Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9090
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:35

Gaat snel

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:46

gaat snel. Ziet er al netjes uit.

Dat drainage ding ziet er goed uit. Heeft het ook voldoende draagkracht? Of kont het langs de randen te liggen?

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 12:39

Ik zal het aan mijn broer vragen, die heeft het al gebruikt op zijn werk :) !

Het al gedraineerde stuk vervangen we de bovenlaag van. Kijk hoe tof: hier zie je hoe goed die drainage werkt, je ziet zo hoe het droog trekt boven de grindkoffers :D
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:44

wel interessant om te zien, ben benieuwd of het dan uiteindelijk niet zwaar/los gaat worden?
schiet alweer mooi op!

Rocamor

Berichten: 11002
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:47

Jullie gaan snel. Komt er nog een dichte wand tussen de boxen - middenpad en de loopstal? Of ben je niet bang dat de paarden in de boxen wat onrustig gaan worden van de wandelende paarden in de loopstal?

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 12:50

ellepel schreef:
wel interessant om te zien, ben benieuwd of het dan uiteindelijk niet zwaar/los gaat worden?
schiet alweer mooi op!


Als dat bij ons eens gebeurt doe ik een dansje :') .

De grond hier is echt vreselijk, als je ziet wat wij kwijt zijn aan paddock onderhoud. Zo'n 8 jaar geleden alles laten draineren. Ondertussen al in alle paddocks keer of 5 zandgestort en vanaf vorig jaar moesten de eerste paddocks alweer helemaal leeg...

@Rocamor, daar komt een dicht hek :) . En ja, dat zou kunnen, mocht dat zo zijn moeten we daar weer op anticiperen. Ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt, bij de andere loopstal kijken er ook boxen op uit en die hebben er ook geen last van, maar die zitten 1 meter van het buitenstuk af, weet niet of dat anders is als het binnen is :)

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:52

Ohh pff, jullie gaan hard. Moet echt een keer die kant op. Ik weet alleen nog de oude situatie en dat stamt denk nog van rond 2008ofzo

tamary

Berichten: 29258
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:16

ruitje schreef:
En de helft is gewit.

[ [url=m/E0lWBb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze week de andere helft witten en de stroom omleggen. Dan is hij ' kaal af' van binnen.

Waarom wit onder en groen boven? Oude stallen met zo'n kleurschema ken ik andersom, vieze muren vielen dan niet zo op en wit zorgde voor meer licht binnen.

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 13:18

@Carina, altijd welkom!

@Tamary: omdat onderin houtschotten zijn die je goed kan verven en boven in platen waarbij dat niet goed kan ;)

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:32

Dat begint er al aardig op te lijken ! :D
Mooie schilderwerken ook. Lijkt alles altijd net nieuw 8-)

Als ik die foto zo zie, denk ik dat heel mijn land gewoon vol van die grindkoffers zit :=
Mennnnnn...mogen we wat water van bij jullie please :')

Fangio

Berichten: 2569
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:50

Komen er in de merrie stal ook voerhekken eigenlijk? of daar gewoon van die ruiven?
Leuk om te zien hoe alles vordert!

Wel fijn dat de nieuwe ruin nog op het land geintroduceerd kan worden, hoe zie je dat bij de merries?

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 10:03

Vandaag in de ochtend: Project Paddocks :D

We zijn echt heel erg tevreden met dit soort zand in de ruinen paddock, dus ondanks dat het duurder is ook nu hier besteld. Misschien, als het langer goed blijft, is het op lange termijn dan ook niet duurder. Maar dat is altijd afwachten :')


Afbeelding


Afbeelding


Ik vind dit zo mooi, mijn broer kan echt knappe dingen vind ik. Hier: hoe krijg ik het met een kraan zo strak als een biljart laken :D



Iemand vroeg nog over het draagvlak van de tubes, mijn broers antwoord was dat je ze wel diep moet ingraven. Maar dat doen we sowieso want we hebben nog wel eens wat kuilengravende Duitsers in pension :+

Pandora: is het bij jullie zo droog?
Gek he, dat verschil :o .Wij hopen altijd op droogte :')

@Fangio, jazeker komen die er. Je ziet al wat hekken e.d. op sommige foto's staan. Er was wat mis gegaan bij de bestelling, keurig opgelost( echt fijn als de service zo goed is) dus dat word als het goed is geruild binnenkort en dan kunnen we dat plaatsen :) .

