Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:09

Boras schreef:
Een skihelling....

Doet me denken aan jaren geleden in Uden. Daar lag (of ligt) de skihelling vlak bij de rijbak.

Kijk nou, je gelooft het niet!, zegt iemand. Zien we een paard los boven op de skihelling :wow:

Ik zie het voor me daar bij jullie.... paard over het slootje en vervolgens de skihelling op. Misschien toch een draadje overwegen daar bij jullie :D



:') ik heb een beeld.

Ik heb wel een keer op de heuvel onder Snowworld gestaan met m'n paard, maar het is nog een beste wandeling hoor voor je er bent. :)) Het lijkt dichterbij dan het is (het is gewoon een enorm groot lelijk ding :') ) Ze staan er niet zomaar op.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 09:55

Boras schreef:
Een skihelling....

Doet me denken aan jaren geleden in Uden. Daar lag (of ligt) de skihelling vlak bij de rijbak.

Kijk nou, je gelooft het niet!, zegt iemand. Zien we een paard los boven op de skihelling :wow:

Ik zie het voor me daar bij jullie.... paard over het slootje en vervolgens de skihelling op. Misschien toch een draadje overwegen daar bij jullie :D


Wow :=
Dat zou bij ons wel een route zijn door een hoop sloten hoor haha :')

Ons land loopt tot ongeveer de rode L van 'langs' , Snowworld zie je liggen in het Buytenpark. Je kunt Buitenrijden in het Buytenpark en Westerpark.
Afbeelding

Op dit moment worden er nieuwe routes aangelegd( blauw op mijn kaart):

Afbeelding

Ook kan je nog deze kant op.

Afbeelding

In vergelijking met de Veluwe is het natuurlijk niks het buitenrijden, maar voor de randstad is dit best redelijk. Vooral omdat er na ons nog 3 boerderijen zijn en je dan op de polderweg zit, dus je hoeft geen drukke weg af.

Een groot deel staat toch wel bij ons vanwege de veelzijdigheid, je kan de binnenbak in, maar ook naar buiten of op de drafbaan.

Die combi vinden mensen fijn denk ik :) .

Heel erg leuk om te horen dat mensen de plek zo prachtig vinden, soms ' zie ' je dat zelf niet meer haha :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 11:39

Via PB kreeg ik de vraag hoe wij onze paddocks gedraineerd hebben.

Dit is in 2014 gedaan en heeft tot begin van de winter goed gewerkt. Deze winter zien we in 2 paddocks dat de bovenlaag aan vervanging toe is. Dit zijn ook de paddocks waar de mest niet uitgehaald word. Is dus wel boeiend om te zien, ik schat in dat je met het verwijderen van de mest het afgraven van de bovenlaag 2 jaar zou kunnen uitstellen. Maar gedraineerd of niet, tussen de 6 en 8 jaar moet je dus gewoon weer aan het werk. ( iets met pensionstalhouders worden nooit rijk maar we vervelen ons ook nooit :') )

Voordeel is nu dat je het dus gefaseerd kan doen, ipv alle paddocks in 1 keer en dat de grindkoffers er liggen dus daar hoef je niks aan te doen :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Uit dit topic: [VSW] Hoe wij onze 10 paddocks gedraineerd hebben(foto+film)

Citaat:
In elke paddock word om de 5 meter een diepe sleuf gegraven. Daar wordt 20 cm grind in gestort, vervolgens word er een met PPE omwikkelde drainagebuis op afschot in gelegd en word er nogmaals 40 centimeter grind bovenop gestort. Om dichtslibben te voorkomen is dit allemaal gewikkeld in speciaal waterdoorlatend-woven draindoek. Bovenop het doek ligt 5 centimeter zand, dan vervolgens nog een dubbele laag non-wovendoek om beschadigingen van boven op te vangen en dan 30 centimeter zand.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:48

Wij laten de drainage buizen eens in het jaar doorspuiten door de loonwerker. Mss ook een idee bij jullie!?

Mijn man is er op gebrand we dagelijks de mest uit de paddocks verwijderen en nu ik dit bij jou lees is het wel een bewijs dat dat het beste is.

