[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:29

Bedankt weer voor jullie ideeen, goed idee om je terrein goed te leren kennen. Ik zit ook op droge zandgrond.
Ik weet niet hoe ik een afbeelding hier neer moet zetten..

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 11:23

Vraagje, ik heb hier of on het paarden aan huis topic iets gelezen over een bedrijf waar je voor weinig geld haagplanten kunt krijgen in ruil voor foto's geloof ik. Iemand die me uit kan helpen?

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:30

Dat is de boomplantactie van stichting Heg en Landschap.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 11:42

Malenka schreef:
Dat is de boomplantactie van stichting Heg en Landschap.


Dank u!

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:20

Malenka schreef:
Dat is de boomplantactie van stichting Heg en Landschap.


Handig, ga ik ook even onthouden bedankt.

Weet iemand hoe ik een foto hier plaats?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:40


marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:06

Gelukt! Dankje.

Afbeelding

Dit is het stukje dat ik op het oog heb. Het blauwe rondje is de schuur als jullie ideeën hebben hoor ik het graag!

In de schuur heb ik 2 opties. Een schuilstal van 3 x 12 of 3 x 9 meter. De schuur is een oude kalver schuur. Hebben jullie ideeën hoe je deze het makkelijkste kan indelen? En dan bedoel ik vooral de voorkant van de stal. Dus het voorfront aan de achterkant zitten al deuren waar ze eruit kunnen dus het mag in principe een dichte voorwand zijn, zonder deur bedoel ik dan.

Een paar 'eisen'
Er moet een rijbak komen, deze mag ook als paddock gebruikt worden. Er moet een apart stukje komen voor de hengst. Verder is alles voor de paddock paradise. De hengst hoeft niet super veel ruimte te hebben.
En er moet een winter paddock komen voor de hengst van ongeveer 15x15. Deze zal tevens gebruikt worden om in te longeren en los werken
De bomen vooraan de weg zijn fruitbomen. Er is precies genoeg ruimte om daar tussendoor een pad te laten lopen. De paarden mogen verder niet aan de bomen kunnen komen.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:07

Dat zand is interessant. Hoeveel ton heb je dan ongeveer nodig voor 1 voerplek van zeg 5x5m?
Ik kan dat echt totaal niet inschatten :+

Hier zijn de plannen gewijzigd. Er is wat gedoe met de pony’s onderling en mijn paarden gaan samen verhuizen. Balen, want dan staan ze maar met 2. In de zomer staan er wel paarden bij. Voordeel is wel dat ik in de winter een perceel voor mezelf heb van ongeveer 80x50m.
Nu is het idee om om het perceel met nu 8 kleine weitjes een track te maken en dan die 8 weitjes houden. Dan gaan mijn paarden op de track met 1 of 2 weitjes (met verweiden) en is de rest voor vakantiepaarden. Dus ik ga weer aan de tekentafel :+

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:14

Daihyo schreef:
Dat zand is interessant. Hoeveel ton heb je dan ongeveer nodig voor 1 voerplek van zeg 5x5m?
Ik kan dat echt totaal niet inschatten :+

Hier zijn de plannen gewijzigd. Er is wat gedoe met de pony’s onderling en mijn paarden gaan samen verhuizen. Balen, want dan staan ze maar met 2. In de zomer staan er wel paarden bij. Voordeel is wel dat ik in de winter een perceel voor mezelf heb van ongeveer 80x50m.
Nu is het idee om om het perceel met nu 8 kleine weitjes een track te maken en dan die 8 weitjes houden. Dan gaan mijn paarden op de track met 1 of 2 weitjes (met verweiden) en is de rest voor vakantiepaarden. Dus ik ga weer aan de tekentafel :+



Gut, kan je weer opnieuw beginnen :+ Maar wel jammer zeg!

Qua hoeveel zand nodig, hangt er een beetje vanaf hoe dik je de laag wil maken natuurlijk ook. Maar zeg dat je 20cm zou willen, dan kan je met de afmetingen berekenen hoeveel m3 je nodig hebt. Dus 5 * 5 * 0,2 = 5m3. En uitgaande dat een kuub zand 1.500kg weegt = 5 * 1,5 = 7,5 ton zand.

