[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:52

Ik kan je niet helpen, ik zit in Gelderland + de pomp stond er al toen we het kochten.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:40

Hier ook al een geslagen bron. Geen loonwerker in de buurt die dat kan?

Het heeft wat telefoontjes gekost, maar er is gister een watermonster van de poel, via de DA met de koerier (want dan is het wel gekoeld) mee naar het lab van GD voor de drinkwater check. Nu hopen op een goede uitslag!
Dan kan de poel open, zo benieuwd hoe de paarden het gaan vinden.

LN, lijkt mij sterk dat ze dat zo mogen kappen zonder vergunning.. belachelijk in deze tijd van het jaar.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:42

Miriam91 schreef:
Mag ik even inbreken, omdat hier waarschijnlijk redelijk wat mensen zijn met een grondwaterpomp. Onze pomp doet het nog maar er moet een nieuwe puls geslagen worden. We kunnen alleen geen enkel bedrijf in omgeving Brabant vinden die dat nog doet. Door wie hebben jullie de puls laten slaan?


Een loonwerker die dit kan doen in de buurt?

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:56

Miriam: heb je een pb gestuurd. Is een adres in Gilze.

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:10

Ik heb destijds via marktplaats iemand benaderd voor het maken van de bron. Controleer wel goed bij het waterschap hoe diep je mag gaan op jouw perceel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:57

Bedankt voor de tips. Ik ga iets met een tuinslang doen. Het moet wel laag hangen, omdat de mini klein is. Wil geen netje ophangen, maar speelgoed of knabbels. Zal er ook niet 24/7/365 hangen denk ik.

Ben benieuwd of er nu echt regen gaat komen. Gister nog 2 palen gedraaid en de grond is iets dieper nog wel vochtig, maar de nieuwe planten hebben toch wel te lijden.

Wij hebben in Groningen een bron laten boren, dus te ver. Zoeken wel een nieuwe pomp, want die is stuk. Echt balen juist nu.
Degene die het heeft gedaan hadden we via de agrarische winkel die ook alle spullen verkoopt.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:50

Oh heerlijk de regen is hier nu ook in Friesland aangekomen sinds 15 minuutjes.

Even afkoelen en alle plantjes weer water.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:32

Hier wel een flinke bui met klappers onweer in ZO Drenthe

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:19

Hier helaas een hele plaatselijke bui die extreem was. Maar "helaas" geen drup op de wei :')

We moeten de wei even gaan herbeoordelen want we hebben er een paard bij :')
Het is nog een jaarling en hij zal rond het najaar bij onze mini kudde komen maar dan moet het wel allemaal geschikt zijn voor zo'n uk haha

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:33

pol013 schreef:
Miriam: heb je een pb gestuurd. Is een adres in Gilze.


Bedankt allemaal voor de suggesties via het topic en PB :D we gaan eens een rondje bellen

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:55

belle_boef schreef:
Hier wel een flinke bui met klappers onweer in ZO Drenthe


Wij zitten volgens mij een minuut of 10 van elkaar af. We hadden 15min regen en niks geen onweer. Had zo gehoopt op wat goede regen.. helaas!

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:57

Danuah schreef:
belle_boef schreef:
Hier wel een flinke bui met klappers onweer in ZO Drenthe


Wij zitten volgens mij een minuut of 10 van elkaar af. We hadden 15min regen en niks geen onweer. Had zo gehoopt op wat goede regen.. helaas!


Wat een verschil is dat dan. Wij hadden uiteindelijk 10mm. Was erg fijn. Morgen wordt er 29mm voorspeld. Hopelijk valt dat ook.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:25

Hier 18 mm gekregen.
Heb vanmiddag graszaad gehaald.
Als we morgen weer regen krijgen dan waag ik het er maar op.

Kan ik de bult inzaaien. En wat kale plekjes bijzaaien.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:38

monsera schreef:
Hier 18 mm gekregen.
Heb vanmiddag graszaad gehaald.
Als we morgen weer regen krijgen dan waag ik het er maar op.

Kan ik de bult inzaaien. En wat kale plekjes bijzaaien.


Zaaien kan je beter in het najaar doen. Nu kan je blijven sproeien en is de vraag of het het red als de rest van de zomer ook zo warm en droog wordt

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:27

Dus toch maar niet doen dus.
Er komen al wat sprietjes boven dus ik dacht ik kan het wel wagen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:17

belle_boef schreef:
monsera schreef:
Hier 18 mm gekregen.
Heb vanmiddag graszaad gehaald.
Als we morgen weer regen krijgen dan waag ik het er maar op.

