Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:51

ruitje schreef:
Is het leuk om jullie een keer een rondleiding over het terrein te geven per film? Zal eens kijken of dat lukt haha :D

Ja!! Ik reed twee weken geleden praktisch langs (over de Middelweg) maar midden in de nacht dus kon helaas niets zien van jullie terrein :))

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:52

Wauw wat gaaf en binnen een maand klaar. Ik ga voo rjullie duimen dat het weer mee gaat zitten. :D

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 14:54

Nikass, ja jouw checklist kunnen we afvinken!


We zouden natuurlijk ook niet groeien naar nu bijna 100 'boxen' ( ik heb net geteld, ik schrik er zelf gewoon van, gewoon omdat het een bizar aantal is :o , is wel inclusief eigen dravers en shetlanders, die tellen niet vind ik :') ) als we niet ' iets zouden bieden' , dus het is ook niet zo dat we overal nee tegen zeggen.

Nissima( en welke bokker dan ook hoor) als je in de buurt ben mag je altijd langs wippen hoor. Ik ben er niet alle dagen, maar mijn moeder kan ook een tour geven :D ! Zal binnenkort eens filmen.

De waterleiding is om, dus de wanden kunnen er uit.
Afbeelding

Vandaag is de ruinenloopstal groot uitgemest, er verkozen er 2 het verse stro boven het gras en boven het hooi :') . Zo lekker, dat ze zo kunnen struinen en zelf kunnen kiezen wat ze willen :)
Afbeelding

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:28

Stro is heerlijk haha ;)

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 16:23

Ja :')

We hebben trouwens de knoop doorgehakt en besloten de groep niet meer te splitsen. Dit is vandaag gecommuniceerd naar de eigenaren van de ruinen groep.

Ik ben benieuwd of dat ons uiteindelijk paarden 'kost' in beide stallen. In de ruinen stal verwacht ik dat maar mogelijk bij 1. Merrie stal kan ik niet inschatten nog :)

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:57

100 boxes 8)7 En het grappige is van jullie stal dat het juist heel knus en kleinschallig aanvoelt kwa sfeer. Dat is wel echt knap vind ik persoonlijk.

Ben benieuwd hoe de loopstal van de Merrie's er uit gaat zien. :D

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:01

Met 100 boxen kan je al ergens aankomen inderdaad :D
Dat wil zeggen dat jullie het verdomd goed doen hé.

Maar Shetlanders tellen niet mee ? >;) Die moesten juist dubbel geteld worden. Klein paardje, groot ego 8-)

Ik ben echt benieuwd naar de merriestal. Met vrouwen altijd meer last dan met de mannen, toch <<)

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:08

Pandora2 schreef:
Ik ben echt benieuwd naar de merriestal. Met vrouwen altijd meer last dan met de mannen, toch <<)


Wij hebben geen 24/7 paddocks maar wel groeppaddocks en op de wei, daar zijn de ruinen degene die lastiger zijn :') die klieren e hele dag met elkaar en zijn echt lomp. Die zie je in de paddock regelmatig boven de longeren uit steigeren.

De merries eten en stappen een beetje rond. :+ Maar er mogen alleen paarden in de groepspaddock die ook in de groep in het land hebben gestaan. Geen introductie in de paddock dus. Ook de mazzel dat de mijne de dominante merrie / leider is en heel eerlijk. Die raakt eigenlijk geen nieuwe aan, doet alles met uitstraling of keer wegjagen. Dat is wel anders geweest toen andere merries bovenaan stonden.

Ik vind het onwijs leuk om te volgen! Ook de verbouwing nu weer. En stiekem wil ik ook buitenrijden bij jullie, ik wil ook water!

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:58

Bij ons op stal (oké staan ze niet 24/7 buiten maar toch) is de merriegroep juist veel stabieler dan de ruinengroep. Nooit gezeik tussen de merries, de ruinen blijven altijd klooien met elkaar.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:29

Kaitlyn schreef:
Bij ons op stal (oké staan ze niet 24/7 buiten maar toch) is de merriegroep juist veel stabieler dan de ruinengroep. Nooit gezeik tussen de merries, de ruinen blijven altijd klooien met elkaar.


