Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3238
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:04

Fnrs zou voor mij eerder een negatieve dan positieve associatie zijn. Het doet mij namelijk denken aan een manege, met de F proefjes, en waar paarden amper buitenkomen.

(Geen idee of het klopt, maar dit is dus wel mijn associatie :D )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:01

Ladyson schreef:
Fnrs zou voor mij eerder een negatieve dan positieve associatie zijn. Het doet mij namelijk denken aan een manege, met de F proefjes, en waar paarden amper buitenkomen.

(Geen idee of het klopt, maar dit is dus wel mijn associatie :D )

Mijne ook. En ik denk stiekem dat het voor een groot deel van de maneges gewoon klopt.

Punz

Berichten: 8592
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:04

Nooit regaerende meelezer meld zich nav de vraag ook maar even.

FNRS zou bij mij ook eerder een negatieve dan positieve associatie hebben. Meer het manege gevoel ( sorry) dan een pensionstal gevoel. Geen idee wat jullie doelgroep is hoor, maar ik sta toch het liefst op een stal waarbij de meerderheid van de klanten (royaal) volwassen is, en bij de FNRS denk ik toch sneller aan kinderen of jonge pubers en dat zou mij niet trekken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:12

ruitje schreef:
Nog een vraag aan jullie allemaal n.a.v. een kennismakingsgesprek vandaag.

Een lidmaatschap van de FNRS, zou dat voor jullie iets extra's betekenen, zou je daardoor eerder op een stal gaan staan?

Even specifiek hierop reageren.

Nee. Ik heb bij een FNRS manege gewerkt en ik weet wat een lidmaatschap en de sterrenkeuring betekent en dat is niet het welzijn van de paarden op 1. Zelfs niet op plaats 2 of 3. Ik zou een pensionstal met FNRS keurmerk eerder overslaan omdat ik eerder negatieve dan positieve associaties met FNRS sterren en welzijnskeurmerk heb. Dat hele systeem is een wassen neus en enkel en alleen gericht op mensenwelzijn :).

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:29

ruitje schreef:
Is het dan zelfs zo dat je het als iets negatiefs ziet als een stal dat heeft?

Ja! Ik associeer dat met veel luxe voor de ruiter en weinig plezier voor het paard. Dat is overigens puur op gevoel en zonder enige vorm van ratio.

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 23:36

Boeiend dit, heel erg bedankt voor de antwoorden.

Onze doelgroep is: honden en kinderen onder appèl of aan de lijn :')

We hebben wel kinderen op stal, maar 90% is volwassen en er word van de kinderen verwacht dat zij zich aan de regels houden anders worden ze daar ( gewoon vriendelijk, meestal, totdat ik mij in de maling genomen voel :') ) op aangesproken.

Wij hebben ook klanten die vertrekken omdat de kinderen het niet onwijs naar hun zin hebben. Dat is meestal als het echt meer ' manege mensen ' zijn, dus die verwachten een lopende kantine en altijd aanwezige andere kinderen.

We hebben echter ook kids hier die hier al jaren staan, juist omdat die manege sfeer niet altijd even leuk is :)

Dus mijn doel is niet om mensen te laten denken dat we als doelgroep jonge ruiters hebben.

Wat betreft welzijn: vandaag uit het gesprek bleek dat er dus mogelijk anders gekeurd gaat worden in de toekomst. Voor ons zou dat dan passender kunnen zijn, omdat wij niet zo goed ' passen ' in het huidige sterrensysteem, precies vanwege de redenen die jullie aangeven.

Maar de vraag is dan een beetje: als wij dan wel weten dat het inhoudelijk verbeterd is, maar jullie allemaal de associaties hebben dat dat niet zo is: doet het dan meer kwaad dan goed PR technisch gezien?

Buiten dat ik denk dat we er wat aan zouden kunnen hebben qua ondersteuning etc hoor, was een heel fijn gesprek en je bent als stalhouder vaak het wiel aan het uitvinden dus dat is natuurlijk sowieso fijn, om dan terug te kunnen vallen op een organisatie.

