Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:34

MyWishMax schreef:
Het enige 'nadeel' ervan, want het klinkt als goede oplossing voor jullie idd, is dat mensen die sowieso al voorzichtig zijn in het storen ook bij noodgevallen zich banketstaaf voelen.


Ik weet niet of dat zo is trouwens. Ik ben zelf vaak bang om iemand te storen, maar als het een noodgeval is, valt dat voor mij vaak weg. En de dingen die voor mij op de grens zouden zijn (wel/niet belangrijk genoeg) zou ik dan bewaren tot een moment dat ik weet dat het welkom is. Voor mij zou dat echt drempelverlagend zijn, niet drempelverhogend.

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:10

Shadow0 schreef:
MyWishMax schreef:
Het enige 'nadeel' ervan, want het klinkt als goede oplossing voor jullie idd, is dat mensen die sowieso al voorzichtig zijn in het storen ook bij noodgevallen zich banketstaaf voelen.


Ik weet niet of dat zo is trouwens. Ik ben zelf vaak bang om iemand te storen, maar als het een noodgeval is, valt dat voor mij vaak weg. En de dingen die voor mij op de grens zouden zijn (wel/niet belangrijk genoeg) zou ik dan bewaren tot een moment dat ik weet dat het welkom is. Voor mij zou dat echt drempelverlagend zijn, niet drempelverhogend.


Voor mij ook :j

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:36

Is iets van een bodywarmer met logo/bedrijfsnaam niet een idee? Als je die aan hebt, ben je beschikbaar, zo niet: dan niet?

Bij ons op de honden club hebben de trainers een club jas aan. Duidelijk herkenbaar. Hebben ze die niet aan, zijn het gewoon eigenaren met hun hond aan het trainen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:42

Dat is ook een goed idee! Iets van bedrijfskleding aan als je beschikbaar bent voor vragen!

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:33

Ja, dat vind ik ook een topidee!

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 15:16

Ik heb besloten het voor nu nog even te laten :+ . Ik heb het de laatste weken weer wat rustiger en dan heb ik ook gewoon meer tijd( zowel echt qua tijd als ruimte in mijn hoofd) om gewoon praatjes te maken.

En dan denk ik: dat vind ik eigenlijk ook gewoon wel een heel erg leuk onderdeel van mijn baan :D

Nog wat betreft de vraag van Gaby: ik vind appjes altijd prima. Die lees ik 1 a 2 keer per dag. Ik krijg er soms 3, en soms 20. Soms korte vragen, soms waar ik met de VOF over moet sparren. Er zijn dagen dat alleen het beantwoorden van de app mij een uur kost :') .

Pensionstalhouder zijn is tegenwoordig echt een hoop communicatie hoor, nouja, zoals ik het doe. Misschien doe ik het stom :')

De HBO stagiaire gaat aan de gang met de online rondleiding, misschien kom ik hier nog wel terug op dit onderwerp want ze gaat er denk ik eerst onderzoek naar doen.

Ze pakt dat op en een onderzoeksvraag vanuit mij over opfok.

Leuk. Ik had nog wel 3 onderwerpen, maar zoveel uur was er niet :') . Moet eens kijken hoe ik daar meer in kan komen in die wereld, gewoon mezelf eens binnenpraten en zeggen ik kom een gastles geven over een pensionstal runnen :+ . Dan houd ik daar vast stagiaires aan over :')

( en nu is het wachten op de Bokker die meeleest en stiekem docent is en dat gaat fixen natuurlijk, want zo is Bokt :+ )

Ik wil jullie zo op de laatste dag bedanken trouwens, zowel de Bokkers als de (oud) klanten die hier altijd kletsen. Zowel positief als de feedback, ik kan er heel veel mee! Steeds denk ik: nou is het wel klaar, maar er blijft nog genoeg te praten over pensionstallen blijkbaar :')

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:34

ruitje schreef:
Ik wil jullie zo op de laatste dag bedanken trouwens, zowel de Bokkers als de (oud) klanten die hier altijd kletsen. Zowel positief als de feedback, ik kan er heel veel mee! Steeds denk ik: nou is het wel klaar, maar er blijft nog genoeg te praten over pensionstallen blijkbaar :')

Als het klaar is, is het ook echt klaar; lees: dan ligt je onder de groene zoden.

