Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:16

meggiemeg schreef:
Capriootje schreef:
Hier afgelopen zondag de weides een beetje gevlakt en kunstmest gestrooid. Klein beetje regen gehad gisteren maar mag nog wel een buitje vallen. Wilde eigenlijk met Pasen de paarden erop hebben maar dat red ik nu niet. Wel fijn dat alles er nu goed bij ligt, nog wat schrik lint repareren aankomend weekend en dat is alles klaar voor het weide seizoen :D

Gooi jij de paarden er pas op als je ziet dat alle korrels zijn verdwenen of al eerder?


Ik houd de 3 weken aan die aangegeven wordt op de kunstmest zakken

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:19

Hier ook zaterdag kunstmest gestrooid in de veronderstelling dat het zondag zou gaan regenen.
Maar helaas, ook hier amper 3 druppels. -O-

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:16

tengeltje11 schreef:
@Billy, het is snelwerkende mest, dus smelt, de grond in en wordt opgenomen.
Als je dat in het najaar gooit, dringt het te diep of spoelt weg tegen dat planten terug groeien.


Ahja op die fiets :Y)

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:20

Ik heb koeienmest korrels het is nu wachten op regen.

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:32

Hier een ellende na de droogte veel kruid en weinig gras. Maarja als het weer zo'n droge zomer word vind ik opnieuw inzaaien zonde van me geld.
Want dat zou ik het liefste wel doen.

4 weken geleden kalk gestrooid of 5 misschien al. Binnen nu en 2 weken komen ze injecteren dit kost ons niets.

Hopenlijk trekt het nog beetje bij maar zie het niet hoopvol in

In de zomer mest ik vaak nog bij met korrels.

Verticuteren zou ook nog optie zijn om erbij te pakken nu maar dan voor of na het bemesten?
Is een hoop werk maar ach nu hebben we tijd

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:35

ik heb nu ook mestkorrels gegooid, ik hoop dat het komende nachten een beetje regent. Zo te zien is er volgende week woensdag een dag goede regen, dus met wat geluk is het tegen dan al een beetje in de grond gesmolten en kan het mooi opgepakt worden :)

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:39

StalNollie schreef:
Hier een ellende na de droogte veel kruid en weinig gras. Maarja als het weer zo'n droge zomer word vind ik opnieuw inzaaien zonde van me geld.
Want dat zou ik het liefste wel doen.

4 weken geleden kalk gestrooid of 5 misschien al. Binnen nu en 2 weken komen ze injecteren dit kost ons niets.

Hopenlijk trekt het nog beetje bij maar zie het niet hoopvol in

In de zomer mest ik vaak nog bij met korrels.

Verticuteren zou ook nog optie zijn om erbij te pakken nu maar dan voor of na het bemesten?
Is een hoop werk maar ach nu hebben we tijd

Een paar keer met een goede weidesleep er over dan is er veel mos los. Je kunt daarna ook voor doorzaaien kiezen dat kost een stuk minder dan opnieuw inzaaien.

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:40

Doorzaaiem 2jaar geleden laten doen allen maar meer onkruid gekregen

tengeltje11
Berichten: 7162
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 22:08

Hier ook veel onkruid door de droge zomer... nu goed bemest en hoop op een voorjaar waarbij de temperatuur goed is en er ook voldoende neerslag, dan zal dat wel enigsinds herstellen.

Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:09

Hoe zijn boterbloemen goed weg te krijgen?

Er staan er hier best veel. Maar wil liever niet spuiten.

Ze vallen gelukkig wel op dus nu steel ik alles er maar uit.

Anoniem

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:20

Kalken helpt daar goed tegen :)

Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:29

Dat dacht ik ook. Maar heb er eerst kunstmest op gedaan. In het najaar wil ik de grond laten testen en inderdaad kalken

Anoniem

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:30

Voor nu kun je dan niet veel meer doen :)

roosjenat

Berichten: 1494
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:19

Even een vraagje tussendoor,

Zouden jullie vandaag kunstmest strooien? Is het een goede dag hiervoor? Morgen kan er wat meer wind komen (max windkracht 4). Gaat maar om de shetlander weide van 50 bij 20.

Anoniem

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:30

Ik strooi altijd vlak voor regen :) Mij is gezegd dat dat het beste is.

roosjenat

Berichten: 1494
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:03

DeMolenhoek schreef:
Ik strooi altijd vlak voor regen :) Mij is gezegd dat dat het beste is.


Hmm, het gaat nog wel iets regenen vandaag maar niet enorm. Twijfel twijfel haha

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:14

DeMolenhoek schreef:
Ik strooi altijd vlak voor regen :) Mij is gezegd dat dat het beste is.