Er is eigenlijk gewoon weinig waarmee je als pensionstal kan laten zien dat je aan bepaalde dingen voldoet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:42

Ik moet zeggen dat ik het persoonlijk erg bijzonder vind als mensen op basis van een FNRS-kwalificatie besluiten om niet op stal te komen staan. Lijkt mij namelijk dat je daar gewoon voor langs gaat om te zien hoe alles in elkaar steekt en dat je dat niet laat afhangen van het al dan niet geregistreerd zijn bij de FNRS. Roept het negatieve associaties op, mwah, wellicht, maar als ik naar jullie site kijk (en dan mijn persoonlijke ervaring met de rondleiding op stal erbij), lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die negatieve associatie het wint van de rest van wat jullie te bieden hebben.

Je kunt altijd op de site een kopje maken met informatie over het (vernieuwde) sterrensysteem en wat dat effectief betekent voor jullie stal. Op welke punten de sterren zijn verdiend en wat er allemaal bekeken is. Zou ik als potentiële klant iig erg kunnen waarderen!

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 00:36

Volgens mij staat nergens dat mensen niet op een fnrs gekeurde stal willen staan. Wel dat zo'n keurmerk negatieve associaties oproept. Tja, wat is dan nog het nut van zo'n keurmerk....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:54

ruitje schreef:
Boeiend dit, heel erg bedankt voor de antwoorden.

Onze doelgroep is: honden en kinderen onder appèl of aan de lijn :')

We hebben wel kinderen op stal, maar 90% is volwassen en er word van de kinderen verwacht dat zij zich aan de regels houden anders worden ze daar ( gewoon vriendelijk, meestal, totdat ik mij in de maling genomen voel :') ) op aangesproken.

Wij hebben ook klanten die vertrekken omdat de kinderen het niet onwijs naar hun zin hebben. Dat is meestal als het echt meer ' manege mensen ' zijn, dus die verwachten een lopende kantine en altijd aanwezige andere kinderen.

We hebben echter ook kids hier die hier al jaren staan, juist omdat die manege sfeer niet altijd even leuk is :)

Dus mijn doel is niet om mensen te laten denken dat we als doelgroep jonge ruiters hebben.

Wat betreft welzijn: vandaag uit het gesprek bleek dat er dus mogelijk anders gekeurd gaat worden in de toekomst. Voor ons zou dat dan passender kunnen zijn, omdat wij niet zo goed ' passen ' in het huidige sterrensysteem, precies vanwege de redenen die jullie aangeven.

Maar de vraag is dan een beetje: als wij dan wel weten dat het inhoudelijk verbeterd is, maar jullie allemaal de associaties hebben dat dat niet zo is: doet het dan meer kwaad dan goed PR technisch gezien?

Buiten dat ik denk dat we er wat aan zouden kunnen hebben qua ondersteuning etc hoor, was een heel fijn gesprek en je bent als stalhouder vaak het wiel aan het uitvinden dus dat is natuurlijk sowieso fijn, om dan terug te kunnen vallen op een organisatie.

Er is eigenlijk gewoon weinig waarmee je als pensionstal kan laten zien dat je aan bepaalde dingen voldoet :o

Er is al jaren sprake van mogelijk anders keuren, dus ik geloof daar persoonlijk niet zo in. Daarnaast, ze willen maar al te graag maneges/stallen erbij hebben/houden waardoor er al snel wat soepeler gekeurd wordt in mijn ervaring. Dus wat zegt zo'n keurmerk dan nog...

Ik kan me voorstellen dat je er qua ondersteuning wat aan kunt hebben. En je hoeft die sterren niet aan je gevel te hangen, natuurlijk.

Achterom
Berichten: 23075
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:27

_San87_ schreef:
ruitje schreef:
Boeiend dit, heel erg bedankt voor de antwoorden.