Kijk alleen al naar hoe het ging toen je vader nog een jonge vent was.
Het is nooit klaar. We ontdekken steeds weer dingen waardoor we het beter kunnen doen. Opvattingen veranderen maar ook: er gaat kennis verloren die maar moeilijk opnieuw te vergaren is.

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:07

Kan je die vraag niet uitzetten bij een hogeschool? De opleiding equine, leisure and sports of HBO diermanagement zouden prima passen daarin. Wellicht kun je ze mailen dat je interesse hebt in 1 student per jaar bijv?

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:20

@ruitje: puur uit interesse: jullie hebben nu een vrij grote pensionstal. Hoeveel paarden moet je minimum kunnen huisvesten om rendabel te zijn. (en om naar het minimum te kijken: qua onderhoud paarden, gebouwen, etc + 2 personen loon uit te komen).
Ik weet dat er natuurlijk meerdere factoren meespelen (eigen land voor hooiwinning of niet), maar kan je er mss een soort van getal op plakken?

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 21:47

@Ikke, dat klopt wel haha!

@Ballard, toevallig zo'n soort optie van iemand via PB gekregen, waar Bokt al niet goed voor is!

@Duhelo, bedoel je vanaf wanneer een pensionstal in het algemeen zeg maar voldoende moet zijn om geen baan er meer naast te hebben?

Ik heb de afgelopen jaren best wat ondernemers gesproken en dat is echt heel erg lastig, om daar een algemeen getal op te plakken.

De meeste collega's die ik spreek die een kleine stal of vergunning hebben,zeg maar 15/20 paarden die redden het eigenlijk niet zonder baan. Die zie je soms wel veel service bieden of instructie zelf geven, of juist veel doe het zelf/samen doen, daar zit dan voor hun de marge op( dus of juist veel arbeid en dat rekenen, of juist amper arbeid en een grote baan ernaast). Maar daar zie ik over het algemeen de meeste struggles.

Puur pensionstalling zie ik vanaf 40/50 paarden redelijk lopen. Je maakt eronder ook gewoon amper de winst om te investeren. Tenzij: man met goede baan/ergens opgekocht/2e tak/manege erbij etc.

Dus als je mij, puur op gevoel en de mensen die ik spreek, vraag een levensvatbaar bedrijf te noemen, zonder neventakken, zou ik 'm stellen op 50 paarden.

Maar dit is een complete gok :') . En mijn lat ligt hoog denk ik, ik vind dat je moet investeren. Als jij gewoon de komende 30 jaar dat niet wil doen, dan kan 30 paarden misschien ook wel.

Ik denk dan alleen dat je over 30 jaar niet meer bestaat misschien :o

Komt dat in de buurt van wat jij dacht?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:35

ruitje schreef:
@Ikke, dat klopt wel haha!

@Ballard, toevallig zo'n soort optie van iemand via PB gekregen, waar Bokt al niet goed voor is!

@Duhelo, bedoel je vanaf wanneer een pensionstal in het algemeen zeg maar voldoende moet zijn om geen baan er meer naast te hebben?

Ik heb de afgelopen jaren best wat ondernemers gesproken en dat is echt heel erg lastig, om daar een algemeen getal op te plakken.

De meeste collega's die ik spreek die een kleine stal of vergunning hebben,zeg maar 15/20 paarden die redden het eigenlijk niet zonder baan. Die zie je soms wel veel service bieden of instructie zelf geven, of juist veel doe het zelf/samen doen, daar zit dan voor hun de marge op( dus of juist veel arbeid en dat rekenen, of juist amper arbeid en een grote baan ernaast). Maar daar zie ik over het algemeen de meeste struggles.

