Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:20

Maar dan nog een keer: dat ligt toch niet aan 24/7 buiten. Dat ligt aan het gezelschap wat niet passend is voor jouw paard? Want je geeft aan dat het met die 2 kleine pony's wel werkte.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:37

Dat ligt idd aan een moment om 'apart' te staan , los van de prikkels van de groep. (of met 2 kleine oude ponies die je toch niks kunnen maken, weinig verschil). Of er effectief een dak boven het ganse stuk of maar boven een deel is maakt niet uit nee.

Dat het gezelschap niet passend was voor het paard ben ik niet akkoord, want de groep was gewoon goed en hij had best wel enkele maatjes. En eens samen kunnen lopen en kroelen lijkt me fijner dan met zo'n oude minishet waar dat niet mee kan.

Maar goed, ik stel voor dat we terug ontopic gaan :) Deze discussie past eigelijk beter op een andere plek.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:22

Ik heb het over een stal die ik niet ken. Via via en al bekend is anders.

Lenexa schreef:
joyce B schreef:
Ik zou een stal in een eerste selectie kiezen op basis van de informatie op de website (over voorzieningen en hoe de paarden verzorgd en gevoerd worden) met goede foto's. En kijken naar ligging en budget.

Als het me wat lijkt zou ik gaan kijken of het in het echt niet tegenvalt en men doet wat men zegt.
En daarna beslissing nemen.

Ik vind een bepaald aantal FNRS sterren niet doorslaggevend. Wel de prijs/kwaliteit verhouding.

Wat wel een plus is, is het veiligheidscertificaat en dat je wedstrijden kunt starten op eigen terrein. Dit hoeft niet wekelijks te zijn (juist minder ruimte voor klanten om de accomodatie te gebruiken) maar om de maand/paar keer per jaar zou wel leuk zijn.


Ik ben juist blij dat hier nooit wedstrijden worden georganiseerd, dat zou ik juist een minpunt vinden. Verdere sterren o.i.d. zou voor mij geen doorslagfactor zijn. Ik hecht meer waarde aan de mening van mensen die al op stal staan of instructeurs die op meerdere stallen komen. En of je jezelf wel passend voelt bij de andere mensen op stal ( buiten natuurlijk de standaard dingen die je voor je paard wilt, maar dat lijkt me logisch)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 06:40

Boeiende discussie. Ik kwam daar gisteren ook op uit met 2 klanten:

Eigenlijk kan 24/7 bijna voor elk paard, als je het niet erg vind er heel veel tijd in te stoppen. Dan kun je apart voeren, eentje een paar uur in een box zetten, of in een aparte paddock zetten. Wij doen dat niet :) . Dus valt bij ons een deel af.

Echter, ik denk ook echt gewoon dat er een klein deel is wat niet blij word van 24/7. Ik ben bijvoorbeeld zelf echt onwijs fan van ons concept, maar mijn eigen ruin staat er niet in. Die heeft een groot deel van zijn leven alleen gestaan en later met 2. Die staat nu van 9 tot 17 op het land in een grote groep: slaat alles weg wat in de buurt komt en staat altijd los van de groep.

Hij staat er sinds mei bij en pas nu zie ik hem soms ook in de groep staan. Hij snapte het gewoon niet :o

Ik denk, dat hij nu niet blij word van 24/7 interactie. Maar misschien groeit dat nog, hij heeft dat nooit geleerd.

Aan de andere kant heb je eigenaren die niet blij worden van 24/7. Die het geen prettig idee vinden, dan werkt het concept wel voor het paard maar niet voor de eigenaar.

