[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:28

Ja ik ga er vanuit dat dat het is. Ik maak me ook geen zorgen hoor, vroeg me alleen af of het bij Tine10 ook zo is of dat de wijziging slowfeeder de oorzaak is.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:52

Ir111 schreef:
tine10 schreef:
Ook even hier de vraag. Mijn paarden kregen altijd hun hooi via een slowfeeder die tussen palen hing. Sinds kort heb ik een bak op de grond, waarin ik een zelfde soort net heb vastgemaakt.
Ze eten ineens veel minder hooi. Kan het zijn dat ze het veel moeilijker vinden om het hooi uit het net te krijgen (is wel zelfde maaswijdte)? Ze krijgen iedere dag ook een kleine strook gras bij. Maar als de track afgesloten is ivm fructaan eten ze nog steeds weinig hooi.
Op fb had ik de vraag ook gesteld en ook antwoord gekregen, maar ben toch benieuwd naar jullie reactie/ervaring.

Ik stond net hooinetten te vullen en moest aan jouw vraag denken. Op dit moment eten ze me de oren van het hoofd met hooi (nu het weer is omgeslagen). Ze eten zomaar 2x zoveel. Hoe is dat bij jou nu?

Nog steeds weinig, dus ivm de kou voor de zekerheid het oude net weer gevuld. Bedankt voor het vragen!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:13

Hier misschien iemand nog een tip. Heb 2 hooibakken zonder net en in de schuilstal hangen aan 2 kanten een hooinet. Nu gooit 1 van de 2 het liefst zo veel mogelijk hooi naast de bakken, terwijl ik sta te vullen gooit ie alweer de helft er uit op zoek naar dat beste sprietje.. dus ik sta elke dag te harken, veel hooi verloren enz. Alleen ben ik bang dat met al het hooi in een net, mijn oude paard niet voldoende binnen krijgt. Wat is qua maasgrootte wel net voldoende om te voorkomen dat alles er uit gekiept wordt.. maar belemmerd het eten niet zo.. Dus geen slowfeeder principe, maar puur om het knoeien te voorkomen.

En ondertussen *\o/* 1 oktober krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis met ruim een hectare ruimte voor de paarden. Dus volgende winter staan ze lekker aan huis met verharding rond de hooibakken en een blubbervrije en verlichte wintertrack :z _/-\o_ *\o/*

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:15


Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:20

jenn0dv schreef:
Hay iedereen! Ik ben na een lange periode weer terug op bokt. Wat blijft het toch een fijn forum als je gerichte tips zoekt! Zo ook dit topic. Ik ben pas bij blz 30 van de 90 met lezen,maar het is erg interessant om jullie en jullie leuke PPs te volgen.
Na 9 jaar Noorwegen zijn wij nu weer terug in Nederland en we hebben gelukkig met veel moeite een huisje met een grote tuin op de kop getikt. Het stukje wat ik voor de paarden ga gebruiken is ongeveer 1100m2 plus een stukje van 180m2 waar de stal komt. Niet groot maar kan best een leuke paddock worden met veel variatie. Weide heb ik twee percelen verder voor mijn merrie dus zij komt dan overdag wel een aantal uur op de wei. Mijn 20 jarige hb-er moet het wel met deze oppervlakte doen daar groene grasjes helaas niet meer aan hem besteed zijn.

Ik heb zo eens een eerste ontwerpje gemaakt, willen jullie meekijken??
Let vooral op dat het dus vrij klein is, lijkt groter op de tekening.
[ [url=m/8VcjSZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

De plek van de stal en de mesthoop staat vast, en links naast het perceel is een groot bosperceel, langs die kant is de hele middag/avond schaduw. Ons huis ligt bovenaan en staat niet op de tekening.

Wellicht dat er in de toekomst eens een veulen komt, zijn er dan nog specifieke dingen om op te letten?

:o :o :o


Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden op die oppervlakte. Hier is de siertuin 1500m2, en dus al groter. Daar zie ik mijn paarden nog niet in lopen.

