blijvende schade veroorzaken per direct een DA kan inschakelen.


Exact dit.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:03

Komt op mijn over dat de stalhouder de wond niet gezien heeft, dan vind ik het niet heel gek dat hij niet aan iedereen een bericht stuurt dat er een draadje los was en hij dat gerepareerd heeft.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:10

Hoe ernstig is de wond?

Bij een schrammetje snap ik het eerlijk gezegd nog wel, dat je niet ingeseind wordt. Want inderdaad, voor iedere schram eigenaren gaan appen of bellen, dan heb je iedere dag wel wat te melden op een grote stal.

Echte verwondingen, diepe plekken, plekken die gehecht moeten worden of die heftig bloeden, ja natuurlijk hoor je dan wel ingeseind te worden.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:06

GDG schreef:
Komt op mijn over dat de stalhouder de wond niet gezien heeft, dan vind ik het niet heel gek dat hij niet aan iedereen een bericht stuurt dat er een draadje los was en hij dat gerepareerd heeft.


En toch als er een draad los is wat normaal niet zo is. Dan check je toch als stalhouder toch even de paarden?! Dat je igg een rondje loopt en alle paarden even goed bekijkt en dan juist de benen. Dat zal ik thuis ook doen.
Mocht er niks geks gebeurd zijn. Of niet dat ik het heb gezien. Dan vallen kleine verwondingen mij ook pas op als ik ze op stal zet. Ik laat altijd even mijn ogen over het gehele paard gaan als ze naar mij toe lopen en zodra ze op stal staan. Dat is automatisme. Dat verwacht ik eigenlijk ook wel van een stalhouder als hij dat voor mij doet. Maar volgens mij is het de stalhouder dan ook niet opgevallen of heeft het niet gemeld.

Dat een stalhouder gelijk de dierenarts belt voor hij/zij mij belt zou ik heel fijn vinden als het echt een ernstige verwonding of koliek is. Maar bij een wat kleinere wond zou ik toch graag eerst zelf gebeld willen worden zodat ik zelf kan beslissen of ik de dierenarts bel of dat ik het even af wil wachten. Niet dat er voor elk klein schrammetje gebeld wordt zeg maar. Maar dit is wel een verwonding van het draad. Die kunnen heel naar zijn.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:09

En dit is de reden dat ik 2x per dag op stal ben.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:23

Zelf recent nog mee gemaakt dat een paard op onze stal zichzelf verwonde. Gelijk wond gecheckt en behandeld met wondspray en daarna gelijk de eigenaar gebeld. Ik voel mij daar ook verantwoordelijk voor als staleigenaar. Zij verwachten dat ik voor hun paard zorg in de zin van (voeren, verweiden) en daar horen dingen als dit ook zeker bij. Als ik iets zie bij een paard, meld ik dit gelijk.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:24

Bij ons wordt er in de stalapp gemeld dat er een draad stuk was en de staleigenaar checkt ook de paarden en bij een verwonding belt hij of een stalgenoot die er dan toevallig is je op.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Niet leuk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:38

Gezien dit topic beter past op VSW verplaats ik het.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:01

Ik zou het graag horen van de staleigenaar als er zoiets gebeurt. Of, als hij het niet gezien heeft, van een stalgenoot.

Ik zou zelf ook de eerste zijn om een ander te verwittigen en het paard alvast de eerste zorgen te geven. Niet alleen in theorie, dat doe ik ook echt in de praktijk. Heb eens 3 uur bij een paard staan koukleumen in de winter, omdat de eigenaar niet kon komen. Heb de stal van dat paard uitgemest, de dierenarts opgebeld en geholpen, het paard verzorgd in tussentijd, ... En daarna kon ik te voet naar huis :+

Laatst ook het paard van een stalgenoot die op vakantie was verzorgd, die had plots een wonde aan de borst (getrapt door een ander paard denk ik, velletje was er af, doordat het een wit paard is viel het nogal op). Haar een berichtje met foto gestuurd, wonde ontsmet en zalf gesmeerd, en ook de verzorger van dat paard verwittigd.

Ik ben ook altijd degene die een berichtje krijgt met de vraag "kan je zijn/haar deken op/afdoen" ed, omdat mensen weten dat ze ook echt op me kunnen rekenen voor zo'n dingen.

Ik verwacht natuurlijk wel dat dat in 2 richtingen werkt, mocht het ooit nodig zijn :) Is gelukkig ook wel zo - toen ik 2 weken in quarantaine moest, stond er een heel team stalgenoten klaar om paardje te poetsen en drollen op te rapen, de staleigenaar verzorgde toen haar eten :)

Ik heb vorige winter de volpensions bij ons op stal verzorgd. Toen liet ik het ook altijd weten aan de eigenaar als er iets was met het paard. Was een keer een paard uitgebroken naar een andere wei, en de uitbreker had een ander paard een paar rake klappen verkocht. Ik heb hen beide verwittigd. Zou ik zelf ook willen, als ik de eigenaar was van 1 van die 2. Zelfde toen eentje hem lostrok, hij heeft er niks aan overgehouden en had hem na een halve minuut weer te pakken, maar ik heb dat wel gewoon laten aan de eigenaar.