Puur pensionstalling zie ik vanaf 40/50 paarden redelijk lopen. Je maakt eronder ook gewoon amper de winst om te investeren. Tenzij: man met goede baan/ergens opgekocht/2e tak/manege erbij etc.

Dus als je mij, puur op gevoel en de mensen die ik spreek, vraag een levensvatbaar bedrijf te noemen, zonder neventakken, zou ik 'm stellen op 50 paarden.

Maar dit is een complete gok :') . En mijn lat ligt hoog denk ik, ik vind dat je moet investeren. Als jij gewoon de komende 30 jaar dat niet wil doen, dan kan 30 paarden misschien ook wel.

Ik denk dan alleen dat je over 30 jaar niet meer bestaat misschien :o

Komt dat in de buurt van wat jij dacht?

Ik denk dat dat wel een ondergrens is om het nog soort van betaalbaar te houden.
Nog eens mijn berekening aan jou terug gekeken; dan wordt het al krapjes.

En heel eerlijk, ik denk dat het onverstandig is. In het kader van het spreiden van de risico's is het helemaal niet verkeerd om vanuit meerdere kanten inkomsten te vergaren.

Ons caravannetje staat bij zo'n boer. Hij heeft legkippen, twee daken vol zonnepanelen (en een eigen aansluiting op het 10kV net van 630kVA) en enkele schuren verhuurd voor opslag/caravanstalling.
Zo heeft hij z'n risico's gespreid over meerdere BV's en dat gaat 'm onder aan de streep goed af.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:48

Leuk om te lezen over de minimaal aantal paarden om te houden om een baan te kunnen maken van je pensionstal! Dat was iets wat ik me al tijden afvroeg, vooral vanuit het tarieven topic die ook loopt. Daar wordt heel vaak geroepen dat de pension eigenaar er ook een boterham mee moet verdienen, maar ik had toch altijd het idee dat dat pas vanaf een X aantal paarden zou kunnen. Het is immers geen passief inkomen, dus moet je er veel uren instoppen en een flinke stal runnen. Anders is het meer klein en privé. Maar ik had dus nooit een beeld van het echte aantal, dus leuk om die schatting te lezen! :D

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:37

ruitje schreef:
@Duhelo, bedoel je vanaf wanneer een pensionstal in het algemeen zeg maar voldoende moet zijn om geen baan er meer naast te hebben?

Ik heb de afgelopen jaren best wat ondernemers gesproken en dat is echt heel erg lastig, om daar een algemeen getal op te plakken.

De meeste collega's die ik spreek die een kleine stal of vergunning hebben,zeg maar 15/20 paarden die redden het eigenlijk niet zonder baan. Die zie je soms wel veel service bieden of instructie zelf geven, of juist veel doe het zelf/samen doen, daar zit dan voor hun de marge op( dus of juist veel arbeid en dat rekenen, of juist amper arbeid en een grote baan ernaast). Maar daar zie ik over het algemeen de meeste struggles.

Puur pensionstalling zie ik vanaf 40/50 paarden redelijk lopen. Je maakt eronder ook gewoon amper de winst om te investeren. Tenzij: man met goede baan/ergens opgekocht/2e tak/manege erbij etc.

Dus als je mij, puur op gevoel en de mensen die ik spreek, vraag een levensvatbaar bedrijf te noemen, zonder neventakken, zou ik 'm stellen op 50 paarden.

Maar dit is een complete gok :') . En mijn lat ligt hoog denk ik, ik vind dat je moet investeren. Als jij gewoon de komende 30 jaar dat niet wil doen, dan kan 30 paarden misschien ook wel.

Ik denk dan alleen dat je over 30 jaar niet meer bestaat misschien :o

Komt dat in de buurt van wat jij dacht?

Stal zonder dat er een baan voor (minstens 1 persoon) nodig is was inderdaad mijn insteek.
Vraag kwam bij me op nav een pand die hier in de buurt te koop staat. Splinternieuwe grote binnenpiste, 24 stallen van 3*6 totaal, maar in totaal op 1 ha land (dus weidegang moet je niet op rekenen) en een te renoveren woning.

