Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 11:53

@Berdien Ze komen inderdaad elke dag buiten, maar alleen in de zomer 24/7. Anders een dagdeel in de paddock in de winter of in de zomer van 09 tot 17 op het land :) .

Bedoel je de ingang van de paddock zeg maar? Ik zal m eens meten, tot nu toe geen gedonder meer dan dat er op het filmpje te zien is rondom de eetplekken. Dus dat valt ons tot nu toe echt heel erg mee :)

@Pandorah hahaha die gaan we vaker gebruiken! We merken sowieso vaak dat Tinkers de sjaak zijn dus komt vaak van pas :')

Uit de sloot halen doen we in de zomer af en toe, valt gelukkig mee. We hebben er wel eens 1 tussen die het expres opzoekt als het warm is of te laat remt voor de sloot maar verder geen probleem. Wij doen dit graag zelf, als het lukt( en dat is 9 van de 10 keer zo) altijd met ( zo weinig mogelijk) mankracht op een vast punt. We hebben wel eens de brandweer weggestuurd omdat die gebeld waren en er een eruit aan het trekken waren op een manier waar wij niet achter staan :) . Er word naar ons idee altijd veelste veel kracht gezet, paard moet zoveel mogelijk zelf doen. Soms heb je wel eens een die 'Freezed' en niks meer doet, maar dat zijn de uitzonderingen :) .

Wij hebben wel absurd laag land hoor(helaas) , het land ligt misschien maar 10 centimeter boven de sloot, dus dat gaat natuurlijk anders dan wanneer je ze echt uit een 'greppel' moet trekken.

Edit: zo laag dus


Afbeelding

@Christien, wij kennen onze 'pappenheimers' , bepaalde paarden worden door bepaalde mensen binnen en buiten gedaan. Degene die gaat rennen al voor de rest uit door mijn vader bijv. , die merrie die niets van mannen moet hebben en zich nooit laat pakken door een vrouw.

In de winter in de paddock laten we er wel eens 2 een tijd langer lopen, die willen zich dan niet laten pakken in de paddock. Maar die halen we er meestal wel zelf uit( of de eigenaar moet er dan toevallig zijn)

In de zomer halen we ze met de quad uit het land( geen gerace of gejaag, ze weten dat er krachtvoer ligt en komen eigenlijk altijd in galop naar voren uit zichzelf, uitzonderingen daargelaten :+ ) .

Het enige wat echt lastig binnenhalen is als ze bijv mei en juni dag en nacht hebben gelopen en dan om gaan naar alleen overdag. Die paarden willen soms een week naar de andere kudde toe, dan ben je niet handig genoeg met de quad.

Meestal volgen ze de groep, je bent ook nooit niet wendbaar genoeg met de quad, dus soms moeten we ze dan halen met de hand( wat niet te doen is als ze echt niet mee willen :') ) . Dat is vorig jaar 1 keer gebeurd, meestal maakt de quad en de groep paarden die naar voren rent genoeg duidelijk voor de paarden :)

Binnen of buiten krijgen we ze altijd.

Wij vangen alles op en doen alles buiten in 'fuiken' , dus de quad rijd het land in, paarden komen naar voren in fuik en wij brengen ze dan naar stal.

Dat is wat ons het meeste aantrekt aan het 24/7 concept. S'ochtend dus een hele boel paarden met de hand naar de 'fuik' brengen en wegbrengen met de quad, smiddags andersom. Vaak zijn er klanten om te helpen, maar als je maar met zijn drieën bent bijv. Is dat best een arbeidsintensief werk.

Straks met de loopstal is het: lint open en ze staan allemaal op het gras. En 1 keer met de quad naar achter en ze staan allemaal weer in de paddock :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:00

superpony schreef:
Ik vind het wel zielig voor de schimmel dat hij moet toekijken en zelf op stal moet staan :(

De anderen staan toch ook op stal?
Dat het een nieuwere of grotere stal is boeit een paard niet.
Als alle paarden nu in volle galop zouden vertekken en aan de horizon verdwijnen terwijl er 1 enkele vaststaat is het natuurlijk iets anders.
De schimmel hoort gewoon ook bij de groep, prima toch dat hij andere paarden kan zien?

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 12:04

Hier de fuiken van de paddocks goed zichtbaar, ze komen allemaal uit op dat stenen pad

Afbeelding

En daar zit dit hek voor.
Afbeelding

Dit geld overigens niet voor alle paddocks, waar eenlingen in staan hebben we dat minder.

Zal even kijken of ik ook wat van het land kan vinden.

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:11

Ah, ik meende te lezen dat de schimmel overdag ook op stal staat. Daaruit maakte ik op 24/7 :)

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 12:15

2 oude video's

Hier een groep die alleen overdag naar buiten gaat.



Dit is een dag en nacht groep.



Dit is de eerste dag, dus het enthousiasme word vaak wel minder :+

Lenexa

Berichten: 612
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:21

Ha ik heb nog een mooie foto van mijn zwemmer, laat goed zien hoe laag de kanten zijn:
Afbeelding

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 12:24

Hahahaha, wat een geniale foto ook dit :') .

Deze merrie staat ook op de lijst voor de loopstal trouwens :D

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:33

Staan er helemaal geen draadjes langs de sloten? Mijn jachtpaard was weg geweest :=

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 13:08

Berdien schreef:
Staan er helemaal geen draadjes langs de sloten? Mijn jachtpaard was weg geweest :=


Nope, al 30 jaar niet :') .