In de praktijk klinkt het behoorlijk in, dus zou dan 10kuub bestellen.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:09

Aah top. Die berekening is niet zo ingewikkeld dus :+
Het perceel verschilt wat in hoogte en een paar plekken zijn wat natter. Het is wel fijn om zo ergens een mooie droge eet-/ligplek te kunnen creëeren op een simpele en betaalbare manier. Als het mag natuurlijk.
Tis wel een mooi stukje grond hoor. Zoals het er nu bij ligt wordt het een track er omheen met een pad in het midden om de weitjes te bereiken. Recht toe recht aan. Het loopt aan 1 kant wat schuin toe dus daar moet een puntje afgezet worden. Nadeel is dat dat precies het laagste en verste punt is :+
Vooraan ligt het hoger en staan mooie bomen En en haag om 1 hoek die mooi overhangen. Schuilstal mag niet, maar de natuurlijke beschutting is heel mooi zo.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:25

stille meelezer hier :D echt leuke projecten zie ik hier voorbij komen. Ooit hoop ik dit ook waar te kunnen maken <3 als ik een eigen plekje heb. Nu heb ik een wei die ik huur en wil niet al te veel "onnodige kosten" maken omdat het niet mijn wei is. :+

Nu wil mijn hooi wat meer verdelen over de wei zodat ze naar verschillende plekken moeten. nu gebruik ik gewoon hooitnetten maar dat is al snel leeg. nu wil ik iets groter maken zodat ze langer bezig blijven.

Nu heb ik op pinterest al voorbeelden gezien met tractor band en een net erin heeft iemand hier ervaring mee? Wat gebruiken jullie als slowfeeder? mijn paard mag geen onbeperkt hooi eten omdat hij wat op zn gewicht moet letten :+ dus ik heb liever iets zodat hij eigenlijk ''een hele dag" hooi eet maar niet te veel. ik weet ook niet of dit haalbaar is om zo iets te verzinnen? Hij staat dag en nacht buiten.

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:29

d4rkhorse schreef:
stille meelezer hier :D echt leuke projecten zie ik hier voorbij komen. Ooit hoop ik dit ook waar te kunnen maken <3 als ik een eigen plekje heb. Nu heb ik een wei die ik huur en wil niet al te veel "onnodige kosten" maken omdat het niet mijn wei is. :+

Nu wil mijn hooi wat meer verdelen over de wei zodat ze naar verschillende plekken moeten. nu gebruik ik gewoon hooitnetten maar dat is al snel leeg. nu wil ik iets groter maken zodat ze langer bezig blijven.

Nu heb ik op pinterest al voorbeelden gezien met tractor band en een net erin heeft iemand hier ervaring mee? Wat gebruiken jullie als slowfeeder? mijn paard mag geen onbeperkt hooi eten omdat hij wat op zn gewicht moet letten :+ dus ik heb liever iets zodat hij eigenlijk ''een hele dag" hooi eet maar niet te veel. ik weet ook niet of dit haalbaar is om zo iets te verzinnen? Hij staat dag en nacht buiten.


Lastig he van die Paarden die gauw dik worden
Die van mij ook. Ik voer nu op verschillende plekken hooi inderdaad. En in netten.
Als ze het hooi op hebben kunnen ze beginnen aan wat kruiden en takken die ik verdeeld heb. Zo hebben ze altijd wat te kauwen maar van die kruiden en takken worden ze niet te dik.

Met een trekkerband leuk idee, wil ik ook op termijn. Alleen moet je de zijkanten dicht maken. Paarden kunnen er in vast blijven zitten.
Google maar eens op paard vast in trekker band of zo.... dat wil je niet...

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:35

marieke1994 schreef:
d4rkhorse schreef:
stille meelezer hier :D echt leuke projecten zie ik hier voorbij komen. Ooit hoop ik dit ook waar te kunnen maken <3 als ik een eigen plekje heb. Nu heb ik een wei die ik huur en wil niet al te veel "onnodige kosten" maken omdat het niet mijn wei is. :+

Nu wil mijn hooi wat meer verdelen over de wei zodat ze naar verschillende plekken moeten. nu gebruik ik gewoon hooitnetten maar dat is al snel leeg. nu wil ik iets groter maken zodat ze langer bezig blijven.

Nu heb ik op pinterest al voorbeelden gezien met tractor band en een net erin heeft iemand hier ervaring mee? Wat gebruiken jullie als slowfeeder? mijn paard mag geen onbeperkt hooi eten omdat hij wat op zn gewicht moet letten :+ dus ik heb liever iets zodat hij eigenlijk ''een hele dag" hooi eet maar niet te veel. ik weet ook niet of dit haalbaar is om zo iets te verzinnen? Hij staat dag en nacht buiten.


Lastig he van die Paarden die gauw dik worden
Die van mij ook. Ik voer nu op verschillende plekken hooi inderdaad. En in netten.
Als ze het hooi op hebben kunnen ze beginnen aan wat kruiden en takken die ik verdeeld heb. Zo hebben ze altijd wat te kauwen maar van die kruiden en takken worden ze niet te dik.

