Twee paarden te weinig?( samen houden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:53

Ik heb er ook 3 staan, juist om de reden als je met 1 weg wil. 2 liggen elkaar niet echt, de derde is met beide bevriend dus prima zo..
de mooiste ervaringen heb ik gezien in grote kuddes van 15+ met voldoende ruimte natuurlijk. Liefst zou ik dat zelf ook wel willen maarja gebrek aan ruimte en idd al het werk wat erbij komt kijken..

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:53

Hier 4 paarden. Ze kunnen prima met elkaar overweg maar het zijn evengoed 2 groepjes van 2. Als ik wegga met ze maakt het niet uit of er 1 paard of 2 of 3 thuis blijven. Ze zijn altijd rustig en kunnen allemaal prima alleen thuisblijven indien nodig. Gaan niet rennen of wat dan ook. Ik heb er een tijdje een 5e bij gehad die goed in de kudde lag maar evengoed vaak alleen stond. Dus ik zou zeggen 2 paarden is prima.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:53

Katisa schreef:
Tja... 1 paard is geen paard, maar waar trek je de grens als horse hoarder? Heb er 4 staan en vind dat eigenlijk wel teveel, meer paarden betekent gewoon meer werk, meer stront en meer kosten. Met 2 kun je ook makkelijker eens weg, als je ze aan huis hebt dan. Met 4 heb je inderdaad wel meer het kudde gevoel, ze lijken er zelf heel tevreden mee in ieder geval. En ach, het is het ultieme penny-gevoel om te kiezen welke ik vandaag eens zal rijden!

Als er in de toekomst wegens natuurlijk verloop minder zijn, ga ik ze niet meer aanvullen. Horse hoarden is leuk, maar twee is genoeg eigenlijk.

Zo zal dat bij mij ook gaan. Er komen nu geen paarden meer bij. Maar hoop dat het nog wel 20+ jaren duurt! :)

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:12

Ik heb er nu 3, vroeger altijd meer. Doordat de hengst alleen zit, hangen de andere 2 echter enorm aan elkaar. Sinds de oudste (had toen kudde van 3 plus de hengst apart) ingeslapen is, durf ik met mijn merrie de straat niet meer op omdat ik schrik heb dat de jongste over de rooie gaat.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:57

Ik heb er ook 'maar' 2, omdat ik vind dat ik niet genoeg ruimte heb voor 3 en ook niet genoeg tijd.

De merrie die ik al had was erg kieskeurig qua gezelschap en raakte ook altijd over de zeik door alle drukte en wisselingen op pension. Hier is ze helemaal tot rust gekomen met haar nieuwe maatje, dus in mijn geval is het beter om een stabiele omgeving met 2 te hebben als een drukke groep (al is een stabiele kudde natuurlijk ideaal).

In het begin dacht ik wel dat het nooit wat zou gaan worden met afzonderlijk rijden, het was dikke paniek als ik met 1 achter op de wei ging rijden (half uit het zicht). Maar nu, na bijna 4 maanden, gaat het al stukken beter. Als ik via de wei het terrein verlaat hebben ze vaak niet eens door dat de andere weg is, dus dat ben ik nu verder op aan het bouwen. Heb goede hoop dat het gewoon gaat wennen voor allebei :)

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:00

Ze staan wel op een pensionstal, maar mijn rijpaard hengst staat uitsluitend samen met zijn minipaard ruintje. Overdag samen op de weide (naast ruinen en merries welke in grotere groepen staan) en s’nachts samen in een stal van 25 m2. Ze plakken wel aan elkaar, maar ik kan gerust de hengst mee op wedstrijd / buitenrit nemen of met de mini wandelen. Ze staan ook nog naast een ruin op stal waar ze ook sociaal contact mee kunnen hebben.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 00:04