Kan ik de bult inzaaien. En wat kale plekjes bijzaaien.


Zaaien kan je beter in het najaar doen. Nu kan je blijven sproeien en is de vraag of het het red als de rest van de zomer ook zo warm en droog wordt



Eens.nu echt geen goed moment daarvoor

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:17

Ooooh Lynn, wat zonde. Ik snap dat je baalt!
Zou (voor tijdelijk) zo’n schuilwand geen idee zijn? Dat staat op de insta pagina van paddockparadisenederland, post van 2 maart.

Leuk bakje zo equisync!

Zie persoonlijk de meerwaarde van tuinslang om touw eigenlijk niet, kan iemand dat uitleggen? O:)

Hier gaat t z’n gangetje. Sinds de boerderij waar ik de grond huur is verkocht, is er veel meer leven, maar ook meer vrijheid in wat ik kan en mag, echt heel leuk! Na jarenlang trainingspaarden te hebben gehad, gecombineerd met een paar jaar fokkerij, was het dit jaar ineens wel wat saai en stil met enkel 4 merries.

Mijn hengst staat elders in bruikleen, dat gaat echt heel goed en verwacht niet dat hij ooit nog terug komt. Enerzijds lastig, mis hem wel, en ook dagelijks zijn verzorging te doen en alles in de hand te hebben. Maar het is ook wel lekker zo; ook omdat de merries veel meer ruimte hebben nu.

Maar om wel enige verrijking toe te voegen op vele manieren, besloot ik 2 weken terug om 2 plekjes beschikbaar te stellen voor paarden van een ander.

En waar ik 9 jaar geleden in deze omgeving (oost Groningen) haast gek werd verklaard dat ik mijn paarden 24/7/365 buiten in kudde liet lopen, deels met track systeem, en slechts 1 overwogen klant kreeg uit directe omgeving (plus nog 5 van verder weg), kreeg ik nu echt veel reacties. Had wel een beetje erop gehoopt, gezien de weinige buiten stallen hier in de buurt, allemaal wel goed lopen inmiddels.

Heel selectief geweest, en uiteindelijk 2 eigenaren met elk een koudbloed gekozen. Ik denk dat paarden goed bij mijn merries passen, en de eigenaren ook fijn betrokken zijn. En het leukste is, die twee paarden onderling is helemaal een match; in theorie, want ze kennen elkaar nog niet. Duurt nog even voor ze komen, maar ben heel benieuwd hoe het gaat zijn. Ik hoop dat we elkaar ook goed kunnen aanvullen, want altijd vrijwel alles alleen doen is soms ook niet leuk.

Dit waren de foto’s die ik heb gemaakt voor het oproepje, misschien leuk hier te delen.

- 8500m2 oppervlakte met een ruim opgezette track van minimaal 650 meter
- 2 ruime paddocks, waarvan 1 afsluitbaar en geschikt om te trainen (18 x 25 meter). Springmateriaal aanwezig.
- een kleine schuilstal (4 x 2,5) en inloopstal (4 x 6) waarin de paarden elkaar niet klem kunnen zetten.
- véél schaduw en leuke hoekjes.
- 18 hooiplekken, met verschillende manieren van aanbieden; bakken of netten of verschillende manieren en hoogtes.
- 11 kruidige snack (w)eilandjes waar de paarden dagelijks een aantal uren op mogen.
- schuurpaal
- mineralenbar
- dagelijks vers kraanwater
- onbeperkt goede kwaliteit onverpakt hooi
- ruimte voor je spullen/kast, poetsplaats, stromend koud water, elektriciteit
- nog gaande ontwikkeling van onze plek, oa een heuvel en poel gaan er komen…


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Symke
Berichten: 824
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:04

Ziet er mooi uit!
Hoe heb je gezorgd v stroom.op de eilandjes en hoe laat je ze er elke dag een paar uur op?

Daar worstel ik hier mee.
Heb nu nog een wat groter stuk over ( heb de hoeken naar binnen gezet al op laten eten, midden is nog lang)
Misschien toch maar permanent een pad door het midden waardoor makkelijker te geven is

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:07

Ik heb ook kleine weilandjes en heb ze verbonden met het stroom met een draad onder de grond. Je hebt daar speciale gronddraden voor. Werkt prima.