Met een trekkerband leuk idee, wil ik ook op termijn. Alleen moet je de zijkanten dicht maken. Paarden kunnen er in vast blijven zitten.
Google maar eens op paard vast in trekker band of zo.... dat wil je niet...


klopt heel lastig :+ momenteel staat die van mij net goed maar mag niet dikker worden en aangezien ik geen beweging kan geven omdat hij kreupel loopt moet ik wel wat oppassen :')

welke kruiden geef jij?
Ik heb een wilgenboom staan in mijn tuin dus daar kan ik eventueel wat van geven :D Weet alleen niet of ze daar dik van kunnen worden? :+

Dat moet ik dan maar eens opzoeken nog nooit van gehoord dat ze er in vast kunnen zitten :+

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:43

d4rkhorse schreef:
marieke1994 schreef:

stille meelezer hier :D echt leuke projecten zie ik hier voorbij komen. Ooit hoop ik dit ook waar te kunnen maken <3 als ik een eigen plekje heb. Nu heb ik een wei die ik huur en wil niet al te veel "onnodige kosten" maken omdat het niet mijn wei is. :+

Nu wil mijn hooi wat meer verdelen over de wei zodat ze naar verschillende plekken moeten. nu gebruik ik gewoon hooitnetten maar dat is al snel leeg. nu wil ik iets groter maken zodat ze langer bezig blijven.

Nu heb ik op pinterest al voorbeelden gezien met tractor band en een net erin heeft iemand hier ervaring mee? Wat gebruiken jullie als slowfeeder? mijn paard mag geen onbeperkt hooi eten omdat hij wat op zn gewicht moet letten :+ dus ik heb liever iets zodat hij eigenlijk ''een hele dag" hooi eet maar niet te veel. ik weet ook niet of dit haalbaar is om zo iets te verzinnen? Hij staat dag en nacht buiten.

Lastig he van die Paarden die gauw dik worden
Die van mij ook. Ik voer nu op verschillende plekken hooi inderdaad. En in netten.
Als ze het hooi op hebben kunnen ze beginnen aan wat kruiden en takken die ik verdeeld heb. Zo hebben ze altijd wat te kauwen maar van die kruiden en takken worden ze niet te dik.

Met een trekkerband leuk idee, wil ik ook op termijn. Alleen moet je de zijkanten dicht maken. Paarden kunnen er in vast blijven zitten.
Google maar eens op paard vast in trekker band of zo.... dat wil je niet...


klopt heel lastig :+ momenteel staat die van mij net goed maar mag niet dikker worden en aangezien ik geen beweging kan geven omdat hij kreupel loopt moet ik wel wat oppassen :')

welke kruiden geef jij?
Ik heb een wilgenboom staan in mijn tuin dus daar kan ik eventueel wat van geven :D Weet alleen niet of ze daar dik van kunnen worden? :+

Dat moet ik dan maar eens opzoeken nog nooit van gehoord dat ze er in vast kunnen zitten :+


Qua kruiden kan je heel veel geven. Ik zal straks of morgen even een lijstje opzoeken en plaatsen. Maar je kan ook al wel wat vinden op Google.
Even een paar die je vaak wel kan vinden.
Brandnetel, rozenbottels, kamille, kleefkruid,
En qua takken. Ze zijn gek op wilg! En het werkt ook nog eens pijnstillent! Verder lusten ze ook berk, en bramen takken (eten ze heel voorzichtig!) En ook beuk en els Dacht ik. Maar moet het opzoeken. Wellicht is hier op bokt wel topic over.
Veel kruiden en takken hebben een geneeskrachtige werking. Brandnetels bijvoorbeeld werken zuiverend.
Zover ik weet worden ze van kruiden en takken niet perse dikker.

Ja heb het wel eens gehoord. Omdat die zijkanten hol staan (of hoe je het ook wilt noemem) kunnen ze er in blijven vast haken. Honderdste tref dat het je gebeurt natuurlijk. Maar je paard zal het maar net doen.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:45

Ik heb pas als test mijn hooi gemengd met gerstestro. Dat is erg goed bevallen :j
Als ik straks toch alles zelf mag bepalen, dan wil ik daar ook iets mee gaan doen. Ik wil 2x per dag voeren. 's Ochtends voor mijn werk en dan eind van de middag/begin avond. Ze eten een baal per dag ongeveer.
Ze krijgen nu 3x per dag. Ochtend en middag beiden 4 plakken en de nacht de rest van de baal. Even afhankelijk van de grootte van de baal en dikte van de plakken. Als ik 2 voerbeurten ga geven dan is het 1/3 van de baal voor de ochtend en 2/3 voor eind van de middag/avond/nacht. Idealiter op 3 voerplaatsen met slowfeeders en dan op voerplaats nummer 4 gewoon een baal gerstetro in een voerbak (bakken waar precies een baaltje in past). Dan hebben ze altijd wat te knabbelen, zonder dat ze er dik van worden.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:50

brandnetels heb ik een paar dagen geleden getrokken maar dit eet hij niet echt op of laten jullie ze eerst drogen? :D Ik moet nog veel leren over kruiden en takken :')

ik voer nu ook 2x per dag. maar denk toch dat ze een lange tijd zonder eten zitten want het is altijd op als ik toekom :)

