[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:04

Robijntjah schreef:
Ahja. Hier is ie best stijl aan de voorkant, de zijkanten zijn wat minder stijl maar als ie droog staat gaan ze er gewoon in volle galop door :')


Maar geen idee hoe diep over welke afstand? Ik heb zo’n man die alles uit wil rekenen hè :') :))


Hier eten ze ook beduidend minder hooi terwijl ze nog niet op gras staan

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:48

Maartje_M schreef:
Robijntjah schreef:
Ahja. Hier is ie best stijl aan de voorkant, de zijkanten zijn wat minder stijl maar als ie droog staat gaan ze er gewoon in volle galop door :')


Maar geen idee hoe diep over welke afstand? Ik heb zo’n man die alles uit wil rekenen hè :') :))


Hier eten ze ook beduidend minder hooi terwijl ze nog niet op gras staan


Wij hebben hem echt glooiend aangelegd. Voornamelijk omdat onze weilanden op afschot liggen naar de vijver. Het water kan dan afgevoerd worden via de vijver.
En hij lijkt hier op de foto’s ondieper dan hij is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat doen jullie met kikkerdril in de vijver? Ik was nogal verbaasd dat het te vinden is in onze plantloze vijver :-). Maar goed de paarden drinken liever uit de vijver dan uit waterbakjes dus vroeg me af of ik het moet verwijderen of niet?

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:50

Als je gelijk iets goed wilt doen voor amfibieën hou je het best deze afmetingen aan:

- Maak een poel voldoende groot, met een doorsnede van zo’n 20 tot 30 meter.

Te kleine poelen (minder dan 10 meter doorsnede) vragen vanwege snelle verlanding om regelmatig onderhoud, wat het leven in de poel verstoord en in de praktijk vaak achterstallig blijft.

- Het talud van een poel loopt bij voorkeur flauw af (1: 10). Bij ruimtegebrek of lage grondwaterstanden kan men er voor kiezen het talud aan de zuidzijde steiler te maken (1 : 2) De poel zal dan niet voor alle soorten geschikt zijn. Warmteminnende soorten tref je alleen aan in ondiepe poelen met een flauw talud.

Het is vooral belangrijk om de noordkant van de poel af te zetten en flauw af te laten lopen omdat daar het meest de zon op schijnt en daarom het meest geschikt is voor amfibieën.

Wij hebben onze poel op de stijlste kant ongeveer 90cm af laten lopen op 1.5m. De paarden (en shetlanders) kunnen dit makkelijk aan.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:56

Olympia96 schreef:
Wat doen jullie met kikkerdril in de vijver? Ik was nogal verbaasd dat het te vinden is in onze plantloze vijver :-). Maar goed de paarden drinken liever uit de vijver dan uit waterbakjes dus vroeg me af of ik het moet verwijderen of niet?


Wij laten het gewoon liggen. Super cool als er leven in je poel komt! En bovendien erg belangrijk voor het evenwicht en veiligheid/kwaliteit van het water. De paarden laten alles uit hun mond vallen als het vreemd aanvoelt dus ik geloof niet dat ze ooit iets binnen hebben gekregen.

En dan erbij: je moest es weten hoeveel insecten ze eigenlijk binnen krijgen tijdens het grazen :=

Ik zou wel proberen zoveel mogelijk af te zetten zodat de kikkers straks een beetje kans maken om te overleven met die lompe paardenvoeten...

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:57

Olympia96 schreef:
Ahja. Hier is ie best stijl aan de voorkant, de zijkanten zijn wat minder stijl maar als ie droog staat gaan ze er gewoon in volle galop door :')


Maar geen idee hoe diep over welke afstand? Ik heb zo’n man die alles uit wil rekenen hè :') :))


Hier eten ze ook beduidend minder hooi terwijl ze nog niet op gras staan[/quote]

Wij hebben hem echt glooiend aangelegd. Voornamelijk omdat onze weilanden op afschot liggen naar de vijver. Het water kan dan afgevoerd worden via de vijver.
En hij lijkt hier op de foto’s ondieper dan hij is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat doen jullie met kikkerdril in de vijver? Ik was nogal verbaasd dat het te vinden is in onze plantloze vijver :-). Maar goed de paarden drinken liever uit de vijver dan uit waterbakjes dus vroeg me af of ik het moet verwijderen of niet?[/quote]

(edit: quote verkloot, sorry)

Amfibieën zijn beschermd dus de dril verwijderen mag eigenlijk niet... heb je schrik dat de kikkervisjes het niet gaan overleven omdat hij te snel uit zal drogen? Dan kan je ze misschien overscheppen in een sloot of poel die wel water houdt.

Voor je paarden moet je niet bang zijn, een kikkervisje zwemt snel weg als die eraan komen :D

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:24

Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht het gewoon even af dus.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:28

Bedankt SafeHaven voor de uitgebreide uitleg! Even kijken wat hier mogelijk is want we willen nu vooral een poeltje maken om ook een punt te maken waar het water weg kan lopen. Dus de locatie is niet de handigste. Maar misschien komt er ooit nog een tweede :=

Olympia thx voor de foto’s! Helpt ook!