Ik heb er 2, ik denk ook dat meer beter is, maar geld, tijd en ruimte spelen hier wel een factor in voor mij. Mijn rijpony gaat zonder moeite alleen mee en blijft ook zonder moeite alleen achter. Mijn mini had hier in het begin moeite mee, maar met wat oefenen is dat nu ook goed.
Het voordeel van 2 vind ik ook dat als ik op vakantie wil, ik de ponies dan allebei mee kan nemen. Met 3 of meer moet je dan al een vrachtwagen of meerdere auto's met trailers hebben en dat wordt wel een hoop gedoe dan. Eigenlijk puur eigenbelang dus :j

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 00:36

alles beter dan 1, maar meer dan 2 is altijd beter. Ik merk nu ik 2 paarden aan huis heb, en als ik met 1 weg ga de ander toch wel wat paniekerig gaat doen. Dit vertoonde beiden paarden niet toen ze nog in een grotere kudde stonden. Al is het een shetje wat je erbij doet.. ik denk dat het minimum het beste 3 of meer is.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:31

Ik heb ze sinds Hans erbij was altijd met zijn 3e gehad. Maar dan was er net zo goed reuring en gehinik als er eentje mee moest.

Onlangs is Grietje ingeslapen en staan hans en Amber nog maar met 2. Ik merk niet echt verschil in hun gedrag nu ze gewend zijn dat Grietje er niet meer is. Ik probeer als ze gewassen oid moeten worden zoveel mogelijk tegelijk mee te nemen. Maar soms staat er dus even eentje alleen. De thuisblijver is dan onrustig en hinnikt maar dat was net zo goed zo toen Griet er nog wel was.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:58

Wij hebben 4 paarden, 2 shetjes, en een Dpony en een Epony. De shetjes staan samen en de grote pony's staan samen. Ze kennen elkaar alle 4 wel. Maar als D of E pony gereden word dan word er wel altijd in de wei gerend en moeilijk gedaan, terwijl dat het paard dat meegenomen word dan niet reageert. Een, of beide shetlanders tijdelijk erbij zetten maakt geen verschil ze blijven hinneken en rennen tot eigen weidemaatje terug is

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:23

Ik heb een duo aan huis staan. Nog niet geoefend met weggaan maar ze staan gerust 200m uit elkaar te grazen soms dus verwacht niet echt enorme problemen. Ze zijn overigens dikke maatjes. Kroelen veel, eten het liefst samen 1 hooibak leeg en daarna samen de ander etc.

Mijn ruin heb ik in een grote kudde (28 paarden), een kleine kudde (4 paarden) op stal met overdag wei of paddock (alleen, was met blessure), in een medium grote kudde (8/10 paarden) en nu dus in een duo gehad. (Voordat jullie denken dat ik hem van hot naar her sleep, ik heb mijn ruin al 12jr).

Ik vond de grotere kudde van 28 paarden geen succes. Nooit rust. Zeker niet als mensen ook nog komen om te rijden. De hele tijd mensen en paarden in en uit de kudde.
De medium kudde was 'oke', maar ook veel onrust. Mijn haf werd wel slimmer en handiger met de onrust maar alsnog vaak een vermoeid paard.
Hij heeft ook nog een tijdje 'traditioneel' gestaan ivm blessure. Dus op stal en overdag een paar uur wei of paddock. Dat is wel heel treurig en eenzaam maar ik merkte dat hij enorm aan het 'bijtrekken' was van alle jaren in grote kudde's staan. Heb 'm nog nooit zoveel zien liggen slapen en hij werd ineens een heel relaxed en energiek paard.

