Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 19:22

De inschrijflijst voor de merrie-loopstal gaat hard. Ik denk dat mensen nu eerder durven inschrijven omdat ze bij de ruinen zien hoe we het vorm gegeven hebben. Ik had al een lijst van vorig jaar, als ik die combineer met de lijst van nu gaan we al over de 10. Maar het kan natuurlijk ook dat er van vorig jaar mensen zijn die nu niet meer willen.

Ben erg benieuwd!

Nog wat werkzaamheden van de afgelopen weken:
Solarium is eindelijk klaar. Deze konden we na een tip van een klant ergens ophalen *\o/*

Afbeelding

We hebben de paddocks weer losgetrokken voor deze winter, doordat de bovenlaag verdicht kan het water niet goed naar de drainage zaken, nu weer wel.

Afbeelding

We hadden een rij met 6 buitenboxen met dichte wanden, daar hebben we tralies in gezet.
Afbeelding

Verder nog 2 dingen georganiseerd: een springdag.
Ik vind dan onze stal zo leuk, van vlot springende KWPN'er, tot Trekpaard: iedereen doet mee. Ik kan dan echt gewoon blij zijn met ons type stal zeg maar :)


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding



En een massageworkshop in 2 groepen, heb hem zelf ook gedaan en vond het erg leerzaam!
Afbeelding

1 september gaan de ruinen die nu dag en nacht in het land lopen weer terug de loopstal in, dat zijn er 3 die er in het voorjaar al bij stonden en 1 nieuwe. Die nieuwe echter stond in februari nog samen met de leider van de groep. Onze ervaring is dat ze elkaar nog herkennen na die tijd, ben benieuwd hoe het gaat.

Ga ook eens googelen hoe lang dat duurt bij paarden, die herkenning, zijn vast onderzoeken naar gedaan. Weet niet wat jullie ervaring is?

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:37

wij hebben wel paarden apart gehad, maar dat ze wel bij elkaar in het zicht waren?
als ze dan weer bij elkaar kwamen was het toch weer even snuffel, gil en klaar.
dan was het sneller rust :j

wat leuk al die dingen die georganiseerd worden.
ziet er gezellig uit zo :j

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:38

Mijn ervaring is dat ze elkaar jaren later nog herkennen.
Ik kom wel verkochte pony's tegen op wedstrijd en daar is altijd herkenning. Ik heb ook een pony gehad die jaren nog wel eens bij mij kwam logeren, die zette ik altijd zo weer in de groep, alsof ze niet weg geweest was.

Leo

Berichten: 50182
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:41

Hier ook ervaring dat ze elkaar nog lang herkennen. Rock was beste maatjes met een paardje op een stal, ruim een jaar samen gestaan en toen ging Rock weg. 1,5 jaar later kwamen we een weekend daar logeren en ze herkenden elkaar direct. Meteen elkaar kriebelen.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:53

Ik heb bij Thor ook 2x een oud vriendje terug erbij gehad en altijd herkenning.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:19

ruitje schreef:
We hebben de paddocks weer losgetrokken voor deze winter, doordat de bovenlaag verdicht kan het water niet goed naar de drainage zaken, nu weer wel.

[ [url=m/GnKQtn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe vaak doen jullie dat? En tot hoe diep trek je m dan los? Kunnen de paarden er dan gelijk op of moet dat even 'rusten'?

ruitje schreef:
Ga ook eens googelen hoe lang dat duurt bij paarden, die herkenning, zijn vast onderzoeken naar gedaan. Weet niet wat jullie ervaring is?
Ik ging vorig jaar met een vriendin en onze paarden een weekend weg. Onze paarden waren dikke vrienden toen ze samen stonden maar stonden nu al 3 jaar apart. Zodra mijn pony zijn vriendin zag was het gelijk weer 'aan'. Zo schattig, heel diep brommen 'hey meisje, wat zie je er lekker uit... <<) '. Zoiets volgens mij. :D

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:02

Leuke dag zo te zien !

Herkenning kan zelfs jaren later nog heb ik ondervonden.
Mijn eerste paardje was een manegepaardje en stond toen nog in de rij aan de ketting. ( 35 jaar geleden, jaja toen ging dat soms zo :+ )
Dikke vriendjes met zijn buurvrouwtje. 's Avonds gingen alle paarden op het land en waren die 2 ook altijd samen.
Tot ik 'm kocht en het koppeltje dus uit elkaar haalde :o Shame on me :')

Een jaar of 4 later was er op die manege een wedstrijd. Mijn ventje herkende zijn vriendinnetje van heel ver al meteen teug en ik kon er het eerste uur echt niks meer mee aanvangen }>

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 18:13

Fijn om te lezen al die gelijke ervaringen!

