Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9741
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:06

Die frames voor hooiruiven en netten hebben we inderdaad ook, dan kun je er misschien ook voor kiezen om een hele baal erin te zetten, scheelt ook weer werk met vullen. :j
Netten hebben we standaard in mazen van 3, 4,5, 6 en 10 cm.

Je kunt ook alleen een net erin doen, maar dat kost dan weer veel werk om te vullen ( los en weer vast rijgen).

Ik denk dat het een beetje 50/50 is wat mensen bestellen bij ons. De ene wilt het wel, de andere niet, en soms wordt het alsnog nabesteld.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:16

tamary schreef:
Nee, wat er naast valt zoals in filmpje hap hooi nemende pony. Niet alle dieren zullen braaf met hoofd in de ruif staan eten. Binnen in de loopstal is dat niet zo heel erg, dat haal je met uitmesten samen met het stro weg. Buiten echter wil je hooi (en stro) niet gemengd hebben met je paddockzand, wat mest is vervelend, hooi/stro maakt veel meer ellende en is veel lastiger weg te halen, ook met machines.


Dat is wel overdreven. Onze ibc vaten staan ook op grond en daar valt wel veel naast, omdat ibc vaten laag zijn vanwege de shet.
Maar geloof me; paarden die onbeperkt hooi krijgen, eten dat nauwelijks op. Het losse bovenop pakken ze nog en de rest wordt vertrapt. Ja, dat is een kostenpost qua hooi en extra op de mesthoop.

TS kan daar nog evt iets neerleggen zodat je het schoon veegt. Maar zand heb je echt overal. Onze loopstal is 2/3e steen en lopen ze vol met zand. Hooi valt uit de netten, daar doe je niks tegen.

Ruitje, toen stonden ze niet 24/7 buiten nog. De shire was van iemand anders en die morste hooi uit de stal. Onze shet stond daar altijd even alle restjes weg te eten en dan zat de shire aan hem te klooien.

Ik vond het best spannend, maar later toch samen buiten gezet en ze waren echt super leuk. De shire was voorzichtig en de shet stond rechtop tegen hem aan.

Bij ons zijn ze dus 1.40m-1.50m en wij hebben 3 lage ibc vaten waar we netten overdwars in hangen. Daar kan hij dus prima uit eten.
De hooinetten valt van alles uit in de loopstal, dus daar ligt meer dan hij op kan.
Maar overdag staat de schuur open met een balk en kan hij alleen onderdoor. Meer omdat hij nu ouder wordt en overal wil rondlopen.

Dat hoois huisje hadden we ook en stond niet laag, maar uitgestrekt at hij daar alsnog uit. Toen ook de 3 ibc vaten op andere plekken. Maar hij wilde ook weleens uit het huisje eten en beetje gestrekt af en toe is niet erg.

Dat sjoe sjoe krijg je toch wel. Mensen vinden het vaak best spannend om een paard uit een groep te halen, maar bij een kleine, vaste kudde en na meerdere keren zal het vast wel gewoon worden.

Qua bitchie gedrag; Onze merrie van 27 was de merrie, maar toen haar dochter van 13 kwam, werd zij wel iets opzij gezet, maar netjes met respect.
Die merrie moet je niet overal bij zetten of op een kleine ruimte, maar bij een hechte kudde zoals die van ons, regelt veel zich zelf wel. Ook zo een nieuw bitchje snapt wel dat ze erbij moet gaan horen.

En eerlijk, ben ik zelf ook weleens ertussen gaan staan. Ik heb het eten, ik bepaal dan en dat snappen ze heel goed. Ik vind alleen dat ik geen deel van hun kudde ben, dus ze veel zelf moeten oplossen. Ik stap die kudde in, maar stap er ook elke dag weer 10x uit. Ze hebben respect voor me, maar kan geen deel van hun zijn.

RianneH

Berichten: 28282
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:25

Wat een dappere keus en wat is het mooi geworden! En die deuk, dat was vast even slikken vanmorgen..

Verder vind ik het erg stoer dat jullie het hebben aangedruft en interessant te lezen hoeveel (denk)werk erin zit. En ook realistisch, je zou dit voor ieder paard willen natuurlijk, maar niet iedere groepssamenstelling is geschik.
Deze groep ziet er in elk geval tevreden uit al :D

Lindsey_99
Berichten: 2533
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:10

Prachtig! Supermooi geworden. En aanpassen blijft wel even, maar het 'framewerk' is prachtig. Veel plezier en succes.