Nu staat hij aan huis in een duo en ik vind het eerlijk gezegd het beste van 2 werelden. Wel voldoende rust maar wel de ruimte en interactie met een soortgenoot. 3 zou ik ook prima vinden overigens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:28

ik vind het niet zo uitmaken, ik heb er 3 en kan alleen met de laagste in rang alleen weg. Pak ik de middelste of de baas staan er 2 te brullen en te ijsberen ipv 1.... Het is maar net wat ze gewend zijn. De mijne zijn wel verwend, hoewel ze an sich redelijk rustig zijn durf ik ivm blessureleed de onrust van het scheiden niet meer zo goed aan, dus de baas en de middelste in rang gaan altijd samen weg. De laagste in rang gaat wel alleen.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:29

Ik heb hier ook een tijd twee gehad, één van mijzelf en één als pension. Ik moet zeggen dat het vaak een heel gedoe was als één ging rijden. Tot door de draden vliegen en zich zelf in het zweet rennen. Toen begin dit jaar de mogelijkheid tot 3 gekregen, alleen bleek mijn merrie de leider, dus alsnog 1 pony helemaal in paniek, omdat mijne dus zijn alles was. Sinds 2 maanden nu 4, want mijn andere merrie weer uit de opfok terug. En vind dit echt perfect! Met 3 werd er ook steeds één wat meer buitengesloten en nu niet meer.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:10

Ik heb er 2. Denk dat het helemaal van de omstandigheden afhangt of meer dieren beter is. Denk aan: plek in de schuilstal, voerplekken, karakters van de paarden die erbij zouden komen.

Die van mij zijn echt matties, spelen/kroelen/leven samen. Ik denk dat ze beter af zijn met zijn tweeën dan met een zure pismerrie erbij, om maar even wat te noemen :+ maar een leuke speelse ruin zou wel weer een toevoeging kunnen zijn misschien.

Hier nul problemen trouwens qua verlatingsangst, dat doen ze echt super. Ze kijken niet eens op van hun hooi. Ga rustig meerdere uren op stap met de één. Meerdere dagen zou ik dan weer niet doen, dus in die zin ben ik wel beperkt.

Dat het er twee zijn is trouwens voor mezelf: ik ben nu al superveel aan het poepscheppen en kijk niet echt uit naar meer werk.

In de toekomst als ik wat kleinere paarden heb, zou ik wel voor 3-4 willen gaan. Maar denk dat ik dan evenveel poep te scheppen heb als nu met 2 reuzen. :')

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:56

VogeltjeM schreef:
Ik heb er 2. Denk dat het helemaal van de omstandigheden afhangt of meer dieren beter is. Denk aan: plek in de schuilstal, voerplekken, karakters van de paarden die erbij zouden komen.

Die van mij zijn echt matties, spelen/kroelen/leven samen. Ik denk dat ze beter af zijn met zijn tweeën dan met een zure pismerrie erbij, om maar even wat te noemen :+ maar een leuke speelse ruin zou wel weer een toevoeging kunnen zijn misschien.

Hier nul problemen trouwens qua verlatingsangst, dat doen ze echt super. Ze kijken niet eens op van hun hooi. Ga rustig meerdere uren op stap met de één. Meerdere dagen zou ik dan weer niet doen, dus in die zin ben ik wel beperkt.

Dat het er twee zijn is trouwens voor mezelf: ik ben nu al superveel aan het poepscheppen en kijk niet echt uit naar meer werk.

In de toekomst als ik wat kleinere paarden heb, zou ik wel voor 3-4 willen gaan. Maar denk dat ik dan evenveel poep te scheppen heb als nu met 2 reuzen. :')


Trust me, de poep met 4 is echt heel veel :+ Gelukkig doen we het hier met zijn vieren, omdat 2 echt van mijzelf zijn. Alleen is niet te doen.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:06

Ze stonden hier een hele tijd met zijn vieren, helaas eentje moeten inslapen en toen bleven er nog 3 over. Het ging goed, maar er zat geen rust in de kudde. Vorig jaar hebben we de andere pony weggeven en sindsdien staan mijn paarden weer samen. Heel eerlijk, het is echt een verbetering. Er is veel minder onrust. 9/10x staan ze naast elkaar te grazen. Als ik met de een weggaat is de ander wel een beetje onrustig, maar ook dat went snel.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:10