1 september hebben we dan dus een samenvoeging van 4 en 6 paarden. Van die 6 is er deze zomer 1 bijgekomen die kent die 4 niet. Dat is de laagste in rang, dus dat zal weinig 'gedoe' opleveren. Alleen belangrijk om te kijken of die kan eten.

Van die 4 is er 1 die kent een deel wel en een deel niet van de 6.

Ben heel erg benieuwd hoe dit gaat, omdat ze allemaal dus elkaar ofwel kennen, of een deel kennen denk ik dat deze introductie heel anders gaat. En het zijn er natuurlijk 4 tegelijk. Is ook weer anders dan 1.

Als dit niet werkt, kiezen we er mogelijk volgend jaar voor om ze bij elkaar te houden. Zal mij dus benieuwen :)

Over het lostrekken: Dat zouden we vaker moeten doen, nu hebben we het 2 keer gedaan in de winter. Nu dus al een keer ervoor.

Tja, hoe diep. Ik denk ergens rond de 20/30 cm ofzo? Je kan niet te diep want dan trek je de drainage mee omhoog :') .

Onze dravers liepen de dag erna alweer in de paddock, ze lopen het eigenlijk binnen een week weer ' door elkaar' . Maar dan is het geen harde plaat meer zeg maar?

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 13:13

Nou, gisteren zijn de groepen samengevoegd.

We willen er nog even een week over nadenken maar we neigen heel erg naar 'ons beleid' hierin aanpassen. Nu kunnen mensen kiezen om dus in de zomer 24/7 het land op te gaan i.p.v. in de loopstal te blijven. Ik vond het toch wel een hele grote samenvoeging van 6 paarden naar 10 paarden. Ik hoorde ook van een aantal klanten dat ze er echt tegenop zagen de afgelopen week :o

Maar, uiteindelijk, ging deze introductie wel echt heel erg goed. Grootste voordeel is denk ik dat ze dus bijna elkaar allemaal al kenden. Dus er werden meteen weer kriebels gemaakt tussen oude vrienden.



Dit was overdag, waarbij ze zelf steeds een beetje tussen de loopstal en het land in trekken, hier zie je dat de Ijslander ook nu weer de baas was en degene was die er even 1 terecht wees. Dit stuk is het 'heftigste' wat ik heb gezien de hele dag.


Hier werden ze binnengehaald, ook dat wisten de 3 nog heel erg goed en de 4e die er voor het eerst stond dacht: 'Oke, als iedereen hier heen gaat ga ik ook maar :') '





Wat 'gebooskijk' links en rechts bij de ingang :') :+



De nieuwe draver die er in staat moest even aan de laagste in rang laten zien dat hij weg moest wezen, maar dit vind ik allemaal heel erg natuurlijk gedrag, het word pas vervelend als ze echt gaan jagen of nergens heen kunnen. Dit Tinkertje is ook nog echt erg jong, ze groep gaat nu van 1 tot 20 jaar oud geloof ik, dus super afwisselend gezelschap zo.



Voor ons nu de echte test, er staan er nu 10 in en we hebben 13 voerplekken. Gisteren waren ze allemaal niet zo bezig met eten, behalve de laagste in rang eigenlijk :') .


De rest was meer bezig met zijn plekje zoeken in de nieuwe kudde. We zijn heel erg benieuwd of wat we nu hebben bedacht dus voldoende is. Tot nu toe hebben er steeds maximaal 8 paarden in gestaan, hij is nu voor het eerst ' zoals we hem bedacht ' hebben. Dus nu belangrijk om in de gaten te houden of dat in de praktijk zo werkt.


Ze waren best wel 'moe' rond 18.00, stonden allemaal wat te soezen.
Afbeelding

Sowieso heb ik het idee dat ze, zeker als ze net van het land afkomen, liever op de paddock staan. Je zou zeggen dat ze constant ruwvoer staan te eten, maar eigenlijk staan ze vaak wat uit te buiken heb ik het gevoel :D
Afbeelding

Hier nog een overzichtsfoto met ook de nieuwe overkapping aan de zijkant er op, deze steekt wat uit, straks komt daar nog houten omheining tegenaan, maar dan zouden ze daar ook nog wat kunnen schuilen onder de overstekende dakplaten als het nodig is.
Afbeelding