Jep, we merken hetzelfde. Ruinen zijn altijd de aanstokers van miserie. :D

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:31

Heb ik dan serieus zo'n rare merries ? >;)


:D

Leo

Berichten: 50182
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:25

Hier zien we dat ruinen wel hun speel momentjes houden, maar geen onrust of ellende in de stabiele groepen gelukkig. Spelen kan soms wat ruig zijn maar ze houden elkaar netjes heel en hebben allemaal hun vaste speelritueel. :D

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 15:00

nikkielvis schreef:
100 boxes 8)7 En het grappige is van jullie stal dat het juist heel knus en kleinschallig aanvoelt kwa sfeer. Dat is wel echt knap vind ik persoonlijk.

Ben benieuwd hoe de loopstal van de Merrie's er uit gaat zien. :D


Dan tel ik 2 groepsstallen, en de shetten/kleine pony's staan ook met meerderen en een uitloop natuurlijk. Dus niet echt 100 boxen, maar inmiddels kunnen we er wel bijna 100 kwijt.

Het voelt inderdaad niet zo aan, omdat het natuurlijk allemaal losse kleine gebouwen zijn. We hebben in vergelijking met andere stallen echt 'veel erf' . Wij vinden dat altijd erg onhandig, want veel loopwerk en veel ruimte wat verkeersruimte is waar we niet iets kunnen bouwen :')

Dus praktisch gezien: niet handig.
Voor de sfeer en om geen fabriek te worden: Wel zo leuk.

Haha over die shetlanders: Ja, ze zijn vaak wel wat groot van karakter {:} . We hebben best wel een leuke groep shetten, best veel volwassenen of betrokken volwassenen bij hun kids. Dus die shetten bij ons hebben een super leven :) .

MywishMax, in mijn hoofd woonde jij heel erg in de buurt, kun je niet daar heen onder de man? Of ik ben abuis, kan ook :j

Onze ervaring buiten de loopstal om:
Ruinen zijn meer spelers, gaan meer dekens kapot en je ziet ze vaker op 2 benen staan. Door de lompigheid gaat daar dan ook wel eens wat mis.

Bij de merries kunnen echt 'jagers' zitten, die echt vinden dat een ander zich heel snel moet verplaatsen( en het liefst naar een gat in de grond, richting China ofzo) .

Dus bij merrie's: Minder gespeel, meer drama :')

Zijn net mensen -O- :')

Celiien

Berichten: 13259
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:07

ach hou op over ruinen. en dan zo heerlijk olijk kijken als er weer een met een deken meer af dan op aan ze hangt en het halster omgekeerd aan het hoofd zit :+ 'ja sowrie baas, was ikke niet :n :') '

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:28

Of juist in gelukkig en apetrots je staat aan te kijken (met stuk voering in de waffel) omdat je het ultime speelgoed hebt gegeven (vriendje met deken). Voering slopen was oplossing wegens die vieze antibijt spray.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:34

ruitje schreef:
Nissima( en welke bokker dan ook hoor) als je in de buurt ben mag je altijd langs wippen hoor. Ik ben er niet alle dagen, maar mijn moeder kan ook een tour geven :D ! Zal binnenkort eens filmen.

Leuk! Volgende keer als ik in Nederland ben kom ik graag een keertje bij jullie kijken! :D

ruitje schreef:
Dus bij merrie's: Minder gespeel, meer drama :')

Zijn net mensen -O- :')

Typisch _O- _O- _O-

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6040
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:03

Mijn ervaring is ook wel dat merries vaker meer problemen opleveren. Zelf heb ik zo'n probleem gevalletje. Als zij niet duidelijk de baas kan en mag zijn blijft het botsen en onrust geven. Daarnaast is mijn merrie ook een type van dat andere zich snel moeten verplaatsen als zij dat eist maar ook dat ze gewoon moeten blijven staan als zij dat zegt. Gebeurt dat niet wilt ze ook wel gaan jagen tot het andere paard doet wat zij wilt of dat wij mensen ze uit elkaar halen.
Voor mijn merrie is de goude oplossing " geef haar een kerel en/of een baby". Met onze emigratie een shet hengstveulen gekocht en mee genomen. Hier aangekomen voor het eerst los bij elkaar gelaten in de wei en vanaf de 1e seconde geen probleem. Shetlander probeerde geen rangorde te bepalen maar zocht alleen steun van een volwassen paard in de nieuwe omgeving en mijn merrie was per direct een moedertje :')

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 21:24

Ja echt heel erg herkenbaar die merrie en ruin verhalen. Alhoewel er ook echt draken tussen de ruinen zitten en watjes onder de merries hoor. Maar over het algemeen is dit wel ook het beeld wat wij hebben.

