Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:00

Heleennn schreef:
Ik heb nu eigenlijk wel besloten om mijn paard te verhuizen naar 24/7 buiten. Ik heb gebeld met de staleigenaar en hij gaat kijken in welke groep ze kan aansluiten. Ik was afgelopen maandag daar en de rust is zo fijn, no pressure om te rijden en heerlijk in de natuur. Ik heb ook de bak afgestapt en die is even groot als de binnenbak op de stal waar ik nu sta. Dus als ik wil dressuren kan het altijd nog... maar mijn paard komt nu maar 2u per dag op de weide. De rest moet ik allemaal zelf regelen en ik betaal gigantisch veel stalgeld. Ik vind het dan te gek dat ik zelf nog loop te stressen en dat mijn paard niet 100% happy aanvoelt.

Wel even opletten in het begin dat het werkt.

Wij hebben er eentje die werd er letterlijk ziek van. Koliek, niet meer aanspreekbaar, in een hoekje van de schuilstal sip gaan staan wezen. Hoopje ellende. De kilo's vlogen eraf.
Om gezet naar regime overdag buiten, 's nachts stal, paard blij.

We hadden er ook eentje die je met een lier uit z'n stal moest zeulen. Hij wilde in z'n eigen stalletje slapen; kop in de verste hoek, opzouten iedereen. Hij is nooit fan geworden van 24/7 buiten.

We hebben er eentje die niks gewend was; altijd op stal; komt 24/7 op de wei en is voor de rest van d'r leven verpest, wil niet meer op stal staan. Blijft nog net op stal staan voor d'r eten en als ik in de buurt ben maar als het te lang duurt, begint ze te morren.

Kortom, alle scenario's zijn mogelijk. Blijf goed kijken dat je paard en de groep happy blijft.
Mooi dat het goed lijkt te gaan. Hopen dat het zo blijft.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:00

Wat ontzettend fijn, ts! Het is toch altijd een beetje spannend, paard verhuizen, dus leuk om te horen dat het goed gaat!

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:20

Hoe zit het met de hoeven van de paarden die net de overstap naar 24/7 gemaakt hebben? Merk dat de mijne namelijk ineens een stuk sneller dan normaal weer bekapt moet worden. Ik deed het altijd al wanneer het nodig was, maar dat kwam neer op elke 5 weken ongeveer, en nu is het al na 3 weken weer nodig. Hebben jullie dat ook?

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:39

Die van mij is nog niet lang van de ijzers, dus die moet nu ook elke 3 a 4 weken even bijgewerkt. Maar dat komt denk ik vooral daardoor. Ik zie wel dat het hoefweefsel wat nu de laatste twee maanden gevormd is van veel betere kwaliteit is.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 12:43

Bij mijn paard ging het inderdaad ook plots erg snel! Vooral de straal groeide erg snel bij. Ik heb 2 weken na de verhuis de smid laten komen. Nu is het even kijken of het effectief sneller groeit allemaal. Maar de hoefkwaliteit is inderdaad wel beter aan het worden naar mijn idee!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:08

Ja dat is niet gek hoor! Door veel meer bewegen, en geen ijzers, kan het hoefmechanisme beter zijn werk doen en gaat vaak met name in het begin de groei ook ineens flink harder. Was hier ook zo. En sowieso groeit in de zomer de hoef vaak meer dan in de winter.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:47

Qua hoeveelheid bekappen valt het hier wel mee sinds 24/7 buiten, denk ook doordat een deel ook weer afslijt. Ik merk wel dat de hoeven een stuk steviger zijn dan voorheen, vroeger kwam er al snel een flare in als ze iets te lang waren, tegenwoordig niet meer.

Ik bekap al jaren zelf, dus het verschil zit 'm echt in de huisvesting. Mijn paard staat nu een jaar 24/7 buiten.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:13

nessinator schreef:
Hoe zit het met de hoeven van de paarden die net de overstap naar 24/7 gemaakt hebben? Merk dat de mijne namelijk ineens een stuk sneller dan normaal weer bekapt moet worden. Ik deed het altijd al wanneer het nodig was, maar dat kwam neer op elke 5 weken ongeveer, en nu is het al na 3 weken weer nodig. Hebben jullie dat ook?


Merk geen verschil, in deze periode groeien ze altijd al snel. Maar ze slijten wel rechter af ipv scheef door het draaien op de plek op stal. Maar groeisnelheid is hetzelfde gebleven.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:09

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb er foto's van gemaakt :) je ziet dat onder de groene streep wat minder van kwaliteit is. Daarboven beter en bij de blauwe streep nog een stuk beter.