Ja dat heb ik ook altijd geleerd, dan zie je de korrel ook mooi uit elkaar vallen en kan de stof opgenomen worden door de bodem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:17

Het is alleen wat minder dat de regen hier al 5x is verschoven :D Eerst ging het gisteren regenen, toen vrijdag. Daarna volgende week dinsdag en woensdag. Toen woensdag en donderdag en nu is het weer verschoven naar volgende week vrijdag... Ik hou ook zeker de 3 weken regel aan maar heb alles graag ten laatste begin mei weer buiten. Dus we gaan even kijken wat we doen. Afwachten of tuinslangen trekken en alles besproeien

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:21

ik heb het hier gewoon gegooid, met het idee: vroeg of laat regent het wel, en indien niet de eerste dagen, het zal niet weglopen :D

Bemesten jullie tussendoor ook nog? Dus nu de eerste keer, en als ze het er dan al eens allemaal afgegraasd / gemaaid hebben ev nog een tweede keer?

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:22

Rocamor schreef:
Hoe zijn boterbloemen goed weg te krijgen?

Er staan er hier best veel. Maar wil liever niet spuiten.

Ze vallen gelukkig wel op dus nu steel ik alles er maar uit.


Kun je niet lokaal dan wat kalk strooien?

Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:37

Sanet schreef:
Rocamor schreef:
Hoe zijn boterbloemen goed weg te krijgen?

Er staan er hier best veel. Maar wil liever niet spuiten.

Ze vallen gelukkig wel op dus nu steek ik alles er maar uit.


Kun je niet lokaal dan wat kalk strooien?


vast wel, maar ik zie op heel veel plekken (en er is maar weinig weide...) van die planten die op boterbloemen lijken. En ik wil de paarden eigenlijk wel op de landjes en lijkt me niet handig als daar dan nog kalk op ligt. Vandaar dat ik nu alles dat uitloopt met een boterbloem uitsteek en die restanten maar in de grijze container mieter.

Het is het eerste jaar hier, dus zal veel tijd besteden nu om zo veel mogelijk ongewenste kruiden weg te krijgen en het land weer mooi te krijgen.


Duhelo schreef:
ik heb het hier gewoon gegooid, met het idee: vroeg of laat regent het wel, en indien niet de eerste dagen, het zal niet weglopen :D

Bemesten jullie tussendoor ook nog? Dus nu de eerste keer, en als ze het er dan al eens allemaal afgegraasd / gemaaid hebben ev nog een tweede keer?

Ik heb afgelopen zondag op 2 van de 3 stukjes kunstmest gegooid, zodat het derde stukje nu nog even door de paarden kaal gegegeten kan worden (en de kunstmest was op :+ ). Maar ik wil dit jaar ook proberen om de landjes weer te bemesten met kunstmest zodra ze kaler zijn. De landjes zijn volledig omringd door een sloot en daar kan ik dan, als het niet gaat regenen, uit beregenen om zo de grasgroei te bevorderen. Althans, zo zit het nu in mijn hoofd. Of dat ook praktisch kan / gaat lukken, dat moeten we nog even zien uiteraard :D

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:55

In het voorjaar laat ik de wei injecteren met kalvermest, dan even het gras de kans geven om te gaan groeien, daarna wordt de wei in 2 delen opgesplitst en mogen ze eerst op het ene deel en dan weer naar de andere deel, tussendoor wordt de wei wel een keer bemest met kunstmest van pavo, als er dan geen regen is beregen ik de wei zelf zodat het ook nut heeft dat het er op is gestrooid, meestal gaan ze om de 4 weken van stuk wisselen, dan kan het stuk met kunstmest weer even opgang komen. In het najaar als de paarden van de wei afkomen (eind oktober of ergens in november) gaat er kalk op als het nodig is zodat het in de winter zijn werk kan doen.
Ik ben wel van het beregen als het lang droog is, afgelopen 2 zomers is er wekelijks gesproeid op de wei, als ik dan naar de luchtfoto's kijk is bij ons alles mooi groen en om ons heen bruin en geen gras meer te bekennen.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:02

Had ook gerekend op regen. Was voorspeld. Deze week maar is inderdaad toch niet doorgegaan. Tsja weersvoorspellingen... :') Ik heb mesthoop van afgelopen jaar over weide dus mag best wel even goed regenen de komende weken. Maar ben bang dat het niks word. Hoop maar dat het gras wel wat gaat groeien. Ga de paarden wel strookgewijs in het land doen dan eerdaags. Zodat delen nog wat langer de tijd krijgen. En paarden kunnen wennen aan het gras.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:16

Zag dat er verderop ook geïnjecteerd was en de paarden lopen er nu al weer op, zoeken naar het gras tussen de mest in. Doen er meer direct de paarden al weer op de wei als er net bemest/geïnjecteerd is?

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:42

Ik heb eerder op pensionstalling gestaan waarbij ze dat ook zo deden..