Nogmaals: het grootste deel van onze pensionstal bestaat nog steeds uit verhuur van gewone boxen, vooralsnog is dat gewoon nog populairder :o

Maar...... de omslag komt misschien:


Ik heb een klein feestje:
Gisteren vroeg iemand of zijn paard in de loopstal kon, wat dus betekend dat we 5 maanden na oplevering een wachtlijst hebben :+


Ik weet nog dat we de stal gebouwd hebben zodat er boxen in konden als het niet lukte, nu zijn we nog geen 3 jaar verder dus wil niet te vroeg juichen, maar voel mij toch echt zo blij dat het lijkt te lukken :o . Je neemt toch een risico, een stap uit je comfort zone namelijk :D

Ben dus gewoon een klein ieniemini beetje 'trots' op mezelf dat ik had ingeschat dat dit zou gaan lopen, dat dit concept een mooie aanvulling zou zijn en dat mijn familie dat nu ook ziet. Mijn broer vind het super, wat echt fijn is want met hem moet ik echt op 1 lijn zitten natuurlijk :D

Waarschijnlijk zeggen er morgen 3 mensen op, want dat is altijd zodra ik iets op internet gooi :')

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:18

Citaat:
Ik heb een klein feestje:
Gisteren vroeg iemand of zijn paard in de loopstal kon, wat dus betekend dat we 5 maanden na oplevering een wachtlijst hebben :+


Waar mogen we die champagne komen drinken ? <<) :9

Leuk om te lezen hoor ! Mag je best heel trots op zijn !

Die laatste zin ook... :')

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:26

Citaat:
Hij staat er sinds mei bij en pas nu zie ik hem soms ook in de groep staan. Hij snapte het gewoon niet

dus dat is dan een 2 maanden dat hij verbeterd.
ik sta nu 14 jaar op pension en bij ons is ook die 2 maanden ongeveer de periode dat de paarden die niet gewend zijn om in een groep te staan de tijd nodig zijn om te leren hoe dat werkt :j
wij hebben dan gemengd, een paar paarden gaan er dan savonds uit de groep op stal en de rest woont gewoon buiten.

hopelijk zeggen er geen mensen op, je hebt net een wachtlijst :P *\o/*

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:42

Jaaa een wachtlijst, wat goed! :D

Hier zien we toch ook dat niet ieder paard past in de groep in de opzet zoals die is. Is een ruimte groter, de groepsamenstelling anders, het management anders... Noem maar op: is het vast voor ieder paard links of rechtsom geschikt te maken.
Afgelopen winter is het bij ons ook niet gelukt een paard te matchen. Later in het voorjaar met een ander paard en op het land lukte dit wel. Ander paard, maar ook meer ruimte en gras. Ik vind als pensionklant de winter heel lastig om in een bestaande groep een paard te laten invoegen, het geeft veel meer onrust dan op het land. Wat ook onrust geeft, maar het gaat veel gemoedelijker.
Ik snap dat je als pensionhouder soms moet invoegen in de winter, maar als klant vind ik het niet ideaal.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:01

Ik ben een beetje pensionhouder en een beetje klant tegelijk. We hebben een doe-het-zelf systeem met ruimte voor max 6 dieren. Momenteel hebben we door overlijden 4 pony’s staan, er is dus plek. Als er iemand bij komt, doen we dat bij voorkeur nog in augustus, zodat er op het land nog samengevoegd kan worden. De vorige nieuwe kwam in november, dat was dus niet handig en we hebben tot mei-juni twee aparte groepjes gehad. Degene daarvoor kwam in augustus en dat was één groep voor het eind van de maand, want het land kon open dus ruimte zat.
Tuurlijk hadden we in november de laatste er zo bij kunnen “pleuren”, maar met hoeveel schade aan dieren en materiaal tot gevolg?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:44

Terecht trots hoor!

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:16

Wauw wat tof dat je nu een wachtlijst hebt!