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:56

Ik weet er ook nog niet allemaal het fijne van. Ben me er nu net een beetje aan het verdiepen erin. Maar het is allemaal erg interessant. Zeker omdat heel veel een geneeskrachtige werking heeft.
Brandnetels eten ze inderdaad vaak beter als ze gedroogd zijn. Omdat ze anders nog kunnen prikken

Stro is inderdaad een leuke aanvulling. Maar ze kunnen er toch echt wel dik van worden, die van mij in ieder geval wel.. Plus ze kunnen er koliekerig van worden. Het kan namelihk verstoppen.
Ik ben er altijd wel wat voorzichtig mee.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:59

Brandnetels even drogen doet het vaak wel beter ja. Al eet mijn ruin ze zo goed als direct na het plukken al :+ mijn merries laten ze echt wel even liggen

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:38

Ik zie dat de beuk genoemd wordt als eetbaar. Dat is niet het geval. Haagbeuk is wel eetbaar.

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:00

Malenka schreef:
Ik zie dat de beuk genoemd wordt als eetbaar. Dat is niet het geval. Haagbeuk is wel eetbaar.

Beuk is ook zeker eetbaar hoor. Ze mogen alleen niet de beuken nootjes (maar dan moeten ze er ook al kilo's van eten wil het giftig zijn) beuken bladeren en takken is geen enkel probleem

Jinte

Berichten: 4835
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:09

d4rkhorse schreef:
stille meelezer hier :D echt leuke projecten zie ik hier voorbij komen. Ooit hoop ik dit ook waar te kunnen maken <3 als ik een eigen plekje heb. Nu heb ik een wei die ik huur en wil niet al te veel "onnodige kosten" maken omdat het niet mijn wei is. :+

Nu wil mijn hooi wat meer verdelen over de wei zodat ze naar verschillende plekken moeten. nu gebruik ik gewoon hooitnetten maar dat is al snel leeg. nu wil ik iets groter maken zodat ze langer bezig blijven.

Nu heb ik op pinterest al voorbeelden gezien met tractor band en een net erin heeft iemand hier ervaring mee? Wat gebruiken jullie als slowfeeder? mijn paard mag geen onbeperkt hooi eten omdat hij wat op zn gewicht moet letten :+ dus ik heb liever iets zodat hij eigenlijk ''een hele dag" hooi eet maar niet te veel. ik weet ook niet of dit haalbaar is om zo iets te verzinnen? Hij staat dag en nacht buiten.


Krijgt hij op dit moment gewoon los het hooi? Dan zal een slowfeeder al onwijs schelen als je niet te grote maas neemt. Onze slowfeeders:
Slowfeedernetten met een maas van 3x3
Afbeelding
Hooibaal met een net en ook maas van 3x3
Afbeelding
Kliko met een net, ook 3x3
Afbeelding
En de palletbak met frame
Afbeelding

Van de losse netten en klikos hebben we er meer. We wisselen van plek waar we het ophangen en daarnaast verspreiden we regelmatig wilgentakken over de track.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:24

Maartje1990 schreef:
Malenka schreef:
Dat is de boomplantactie van stichting Heg en Landschap.


Dank u!


Je kunt ook even kijken bij meerbomen.nu,die hebben gratis bomen maar ik heb wel het idee dat je daar wat meer overgeleverd bent aan wat je krijgt, bij heg en landschap kun je echt bestellen. Is ook best mooi plantgoed vond ik vorig jaar, goede wortels al eraan.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 01:56

marieke1994 schreef:
Malenka schreef:
Ik zie dat de beuk genoemd wordt als eetbaar. Dat is niet het geval. Haagbeuk is wel eetbaar.

Beuk is ook zeker eetbaar hoor. Ze mogen alleen niet de beuken nootjes (maar dan moeten ze er ook al kilo's van eten wil het giftig zijn) beuken bladeren en takken is geen enkel probleem

Beide is eetbaar, Haagbeuk is gezond voor paarden. Beuk(haag) mag wel maar voegt niet zoveel toe. Dus als je de keuze hebt zou ik Haagbeuk planten.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:46

Ik zal het eens googlen, ik wist niet dat haagbeuk iets anders was dan een beukenhaag :o

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:35

Ik voer echt heel veel takken, planten, bloemen en kruiden. Brandnetels mogen ze zowel gedroogd als vers, ik gooi ze op het straatje en ze vallen er nooit direct op aan, maar meestal zijn ze de volgende dag wel weg :D