Jessix

Berichten: 16497
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:12

Ik vind vooral je inloopstal heel mooi en lekker schoon met stro gevuld. Als dat de standaard is dan heb je wat mij betreft echt een streepje voor op andere 24/7 buiten plekken. Ook het voersysteem vind ik een voordeel. Ben zelf niet zo van de slowfeeders al snap ik dat sommige paarden het nodig hebben om in vorm te blijven. ;)

Ook buiten ziet het er goed uit en heel fijn een wei erbij voor in de zomer! Echt goed aangepakt.

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:13

Prachtige stal hebben jullie zo. Over veel zaken goed nagedacht!

Uiteenlopen paarden zijn op grote(re) schaal inderdaad maar lastig te combineren in een groepsstalling.
Ik heb hier naar volle tevredenheid een mini shet, een speelse 8 jarige en een fitte 24 jarig staan. Maar moet voor alle 3 een aanpassing doen en dat zou in een grotere groep niet meer werken.


Ik zie zelf de buitenruimte in de winter graag nog groter maar ik snap ook meteen dat dat voor een pensionstal niet rendabel te maken is. Zeker niet in jullie omgeving.
Wat dat betreft is het ruimte gebruik van een paddock paradise idee met een track wel meer ren vrijheid op dezelfde oppervlak. Maar ja, wat doe je dan met het middenstuk op je erf. Dat word hem natuurlijk niet.

Voor de volgende keer zou je nog kunnen kijken wat je met zichtlijnen kunt doen. Als je minder overzicht biedt gaan de paarden meer heen en weer wandelen. Even 'het hoekje om' om te kijken of er iets te doen valt. Dus een wand in het midden plaatsen of een paddock in een L vorm om een schuur heen 'vouwen'.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:21

Ik denk dat het hooi in de stal geen probleem zal zijn, vaak blijven ze met hun hoofden door die hekken en laten ze het in de "trog" vallen.
In mijn hooihuisje heb ik de ervaring dat er bij onbeperkt voeren heel erg geknoeid wordt als er geen net rond zit. Zeker als je er een volledige baal in stopt, ze trekken grote plukken en laten de helft wegwaaien. De mijne weigeren bv ook nog om vanaf de grond te eten, want dat is vies ... :?

Als je beperkter voert en het mooi losschud is zonder net voeren wel prima te doen, dan zijn ze iets subtieler in hun eetgedrag.

Dus ik zou opteren voor een net in het hooihuisje, en in de stal gewoon los te voeren (afhankelijk van het ruwvoer dat je ter beschikking hebt kan je bv opteren om het lekkerdere hooi of voordroog in het hooihuisje te geven, en armer hooi/voederstro in de voederhekken.
Maar ik merk dat ze ondanks net van 4.5 toch evenveel eten als zonder net hoor, veel slowen doet het niet maar het helpt wel tegen verspilling.
Met dit aantal paarden moet je wss om de 2-3 dagen een nieuwe baal in het huisje stoppen, dus dan is het simpelste om met een frame te werken, die maak je aan 1 kant permantent vast, en kan je zo omhoog tilten, baal erin, frame zakken en vastklikken.

Ikzelf vul eens per week en rijg mijn netten open en dicht, maar je bent toch al snel even bezig om het open te maken, omhoog te hijsen en weer dicht te maken, zeker bij weer zoals vandaag is dat met natte netten en touwtje geen pretje.

xSagan
Berichten: 677
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:27

Het was Imber, witte Holsteiner met maanoog en lekker eenkennig. Was toen 12 A 13 jaar, ben nu 28.xD
Tijd is hard gegaan.:)
Stond bij de box van Farajah, als ik de naam goed schrijf.xD(de buitenboxen tegen over de plaats waar jullie de paarden voor de wagen zetten.:)

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:33

ruitje schreef:
Voordeel is wel dat we bij de stapmolen toen een huisje gebouwd hadden omdat we dachten mensen moeten wel kunnen zitten daar, die is dus nooit gebruikt :D

Dus dat is nu een extra ruimte voor de klanten van de loopstal. Dan hebben ze naast hun eigen kast en voerruimte ook nog een ruimte waar ze dingen kunnen neerzetten voor elkaar :)


[ [url=m/bPsQWV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FJrsoT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat lijkt wel een finse sauna ! 8-) :D

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:28

Prachtig geworden!

Misschien scheelt iets minder diep instrooien met het uitlopen van stro? Als het buiten nat regent of je zand in waait of trapt geeft dat veel rommel en je zand gaat sneller achteruit.

Ik zou zelf net iets meer verharding gekozen hebben voor bij de uitgang van de stal en rond de Patura ruif.

Vanaf hoeveel kanten kunnen ze er nu bij? Zou mooi zijn als ze er vanaf meerdere kanten bij kunnen. Dan heb je bij minder sociale dieren iets meer fysiek afgescheiden voerplekken
.