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:25

Zo hee er is veel gebeurd bij jullie en ontzettend opgeknapt, heel mooi geworden hoor!
Leuk met zo'n verslag erbij.

nachtmar

Berichten: 118
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:42

Super leuk verslag en super leuke stal!
Kan niet wachten tot ook de merrie stal er komt! ;):)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:15

Sclimpre schreef:
superpony schreef:
Ik vind het wel zielig voor de schimmel dat hij moet toekijken en zelf op stal moet staan :(

De anderen staan toch ook op stal?
Dat het een nieuwere of grotere stal is boeit een paard niet.
Als alle paarden nu in volle galop zouden vertekken en aan de horizon verdwijnen terwijl er 1 enkele vaststaat is het natuurlijk iets anders.
De schimmel hoort gewoon ook bij de groep, prima toch dat hij andere paarden kan zien?


Dat is niet waar. Als ik er nu eentje op ga sluiten, blijven ze een tijd daarbij in de buurt, maar daarna gaan ze verder. Geloof me....dat is niet fijn voor het paard op stal.

En daarbij het is gewoon mijn mening en het enige paard dat ik nu uit een stal zie hangen en toekijken naar de rest.

Maar goed, ik zou nooit voor stal kiezen als 24/7 mogelijk is. Daarbij zijn wij al jaren overgestapt naar 24/7 buiten, ook met nieuwe paarden gelijk en heb het continu bekeken, uitgewisseld met anderen die hun paarden 24/7 buiten houden etc.

Er verandert een hele hoop. Zeker na een tijd in ene stabiele kudde.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:27

@superpony
Jij projecteert je eigen voorkeur op dat schimmeltje. Jij vindt dat 'zielig' omdat jij het 'beter' vindt dat een paard in een loopstal staat dan in een box. Zonder het paard in kwestie te kennen kan je daar helemaal niks zinnigs over zeggen. Er zijn geen algemene regels over hoe het moet, elk paard is verschillend.
Zo te zien komen de paarden op dit bedrijf helemaal niks te kort en is er heel veel mogelijk om in te spelen op de individuele behoeften van elk paard.

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:14

Wauw het is echt super geworden..
Volg je al op FB.
wij gaan ook grote verbouwing doen..orde stal word vervangen,Bak wordt op nieuw gelegd even als de paddocks er komt een weide bij en een track om de bak heen.
Zitten nog te twijfelen of we een logeercircel maken maar ligt er aan hoe en wat met centjes. Hihi...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:58

Sclimpre schreef:
@superpony
Jij projecteert je eigen voorkeur op dat schimmeltje. Jij vindt dat 'zielig' omdat jij het 'beter' vindt dat een paard in een loopstal staat dan in een box. Zonder het paard in kwestie te kennen kan je daar helemaal niks zinnigs over zeggen. Er zijn geen algemene regels over hoe het moet, elk paard is verschillend.
Zo te zien komen de paarden op dit bedrijf helemaal niks te kort en is er heel veel mogelijk om in te spelen op de individuele behoeften van elk paard.


En dat is dus iets wat jij vindt. Ik maakte alleen een opmerking en iemand reageert daarop. Dan mag ik daar gewoon mijn mening en meer dan voldoende ervaring over uitten.

Doet helemaal niks af aan de stal van TS, want ze zet grote stappen en dat is niet voor niks. Mensen willen beter en vooruit.

En je hebt mazzel als die schimmel zo rustig blijft op die plek. Ik zette een nieuw paard in een stal waar hij de rest kon zien die wel 24/7 rondliepen. Was hij niet gewend, maar brak wel de tent af. Daarna ook gelijk 24/7 buiten en was gelijk goed zoals elke keer met een nieuw paard of waar stallen overstappen en ook de situatie dusdanig maken dat het fijn is om 24/7 buiten rond te lopen. Want daar gaat het meeste mis, dat het niet goed wordt aangeboden.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 13:57

puttertje schreef:
Wauw het is echt super geworden..
Volg je al op FB.
wij gaan ook grote verbouwing doen..orde stal word vervangen,Bak wordt op nieuw gelegd even als de paddocks er komt een weide bij en een track om de bak heen.
Zitten nog te twijfelen of we een logeercircel maken maar ligt er aan hoe en wat met centjes. Hihi...



Ja geld is een ding he, dat hebben wij ook! Dromen genoeg haha! Leuk, waar zitten jullie?