Of we de merries nog op het land kunnen samenvoegen hangt echt af van wat het weer doet/hoe de bouw vordert/wat de klanten besluiten.

Nu moet ik eerlijk zeggen, dat we de ruinen ook als eerst bij elkaar gezet hebben in de winter en dat ging super easy. De introducties lijken lastiger als de groep al 1 geheel is en er 1 nieuwe bij komt, dan wanneer ze allemaal 'nieuw' in de situatie zijn.

Maar dat is op basis van wat ik tot nu toe heb gezien bij ons op stal, geen vast gegeven :)

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:01

Droog ?? It's the desert :Y)
Er kwam vorige week eindelijk weer een klein beetje een groene waas over het land.
Nu is het terug 1 grote stofbende en alle ieniemieniesprietjes zijn weer verbrand. Hell :')

Is uw broer kraanman van beroep ? Echt ongelooflijk hoe mooi ze met zo'n groot bakbeest de kleinste oneffenheden kunnen wegwerken hé !
En al doende leert men, dus je kan alvast wat oefenen nu alles er toch ligt :D foto of filmpje zou dan wel leuk zijn :=

Kuilengravende duitsers ook... _O-

Pumpkins

Berichten: 3150
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:09

Heel interessant om te lezen en te zien allemaal! Hebben jullie geen geotextiel tussen bestaande grondlaag en zand? Niet bang voor menging of maakt dat niet uit? Ben benieuwd wat voor zand jullie zo tevreden over zijn.

Hannanas
Berichten: 13038
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:23

Gaaf! Hopelijk blijft het met dit zand lang mooi

Hier is het ook zo droog als de woenstijn.
Gras verdort, herfst in het bos, beken en watervallen staan droog..1 grote trieste bedoening! In deze regio zwaar watertekort.

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:53

overheen gelezen denk ik,maar wat voor zand is dit dan?

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 19:08

Oh echt! Bij ons is het land nu lekker groen :D

Mijn broer is inderdaad een tijd ZZPer op de kraan geweest. Het lijkt mij voor iedereen beter dat we de verdeling zo laten dat ik het paarden stuk doe en hij het bouw stuk :')

Wij hebben inderdaad de grindkoffer en drainage in het doek liggen :)

We hebben gevraagd om zand wat nauwelijks verdicht. Wij zitten al laag in deze regio en wij hebben in deze polder ook nog de eer de laagste percelen te hebben.

Ons land staat bijna elke winter blank en dat mag want procentueel gezien mag een deel van de polder overlopen bij hevige regenval.

Het is alleen zo jammer als je eigen bedrijf precies al die procenten zijn :')

Ik kijk altijd met jaloezie naar andere projectjes op Bokt, op droge grond.... lijkt me heerlijk :D

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:55

Jullie zitten zelfs nog een stuk natter als wij inderdaad. :j Wij zitten ook laag en nat natuurlijk, maar lopen niet onder in de winter :') Wel precies onderaan een dijk :+ En de reden dat de paarden niet de in de winter/herfst in het land kunnen.
Paar weken geleden was het hier alweer een natte bende bij het hek, maar dat is nu wel weer goed opgedroogd. Daar ligt tegenwoordig wel zand, omdat die klei bij de ingang niet te doen was.

Ik vind het zo leuk om te volgen, juist omdat het zo dichtbij is en er dus dezelfde problemen zijn haha

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:51

Citaat:
Het lijkt mij voor iedereen beter dat we de verdeling zo laten dat ik het paarden stuk doe en hij het bouw stuk :')

:')

De gebouwen moeten vast ook nog een tijdje overeind staan neem ik aan... :=

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 19:39

Erg he MyWishMax, deze regio. Eigenlijk, heel eerlijk: paarden houden in deze hoek van NL is gewoon niet handig. Maarja, je probeert er het beste van te maken :+

De meeste gebouwen moeten nog wel een tijd blijven staan ja Pandora :') , we hebben ook al wel weer wat herbouw in gedachte maar we moeten eerst maar eens alles afronden wat we opgestart zijn. We willen juist minder rommel op ons erf en dat lukt nu nog niet helemaal met al die projecten :')

Dit hebben we nu opnieuw gestraat, zaten gladdere tegels in en vonden we niet zo fijn. Ingang blijft ook een ding. Hij is breder dan de ingang van de ruinen, maar daar zijn het twee ingangen. Als dit problemen geeft kunnen we nog wel iets aanpassen maar dat word dan echt constructiewerk.