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:10

Daihyo schreef:
Ik heb ook kleine weilandjes en heb ze verbonden met het stroom met een draad onder de grond. Je hebt daar speciale gronddraden voor. Werkt prima.

Hebben wij ook gedaan inderdaad. En ik heb zoon dure eierwekker die ik dan op 12 uur zet en dan springt de ingang van de wei open.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 00:35

Wij hebben de stroom ook ondergronds. Maar dan gewoon schrikdraad door een tuinslang := werkt prima. Tip: gebruik een poortgreep ipv een draadverbinder. Zo kun je heel makkelijk een deel loskoppelen als je onderhoud moet plegen of een storing op moet sporen.

De vraag over watercontrole van de poel: wij deden dit normaal gesproken zelf met watertests. Bij de meeste kun je nitraat/nitriet, ph, gh en kh aflezen. Ze zijn niet allemaal even nauwkeurig, maar het geeft een goed beeld. Zo'n set kost nog geen €20,- voor 50 tests. En aangezien de waardes enorm fluctueren is het belangrijk meerdere keren te testen (ochtend/avond/na regen/etc). Alleen dan weet je of je poel goed reageert en in evenwicht is.
Afbeelding

Dit jaar hebben we voor het eerst een probleem met de waterkwaliteit. We dachten turbiditeit, maar dat bljjkt niet zo te zijn. Alg is het ook niet, dat heeft een andere kleur. Ijzer lijkt ons sterk want we gebruiken expres geen grondwater.
Afbeelding
We hebben voor nu flink geïnvesteerd in zuiverende planten, werkt dat niet dan nemen we contact op met Nononsense & Co. Die kunnen uitgebreide tests doen en geven dan advies.

Iemand vroeg ook iets over een wadi; wij hebben er een krulwilg in staan. Die kan tegen overstroming en fleurt de boel in de droge perioden een beetje op :)

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:15

Caily, wat een mooie plaatjes!!! Prachtig groot stuk, heel afwisselend.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:21

Caily, mooie plek biedt je aan!
Hopelijk matchen de paarden goed.

Voor wie bamboe heeft, welk soort?
Welke is wel/niet aan te raden?
Idee is om op een vierkant te planten waarbij de paarden helemaal rondom kunnen dus woekerende delen kunnen gegeten worden.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:48

Hier stonden meerdere soorten bamboe. Een paar pillen die echt groot werden. De fargesia oid. Die niet woekerd en een klein blijvende soort die ook niet woekert. Alle kaal gevreten inmiddels en daarna met de grond gelijk gemaakt. Ze groeien maar traag terug.

Zinzi_jewel

Berichten: 8842
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 00:06

Daihyo schreef:
Ik zou starten met een pad om de wei dat je aan weerskanten op de piste laat aansluiten. Dan behoud je de piste en track je het pad erbij, wat je ook weer kunt afsluiten als het echt slecht wordt. In de hoeken zou je hooi aan kunnen bieden om het lopen te stimuleren.

Omdat de kleine Ximo zo enorm schuurt is hij de afgelopen tijd door de molen gegaan. Dierenartsbezoek, behandeling tegen mijten/luizen/vlooien/ander gespuis. Ook is er bloed afgenomen voor PPID en een uitgebreid allergie onderzoek :$
PPID was negatief. Allergietest helaas positief. En niet het minste ook, zelfs de dierenarts vond het vrij heftig. Sta je dan met je goeie gedrag om van alles te zaaien :+
Anyway: advies was allergenen spuiten. Nu heb ik daar met Jim slechte ervaring mee (als in: het werkte niet) en het is ook behoorlijk duur. Dus we gaan het anders doen (in overleg met de dierenarts hoor). Hij krijgt een eczeemdeken en daarnaast dezelfde allergiepil als Jim. En dan even afwachten wat het doet.

Arme pony, ik snap wel dat hij zo schuurt. :(:)
[ [url=m/rCwym0.png]Afbeelding[/url] ]


Mijn vorige paard had dit ook , bleek uiteindelijk sluimerende lyme te zijn .
Allergisch voor de wereld en leverwaarde niet oke plus chronische ontstekingwaarde
Neem dit eens mee in je gedachten ...