Dus, wij staan zo even te kijken en ineens denk ik: Dat hoort niet :7
Afbeelding

Wij overal stroom meten. Deze knappe vent is overigens mijn broer en degene met wie ik het dus ga runnen later( en sorry, hij is al bezet :D :7 )
Afbeelding

Afbeelding

Boosdoener gevonden. We lopen elk jaar het lint rondom de paddocks rond, deze aansluiting zat vlak achter de stroomkast boven in de oude stal. Die nemen we dus voortaan ook maar mee in onze ronde }:0 . Denk je alles altijd te checken heb je toch weer een blinde vlek voor 1 isolator aan het begin van je aansluiting. Dat soort dingen gebeuren ook altijd om 19.00 in de avond, terwijl je net nieuwe paarden erbij heb :')

Afbeelding

Nog een vraagje aan jullie:

Hebben jullie een maximale groepsgrootte die je fijn zou vinden? Wij hebben nu 10 ruinen en vinden dit zelf wel heel erg prettig. Hebben jullie je paarden in grotere groepen in de loopstal gehad en hoe beviel dit? We hebben nu 14 merries op de lijst staan die interesse hebben in een merrie loopstal *\o/* . Uiteraard hangt het af van de ruimtes natuurlijk he, des te groter de groep des te groter de ruimte. Maar ik vraag mij af wat jullie ervaring hierin is in het kudde verband in de loopstal.

In het land maakt het niet zoveel uit, daar hebben we wel eens groepen van 20. Maar dat is wel echt een hele andere situatie merk ik :)

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 13:38

ruitje schreef:
Over het lostrekken: Dat zouden we vaker moeten doen, nu hebben we het 2 keer gedaan in de winter. Nu dus al een keer ervoor.

Tja, hoe diep. Ik denk ergens rond de 20/30 cm ofzo? Je kan niet te diep want dan trek je de drainage mee omhoog :') .

Onze dravers liepen de dag erna alweer in de paddock, ze lopen het eigenlijk binnen een week weer ' door elkaar' . Maar dan is het geen harde plaat meer zeg maar?

Ik lees nu je reactie pas, dankje!

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 13:48

Grotere kuddes vallen vaak in kleine groepjes uiteen en dat kan lastig worden op een beperkt oppervlak. Ideale grootte van wat ik weet is 6-8 paarden max. Met tot 5 een even aantal.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 13:55

Het ziet er allemaal peis en vree uit zo :D
Wel fijn dat je er meteen een kantenmaaier bij hebt. Wel zo makkelijk 8-)

Wat zouden jullie willen aanpassen in het beleid van die groepsstal ? Dat dezelfde paarden winter en zomer samen blijven en niet een deel 247 op het land gaat ?

Ervaring met groepen heb ik niet, ik heb er maar 3 :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:40

Waarom wil je het aanpassen als het samenvoegen goed ging?

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:06

mijn 2 staan in een groepje van 5.
maar het ligt echt aan de grote van hun leefomgeving in wat fijn is hoor.
als er veel ruimte is en ze onbeperkt rustig kunnen eten dan kunnen zij ook in een groep van 8 tot 10 staan.ook al zijn ze al ouder :j

wat een leuke filmpjes.
mooi te zien hoe relax de paarden zijn bij jullie, en hoe schoon en netjes het is.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 21:34

Bedankt voor het compliment!

We twijfelen inderdaad of we het samenvoegen wel willen, of dat we zeggen: Als je in de loopstal staat, sta je daar het hele jaar. Nu stonden er dus 3( 4e besloot pas later dat ze erbij wilde) in een andere groep.

En ja, het ging goed, maar het blijft toch een ' onrust moment' in het jaar zeg maar. En als je dat moment kan weghalen is dat alleen maar fijner denk ik :)

De vraag is dus misschien ook: Waarom niet?

Maargoed, we gaan daar deze week over 'vergaderen' .

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:07

Ik zou 24/7 buiten in de zomer wel een voordeel vinden en zou daar dus graag de keuze toe krijgen. Maar goed de loopstukjes kan ook de wei op overdag dus zou dat ook begrijpen. Er is wel een flink prijsverschil natuurlijk.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 22:10

Ja, dat is voor ons de 'grootste reden' om het niet te doen, je kan niet in mensen hun portemonnee kijken :o .

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:13

Je hebt toch een verbinding van de loopstal naar het weiland? Of klopt dat niet?

Wat is de reden dat mensen niet 24/7 land willen in de zomer eigenlijk?

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 22:17

Sommigen vinden het echt fijner dat hun paard 24/7 op gras staat/ in de polder staat. Loopstal is natuurlijk in de nacht op de paddock. En die hebben overdag een verbinding met het land idd.