Onze doelgroep is: honden en kinderen onder appèl of aan de lijn :')

We hebben wel kinderen op stal, maar 90% is volwassen en er word van de kinderen verwacht dat zij zich aan de regels houden anders worden ze daar ( gewoon vriendelijk, meestal, totdat ik mij in de maling genomen voel :') ) op aangesproken.

Wij hebben ook klanten die vertrekken omdat de kinderen het niet onwijs naar hun zin hebben. Dat is meestal als het echt meer ' manege mensen ' zijn, dus die verwachten een lopende kantine en altijd aanwezige andere kinderen.

We hebben echter ook kids hier die hier al jaren staan, juist omdat die manege sfeer niet altijd even leuk is :)

Dus mijn doel is niet om mensen te laten denken dat we als doelgroep jonge ruiters hebben.

Wat betreft welzijn: vandaag uit het gesprek bleek dat er dus mogelijk anders gekeurd gaat worden in de toekomst. Voor ons zou dat dan passender kunnen zijn, omdat wij niet zo goed ' passen ' in het huidige sterrensysteem, precies vanwege de redenen die jullie aangeven.

Maar de vraag is dan een beetje: als wij dan wel weten dat het inhoudelijk verbeterd is, maar jullie allemaal de associaties hebben dat dat niet zo is: doet het dan meer kwaad dan goed PR technisch gezien?

Buiten dat ik denk dat we er wat aan zouden kunnen hebben qua ondersteuning etc hoor, was een heel fijn gesprek en je bent als stalhouder vaak het wiel aan het uitvinden dus dat is natuurlijk sowieso fijn, om dan terug te kunnen vallen op een organisatie.

Er is eigenlijk gewoon weinig waarmee je als pensionstal kan laten zien dat je aan bepaalde dingen voldoet :o

Er is al jaren sprake van mogelijk anders keuren, dus ik geloof daar persoonlijk niet zo in. Daarnaast, ze willen maar al te graag maneges/stallen erbij hebben/houden waardoor er al snel wat soepeler gekeurd wordt in mijn ervaring. Dus wat zegt zo'n keurmerk dan nog...

Ik kan me voorstellen dat je er qua ondersteuning wat aan kunt hebben. En je hoeft die sterren niet aan je gevel te hangen, natuurlijk.

Mee eens, ik geloof er ook niet zo in :n
Heel eerlijk gezegd zou ik niet snel op een stal gaan kijken met dat keurmerk, puur vanwege de negatieve associatie.
Meer een stal waar ik ook eens zou kunnen kijken als ik op andere stallen niet zou kunnen vinden wat ik zoek, maar dan zonder verwachtingen zeg maar. Alsin: oh ja, die is er ook nog, laat ik daar ook nog eens mijn licht opsteken.

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:40

Leuk gedaan, die tralies eruit gehaald !
En weer goed over nagedacht zodat je inderdaad niet 2 hoofdjes uit de stal hebt als er ééntje vast staat in de gang.

Van keurmerk toestanden heb ik weinig verstand. Voor mij zou het geen meerwaarde zijn in elk geval.

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:01

Mooi om te zien ruitje, ben benieuwd hoe straks de merrie groep eruit komt te zien.

Wat ik mij even afvroeg (maar zal vast in het begin al besproken zijn), hebben jullie nog box ruimte over mocht 1 van de paarden uit de groepsstal op boxrust gezet moeten worden?
In de zomer is dat vaak wel te regelen doordat er ook paarden 24/7 buiten staan zag ik, maar hoe gaat dat in de winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:30

Ir111 schreef:
Volgens mij staat nergens dat mensen niet op een fnrs gekeurde stal willen staan. Wel dat zo'n keurmerk negatieve associaties oproept. Tja, wat is dan nog het nut van zo'n keurmerk....

Omdat, zoals Ruitje zelf heeft aangegeven, ze er ook wat aan kan hebben qua ondersteuning. Dus als die ondersteuning opweegt tegen die associatie, dan is dat toch een logische stap?

