[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:48

De test is via de dierenarts, dus ik mag hopen dat deze gevalideerd is :+
Nu ben ik er ook van overtuigd dat een slechte darmflora voor een overactief immuunsysteem kan zorgen. Dus dat pak ik ook aan. Het schuren is gelukkig al zoveel minder. Dus dat is positief.

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:14

pol013 schreef:
Wat een waslijst aan allergieën.
Zijn dat gevalideerde testen? Ik weet van jaren terug dat er zo goed als geen betrouwbare testen waren maar dat is misschien inmiddels veranderd?

De meningen over allergieteste (en hopelijk dan ook de testen zelf, daar heb ik nog niet op doorgevraagd) zijn aan het verschuiven in DA land begreep ik onlangs van mijn DA. Vroeger was testen en behandelen op allergieen niet betrouwbaar maar daar komt men nu dus op terug. Waarom dat is weet ik niet, was voor mij op dat moment niet relevant. Heb jij ook de Gr. Daihyo?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 13-06-23 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:46

:j
De test die nu gedaan is, is een oude test. In het najaar schijnen ze met een nieuwe test te komen.
Beiden zijn betrouwbaar, alleen de nieuwe schijnt nog preciezer te zijn in het soort allergenen.
Maar los daarvan ben ik ook van mening dat allergie een gevolg zijn van een verkeerd management. Voeding, huisvesting, enz. Doordat het systeem op fronten is overbelast reageert het immuunsysteem heftig op prikkels. Dat wil niet zeggen dat de allergie er niet is, maar de reactie op het allergeen is heftiger dan normaal omdat het lichaam niet zoveel meer kan hebben.

De allergie zelf kun je volgens mij niet oplossen. Maar je kunt wel het lichaam helpen om meer in balans te komen en minder heftig te reageren. Door aanpassen van voeding, huisvesting, verbeteren darmflora en weerstand. Jim heeft al sinds ik hem heb diverse allergiën, o.a. voor grassen en berken. Hij staat momenteel op het gras en er staan 7 berken midden op het terrein. Hij reageert daarop door te schuren met zijn neus (irritatie slijmvliezen). Geef ik hem bepaalde voeding (suikerrijk, met granen en luzerne) is zijn reactie heel heftig, tot bloedens toe zijn neus open schuren. En dan zijn de 5 pilletjes die hij maximaal mag hebben niet genoeg.
Nu heb ik zijn totaalmanagement aangepast, voeding vrij van graan en luzerne. De allergie is niet weg, maar waar ik normaal in deze tijd van het jaar niet toe kwam met 5 pillen, een neusnetje en zoveel mogelijk in de schaduw of donker naar buiten, staat hij nu maar op 3 pilletjes gewoon buiten zonder neusnetje. Helemaal zonder kan hij niet, geen idee of dat ooit gaat gebeuren. Maar dit is al een hele vooruitgang.

En zo'n zelfde verbetering zie ik bij Ximo gebeuren nu zijn voeding en management beter is. Ja, hij schuurt nog steeds. Maar in november en december, wat helemaal geen knutten- of pollenseizoen is, schuurde hij zich tot bloedens toe open op zijn hals en billen. Overal waar hij aan kon schuren, deed hij het. Nu is het hoogseizoen. Schuurt nog wel, maar heeft een mooie zomervacht inmiddels en ik zie hem meer niet dan wel schuren. Ter ondersteuning krijgt hij nu ook 1 pilletje en ik twijfel nog erg over een eczeemdeken, omdat ik twijfel of dat nu nog wat toevoegt of dat ik het de tijd moet geven. Ook omdat Ximo nog nooit een deken op heeft gehad en het al zo warm heeft.
Maar het is goed om te weten welke allergenen bij hem de prikkels geeft. Zo gaf ik voer moet timotheegras, maar niet meer doen dus :+ .
Raaigras kun je nooit helemaal vermijden, maar wel verminderen. En doordat zijn weerstand en immuunsysteem beter worden, kan zijn lichaam het beter verwerken.

Interessante materie. En compleet offtopic :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:10

Als persoon met allergieën kan ik dat wel vanuit ervaring (en schade/schande) onderschrijven hoor.
Ik heb ook zo’n waslijst bij een allergietest, maar heb momenteel eigenlijk nergens last van. Ik kan hooi voeren, een rauwe tomaat of een appel eten, een kat aaien etc en dat zonder eczeem te krijgen. Dat is echt wel anders geweest (meest recent na m’n covid vaccinatie eind 2021, dat was dus ook gelijk de laatste).