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:11

Ethelate: ik had hiervoor hooinetten die ik vast kon knopen/klikken met een 5x5 maas. Daar konden ze goed uit eten en geen verspilling.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:24

Een hooinet an sich voorkomt iig dat ze hun neus onder het hooi kunnen doen en het er met een flinke zwiepzwaai uit gooien. Mijn merrie is daar expert in. Ze krijgt haar persoonlijke hooi uit een net met mazen van iets van 6x6. Dan neemt ze een hap en kauwt die half boven de bak en half boven de vloer op en belandt er nog een deel op de grond, maar al een stuk minder.
De rest van de groep krijgt hooi uit netten met kleinere mazen, zodat ze niet hetzelfde doen qua grote mond vol hooi nemen en dan een deel er weer uit laten vallen boven het zand.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:45

Vandaag de schaapjes gehaald 3 ooien. 2 met lammetje van 1 dag en er is er nog een onderweg. :oo <3 Ze zijn echt mini. Afbeelding
Afbeelding

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:56

Ouessantjes? Zijn leuk, let wel op, ze willen nog wel eens flink om je heen draaien als je brokjes hebt, dan struikel je er bijna over.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:16

tamary schreef:
Ouessantjes? Zijn leuk, let wel op, ze willen nog wel eens flink om je heen draaien als je brokjes hebt, dan struikel je er bijna over.


Haha, ja daar zijn we voor gewaarschuwd. We zijn het gewend, we struikelen nu over de kippen. Ik heb al op heel wat pootje gestaan. :+

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:58

Te leuk <3

Horsier

Berichten: 393
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:06

Kvulden is dat een straatsteen naast het lam?
Want dan zijn ze wel echt heel mini zeg :oo

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:58

Horsier schreef:
Kvulden is dat een straatsteen naast het lam?
Want dan zijn ze wel echt heel mini zeg :oo


Ja klopt. Vannacht is het laatste lammetje geboren.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:19

Voor de zekerheid stel ik de vragen hier ook maar even. Weet niet of het hier helemaal thuis hoort, maar als het niet goed is hoor ik het wel.

We willen van onze paardenmest zelf compost maken.
Ik heb gisteren onze bestelling Multitask van bioron ontvangen.
Maar nu de onzekerheid, want:
In het boekje wat in de doos zat staat 50—100 ml op 10 liter water voor het composteren.
Op de site staat 100 -200ml per 10 liter.
Op de fles zelf staat 100 ml per liter water (en dus 1 l op 10 liter).
Dat zijn nogal verschillen.
Wat is nu de juiste dosering?
Ook kan ik nergens vinden hoe vaak je dit over je mesthoop moet uitgieten. Moet dat meerdere keren of is 1x genoeg?
En op de site staat in ene stuk dat verhouding 2/3 groen en 1/3 bruin moet zijn en stukje verderop staat het precies andersom. Ik raak wel in de war zo
Vandaag alvast de mesthoop omgekeerd. Ik hoop dat we het gaan redden, want we hebben zo niet veel ruimte voor nieuwe mest.
Afbeelding

Kimberley_

Berichten: 4915
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:55

Hoe bieden jullie zou en mineralen blokken aan? Wij hebben paarden die graag ergens tegen aanschuren of bovenop gaan staan. Palen met borstels worden ook gebruikt om te schuren maar de plek waar een blok hangt (waar we deze ook hangen) is ook favoriet.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 16:56

Kimberley_ schreef:
Hoe bieden jullie zou en mineralen blokken aan? Wij hebben paarden die graag ergens tegen aanschuren of bovenop gaan staan. Palen met borstels worden ook gebruikt om te schuren maar de plek waar een blok hangt (waar we deze ook hangen) is ook favoriet.


Euhm 1 in wat ooit een waterbak is geweest en 1 hangt. Misschien eens kijken waardoor de jeuk komt?