Nou, we hebben even 2 dagen geknald *\o/*

Even voor de duidelijkheid: De situatie voor de verbouwing
Afbeelding

Afbeelding

Eerst de boxwanden die er uit moesten kaal gemaakt, dus de voorbakken er af. Dan zijn ze makkelijker te stapelen.
Afbeelding

Trekker er in ( past precies }:0 )
Afbeelding

Afbeelding

Wanden er uit, hier zie je de voorwanden uit de boxen.
Afbeelding

En naar buiten ermee haha :)
Afbeelding

De 2 boxen die ‘ tegen’. De merrie loopstal aankomen hadden een open wand. Het leek ons wat teveel voor die 2 paarden om zoveel buren te hebben :D . Dus we hebben die wand omgewisseld. Nu zit er dus een dichten wand tussen de boxen en de loopstal en een open wand tussen de 2 paarden erna.
Afbeelding

Constructie gemaakt om die er met de Bobcat uit te halen en de wanden te verwisselen.
Afbeelding

Waterbakken weer goed aansluiten.
Afbeelding

Bescherming om de waterleidingen heen weer terug zetten.
Afbeelding

Toen was het stuk met de gewone boxen zeg maar af, en de ruimte waar de boxen stonden die weg konden bijna leeg.

Dan dus het stuk zoals ik eerder zei waarvan we zeggen: Omdat het in bestaande bouw is kun je het niet zo ideaal doen als je zou willen.

Er blijven namelijk 2 palen over die een dak ondersteunen( enigszins essentieel wel... :') )


Afbeelding

De stukken waar de wanden mee bevestigd zaten aan de palen weg halen zodat de paal sowieso glad word
Afbeelding

Palen bekleden met rond tyleen( schrijf je dat zo? Ik weet het niet, afdeling van mijn broer dit :j )
Afbeelding

En dat is dit stap 1 in ons proces: Het is ineens gewoon al bijna een loopstal. Blijft gek, omdat er tot deze week gewoon paarden in boxen stonden hier!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie er van? Het is natuurlijk bestaande bouw he, dus je zou sommige dingen echt anders doen als het zou kunnen. Maar ik ben best wel blij met de ruimte zoals hij is :)

Dan nog de dingen die we moeten doen:

Deze ruimte aanpassen (dit is de ingang)
Afbeelding

En dit nog even afmaken

Afbeelding

Dit word een nieuwe paddock, achter de loopstal merrie paddock. Op die manier kunnen we in de winter in de gewone groepen de paarden weer meer ruimte geven( want de loopstallen snoepen toch 2 paddocks op van je bedrijf) en door deze paddock kunnen ze dan in de zomer naar buiten.

Hier zie je het land en achter de kraan dus de al bestaande paddock



En hier vanaf de ingang van de stal

pantarhei

Berichten: 9069
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:30

Gaat snel zo, gaaf

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:33

Mooi hoor! Super leuk om te volgen! Volgens mij heb ik me hier nog niet echt gemeld maar ben een trouwe meelezer!

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:35

Dat gaat al best snel zeg

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 21:41

Rocamor schreef:
Dat gaat al best snel zeg


Ik wil ook niet dat mijn paard buiten moet slapen :')

Haha nee, als je alles van te voren goed bedenkt en alles net een jaar geleden hebt uitgedoktert gaat het sneller.

De ruinen loopstal waren we zoveel meer tijd kwijt met uitzoekwerk.

Deze week maken we de waterleiding goed vast en de thermolinten er omheen en gaan we aan de slag met verlichting. Maar dit is er beide natuurlijk al dus is kwestie van omleggen.

Dan worden de spullen van Nedlandic( ruiven/hekken) geleverd.

En dan zou binnen al best ver af moeten zijn.

Leuk ook dat stille volgers zich melden :D

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 21:44

Wat vinden jullie overigens van de palen? Ik vind dat echt het rotste van alles ;( .

Mijn perfectionistische aard heeft moeite met los laten daar in :')

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:47

Ik zou er een scheidingswand tussen zetten. Zodat paarden er rustig achter kunnen gaan staan.

Mij zou het dus niet storen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:49

Daar zat ik ook aan te denken, Rocamor :j Er blijft vrij veel ruimte over om er dan omheen te lopen.