Daarbij zeg ik ook nergens dat er staat dat mensen niet op zo’n stal willen staan. Er wordt gevraagd of het PR technisch slim is, waarna ik aangeef dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat mensen puur door dat keurmerk al niet meer langs willen komen. Hoewel dat dus ook niet voor iedereen op gaat, zie bijv de reactie van Achterom.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:49

Ik zal je wel verkeerd begrepen hebben Pernilla. ;)

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:03

Ik zou een stal in een eerste selectie kiezen op basis van de informatie op de website (over voorzieningen en hoe de paarden verzorgd en gevoerd worden) met goede foto's. En kijken naar ligging en budget.

Als het me wat lijkt zou ik gaan kijken of het in het echt niet tegenvalt en men doet wat men zegt.
En daarna beslissing nemen.

Ik vind een bepaald aantal FNRS sterren niet doorslaggevend. Wel de prijs/kwaliteit verhouding.

Wat wel een plus is, is het veiligheidscertificaat en dat je wedstrijden kunt starten op eigen terrein. Dit hoeft niet wekelijks te zijn (juist minder ruimte voor klanten om de accomodatie te gebruiken) maar om de maand/paar keer per jaar zou wel leuk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:20

Ir111 schreef:
Ik zal je wel verkeerd begrepen hebben [naam]. ;)

Zou kunnen! :)

Lenexa

Berichten: 612
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:34

joyce B schreef:
Ik zou een stal in een eerste selectie kiezen op basis van de informatie op de website (over voorzieningen en hoe de paarden verzorgd en gevoerd worden) met goede foto's. En kijken naar ligging en budget.

Als het me wat lijkt zou ik gaan kijken of het in het echt niet tegenvalt en men doet wat men zegt.
En daarna beslissing nemen.

Ik vind een bepaald aantal FNRS sterren niet doorslaggevend. Wel de prijs/kwaliteit verhouding.

Wat wel een plus is, is het veiligheidscertificaat en dat je wedstrijden kunt starten op eigen terrein. Dit hoeft niet wekelijks te zijn (juist minder ruimte voor klanten om de accomodatie te gebruiken) maar om de maand/paar keer per jaar zou wel leuk zijn.


Ik ben juist blij dat hier nooit wedstrijden worden georganiseerd, dat zou ik juist een minpunt vinden. Verdere sterren o.i.d. zou voor mij geen doorslagfactor zijn. Ik hecht meer waarde aan de mening van mensen die al op stal staan of instructeurs die op meerdere stallen komen. En of je jezelf wel passend voelt bij de andere mensen op stal ( buiten natuurlijk de standaard dingen die je voor je paard wilt, maar dat lijkt me logisch)

Saaams

Berichten: 13305
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:39

Ik vind het echt een prachtige ontwikkeling. Ik vraag me af er zullen ook paarden tussen staan die alleen het 8uur buiten en de rest op stal leven gewend zijn.
Hoe verwerken/gaan ze om met het 24/7 buiten staan? Vinden ze snel hun draai?

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:33

Cathy, wat zouden de voors en tegens zijn in jullie positie met dat keurmerk? Geen idee hoeveel kosten eraan verbonden zijn als lid, snap heel goed dat het stukje ondersteuning die zij kunnen aanbieden voor jullie prettig kan zijn.

Maar aan de andere kant, jullie draaien zo goed, stallen altijd vol, ook als ik lees dat die leeg gekomen stallen van de uitloop groep alweer gevuld zijn, jullie doen het goed en mensen staan graag bij jullie, daar kan geen keurmerk tegenop.

Waar ik naar kijk bij stal, ik moet me te eerste echt fijn voelen op een stal, past mijn merrie bij het beleid en de groep? Gelijk gestemde mensen? Passend management? Prettige accommodatie/ligging?

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 08:11

Even betreft keurmerk:


Anoniem schreef:
Je kunt altijd op de site een kopje maken met informatie over het (vernieuwde) sterrensysteem en wat dat effectief betekent voor jullie stal. Op welke punten de sterren zijn verdiend en wat er allemaal bekeken is. Zou ik als potentiële klant iig erg kunnen waarderen!