We hadden hier ook al eens een korte rekensom gemaakt, en kwamen op een stalgeld van 450 euro per maand om kiefkief uit te komen met afbetalingen, onderhoud paarden, 1 loon en een beetje over om te investeren. (maar waarschijnlijk niet genoeg, gezien iets van 6000 m² land net voldoende is om paddocks van te maken en ik waarschijnlijk nog héél veel factoren vergeet (belastingen op de grond, investeren in groter materiaal voor onderhoud, etc).
En de vraag is dan ook of je een stal van 450 euro verkocht krijgt als de paarden zelfs in de zomer niet op het land kunnen...

Uiteraard zijn er meerdere factoren van belang (al dan niet de hectares weide, eventuele eigen hooiwinning etc), maar ik dacht ook in de richting van 40-50 paarden om er enigszins aan uit te raken. (en de vraag is dan ook of 1 persoon dagelijks 40-50 paarden en onderhoud goed kan managen..

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 20:03

Ja ik denk dat spreiden zoals Ikke aangeeft iets is wat veel bedrijven doen. Wij doen dat niet :o . Zowel mijn broer als ik hadden overigens hele goede banen in loondienst, waar we ook zo in terug zouden kunnen. Dus mocht het 'mis gaan' maak ik mij niet zoveel zorgen :o

@Celebi, het tarieventopic is voor mij ook enorm boeiend :') . Soort kijkje in de keuken bij de concurrentie :D

@Duhelo, zoiets kan wel denk ik, dan moet je je richten op een bepaald type klant. Er zit een prachtige nieuwe stal bij ons in de buurt, die vraagt boven de 500. Gaan ze niet veel naar buiten naar alles picobello in orde en de accomodatie werkelijk waar om van te smullen. Fijne pensionstalhouder ook van wat ik kan inschatten. Het is redelijk des Bokts om te zeggen dat een bedrijf zonder veel buiten lopen niet winstgevend kan zijn.

Daar is gewoon wel markt voor hoor :D En veel ook zie ik in mijn omgeving. Volgens Bokt zouden die stallen niet kunnen bestaan, maar dat is gewoon echt niet zo :o

40/50 paarden managen kan wel als je echt weet wat je doet denk ik. Maar dan ben je echt manager, je hebt dan wel een team om je heen nodig om uit te voeren.

En ja, er zijn gigantisch veel 'verborgen ' kosten. Mensen rekenen vrij rap: stro/hooi + biks.

Maar daar houd het niet bij op :)

Maar het kan hoor, dat bedrijf levensvatbaar maken. Probleem is dat je er niet lekker in kan groeien denk ik bij zo'n bedrijf...Je moet vrij stevig zijn om dat in 1 keer neer te zetten.

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:16

Naast behapbaar voor een persoon, heb je zin om 365 dagen per jaar een stal te runnen? Voor dat tarief van €450 wat bied je daarvoor en hoe hou je in de gaten of de stelregels worden opgevolgd
Voeren zal je sowieso moeten doen, onderhoud paddocks en rijbanen ook naar een keer een hek, vragen beantwoorden, etc.
Wellicht meer interessant om de boxen in groepen aan een semi prof of handelaar te verhuren, die van alles zelf regelt
40/50 paarden is ook minimaal zoveel eigenaren en evt aanhang of bijrijders

Niet ziek worden en vakantie wordt ook gedoe

Financiering kosten kun je bij bedrijf als kosten kwijt, maar afhankelijk van de regio ook rekening houden met leegstand en soms niet of niet tijdig betalende klanten, levert ook weer stress op

En niet te vergeten hoe handig ben jezelf of kun je dat makkelijk regelen

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:15

ruitje schreef:
@Duhelo, zoiets kan wel denk ik, dan moet je je richten op een bepaald type klant. Er zit een prachtige nieuwe stal bij ons in de buurt, die vraagt boven de 500. Gaan ze niet veel naar buiten naar alles picobello in orde en de accomodatie werkelijk waar om van te smullen. Fijne pensionstalhouder ook van wat ik kan inschatten. Het is redelijk des Bokts om te zeggen dat een bedrijf zonder veel buiten lopen niet winstgevend kan zijn.