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:23

Ja en dan is het nog lastig om goed te managen. Neem nu verpakt of onverpakt hooi. Verpakt hooi doet iets met de melkzuurbacteriën in de darmen. Je hebt daar echt felle tegenstanders tegen. Maar geef ik Jim alleen maar onverpakt hooi, is hij benauwd en gaat hoesten. Zelfs met stomen of weken. Dus nu voer ik deels verpakt en deels onverpakt en is het hoestje weg. Waar doe je dan goed aan?

Maatwerk en kijken naar je paard is altijd de start. En wat voor de ene werkt, kan voor de andere averechts werken.
Maar goed, ik stap weer even van mijn stokpaardje af :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:38

Als we dan toch wat offtopic zijn O:)

De dubbele bult zand is ook groot favoriet bij de honden haha. Vanochtend in alle vroegte voor de hitte aan even lekker uit laten rauzen.

Afbeelding

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:42

Ik sproei ook niet.
Ook met de reden dat we dit klimaat denk ik wel gaan houden en ik ze graag diep wil laten wortelen.

Er zijn er nu 2 overleden en ik heb een berk met de kantjes maaier afgednoeid boven de grond haha. Die heeft het ook niet gered.

Verder staat alles er ook super bij.
We zitten wel op kleigrond dat zal ook schelen en ik heb vorig jaar houtsnippers er op en langs gelegd.
Paar maanden geleden paarden mest er op gedaan.

Er staan nu ook allerlei paddestoelen.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:45

Hier op zand vind ik dat wel lastig. De bloembedden op karton geef ik om de 2 dagen water, die doen het vooralsnog goed. Maar ik zie wel mijn aanplant van afgelopen najaar verdrogen. Blaadjes worden slap. Ik twijfel of ik dat nu ook geen water ga geven. Lastig.

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:52

Zijn blaadjes ook s morgens vroeg slap? Slap worden ze ook vd hitte nl.

Ik sproei jonge aanplant wel af en toe. Maar echt minimaal. Dan 1x veel en dan lange tijd weer niet. Ze moeten wel een kans krijgen vind ik. Zo geef ik de 4 bomen die we deze winter gezet hebben wel om de week een kruiwagen water. Als ze groter worden redden ze zichzelf wel.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:54

Geen idee. Ik zal morgenochtend eens kijken, want ik ben er meestal in de middag.

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:46

Zo leuk!! We hebben voor t eerst hooi van eigen land. :D Ze zijn net klaar met persen. Vanavond even 132 balen opstapelen... *\o/*

Schudden
Afbeelding

Onze kat controleert of t goed droogt en of er muisjes zijn.
Afbeelding

Vandaag na het wiersen.
Afbeelding

Persen van de baaltjes
Afbeelding

Nu alleen de schuur nog in.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:59

Mooi uitzicht <3

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:22

Lekker. Sterkte vanavond.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:49

Dank voor al jullie reacties wat betreft het sproeien. Hier echt op pure zandgrond, dus gaat een stuk harder. Wij komen van klei/veen en hoefde er daar niet naar om te kijken. Even omschakelen dus.

De sproeier staat voornamelijk op de poel, deze hier wil namelijk maar al te graag zwemmen.
Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:02

Wij zitten op veen, maar de poel staat echt vreselijk laag en die is 3 meter op zijn diepste plek.

We sproeien alleen wanneer nodig. Heb laatst een paar plantjes verplaatst en er 2 boompjes gratis bij gekregen, dus die sproei ik nu wel.

De pomp is kapot, dus zoek een nieuwe, want sta nu wel met drinkwater te sproeien en dat is niet de bedoeling.

Daar tegenover geven wij wel weer erg veel terug. We planten veel aan en als we sproeien gaat het wel de grond in en krijgen er groen voor terug.

Bij de poel die laag staat ook te weinig beestjes nu, maar wil daar nog een pomp ooit.
De andere is meer een wadi, maar zou daar ook wel een minimaal laagje water willen. Dan moet het wel gepompt, want die is niet diep. Gaan hem wel iets dieper maken, maar geen 3 meter.