Goed idee als het zover komt! Thanks!
_San87_ schreef:
Er is al jaren sprake van mogelijk anders keuren, dus ik geloof daar persoonlijk niet zo in. Daarnaast, ze willen maar al te graag maneges/stallen erbij hebben/houden waardoor er al snel wat soepeler gekeurd wordt in mijn ervaring. Dus wat zegt zo'n keurmerk dan nog...

Ik kan me voorstellen dat je er qua ondersteuning wat aan kunt hebben. En je hoeft die sterren niet aan je gevel te hangen, natuurlijk.


Klopt, horen wij ook al een tijd maar is nu wel echt concreet aan het worden.

@JoybeB en Lenexa:

Ik denk dat 75% van onze klanten juist bij ons staat omdat er geen wedstrijden/manege activiteiten zijn. Ik weet dat niet zeker hoor, zouden we moeten navragen. Denk dat in de zomer 2 x een wedstrijd organiseren voor mensen nog wel zoiets zou kunnen zijn als: ' dan probeer ik ook eens een B proef' , maar als het er niet is is het voor mensen geen reden om te vertrekken. Dus wedstrijden zou voor ons niet perse een reden zijn om het wel of niet te doen.

@Odetje: eerste jaar kom je op 1200 uit, daarna 800 per jaar. De laatste punten die jij noemt: dat is natuurlijk de reden dat we bijna altijd vol staan.

Tegens zouden zijn: de kosten, een mogelijk negatieve associatie voor (nieuwe) klanten, de vraag of de FNRS een partner is voor ' bedrijven zoals ons' ( passen wij daar bij? )

Voor: een mogelijk positieve associatie voor ( nieuwe ) klanten, terug kunnen vallen op FNRS( standaard contracten, thema avonden) en het feit dat het toch ook fijn is dat er iemand is die jou als bedrijf vertegenwoordigd bijv. Richting de politiek.

Voor ons minder van belang: wedstrijden/ruiterbewijzen mogen organiseren.

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 08:17

Saaams schreef:
Ik vind het echt een prachtige ontwikkeling. Ik vraag me af er zullen ook paarden tussen staan die alleen het 8uur buiten en de rest op stal leven gewend zijn.
Hoe verwerken/gaan ze om met het 24/7 buiten staan? Vinden ze snel hun draai?


In het begin had ik het idee dat enkelen wat ' moe' waren, denk dat constant sociale interactie even een omschakeling was? Maar dat vul ik zelf in. Nu alles stabiel is zie ik meer ' rust' . De grootste onrust zijn de introducties, dat zorgt ervoor dat ze hun draai niet goed vinden, niet perse de overstap naar 24/7 heb ik het idee :o


@Pandora, thanks dat het je opvalt dat we er over nagedacht hebben met die boxrekken. Zijn we dus echt een maand bezig met hoe we het zullen doen :')

cobiie schreef:
Mooi om te zien ruitje, ben benieuwd hoe straks de merrie groep eruit komt te zien.

Wat ik mij even afvroeg (maar zal vast in het begin al besproken zijn), hebben jullie nog box ruimte over mocht 1 van de paarden uit de groepsstal op boxrust gezet moeten worden?
In de zomer is dat vaak wel te regelen doordat er ook paarden 24/7 buiten staan zag ik, maar hoe gaat dat in de winter?


Dat is er altijd wel, omdat we zelf dravers hebben en concoursboxen kunnen opzetten in nood. Kan er altijd een eigen paard daar tijdelijk in. Maar we hebben zelden echt alles helemaal vol zitten, meestal is er gewoon wel een lege box eigenlijk :) . Dat met de concoursboxen is denk ik 10 jaar geleden, dat we dat eens moesten doen.