Handig dat jullie dat machinaal kunnen doen. Dat is bij ons lastig. Het is te smal rondom de stal. Weinig rui.te voor grote ruif en met machines is draaien en keren niet echt te doen. Rond de verharde paddock bos, greppels en gras wat nat wordt, dus buitenom is ook niet handig.

Hopelijk komt er ook een merriegroep bij! Dan kun je die eigenaren ook bedienen! Zullen vast veel mensen blij mee zijn.

Prachtige ruime stal!
Succes!

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 10:18

@Polo, qua zichtlijnen en tracks e.d.: we zien dit echt als de basis, vanuit dit idee kunnen we alles nog aanpassen als we dat willen maar we zijn expres ' kaal ' begonnen zodat we konden zien waar de behoefte ligt voordat je meteen een mega investering doet ( nouja, een nog meer mega investering :+ )

Betreft de hooinetten/slowfeeders: zoals aangegeven kan dat nog veranderen maar dat kijken we zelf aan in de praktijk :) .

@xSagan: Die ken ik nog! Die was moeilijk om op gewicht te houden ook, wel een lief dier!

@Pandorah: Zag laatst bij een manege een sportzaal, zodat je zelf kon sporten als je kind reed. Die sauna past daar mooi bij :+

@Joyce: We hebben hem de eerste keer heel erg ruim opgestrooid omdat ze dan minder konden rennen in de stal, ben benieuwd hoeveel minder het uitlopen is straks :)

Qua verharding: Sommige dingen komen ook gewoon zo uit door hoe we vergunning kregen. We kunnen altijd nog de paddock instraten als het moet maar voorlopig lijkt dit prima :)

Ook qua voerplekken zijn we begonnen met dit als basis, als blijkt dat we moeten toevoegen is dat zo gedaan. Wij vonden het best lastig om van te voren te bedenken hoe de paarden zich zouden gedragen, aan de hand daarvan kunnen we aanpassen als nodig is :)

Dat machinale maakt het ook lastig hoor, dat neem je dus ook mee in hoe je alles plaatst. Je weegt constant alle factoren af en dus ook of het makkelijk werken is :)

Bedankt verder!

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:28

In een van de groepsstallen waar ik ik gestaan heb werkte ze met strokorrel. Dat gaf een mooie laag moet ik zeggen. Het was een lange stal met 3 uitgangen en zelfs als ze het nodig vonden om er in de lengte doorheen te rennen (knal boem door de flappen) bleef dat goed liggen.

xSagan
Berichten: 677
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:14

Klopt!
Is dat hij voor mij te ver op pensioen staat, mis hem echt wel, veel van geleerd ook toen der tijd.:)

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 19:40

Wij hebben ooit als test een eigen paard op strokorrel gehad, we vonden het niet erg prettig materiaal om op te liggen voor ze en de voeten werden er ook minder van. Het is best wel "vast" dus kan mij voorstellen dat het goed blijft liggen. Ach, we zien wel. Voor nu irriteert het ons niet zo dat ze het er wat uitlopen :)

Hier nog even de ingang, waar de vos staat kan open en dan klapt dat eigenlijk tegen de container aan.

Afbeelding

Dan zouden ze alleen hier los kunnen belanden en dat is omsloten.

Afbeelding

Ze hebben een boel ruwvoer op al wel :)

Afbeelding

Mijn broer is inmiddels verder met straten, dan kan de bobcat straks goed de stal in :)

Afbeelding

Filmpje van vandaag, met ook 1 keer een akkefietje.

Ze waren vandaag veel meer buiten en eigenlijk amper aan het eten. Ik vind het ook bizar hoe dicht ze op elkaar blijven, ik denk altijd des te meer ruimte des te beter maar ze zoeken elkaar steeds op :)


Miran

Berichten: 4472
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:33

Ik heb vorig jaar strokorrels in mijn loopstal gehad, maar dat lopen ze makkelijk mee naar buiten en daar wordt je niet blij van in je zand...

Leo

Berichten: 50206
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:41

Ze staan er rustig bij. :j akkefietje is niets geks. Komende weken zullen ze wel meer aan uitzoekerij over de rangorde doen :))

Stro is denk ik idd makkelijker terug te harken dan strokorrels.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:25

Ik heb niks in de schuilstal, omdat ze vrijwel altijd in het zand liggen. Maar laatst was het een paar dagen echt zo nat, dat ik bij de buurman gewoon grove zaagsel heb gehad uit zijn zagerij. Ik was er huiverig voor, maar is goed bevallen. Flinke berg, heeft 2 weken gelegen en nu is alles wel op.