@Popstra, dat doorspuiten doet mijn broer ook, wat wij zien is dat de bovenlaag zand op een gegeven moment 'verdicht' , dus we moeten het soms lostrekken en de bovenlaag dus vernieuwen. Hoe is dat bij jullie?

Bedankt voor alle leuke reacties :D !

@Superpony. Er staan er 4 op die rij en die zijn allemaal rustig, ik heb niet het idee dat ze trekken naar die paarden. Ik denk dat het anders is wanneer ze eerst daar hebben gelopen en dan in die box moeten, maar voor nu is dat helemaal niet 'hun kudde' . Hiervoor liepen er ook paarden overdag in die paddocks en gaf dat ook geen problemen.

Oveeigens, van de ongeveer 70 klanten, wilden er 9 ruinen en 5 merries overstappen. Vooralsnog is er dus nog steeds meer vraag naar individuele stalling.

Leuk nieuwtje: We hebben de eerste klant van buiten aangenomen die in de stal wil, niet slecht binnen een week na oplevering :D .

Voor ons is dat zakelijk natuurlijk het beste, je hoopt een nieuwe doelgroep aan te spreken :)

Ik ben daar echt zo blij mee, laat zien dat hoe we het bedacht hebben niet alleen voor mensen werkt die ons al kennen, maar ook nieuwe klanten aantrekt :)

Gister hebben we nieuw ruwvoer neergezet, het is nog een beetje zoeken. Het was niet helemaal op, maar het lijkt erop dat ze nog niet helemaal met hun hoofd door de ruif gaan om het laatste op te eten. Dus even aangekeken, maar toch maar nieuw neergezet :)

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:11

Ik volg ook! En nog bedankt voor je uitleg over drainage.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:20

Die klant van buitenaf komt hopelijk toch wel met een single color aanzetten? O:) :D

Leuk dat er zo snel al iemand nieuw op afkomt ! Good news travels fast.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:32

Dit is nu het vijfde jaar dat wij onze paddocks gebruiken. Bij ons is het ook zo dat de bovenlaag verdicht. Vooral waar de paarden dagelijks staan te eten. Word dus echt aangestampt en daar blijft hemelwater ook het langst staan. Verder blijft het wel los.
We hebben een dikte van 50 cm witzand

rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:02

Heel interessant dit! Erg leerzaam.
Ik vraag me af wat er naast de linker ingang staat? En je spreekt over windbreekgaas, waar heb je dat gebruikt?

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:24

ruitje schreef:
puttertje schreef:
Wauw het is echt super geworden..
Volg je al op FB.
wij gaan ook grote verbouwing doen..orde stal word vervangen,Bak wordt op nieuw gelegd even als de paddocks er komt een weide bij en een track om de bak heen.
Zitten nog te twijfelen of we een logeercircel maken maar ligt er aan hoe en wat met centjes. Hihi...



Ja geld is een ding he, dat hebben wij ook! Dromen genoeg haha! Leuk, waar zitten jullie?

@Popstra, dat doorspuiten doet mijn broer ook, wat wij zien is dat de bovenlaag zand op een gegeven moment 'verdicht' , dus we moeten het soms lostrekken en de bovenlaag dus vernieuwen. Hoe is dat bij jullie?

Bedankt voor alle leuke reacties :D !

@Superpony. Er staan er 4 op die rij en die zijn allemaal rustig, ik heb niet het idee dat ze trekken naar die paarden. Ik denk dat het anders is wanneer ze eerst daar hebben gelopen en dan in die box moeten, maar voor nu is dat helemaal niet 'hun kudde' . Hiervoor liepen er ook paarden overdag in die paddocks en gaf dat ook geen problemen.

Oveeigens, van de ongeveer 70 klanten, wilden er 9 ruinen en 5 merries overstappen. Vooralsnog is er dus nog steeds meer vraag naar individuele stalling.

Leuk nieuwtje: We hebben de eerste klant van buiten aangenomen die in de stal wil, niet slecht binnen een week na oplevering :D .