Mijn hengsten zijn met z'n 2en. Dat gaat prima, ligt ook wel aan karakter of ze met elkaar kunnen. Ze gaan rustig grazen als ik 1 mee neem. De jongste trekt zich nooit ergens van aan dus dan wordt de oudste ook steeds rustiger.
Merries lopen met 3, maar vind dat niet perse een voordeel tegenover 2. Mijn 2 merries gingen altijd super samen, 1 heeft veulen gehad en die loopt er ook bij maar toch blijven de 2 oudste naar elkaar toe trekken. Dus als ik nu de derde weg zou halen zouden ze die niet gelijk missen denk ik.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:12

Hier staan ze met z'n vieren samen. Ze kunnen het allemaal prima met elkaar vinden, maar 2 zijn echt dikke vriendinnen. Die missen elkaar echt als eentje het erf af is. De andere twee boeit het niet zo, en die kunnen omgekeerd ook rustig weg zonder dat de dames er wakker van liggen.
Dus het is fijn dat ze nooit alleen achterblijven, maar het maakt ook echt wel uit wie erbij staat en wie er weggaat. Alleen aantallen zeggen niet zoveel.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:17

Hier nu sinds een paar jaar 3 paarden, daarvoor heel lang twee. 1 erbij omdat ik genoeg excuses had waaronder gezelschap voor mijn ene paard dat zich wat druk maakt als de ander weg was. Helaas ging dit niet op, ze maakt zich nu druk ongeacht wie we weg is, ook al zijn ze met z’n tweeen nu. Stapelgek op alle 3 maar qua rust en vriendschap was 2 een stuk makkelijker .

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:17

1 alleen is voor mij een grote no go.

Heb er 2 tm 6 gehad en het ligt er een beetje aan.

Mijn man en ik rijden graag samen, dus dan is 3 bijv een onhandig aantal. Toen dat zo was, namen wer er altijd 1 aan de hand mee. En als ik alleen ging rijden, deed ik ze om en om of nam alles mee.

Met 6 was het veel, maar 1 was echt niet goed sociaal, dus was de groep onrustig. Hele goede momenten als ze overal stonden en wie elkaar opzochten wisselde wat, maar 1 niet sociaal paard kan de boel flink verstoren.

Mijn jonge merrie is een bitch, maar wel lief.......We hebben er nu al even 5, maar nu zij uit logeren is, is de groep met oudjes wel erg rustig.

Wij hebben een grote schuilstal waar we 5 netten hooi kunnen ophangen. Buiten op 2 hoeken grote hooibakken en op het pad nog 2. Dan kunnen we in een boom hooi kwijt en op de heuvel.

Heel vaak staan ze met z;n allen bak 1 leeg te eten en daarna bak 2 etc. Maar je ziet ze ook in verschillende samenstellingen.
Ik ken ze aardig en dan denk je soms; die vinden elkaar wat minder, maar dan lopen ze opeens toch gezellig samen of staan zij aan zij te eten, dus ik ben opgehouden met analyseren.

2 staan al iets van 17??jr samen en die vonden het wel best. Mijn ruin was altijd super sociaal, maar hij is wat ouder en wil gewoon rust, wat kroelen en geen gedoe.

Als je kan kiezen is het mooi, maar elke keer dat je een nieuw paard koopt is het afwachten hoe het gaat. Goed introduceren kan wel het verschil maken.
Maar heb er liever 2 samen die heel goed zijn, dan een groep van 10 waar onrust is.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij een track hebben en dat veel mogelijkheden biedt om van elkaar weg te gaan. Er zijn meerdere voerplekken, lig plekken etc.
Op vierkante weides zie je toch meer dat ze elkaar een hoek en draad in kunnen jagen. Sowieso staan er vaak teveel paarden op ene te klein stukje. Dat helpt dan echt niet.
Op de standaard zandpaddocks, zou ik sws niet veel paarden samen houden. Of ze moeten zoals die van ons al heel erg aan elkaar kleven.