Daar is gewoon wel markt voor hoor :D En veel ook zie ik in mijn omgeving. Volgens Bokt zouden die stallen niet kunnen bestaan, maar dat is gewoon echt niet zo :o



Ik denk dat er ook bijna niemand daadwerkelijk beweert dat dergelijke bedrijven per definitie niet winstgevend kunnen zijn hoor, alleen dat deze - helemaal losgezien van het financiële plaatje - gewoon niet diervriendelijk genoeg zijn? Dat is in ieder geval wat ik op bokt lees en ook een beetje hoe ik er zelf in sta als klant dan :o

Volgens mij zijn kleine 90% (ff uit de losse pols geschat) paardenbedrijven hier in de regio namelijk op relatief kleine tot extreem kleine percelen opgezet t.o.v. aantal paarden en gezien hun bestaansduur zullen die vast wel winstgevend zijn (?). Het lijkt in ieder geval doodnormaal om op een kavel van 1 of 2ha (inclusief opstallen) minstens 50 paarden te huisvesten, soms nog veel meer paarden op een kleiner stukje grond.

Nou mijn mening hierover zal vast duidelijk genoeg zijn :+ maar imo blijft het ook nog steeds zo dat juist de bokt-proof manier van paarden huisvesten bijna per definitie nauwelijks te realiseren is binnen een commercieel bedrijf? Ik zat er laatst nog aan te denken en eigenlijk meeste bedrijven die ik ken die het stukje veel land tov aantal paarden + veel buiten kunnen afvinken, kunnen of geen winsten realiseren of iig geen winsten enkel vanuit standaard pensionstalling. Met hier en daar een uitzondering in de vorm van een langlopend familiebedrijf waar kosten mbt aanschaf of huur/pacht van de grond niet (meer) zo meespelen als bij een nieuw bedrijf + mensen die het semi-particulier doen zonder winstoogmerk.


Ik bedoel het overigens niet verwijtend naar stalhouders toe ;) maar denk dat juist de paardeneigenaren best hypocriet en onredelijk zijn in de verwachting dat pensionstallen bokt-proof moeten worden gerund maar dan wel voor max 400 ofzo. Het hele rekensommetje klopt dan imo gewoon niet, dus ja in de praktijk zie je toch heel wat anders dan waar bokt in gelooft :+

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:58

Ik denk dat heel wat van die 1ha of 2 ha stallen ook geen mogelijkheid hebben om uit te breiden en daarmee te veranderen qua weidegang aanbod. Sommige maneges zijn helemaal ingebouwd. Dan zou je eig naar minder paarden en hogere prijs moeten gaan om voldoende buitengang te kunnen realiseren, maar je moet nog maar net je stallen verhuurd krijgen in dat geval. Dus ik denk dat de analyse van Fly_high heel juist is maar ook moeilijk te veranderen zal zijn als stal zijnde.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 08:36

Oh mee eens Fly! Maar waar jij leest: het is niet diervriendelijk. Lees ik ook heel veel: er is geen vraag naar/wie wil zijn paard nou niet buiten hebben/dat soort bedrijven hebben geen bestaansrecht etc

En dat is niet zo i.m.o. Ik krijg nog steeds rondleidingen met: mijn paard moet alleen naar buiten. Terwijl ik denk dat een groot deel van dat soort klanten al niet meer op onze visie af komt.

Hier leeft de tendens: iedereen wil zijn paard in groepen lang buiten, maar bedrijven bieden dat niet aan.