Op ons vorige adres had ik vlas, maar als potstallen en dat bevalt me als ik wat kies het beste. Nooit gladde plekken, goed droog aan bovenkant en lekke zacht.

Ik vind het wel zielig voor de schimmel dat hij moet toekijken en zelf op stal moet staan :(

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:29

Wat een leuk topic om te lezen, leuker dan Netflix die momenteel aan staat

Je hebt echt een supermooie groepsstalling zo.

Blijven de halsters om of gaan die met de tijd , na het wennen, nog af?

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 22:48

Ik had ze zelf nog niet zien liggen maar zag deze vandaag op Facebook voorbij komen.
Afbeelding

Echt de meest handige plek ook :')
Afbeelding

Dit akkefietje was echt niks nee, wij maken ons daar sowieso nooit zo druk om. Ze moeten het gewoon zelf uitvechten en daar doe je als mens weinig aan :)

@Superpony, wij hebben ooit echt houtsnippers in de paddocks gehad maar dat werd compost op lange termijn. Of gewoon zaagsel? Dat is ook wel te doen denk ik. Die schimmel mag in mei lekker dag en nacht het land op, voor nu kiest zijn baas voor overdag op stal en dat doen de meeste van onze klanten altijd nog :) .

@Esther: Wij hebben altijd een halster aan beleid. Ook voor de paarden die in de nacht op stal staan, of dag en nacht op het land.

We halen ze altijd zelf uit de sloot en zonder halster is dat levensgevaarlijk. Zelfde geld voor het uit de box halen van 70 paarden van anderen. Het is soms al een onderneming ze buiten te zetten met halster aan :+ .


Ik weet dat heel veel mensen dat niet prettig vinden, maar in ons 30 jarig bestaan is er bij ons nog nooit wat mis gegaan en ik denk dat we er misschien ooit 2 klanten op misgelopen zijn, dus voor ons geen reden om het anders te doen :) .

Voor in de loopstal is het dus vanwege het mogelijk uit de sloot halen in de zomer en het handelen in de loopstal, wijzelf en klanten moeten daar toch soms zijn of een paard eruit halen en dan is het veiliger als je ze kunt sturen :)

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:34

Only single color allowed ! Ga weg vlek ! }> :Y)

Lekker mals bed ziet het eruit !
Die bruine buiten heeft het goed gezien. The best of both worlds :D

Halen jullie vaak paarden uit de sloot ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:39

Wat een prachtige plek <3. Ik volg mee!

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:19

Is de ruimte tussen de buiten voerplek en de ingang nu zo klein of vertekent dat? Ik zou zelf dan denk ik bang zijn dat een etter bij het hooi gaat staan en er verder niemand meer bij, in of uit kan :+ Maar misschien is dat meer een merrieding dan een ruinending :=

Wel heerlijk dat ze al zo vertrouwd zijn dat ze lekker gaan liggen!

Zijn er echt nog mensen die er vrijwillig voor kiezen om hun paard 24/7 op stal te houden? Ook als er op de stal zelf de mogelijkheid is om ze overdag naar buiten te doen? Wauw :\

Christiene
Berichten: 7742
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:20

Ik wist niet Dat er meer zijn met echt eenn halster om beleid. Dat werkt zoveel fijner.

wij hebben het buiten en bij de lastige paardenbinnen. Kont toedraaien of ronddraaien vooral. Daaar geen tijd voor.



Heb ooit een of twee klanten dat ook echt duidelijk moeten maken.

Hoe doen jullie dat met paarden die zich echt niet laten vangen? Laat je ze dan lopen. Ik had nog een soort van bang fuik voor de simpeler maar de echt lastigen mogen ze zelf binnen halen.

Leuke groepstal zo.

Benieuwd hoe het met een groepbmerries zou gaan.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 08-03-20 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50206
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:21

Dat laatste denk ik niet hoor, volgens mij komen ze allemaal bij de Groene Meer buiten overdag. :) Tenzij boxrust oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:52

Berdien schreef:
Is de ruimte tussen de buiten voerplek en de ingang nu zo klein of vertekent dat? Ik zou zelf dan denk ik bang zijn dat een etter bij het hooi gaat staan en er verder niemand meer bij, in of uit kan :+ Maar misschien is dat meer een merrieding dan een ruinending :=

Wel heerlijk dat ze al zo vertrouwd zijn dat ze lekker gaan liggen!

Zijn er echt nog mensen die er vrijwillig voor kiezen om hun paard 24/7 op stal te houden? Ook als er op de stal zelf de mogelijkheid is om ze overdag naar buiten te doen? Wauw :



Dit gebeurd echt nog wel hoor, meer dan je denkt.