Ik ben een stiekeme meelezer, vind het mega interessant en leer er ook weer veel van. Ik wou nog even reageren op het FNRS verhaal, spuitelf :+. Ik heb dus juist wel een positieve associatie met het keurmerk, maar misschien net de goede stal gezien. Wat nog wel iets is om te overwegen is dat je klanten ook lid moeten worden (als ik me niet vergis). Overigens heb ik ook op een stal gestaan zonder keurmerk en beviel dat ook prima qua paardenwelzijn. Ik denk wel dat mensen eerder zullen denken dat je manege activiteiten doet, maar mijn ouders wilden bijvoorbeeld graag dat ik wel naar een FNRS stal ging, zodat ze wisten dat het verzekeringstechnisch goed in elkaar zat en er altijd wel iemand was. Samengevat: dubbel dus haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:20

Voor mensen is de FNRS echt perfect +:)+. Voor paardenwelzijn minder. Of eigenlijk niet.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 10:58

haha Pandora: altijd welkom hoor, voor een bakkie thee of champagne, geld voor alle Bokkers die eens willen komen loeren :)

Ellepel: ja, dat herken ik. Je ziet wel dat bepaalde paarden op het land dan prima ' aan de rand' van de groep kunnen staan, de mijne deed dat in het begin heel erg, ook stond hij steeds bij het hek. Gister liet ik hem los en schoot hij naar zijn vrienden. Blije Ruitje haha :') . We hebben ook gewoon pensionpaarden die dat houden, die blijven altijd aan de rand van de kudde staan. Maar dat is prima denk ik dan :)

Leo en Hilary: mee eens, ik hoop heel erg dat de groep deze winter compleet blijft. Voor ons wel een voordeel dat degene die nu op de wachtlijst staat bij 4 van de 6 op het land heeft gestaan deze zomer.

Wat ik mij wel afvraag: het niet willen invoegen in de winter, ziet iedereen dat dan als ' zakelijk risico' voor de pensionhouder? Dus we willen dat liever niet als klant, maar als er 3 opzeggen en je hebt er 3 op de lijst, dan kost dat de pensionstalhouder geld.
Of zouden jullie dan zeggen, als je in de winter in de groep staat is het akkoord als je een langere opzegtermijn hebt, zodat het risico gespreid is.

Ik denk dat ik hier het antwoord al op weet, zou namelijk zelf nooit ergens willen staan waar ik niet binnen een maand weg kan :+ . Maar wie weet :')


Ik snap inderdaad dat de FNRS het gevoel geeft dat het goed geregeld is, ik hoop echter dat ons bedrijf dat ook uitstraalt. Wij zijn zeg maar niet meer het boertje om de hoek waar alles zwart gaat zonder te letten op veiligheid en verzekeringen :D . Maargoed, die vraag krijg ik eigenlijk nooit met een rondleiding.

Letten jullie daar op/vraag je daarnaar? Is dat nog iets om uit te dragen? Of ga je daar vanuit als je de rest van een bedrijf ziet?

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 11:08

Nog even wat foto's waarvan ik dacht dat ze boeiend konden zijn:

Nogmaals de box nu zoals hij open is
Afbeelding

En de reden waarom sommigen beter in een dichte passen, deze slaat constant met een voorbeen tegen de deur. Dit helpt al heel veel :D

Afbeelding

Ik weet niet of ik dit al eens geplaatst had? Deze staat nu op boxrust. Dit noemen wij de tuintjes, is eigenlijk een box aan een box zeg maar :)

Afbeelding


Gister weer meegeweest met een groep op buitenrit, ik was op de fiets mee dus kon weer wat foto's maken :)

Afbeelding

Het leven van een pensionstalhoudster gaat niet over rozen :')
Afbeelding

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:18

Ik ga er bij een echte pensionstal vanuit dat dit bedrijfsmatig goed is. Bij een particulier of een boer zou ik er wel navraag bij doen. Bij jullie ook nooit twijfel gehad over of het wel goed zat. :D

Qua winter invoegen nu één keer meegemaakt. Ik ben echter wel van de mening dat de pensionhouder de knopen doorhakt en dat ik me daar in te voegen heb, zwart wit gezegd. Ik zou ook nooit verwachten dat ze dan maar een plek open houden tot de zomer. Het is niet ideaal als het in de winter moet, maar dat heb je niet altijd voor het kiezen. Het vergt wel wat meer planning, management en geduld van zowel pensionhouder, nieuwe klant als bestaande klanten. Nu heb ik wel het absolute vertrouwen dat het introduceren bij ons netjes en rustig verloopt en dat er ook kritisch gekeken wordt wat wel en niet kan. Er wordt hier nooit zo een paard tussen gegooid, dat gaat goed gefaseerd en dat is heel fijn. Ook wordt het niet gedaan zonder dat de andere eigenaren er ook bij zijn (of een deel, wie dat wil) zodat er voldoende handen beschikbaar zijn indien nodig.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:20