Afbeelding

Hier de eerste Patura paal van Nedlandic de grond in :) . Hier nog zonder afgeronde hoek.
Afbeelding

Hier de twee laatste afgeronde hoeken.


Afbeelding

Afbeelding

Waar de paal van Nedlandic staat komt een hek te staan, dit staat wat schuin zodat we meteen een schuine wand creëren ipv een rechte hoek.

Ook met de lampen hebben we nog wat zitten zooien deze week, die stonden niet goed afgesteld.

Ik verwacht dat dit weekend de paddocks af komen. Dan alleen nog de ruiven er in en de hekken van Nedlandic en dan is de basis ' klaar ' .

Aanstaande zaterdag de rondleiding voor de meeste klanten, deze week nog weer 1 klant die zich aanmeldde, dat betekend in totaal nu geloof ik 16 merries die er in zouden willen :) .

Ik hoop dat we 1 oktober redden. Maar ik weet ook dat ik qua bouwwerk altijd te optimistisch ben :')

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:49

schiet al mooi op!
1 oktober lukt vast :D :D

xSannee

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:58

Eerste springles gereden met het nieuwe zadel en ik ben nog steeds heel blij! *D

Afbeelding

Pony vooral een beetje moe haha

xSannee

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:47

Ik werd er net op gewezen dat mijn post in het verkeerde topic staatz sorry jongens _O- kan hem helaas niet meer verwijderen :+

Kaitlyn

Berichten: 9741
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:50

xSannee schreef:
Ik werd er net op gewezen dat mijn post in het verkeerde topic staatz sorry jongens _O- kan hem helaas niet meer verwijderen :+


Wel met balken van Nedlandic, TS besteld ook van alles bij ons dus er zit ergens wel een overeenkomst. :))

Ik ben heel benieuwd hoe het er straks uit ziet ruitje! :D

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 20:39

We zijn er bijhijnaaaa :+

Hier nog de paddock niet af. Links zie je waar de overdekte buitenvoerplek komt, daar moet nog omheen gestraat worden. We maken nu zelf een overkapping voor over die Patura ruif, zo staat het ruwvoer droog en de paarden ook. Dit is het tegenovergestelde van de ruinen( die hebben de grote ruif binnen) . Ben benieuwd waar we uiteindelijk blijer mee zijn. Hier kunnen we dus ook in 1 keer een grote baal in zetten, erg fijn werken en daardoor altijd onbeperkt ruwvoer.
Afbeelding

De paddock vandaag, helemaal gevlakt. Lint er nog omheen en hij is klaar :) . Dit is vanaf de ingang van de loopstal :)
Afbeelding

Deze foto is de andere kant op, de ingang in. Het hek hangt

Afbeelding

En het hek wat het gewone staldeel afsluit van de loopstal. Dit maken we nog 'dicht' .
Afbeelding

To do list:
Hek binnen nog dicht maken.
Kleine rand nog afwerken in stal.
Bielzen drukken/lint zetten paddock.
Voerruif neerzetten en overkappen.
Binnenruiven ophangen.

De groep is inmiddels compleet en we starten met 10 merries. Is weer een fijne groep paarden en eigenaren. Zijn allemaal klanten die al bij ons staan en dat maakt de start weer heel erg fijn, zo kunnen we weer kijken wat wel werkt en niet werkt.

We hebben uiteindelijk van 1 merrie aangegeven dat het ons niet een geschikt concept leek, vond ik wel weer lastig om te doen, is een super super lieve eigenaar. Dat soort gesprekken moet ik mij dan echt een beetje een dag op voorbereiden :+ .

Alle andere boxen zijn verhuurd, we zitten echt erg vol op het moment dus hoop echt dat we het af krijgen voor het land het niet meer trekt.

En dat is met dit weer nogal snel...

Lekker die tijdsdruk, die we onszelf opgelegd hebben en niet nodig was geweest als we even iets meer gang hadden gezet 2 maanden geleden :')

Ik ga altijd wel goed op adrenaline haha :+