En dat is deels waar, maar er is ook gewoon veel vraag naar individueel buiten staan :)

Ik denk wel dat er een kantelpunt zit op wat mensen wel willen betalen voor welzijn. Wij hebben een rommelige accomodatie, onze bodems moeten vervangen. Maar de paarden kunnen in droge paddocks en we hebben 16 hectare land. Daar werd 10 jaar geleden niet hetzelfde voor betaald als voor de dure accomodatie en nu wel...

Maar dat is denk ik pas sinds een jaar of 5,je moet als bedrijf daar op durven gokken. En wat Poekkie zegt: kunnen. Als je maar 2 HA grond heb zit je vast aan een bedrijfsmodel.

Leuke discussie dit trouwens :)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:04

Mag ik ook inhaken? Wij zijn dus een heel klein en beginnend paardenbedrijf met paddock paradise. Wij doen het als "bijbaantje" naast beidde een baan in de zorg. Nu 11 paarden op 3.5 hecatare, 2 grote schuilstallen.

Mijn ouders, ik woon in mijn ouderlijk huis, hadden hier vroeger een boerenbedrijf. Maar ook dat was in hun geval een bijaantje naast hun werk in het onderwijs, tot mijn 8e nog met runderen, daarna enkel akkerbouw. De 1e jaren veel investeren (mn vader was steeds blij als hij een nieuwe koe kon kopen) maar later werd het een spaarpotje voor bijv vakanties etc.

En zo hoop ik dat het bij ons tzt ook gaat zijn, nu is het nog veel investeren en verbeteren, maar in de toekomst hopelijk een leuke extra spaarpot, maar zeker niet 1 om (alle) vaste lasten van te betalen.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:19

Ik heb volgens mij zelf ooit neergezet dat zulke stallen (stadsmaneges zonder land etc) geen bestaansrecht meer hebben :+ maar dat bedoel ik dus meer als dat er imo overkoepelende regelgeving zou moeten komen om zulke extreme situaties te voorkomen want puur vanuit vraag en aanbod zal er niets aan veranderen. Er is sowieso blijvend veel vraag naar pensionstalling in de stad ongeacht de kwaliteit.

Ik geloof trouwens ook helemaal niet dat iedereen hun paard lang en in groepsverband buiten wil hebben, misschien als je in een soort van bokt echokamer zit maar daarbuiten zeker niet. En weet uit eigen ervaring als klant bij stallen die het wél aanbieden dat er met enige regelmaat mensen weggaan of afhaken na een rondleiding juist omdat ze hun paard eigenlijk niet zo lang of niet met weer X of Y buiten willen hebben.

Het zou vast mogelijk zijn om ook op een perceel van 2 of 3 ha paarden op een meer diervriendelijke/natuurlijke/hoe je het ook noemt wijze te houden maar dat betekent flink minderen van aantal klanten wat puntje bij het paaltje zou moeten betekenen dat of de stalhouder het uit liefdadigheid moet doen en zelfs geld bijleggen :+ (kun je imo niet verwachten) of dat de prijzen flink omhoog zouden moeten gaan. Zal soort van UO zijn (?) maar imo zouden fatsoenlijke stallen makkelijk 700, 800 of nog meer mogen kosten als het betekent dat de verhouding tussen aantal paarden en beschikbare ruimte daarop vooruit gaat :j Alleen denk ik tegelijk dat je met zulke prijzen en zonder werelds meest luxe faciliteiten best letterlijk geen klanten krijgt :+ Er lijkt best duidelijke grens te zijn in wat men wel en niet wil betalen voor welzijn, ik zou zeggen +/- 400-450 zonder hele bijzondere faciliteiten? Zodra je meer richting 600 vraagt gaat het meer om voorzieningen voor de mens.