Hahaha ik had zo'n medelijden met je toen ik die foto zag _O- ik vind het wel toewijding hoor, dat je gewoon mee gaat op je fiets :))

Wat zijn die tuintjes een mooie toevoeging zeg!! Gaaf!! Waar zijn die gesitueerd op het erf? Ik moet echt nodig weer eens komen kijken, zoveel veranderd :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:24

Ik denk dat de manier waarop een nieuwe wordt toegevoegd aan de groep al heel veel verschil maakt :j
Ik heb op een stal gestaan waar ze vanuit de trailer zo de groep in geflikkerd werden, maar ook op een stal waar ze een stuk paddock + schuilstal afzetten om te laten wennen en pas als het rustig was, ging het spul bij elkaar.
En bij een stal waarbij de stalhoudster precies wist wat voor vlees ze in de kuip had en dus kon aangeven “eerst gaat ie samen met die, als dat meerdere dagen goed gaat, dan gaat die erbij” etc. Moet je wel de ruimte en mogelijkheden voor hebben natuurlijk.

Goed weer voor een buitenritbegeleiding :+

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:26

Ik vind die tuintjes geweldig, toch wat meer te zien als ze op boxrust moeten. En doe buitenrit begeleiding :')

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:48

Een nieuwe toevoegen aan de groep in de winter is idd niet ideaal, maar soms is het nu eenmaal zo, ik zou idd ook niet van een pensionhouder verwachten dan maar een plek leeg te houden tot de zomer. Ik ga er dan idd vanuit zoals al aangeven is dat het samenvoegen op een goede manier gebeurt. Op mijn oude stal stonden ze er inderdaad eerst een tijdje naast en aan de hand van hoe dat ging lieten we ze er erbij. Eventuele vervelende hoekjes zetten we tijdelijk af zodat daar geen ruzie ontstaat.

De tuintjes vind ik ook erg mooi. Dat zou voor veel stallingen al snel een mogelijkheid zijn om paarden toch meer ruimte en keuzevrijheid te geven. Ook voor de minder sociale paarden die echt niet in een groep kunnen zou dit al mooi zijn. Ik zie vaak stallen waarbij dit met een paar hekken al gerealiseerd zou kunnen worden en verbaas me er dan altijd over dat dat niet gebeurt.
Bij de stalling naast waar mijn pony staat ook. Is een prachtige nieuwe loods gebouwd met een rij stallen met elk een deur naar buiten (en een naar binnen) en daarvoor een mooi stuk betegeld waarna de erg kleine weide begint. Verder hebben ze vrij weinig buitenruimte. Mijn eerste gedachten is dan, zet een paar hekken neer en doe die deuren open. Dan kunnen ze in elk geval altijd kiezen en hebben ze twee keer zoveel ruimte.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 19:02

Duidelijk! Heel erg bedankt voor alle reacties, toch steeds fijn om alles te horen zo. Kan ik steeds een beetje inschatten hoe mensen ergens over denken :)

Die tuintjes worden inderdaad voor dat type paard gebruikt, sommigen worden daarnaast ook nog buiten gezet in de winter. Anderen niet, hangt er vanaf wat de eigenaar wil. Wij zouden dat in principe op nog 2 plekken kunnen creëeren, maar voor nu zijn we deze maand nog aan het afronden met de lopende projecten en gaan we daarna starten met de merrie loopstal. Mogelijk dat we dat dan weer als volgende project opstarten.