Kimberley_

Berichten: 4915
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:11

Maartje1990 schreef:
Kimberley_ schreef:
Hoe bieden jullie zou en mineralen blokken aan? Wij hebben paarden die graag ergens tegen aanschuren of bovenop gaan staan. Palen met borstels worden ook gebruikt om te schuren maar de plek waar een blok hangt (waar we deze ook hangen) is ook favoriet.


Euhm 1 in wat ooit een waterbak is geweest en 1 hangt. Misschien eens kijken waardoor de jeuk komt?

Verharen ;)

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:20

@tine10; geen idee, ik raak ook de weg kwijt van wat jij schrijft...

@Kimberley, ik heb ze in de schuilstal in een soort cementkuip liggen. Niet decoratief, wel praktisch.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:32

Ik gebruik geen multitask maar met die verschillende hoeveelheden zou ik de gulden middenweg kiezen; 100ml met 10 liter water. Maar goed.. t is een advies waar je niets mee bent want ik heb het nooit gebruikt.

Vandaag mijn plantenplan afgewerkt en al zitten graven voor een wadi en een nieuwe kruidenbult. Weer boordevol ideëen!

Maartje_M

Berichten: 9407
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:36

Geen idee Tine. Lekker helder wel := gevoelsmatig zou ik de fles volgen omdat die van de producent komt

Hier worden zout en mineralen tegenwoordig zo aangeboden. Had ze eerst binnen maar keken ze niet naar om
Afbeelding
Versiering komt van de kinderen :D

Zeezout mik ik ook as korrel in het buffet
Afbeelding
En ben nu bezig met een manier om het ook in emmers water te kunnen aanbieden

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:25

Wat leuk dat buffet zo. Is wel even een ding om de blokken eruit te krijgen of niet?

Ik mag bij de wei eigenlijk niet bouwen. Nu heb ik een stukje bos wat ik mag gebruiken, dus daar kunnen ze al redelijk schuilen. Ik zit te denken om bv een boog te maken met al die braam die er groeit. Iemand daar ervaring mee?

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:27

kvulden schreef:
Wat leuk dat buffet zo. Is wel even een ding om de blokken eruit te krijgen of niet?

Ik mag bij de wei eigenlijk niet bouwen. Nu heb ik een stukje bos wat ik mag gebruiken, dus daar kunnen ze al redelijk schuilen. Ik zit te denken om bv een boog te maken met al die braam die er groeit. Iemand daar ervaring mee?

Heeft het bestemming bos? Check dan even of je een schuil gelegenheid mag maken, zal geen 30m2 zijn en niet dicht mogen maar dan kunnen ze misschien wel droog staan.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:18

Prairy schreef:
kvulden schreef:
Wat leuk dat buffet zo. Is wel even een ding om de blokken eruit te krijgen of niet?

Ik mag bij de wei eigenlijk niet bouwen. Nu heb ik een stukje bos wat ik mag gebruiken, dus daar kunnen ze al redelijk schuilen. Ik zit te denken om bv een boog te maken met al die braam die er groeit. Iemand daar ervaring mee?

Heeft het bestemming bos? Check dan even of je een schuil gelegenheid mag maken, zal geen 30m2 zijn en niet dicht mogen maar dan kunnen ze misschien wel droog staan.


Nee wei. Het bos hoort er eigenlijk niet bij en schuilstal mag niet. Vanmorgen wel op google op onderzoek uit geweest en ik kwam tegrn dat er in 2020 in de gemeente 2x een aanvraag voor een schuilstal is goed gekeurd. Dus dat gaan we zeker ook nog verder uitzoeken.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:20

Ik vind deze erg leuk
Afbeelding

Maar denk dat 2 wanden in een hoek ipv tegen over elkaar beter is.

Maartje_M

Berichten: 9407
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:44

kvulden schreef:
Wat leuk dat buffet zo. Is wel even een ding om de blokken eruit te krijgen of niet?


Dat was wel een klusje ja :))