Dat vind ik het grappige van wat bokt lijkt te willen trouwens, paarden moeten 24/7 buiten kunnen ook in de sport en noem maar op maar paardenbezit moet tegelijk lekker betaalbaar blijven.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:31

De eeuwige bokt discussie idd :)
En als het gaat over pensioenpaarden of paarden met blessures ligt de grens voor welzijn in mijn ervaring nog veel lager, rond de 200/250 euro en anders ‘met zeer veel pijn in het hart’ weggeven als coachingpaard oid. Blijft moeilijk.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:51

ruitje schreef:
Oh mee eens Fly! Maar waar jij leest: het is niet diervriendelijk. Lees ik ook heel veel: er is geen vraag naar/wie wil zijn paard nou niet buiten hebben/dat soort bedrijven hebben geen bestaansrecht etc

En dat is niet zo i.m.o. Ik krijg nog steeds rondleidingen met: mijn paard moet alleen naar buiten. Terwijl ik denk dat een groot deel van dat soort klanten al niet meer op onze visie af komt.

Hier leeft de tendens: iedereen wil zijn paard in groepen lang buiten, maar bedrijven bieden dat niet aan.

En dat is deels waar, maar er is ook gewoon veel vraag naar individueel buiten staan :)

Ik denk wel dat er een kantelpunt zit op wat mensen wel willen betalen voor welzijn. Wij hebben een rommelige accomodatie, onze bodems moeten vervangen. Maar de paarden kunnen in droge paddocks en we hebben 16 hectare land. Daar werd 10 jaar geleden niet hetzelfde voor betaald als voor de dure accomodatie en nu wel...

Maar dat is denk ik pas sinds een jaar of 5,je moet als bedrijf daar op durven gokken. En wat Poekkie zegt: kunnen. Als je maar 2 HA grond heb zit je vast aan een bedrijfsmodel.

Leuke discussie dit trouwens :)


Dikgedrukte is bij ons op stal in ieder geval zichtbaar. Toen we er meer dan tien jaar geleden kwamen staan waren er zes weilanden voor groepen vanaf 6 (?) paarden en 2 blessureweitjes die ook echt alleen werden gebruikt voor paarden met een blessure. Er zijn nu nog drie weilanden voor grotere (vanaf 6 paarden) groepen, de rest is allemaal opgesplitst in twee- en steeds meer éénpaards weilandjes. Echt op aanvraag van de klanten, voor de pensionhouder alleen maar meer werk en onderhoud.

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:30

Op mijn stalling gaan ze normaal per 2 tot 4 paarden in een wei (afhankelijk hoe groot de weide is).
In de kudde-wei lopen ze dan weer soms met 8.
De weide waar mijn paard staat is zo'n 3000m2 en daar staan ze met 2 op, sommige weides zijn nog groter.
Maar toch zijn er paarden die gewoon niet met anderen kunnen en elkaar dan blessures trappen.
Dan heeft onze staleigenaar moeten beslissen om sommige weides op te delen zodat deze paarden apart kunnen. Heel handig is dat niet want de stukjes worden kleiner zo en je kan minder paarden kwijt.
Maar ik zou ook geen risico willen lopen om een "stout" paard bij de mijne te hebben staan en met blijvende blessures te zitten achteraf. Dus wat doe je met zo'n paarden...

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:33

Van toen ik nog op pension stond zag ik dat mensen groepjes van 2 wel fijn vonden.
De groepjes van 4 of meer vonden vele eng om daar hun paard uit te halen.

Crista

Berichten: 3023
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:24

DuoPenotti schreef:
Van toen ik nog op pension stond zag ik dat mensen groepjes van 2 wel fijn vonden.
De groepjes van 4 of meer vonden vele eng om daar hun paard uit te halen.


Haha grappig. Ik ben juist blij dat mijn paard nu bij Ruitje op stal meedere vriendjes heeft in de loopstal! Kan ze tenminste zelf kiezen wie ze wel of niet aardig vindt.

Zit er 1 bij in de groep waar ik zelf, als persoon, voorzichtiger mee ben, de rest zijn allemaal sociale paarden, ook naar mensen dus.

En tuurlijk, het blijven paarden, maar deze kudde is zó aan elkaar gewend, juist omdat ze 24/7 bij elkaar lopen. Dat er écht niks spannends aan is om hier tussen te lopen, vindt ik dan haha