Over weg gaan; Mijn merrie stata er pas sinds Okt bij, is gek op haar moeder en broer. Maar het maakt niet uit wie ik meeneem. Zodra ik door het hek ga met 1 andere, draait zij door. Zelfs de shet mag niet weg.
Zij zelf kan gewoon mee en dan doet ze niet moeilijk.........
Laatst bijgewerkt door superpony op 13-08-20 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:19

Nee hoor. 2 is niet te weinig.
Wellicht is meer soms fijner, maar 2 kan heel goed.
Er zijn zo veel mensen die 1 rijpaard/pony hebben en dan bijvoorbeeld een kleine als gezelschap erbij.
Dan kan prima.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:20

ik heb er 2 gehad en nu 3.
Voor 'normaal gebruik' vond ik 2 nog wel goed te doen. Maar ik ben regelmatig een hele dag weg (SGW, ver weg) en vond dat toch wat sneu voor de achterblijver.
3 is voor de rust ideaal. En nr 3 kan ook nog eens redelijk ontspannen alleen blijven. Dus dat is lekker praktisch.
Voor de gezelligheid denk ik dat het bij de paarden nog leuker word als het er minimaal 4 zouden zijn. Maar daar begin ik even niet aan.

Het wisselt wel sterk hoe het gaat
1 die goed alleen kan blijven.
1 die wel alleen kan blijven maar zichzelf dan best zielig vind
1 die helemaal over de rooie kan gaan alleen
Kans van 2 op 3 dat het dus goed gaat met een paard wat alleen moet achter blijven :+

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:27

2 kan heel goed maar is net als al gezegd is, kan wat lastig zijn met weggaan. Mijn paard stond altijd met moeders maar als 1 van de 2 dan weg ging was de ander over de zeik. Verder ging het wel altijd goed met elkaar. Daarna in een groep van 4 gestaan. Dat ging wel goed tot dat nummer 4 wegging en er 3 overbleven. Toen merkte ik wel dat die van mij er een beetje buiten stond. Ik zou dus ook niet zo snel voor 3 gaan, nou ligt het natuurlijk wel aan wat voor een paarden je hebt.

Ze staat nu in een groep van 8 en dat bevalt haar wel heel goed. Hele leuk groep staat nu ruim een maand samen maar past leuk bij elkaar.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:32

Mijn paard heeft altijd met z'n tweetjes gestaan. Die keek niet op of om als de ander op buitenrit ging :+
Ik denk dat het echt per paard verschillend is.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:36

Nu 2, tijdje 4 geweest, wat qua kudde aantal beter werkt, maar voor mij teveel dieren was, lang 3 wat voor mij de max. was qua iedereen genoeg aandacht, maar voor kuddedynamiek een onhandig aantal is. 2 zoals nu werkt goed. Hoeveel herrie/onrust het even weg zijn van 1 geeft hangt af van of de pony's er naast er zijn of niet (die lopen ook op andere weides nl.). Maar keertje roepen omdat ander even met mens op stap is, is niet waarom ik meteen een 3e weer zou willen. Nu heb ik het geluk dat achterblijver niet omheining of zichzelf sloopt en dat wat extra bewegen geen kwaad kan (spekkies).

Uit wat ik tegenkom qua aantallen is de optie : 2,4,5,6,7,8. 6-8 is max. aantal voor een kudde, daar boven valt zo'n groep sneller in kleinere groepjes uiteen om overzichtelijk te blijven qua wie wie is, wie waar bij hoort, etc. het zijn nl nogal wat relaties om te onderhouden. Vanaf 4 dieren is er genoeg wisselen mogelijk tussen kroelvriendjes, etc. om niks buiten te sluiten, bij 3 valt er makkelijk 1 buiten de boot.