Voor ons is dat zakelijk natuurlijk het beste, je hoopt een nieuwe doelgroep aan te spreken :)

Ik ben daar echt zo blij mee, laat zien dat hoe we het bedacht hebben niet alleen voor mensen werkt die ons al kennen, maar ook nieuwe klanten aantrekt :)

Gister hebben we nieuw ruwvoer neergezet, het is nog een beetje zoeken. Het was niet helemaal op, maar het lijkt erop dat ze nog niet helemaal met hun hoofd door de ruif gaan om het laatste op te eten. Dus even aangekeken, maar toch maar nieuw neergezet :)





Zitten vlakbij Nijmegen

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 20:59

Ah oke, dat is een eind uit de buurt :D

@Rensju. Bij welke linker ingang? Bedoel je de keerwand? Daar staat een stukje beton muur om te voorkomen dat de paddock naar beneden komt, ook kunnen ze zo lastiger om een hoek de stal in rennen.

Windbreekgaas moet nog opgehangen. Dat komt aan de open kant waar het hooirek staat. Dat kunnen we dan naar beneden en boven doen afhankelijk van het weer :)

@Popstra, herkenbaar allemaal :)

@Pandorah, oliebol vergeten naar de kleur te vragen :')

rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:44

Ja dat bedoel ik idd. Oke :)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:34

Spuit 11 natuurlijk... maar toch; echt fenomenaal wat je hebt neergezet!!!

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 10:34

Voor wie nog volgt haha, we blijven bezig :D

Mijn broer is verder bezig in de schuur, hier een arm die de hele schuur door kan. Komt lucht en electra op, zodat je overal kan werken.

Afbeelding

Hier word ik autistisch blij van :')
Afbeelding

Mijn vader zet een nieuw pak ruwvoer in de ruif, gaat erg makkelijk :) We hebben windbreekgaas besteld voor de zijkanten van de ruif, want het waait richting de stapmolen en dat is zonde.

Afbeelding

Het thema van vandaag is slapen :')

Afbeelding



Je ziet dat ze nu hun hoofd er echt goed door durven te steken. Heeft dus zeker 10 dagen geduurd :)

De rust in de groep is echt absurd. 2 eigenaren geven aan dat hun paard niet meer naar ze toe komt als ze bij het hek staan :') . Zo van ' Ik woon hier prima, doei mam ' :+ .

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:45

Dat laatste is heerlijk herkenbaar :')
Wat super zeg! Ik zie steeds blije eigenaren voorbij komen op Facebook. Een waar paardenparadijsje zo.
Fijn ook die rust!


Hoe gaan jullie het introduceren van een nieuw paard aanpakken?
Wat we bij ons zagen is dat de groep die nieuw gevormd was snel rustig was, weinig gesteggel. Mijn paard kwam er na 2 maanden bij en dat was ook vrij snel goed. De groep is nu ruim een jaar zeer stabiel geweest en het invoegen van een nieuwe was ineens lastig en kost veel tijd. Nu zal dat ook per paard verschillend zijn. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar gewoon eens benieuwd naar jullie visie op het inwennen van een nieuwe in de bestaande groep. :)

RianneH

Berichten: 28256
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:04

Wat een fijne beelden, en complimenten dat de groep al zo snel tevreden met elkaar is, dat is natuurlijk deels de omstandigheden van de stalling (en altijd beschikbare ruwvoer) maar ook oog op samenstelling. Fijn clubje zo <3

liberia
Berichten: 527
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:07

Misschien heb ik er overheen gelezen, excuses dan, maar hoe groot is de inloopstal nu en hoeveel paarden willen jullie hier maximaal in hebben?
Merken jullie nu ook een verschil in ruwvoer verbruik? Wordt er meer of minder verspilt?
Hebben jullie nu klanten die zeggen dat ze hun paard nooit op zo een manier zouden willen stallen? En wat is dan hun motivatie?

Het ziet er trouwens super uit! Ik zou het zo voor onze pensioenstal willen introduceren. Wie weet, in de toekomst....

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:15

Bende luiaards is het geworden ook :z :')

Wel een hele mooie en moderne schuur hoor ! En alles netjes geordend 8-)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:02

Heerlijk gezicht he slapende paarden in groepsstallen, daar kon ik echt enorm lang naar kijken, zo gezellig.

Ik wordt dan ook altijd een beetje verdrietig als mensen beweren dat een ingestrooide stal toch nutteloos is want paarden zijn immers bang voor grotten (of zo iets). Mijn ervaring is juist dat paarden in de juiste afmetingen erg graag droog en uit de wind in gezelschap slapen.