Het zou echt mijn voorkeur hebben als die ' tuintjes' echt de grote van een kleine paddock konden hebben. We hebben nu best wat eenlingen in de winter, is best arbeidsintensief om die buiten te zetten. Maarja, dromen mag enzo :') . We doen al zoveel, soms echt even stap voor stap dingen aanpassen.

Leo: die staan echt in het midden van ons erf, foto is gemaakt vanaf de ingang van De Bocht. Vroeger stonden daar de voertonnen en een kastjeskeet. We willen heel graag een keer een open dag organiseren, er zijn zoveel oud klanten die steeds zeggen ik wil echt eens komen kijken. Ze zijn altijd welkom maar een open dag maakt het misschien wat laagdrempeliger :) . En als er voedsel en drank is ook gezelliger :')

Nog een feedbackvraag: spreekt dit aan? Wat kan beter?

Land, paddocks, buitenrijden, binnenbak: wij hebben het!
Zie omschrijving
https://link.marktplaats.nl/m1580643503 ... ons_seller

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:07

Mooie advertentie.
Ik zou er nog bijzetten hoe jullie voerbeleid is, wat er geboerd wordt c.q stalbedekking, of eigen instructie welkom is en of er dingen georganiseerd worden.

Christiene
Berichten: 7737
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:31

Over die groep.. je zou wel de opzegtermijn in de winter gewoon tot de weide periode kunnen laten lopen .. of als ze echt wegwillen wat laten betalen per maand wat het jou kost on het leeg te hebben staan.

Nu eat lastiger maar voor de volgende loopstal misschien optie?

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:00

dat voerbeleid er bij zetten is wel een goede,dat is iets wat we allemaal erg belangrijk vinden.
want dat mankeert er nog wel eens aan, dat dat echt goed is.

over je foto’s, die tuintjes zijn inderdaad leuk, grappige naam!
wij hebben overal wel plek om paddocks te maken.
kan altijd wel naast de andere paarden gemaakt bij de wei want sommige paarden kunnen gewoon niet alleen staan.

invoegen in de winter gebeurd bij ons wel.
dan staan ze eerst een paar weken naast de groep op een paddock en daarna er bij in.
en inderdaad, dan gaat er wel eens wat door de draden.
maar tot nog toe is dat altijd goed afgelopen.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:04

Ik zou geen langere opzegtermijn willen als pensionklant wanneer het winter is.

Invoegen zou ik kijken of het nieuwe paard eerst naast de groep kan staan, vervolgens met een paar afzonderlijk in een paddock kennismaken en daarna in de groep als er geen rode vlaggen te zien zijn.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:13

ruitje schreef:
Nog een feedbackvraag: spreekt dit aan? Wat kan beter?

Land, paddocks, buitenrijden, binnenbak: wij hebben het!
Zie omschrijving
https://link.marktplaats.nl/m1580643503 ... ons_seller

Eetste wat me te binnen schiet... Ik zou willen weten wat je voert en hoeveel en hoe vaak. Verder wil ik weten of er voer en water is op de paddock en hoe lang ze er staan. Afmetingen boxen ook belangrijk (binnen/buiten).

De foto's vd verschillende disciplines hoeven voor mij niet zo. Ik zou de accommodatie willen zien. Boxen, gangen, kastjes, paddock (ook graag foto in de winter), etc.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:27

Dat van dat opzeggen is wel een verdomd lastige. Pensionklanten zijn wel gewend dat een maand normaal is. Maar zélf zullen ze het ook minder prettig vinden als er in de winter een nieuw paard bij komt.
Dus ik vind het niet redelijk om dan alle risico's bij de pensionhouder te laten liggen. Ik ben altijd nog van het principe dat je het allebei 'naar je zin' moet hebben. (Dat telt overigens alleen voor een stal waar ze ook echt het beste voor hebben met mijn paard en mij)

Zou je een systeem kunnen verzinnen waarbij opzeggen in het begin van de winter een langere opzegtermijn heeft oid? En eind van de winter en zomer een normale termijn.
Met de uitleg erbij; dat het ook in het belang van hun eigen paard is, kom je misschien wel een heel eind.