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:36

Dit was onze poel voor hij uitgediept was. De wanden zijn nu een heel klein beetje steiler aan de rechterkant. De paarden die ik hier toen tijdelijk had staan, gingen er gewoon in staan.

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 12:40

Prairy, is dat je hond die hem uittest?

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:46

Maartje1990 schreef:
Prairy, is dat je hond die hem uittest?

Was mijn hond ja. Zijn nu weg naar een ander huis.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:03

Bij ons loopt hij over 50 cm af naar 1.20 diep ongeveer denk ik.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 13:21

Prairy schreef:
Maartje1990 schreef:
Prairy, is dat je hond die hem uittest?

Was mijn hond ja. Zijn nu weg naar een ander huis.


En al bijna in een ander land toch? :D

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:20

:wave:
Ik haak even in het topic bij jullie.

Zo'n poeltje , hoe diep hebben jullie die gemiddeld ?
En trekt dat ook geen muggen ed aan ?

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:25

Hier is hij 1.30 diep ongeveer.

Muggen hebben we toch al heel veel dus daarin maakt het niet meer uit.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:15

Hier geen poel, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Wel een miniheuvel :D
Afbeelding


Na het succes van de schuilstal ook een deel op de track bekleed met de rubberen tegels die we nog over hadden rond de voerbak. Vooral zodat ze met morsen geen/minimaal zand binnen krijgen en de boel niet vertrappen en drassig maken. Ik hoop dat het blijft liggen :j
Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:33

Gisteren de eerste nestbouwende vogeltjes op heterdaad betrapt...

Zien jullie hem ook? :=

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 21:34

:)) ja gespot!

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:39

Haha geweldig! Ik laat de haren na het poetsen altijd liggen dus hier vliegen de hele dag allerhande vogels af en aan om van alles mee te nemen

We willen het zand van de eventuele poel gebruiken om de bak iets op te hogen en de heuvel te vergroten. Als het genoeg oplevert ten minste :=

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:48

Bij ons kwam er mooi zand uit en hebben we een stuk van 20 bij 14 mooi kunnen verhogen wat ook in de winter prima bleef.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:37

Maartje_M schreef:
Haha geweldig! Ik laat de haren na het poetsen altijd liggen dus hier vliegen de hele dag allerhande vogels af en aan om van alles mee te nemen


Nou dat werkt hier niet hoor.. de vogels hier in de buurt zijn erg verwend en wensen enkel verse haren rechtstreeks van de paardenrug! _O-

Wat betreft je heuvel: ik heb destijds de lokale loonwerker gemaild dat als hij nog eens grond over zou hebben ik erin geïnteresseerd was :) een maandje later werden er 3 kiepwagens met grond geleverd in ruil voor een kratje bier :D

Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een berg van grond ipv zand, want dan groeit er van alles op en lopen ze er nóg vaker.

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:28

Maartje1990 schreef:
Prairy schreef:

Was mijn hond ja. Zijn nu weg naar een ander huis.


En al bijna in een ander land toch? :D

De honden? Ik heb geen idee :) Die zijn verhuisd, wij niet...

Wij zelf misschien over een paar jaar naar het buitenland inderdaad :P

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 07:27

Dat laatste bedoelde ik onder :D

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:25

kvulden schreef:
tamary schreef:
Accu 4-6 weken, nu zonnepaneel en dan is dat enkel tussen november en maart nodig (dan is de zon niet sterk genoeg).


Heb je dan een losse zonnepaneel?
Ik heb een schrikdraadapp voor netstroom. Het is een mooie zware, maar nu het ik geen stroom bij de wei. Dacht misschien dat ik met een zonnepaneel toch deze nog kan gebruiken.


Wij hebben deze al een jaar of 3-4. Heel blij mee.
https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... HUQAvD_BwE

1 winter gehad dat hij even aan de druppel lader moest. Maar meestal doet hij het probleemloos de hele winter door. (en zomer natuurlijk)

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:24

tine10 schreef:
Ook even hier de vraag. Mijn paarden kregen altijd hun hooi via een slowfeeder die tussen palen hing. Sinds kort heb ik een bak op de grond, waarin ik een zelfde soort net heb vastgemaakt.
Ze eten ineens veel minder hooi. Kan het zijn dat ze het veel moeilijker vinden om het hooi uit het net te krijgen (is wel zelfde maaswijdte)? Ze krijgen iedere dag ook een kleine strook gras bij. Maar als de track afgesloten is ivm fructaan eten ze nog steeds weinig hooi.
Op fb had ik de vraag ook gesteld en ook antwoord gekregen, maar ben toch benieuwd naar jullie reactie/ervaring.

Ik stond net hooinetten te vullen en moest aan jouw vraag denken. Op dit moment eten ze me de oren van het hoofd met hooi (nu het weer is omgeslagen). Ze eten zomaar 2x zoveel. Hoe is dat bij jou nu?

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:26

Hier eten ze nu ook weer meer. Zal met de kou te maken hebben denk ik.