En nee, de enige springer die we steeds bij de buren moesten ophalen was een witte

A PONY

Pony's :')

SjonnieZ

Berichten: 2410
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:12

Berdien schreef:
Staan er helemaal geen draadjes langs de sloten? Mijn jachtpaard was weg geweest :=


Dat dacht ik ook.. toen ik dit zag
Hier kennen we dit soort slootjes niet als afrastering
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 27-09-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:30

Fuiken, quads en paarden...ik krijg er een McLeods gevoel bij 8-)
Mooi om zien hoeveel ruimte ze hebben !

Nu snap ik het van die sloten en het laag gelegen land.
Erin gaat makkelijk, eruit soms iets minder := Die foto ook...Houston. Problem :')
Ongelooflijk dat er op al die jaren maar 1 ging buurten.

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:32

bied je eigenlijk ook leidingwater aan als drinkwater op de wei.
of moeten ze slootwater drinken.
ik vraag dat eigenlijk in verband met verhalen die je hoort over bepaalde waardes die in sloot of grondwater niet goed zouden zijn.

Leo

Berichten: 50206
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:37

Sloten zijn nog best breed hoor. Die van mij zou eroverheen gaan niet in zijn hoofd hebben gehaald _O-
Het enige wat ik er ooit in heb zien liggen was een koe van de buurman. Die was over komen zwemmen.

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 13:47

Als we ze dagelijks op de baan hadden lopen hadden we allang een lintje gespannen, is ook de moeite niet. Maar het gebeurd gewoon niet := . En we hebben ook eventers staan en mensen die elk weekend een springwedstrijd rijden. Weet niet waar dat 'm in zit :D

Laten het er 4 zijn op al die jaren omdat ik ook wel eens wat vergeet. Dat is op ons aantal paarden echt niets :)



Hier zie je ook dat ze juist graag het gras eten aan de slootkant op ongeveer 0.40.



@ Pandorah, dat Mcleods gevoel is een goede omschrijving! Als ik in de polder ben voelt dat ook zo haha!

@Ellepel, alleen slootwater. Wij bemesten zelf amper en in onze polder vind geen akkerbouw plaats en bijna geen veeteelt ook, midden in de randstad is dat toch wat lastiger. Denk dat het niet zo best is als de buurman naast je zn aardappels ontluist nee :+ . Maar in onze situatie kan het denk ik niet veel natuurlijker dan het nu is :) .

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:09

Aan de kant van de baan zou ik er ook niet over springen.
Als je de keuze hebt tussen vreten of lopen... tja :o :')

Nyaleti

Berichten: 6339
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:25

Ideaal toch als het zo goed werkt! Ziet er leuker uit dan al die draadjes en hekken overal.
Maar in de droge zomers, staat de sloot dan niet zo goed als droog?

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 14:44

casperzazoe schreef:
Ideaal toch als het zo goed werkt! Ziet er leuker uit dan al die draadjes en hekken overal.
Maar in de droge zomers, staat de sloot dan niet zo goed als droog?


Was dat maar zo, wij hebben het laagste land van de polder dus we hebben eerder het omgekeerde probleem :)

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:49

Die video’s dat ze naar buiten gaan zijn geweldig!! Zo blij

Boras
Berichten: 9974
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:20

Wat is dat hoge, schuine ding verderop in het veld, Ruitje?

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:23

_/-\o_ Ik hoop dat veel stallen volgen! Ziet er super uit!

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:50

ruitje schreef:
2 oude video's

Hier een groep die alleen overdag naar buiten gaat.

[ Video ]

Dit is een dag en nacht groep.

[ Video ]

Dit is de eerste dag, dus het enthousiasme word vaak wel minder :+


Heerlijk om te zien he! Ik geniet daar ook altijd zo van als onze kudde (8 stuks) weer na enkele dagen 'voorin' staan naar de achterste weides mogen. Volle galop iedere keer weer, zelfs de slalom door het bosje tussenin nemen ze op volle snelheid :') <3

Maar op de sulky tussen je eigen weilanden doorrijden is toch wel heel erg gaaf!

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:46

Boras schreef:
Wat is dat hoge, schuine ding verderop in het veld, Ruitje?


Snowworld Zoetermeer, lelijk he :') .

Staat wel op een heuvel waardoor we lekker kunnen buitenrijden maar het is pittige horizonvervuiling :+

Dat naar buiten doen is echt mooi ja :) . Wel ook altijd een beetje stressvol :+ .

Tussen de paarden rijden is echt heerlijk en je leert daardoor ook alle pensionpaarden heel goed kennen.

Boras
Berichten: 9974
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 01:36

Een skihelling....

Doet me denken aan jaren geleden in Uden. Daar lag (of ligt) de skihelling vlak bij de rijbak.

Kijk nou, je gelooft het niet!, zegt iemand. Zien we een paard los boven op de skihelling :wow:

Ik zie het voor me daar bij jullie.... paard over het slootje en vervolgens de skihelling op. Misschien toch een draadje overwegen daar bij jullie :D

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:00

Wat een fantastische plek! Hoe de paarden eruit vliegen richting de weides, zo mooi om te zien.

Aelin
Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:03

Welke uitrijgebieden hebben jullie?

Is er veel ruiterpad? kunnen er flink wat kilometers gemaakt worden?