Hutcherson

Berichten: 7365
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:41

Even een vraagje voor de mensen die een bult/heuvel/berg in hun PP hebben. Hoe zorg je dat die bult stabiel blijft en de paarden er echt op kunnen rennen etc.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 01:00

Ik doe niks. Ze hebben nu 2 heuvels, maar die ene was eerst anders, dus 3x een bult zand laten aanlopen. Heb wel het pad hoe ik wil dat ze lopen afgezet op de grote heuvel. De kleine is gewoon een bult en gaan ze van alle kanten op en over.

Is zwarte grond en keihard geworden.

Als het nat is, wil het wel een beetje glad worden, maar daar kunnen ze goed mee omgaan. Toch wil ik iets op het pad dat over de grote heuvel loopt mengen, zand of lava of iets anders.....

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 06:59

Hutcherson schreef:
Even een vraagje voor de mensen die een bult/heuvel/berg in hun PP hebben. Hoe zorg je dat die bult stabiel blijft en de paarden er echt op kunnen rennen etc.


Wij hebben ‘m een paar maanden laten inklinken en in de tussentijd de kanten met van alles beplant. Wortels maken het nog sterker. Dus oktober neergelegd, april ging ‘ie open. Dit was vorig jaar. Afgelopen januari hebben wij ‘m verdubbeld qua lengte en weer in april open gedaan, iets minder tijd gegeven om stevig te worden, maar hij is echt perfect. Paarden rennen er allemaal over, slapen erop en snoepen van de planten.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 07:06

Ik heb een vrij kleine bult denk ik, ook gewoon ope omdat de kinderen er ook met de quad mee spelen. Was zand met al wat puin erdoor ( waar ik niet blij mee was wat ik had gewoon zand besteld) maar met wat inklinken en quad rijden is die nu wel stevig

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:41

Wauw mooie heuvel.

Die van mij is 3 weken geleden neer gelegd.
De kraan is er een aantal keren overheen gereden.
Mijn zoontje rijd er ook nog regelmatig met zijn quad overheen.

Ik wil de zijkanten inzaaien met gras maar dag lukt niet met deze droogte.
En de bovenlaag is nu van kleigrond en daar gaan we menggranulaat overheen leggen.

In september komen de paarden weer naar huis van de wei en ga ik er vanuit dat ze er dan overheen kunnen.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:44

Ik heb mijn heuvel helemaal ingezaaid met bloemen en kruiden. Die mogen eerst lekker uitzaaien in de wei en dan ga ik er ook een pad overheen laten lopen. De zijkanten houd ik begroeid voor de stevigheid. Het werkt wel heel goed dat inzaaien. Je zakt er niet meer in weg. En het ziet er heel leuk en fleurig uit. Hopelijk komen de luzerne en zonnebloemen ook binnenkort in bloei en dan is het helemaal een feestje.

Vandaag trouwens voor het eerst de struiken water gegeven. Ik hoop echt dat ze het redden. Sommigen staan de halve dag in de schaduw, die doen het prima. Maar die de hele dag in de zon staan hebben het heel zwaar.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:01

Hier doet alle aanplant van december het heel goed zonder sproeien maar alles wat ik dit voorjaar heb geplant sproei ik wel, met grondwater. Bij sommige boompjes denk ik al te laat begonnen.. :\

Hier maand geleden een poel en heuvel gemaakt, de zijkanten van de heuvel gezaaid (en die sproei ik dus ook) en lijkt al goed stevig te zijn. Heuvel is alleen aan een zijde nog niet af, iets met een trap in mijn hoofd en nog geen tijd (en met die hitte ga ik er ook niet aan beginnen) voor gehad.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:54

Deze moet ik toch echt even delen. De tuin rondom het pad van de paarden krijgt steeds meer vorm en dat is zo ontzettend genieten! Ze lopen nu echt door een tuin inplaats van door een distel veld. En het zal alleen nog maar mooier worden. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 00:13

Hutcherson schreef:
Even een vraagje voor de mensen die een bult/heuvel/berg in hun PP hebben. Hoe zorg je dat die bult stabiel blijft en de paarden er echt op kunnen rennen etc.

Ik heb pad erover afgezet met lint. De zijkanten beplant met bottelroos en meerdere bielzen geplaatst om weglopen van aarde te voorkomen.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:19

Mooi hé, zo lopen door een tuin ipv door een wei of paddock? Ik zie het hier ook meer en meer toegroeien en ik vind het zalig om te zien. Je hebt echt eer van je werk zo.