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:22

ruitje schreef:
Saaams schreef:
Ik vind het echt een prachtige ontwikkeling. Ik vraag me af er zullen ook paarden tussen staan die alleen het 8uur buiten en de rest op stal leven gewend zijn.
Hoe verwerken/gaan ze om met het 24/7 buiten staan? Vinden ze snel hun draai?


In het begin had ik het idee dat enkelen wat ' moe' waren, denk dat constant sociale interactie even een omschakeling was? Maar dat vul ik zelf in. Nu alles stabiel is zie ik meer ' rust' . De grootste onrust zijn de introducties, dat zorgt ervoor dat ze hun draai niet goed vinden, niet perse de overstap naar 24/7 heb ik het idee :o



Ik vind dat altijd zo grappig. Mensen denken altijd dat paarden moe worden van 24/7 buiten staan. Of lui.
Dan krijg ik weer eens te horen dat mijn paard vast meer voorwaarts zou zijn als ik hem meer op stal zou zetten. Die logica ontgaat me echt zo compleet. Maar ik hoor het zo vaak.

Meer nerveus kan ik me nog voorstellen of meer schrikkerig van de weersomstandigheden. Maar moe of lui van wat vrij rond kunnen scharrelen :? :?
Het is niet dat ze op 300ha hun kostje bij elkaar moeten scharrelen en daarbij enorme afstanden moeten afleggen.

Zoals jij zegt: tijdens het omschakelen geloof ik dat onmiddellijk. Een nieuwe groep leren kennen lijkt mij tijdelijke wel echt vermoeiend. En als een paard niet fijn op zijn plek is kan het ook heel vermoeiend zijn om steeds te bazen/steeds te vluchten.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:25

pol013 schreef:
Ik vind dat altijd zo grappig. Mensen denken altijd dat paarden moe worden van 24/7 buiten staan. Of lui.
Dan krijg ik weer eens te horen dat mijn paard vast meer voorwaarts zou zijn als ik hem meer op stal zou zetten. Die logica ontgaat me echt zo compleet. Maar ik hoor het zo vaak.

Meer nerveus kan ik me nog voorstellen of meer schrikkerig van de weersomstandigheden. Maar moe of lui van wat vrij rond kunnen scharrelen :? :?
Het is niet dat ze op 300ha hun kostje bij elkaar moeten scharrelen en daarbij enorme afstanden moeten afleggen.


Ik merk dat soms toch ook hoor. Niet van de afstand, maar in een groep die niet zo stabiel is durven ze vaak geen rust te nemen.

En ja, in mijn ervaring doen heel wat paarden het om die reden beter met een stal voor de nacht, vooral in de winter.

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:28

@ poekie: dat heeft dan toch ook meer met de groep te maken dan met 24/7 buiten?
Hier wonen ze met zijn 3en op minimaal 900m2. Dus dat speelt hier echt totaal niet.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:53

@ pol013: dat kan, maar voor sommige paarden past 24/7 in groep gewoon niet. Mijn eigen paard stond bvb in een (redelijk grote) kudde die door ieder als stabiel kon beschouwd worden. Wel enkele jonge dieren die wat speels waren, maar werd nergens weggejaagd, had geen wondjes, stond niet de laagste, viel niet in, oogde normaal,.... en toch heb ik hem op 1.5j nooit weten liggen of rusten terwijl ik er bijna dagelijks was op verschillende momenten. Toen hij wegens omstandigheden even bij 2 kleine ponies moest daarna, heb ik hem echt een maand weten 'bijslapen'. En op de vorige stal staat nog een merrie waar het gewoon niet past. De groep is goed, maar die merrie staat gewoon niet op haar plek, die is niet geschikt voor 24/7 buiten in groep.

Ook hier hebben de paarden een groot stuk tot beschikking. Maar eens het natter wordt merk ik echt zeer positieve effecten van de nacht op stal te zetten. Qua weerstand en qua karakter. (Buiten schuilstal en onbeperkt hooi hier). En ook in de groepen om me heen zie ik dat eigelijk wel.