En het scheelt veel geld want ons landtarief is goedkoper, dus er zijn er ook die het doen vanwege de financien.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:19

Ja voor mij zou dat ook dubbel win zijn. Ik vind je loopstal heel leuk maar ook confronterend van hoe moeilijk het blijkbaar is om paarden te houden op het minimum van hoe ik het wil. Daarom alleen al is dit topic zo interessant.

Zijn mensen overigens gevoelig voor die correcties gelijk van die IJslander? Persoonlijk vind ik dat allemaal niets voorstellen, heel gewoon kuddegedrag. Maar als mensen daar al bang van zijn ja wordt het heel lastig.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:25

Ik bedoelde het andersom, waarom kiezen mensen niet voor 24/7 in de polder? :D Ik wil ze juist graag 24/7 op het land hebben en dan ook nog veel goedkoper, ik zou het wel weten ;)

Wat is eigenlijk de reden dat jullie ervoor kiezen om de verbinding s’nachts te sluiten? Waarom niet gewoon open laten zolang het land goed is?

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:33

Oh ik zou het ook zonde vinden als ze vanuit de loopstal niet meer 24/7 mogen. Ze hebben nu maanden 24/7 echt veel ruimte, nu later in het seizoen wat minder te eten wat goed is voor de lijn in combinatie dat ze toch dag en nacht veel lopen ipv maar een paar uur per dag dat ze op de weide staan en waarschijnlijk vooral eten.
Maar ook omdat het zomer toch een stuk goedkoper is, het is toch een klap geld elke maand voor je stalling. Als je paard mega gelukkig is en het kost minder, winwin.
Maar goed ik wil sowieso, wat jullie ook beslissen.
Of juist de hele merrie groep 24/7 op de wei te zetten, de meeste staan er nu toch al volgens mij? Al is het maar een korter seizoen zoals bij de ruinen nu.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:08

Dat wordt vanwege het financiële aspect voor de klanten dus inderdaad een flinke evenwichtsoefening :=
Maar jullie komen er vast wel uit op een manier die voor iedereen aanvaardbaar is.

Temeraire

Berichten: 3535
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:28

sanne83 schreef:
Ik bedoelde het andersom, waarom kiezen mensen niet voor 24/7 in de polder? :D Ik wil ze juist graag 24/7 op het land hebben en dan ook nog veel goedkoper, ik zou het wel weten ;)

Wat is eigenlijk de reden dat jullie ervoor kiezen om de verbinding s’nachts te sluiten? Waarom niet gewoon open laten zolang het land goed is?


Omdat er een heleboel paarden zijn die niet tegen 24/7 gras kunnen, vooral sobere rassen hebben daar moeite mee.
Stel dat mijn haflinger bij TS zou staan, dan zou ik er voor kiezen om 24/7 in de loopstal te blijven :) Komt echt niet goed als mijn paard 24/7 de weide op zou gaan.

Goed bezig weer ruitje! Fijn om hier mee te lezen en te zien hoe je erover nadenkt en hoe je ook de meningen van de eigenaren meeneemt :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:22

Temeraire schreef:
sanne83 schreef:
Ik bedoelde het andersom, waarom kiezen mensen niet voor 24/7 in de polder? :D Ik wil ze juist graag 24/7 op het land hebben en dan ook nog veel goedkoper, ik zou het wel weten ;)

Wat is eigenlijk de reden dat jullie ervoor kiezen om de verbinding s’nachts te sluiten? Waarom niet gewoon open laten zolang het land goed is?


Omdat er een heleboel paarden zijn die niet tegen 24/7 gras kunnen, vooral sobere rassen hebben daar moeite mee.
Stel dat mijn haflinger bij TS zou staan, dan zou ik er voor kiezen om 24/7 in de loopstal te blijven :) Komt echt niet goed als mijn paard 24/7 de weide op zou gaan.



Nee, snap ik, ik was inderdaad benieuwd of dat redeneringen vanuit de paarden zijn (niet vol op gras voor een koudbloed) of dat het meer redeneringen vanuit de eigenaren zijn, bijv dat mensen het niet een fijn of veilig idee vinden s'nachts buiten of dat mensen uit gewoonte graag hun paard s'nachts op stal hebben.
Mede daarom de vraag waarom het draadje nu dichtgaat s'nachts? Meestal zie je dat ze zo rond 1 september automatisch meer naar het hooi gaan omdat de voeding een beetje uit het gras is, dus als je ze zelf laat kiezen, staan ze vanaf nu wrs. meer bij de schuilstal.