Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:22

Chasey schreef:
Even een ego post. Moet wat kwijt.
Nog niet zo lang geleden hebben we afscheid moeten nemen van Pablo en één van onze katten.
We hebben nog 2 katten. Broer en zus uit het zelfde nest en intussen 13,5 jaar.
De poes, Chasey, heeft haar hele leven al een hart ruis. HCM. Tijdje geleden postte ik al dat één van de pootjes verlamd was. Dit komt door bloedstolsels die in de bloedbaan komen.
Dierenarts zei toen al dat er niks meer van het hartritme te maken was. Narcose zou ze sowieso niet overleven.
Tijdje ging het wel weer aardig en ze kreeg zowaar af en toe weer last van de gekke 5 minuten.
Chasey is mijn knuffelpoes en slaapt altijd op ons bed. Maar ze trok zich terug de laatste tijd en was angstiger. Ook miauwt ze klagelijk als ze moet lopen. Komt de mand dus ook amper uit.
Daan en ik denken aan inslapen, want Chasey is Chasey niet meer. Maar man... ik trek het niet. Zoveel veranderingen de laatste tijd. En dan ook nog mijn geliefde poesje moeten laten gaan.
Maar wanneer doe je zoiets? En mag je als gezin afscheid nemen of mag er maar één persoon komen ivm Corona?
Of vragen of het aan huis kan?
Ik zit er even helemaal doorheen!!
Maar niets doen kan ook niet. Beestje lijdt...


Veel sterkte met de komende beslissing :knuffel:

Wij hebben midden in de corona tijden onze hond moeten laten inslapen. We zijn gewoon met het hele gezin + aanhang geweest. Ze hadden een aparte kamer voor ons voorzien waar we wel met z'n allen binnen mochten. Tijdens inslapen zijn ze gelukkig toch iets soepeler. Wel hadden we allemaal mondmaskers aan.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:46

Ahh wat snert van het verkeerde zand!! Zou ik ook heel moeilijk vinden om op te lossen..

Chasey wat een moeilijke beslissing.. ergens weet je het al wel, maar daadwerkelijk de knoop doorhakken is zo zwaar... sterkte :(:)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:21

Heel veel sterkte Chasey! Dat zijn nooit makkelijke beslissigen en als alles dan zo samen komt wordt het er niet makkelijker op. Ik zou even met de dierenarts over de mogelijkheden. Veel dierenartsen hebben ook wel een mogelijkheid om aan huis te komen voor inslapen. Hebben wij ook al meerdere keren voor gekozen.

rover_
Berichten: 1365
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:35

Wat verdrietig Chasey, hoe moeilijk ook, toch goed dat je de beslissing kunt nemen zodat de poes niet verder lijdt. Ik zou de dierenarts bellen om te informeren, vaak kan er in deze situatie toch meer.... Sterkte.

Belker

Berichten: 15336
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:54

MizzMontana schreef:
Tijdens de eerste corona golf hebben wij onze oude hond in laten slapen en ik liep tegen de zelfde vragen aan. Onze dierenarts gaf aan dat ze bij inslapen net wat soepeler zijn met de regels, dat betekende voor ons dat ze wel aan huis komen (mits je zelf geen klachten hebt).
Ook mocht er bij ons officieel 1 persoon bij een normale DA afspraak zijn, maar bij inslapen zijn we gewoon alle twee er bij geweest, was geen enkel probleem.
.

Sterkte.

Dit was bij ons ook zo. Onze kat is thuis ingeslapen tijdens corona, met ons beide erbij..........

_Tarzan

Berichten: 11195
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:12

Ach jeetje sterkte chasey :(:) nooit leuk zulke beslissingen!

Oef flink balen van het verkeerde zand, ik zou ook even vragen om toch het goede zand te leveren en dit weer mee terug te nemen!

Prairy
Berichten: 9113
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:35

Balen van het zand, hopelijk kom je snel tot een oplossing.

Chasey, wat erg :knuffel: Mijn dierenarts kwam tot corona wel aan huis maar tijdens corona niet. Ik zou even bellen hoe ze er nu in staan en wat de mogelijkheden zijn. Heel veel sterkte :(:)

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:25

Ohhhh Chasey wat verdrietig.... Hoe gaat het nu? Veel sterkte voor iedereen. Als er 1 ding was dat ik zou willen veranderen aan het houden van dieren, dan was het nooit meer afscheid nemen. Totaal onmogelijk natuurlijk, maar jee wat een impact hebben ze op ons bestaan he?

Kom ik met mn geneuzel over zand... het is inderdaad straatzand:-(. We krijgen nieuw woudzand aangeleverd. Hoe dat straatzand weg moet is nog even de vraag. Ik wil er niet voor betalen namelijk en ophalen is nogal kostbaar (snap ik ook).
Als we het gratis mogen houden dan kunnen we er misschien nog een wal van maken. Aan de rand van ons weiland dat grenst aan akkerland en niet begrenst wordt door bomen (zoals de rest van het perceel).

Wel weer gedoetje. Ben al lang blij dat we deze week nog weer nieuw zand krijgen en dat er geen discussie is over zandtypes (vooralsnog).
Hij zei: en absoluut niet mengen hoor. Dus dat was ook wel meedenkend :-)
Wordt vervolgd dus.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:33

Nou fijn dat ze in ieder geval nieuw zand komen brengen!

Prairy
Berichten: 9113
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:39

Fijn dat ze het komen brengen inderdaad! Ophalen of verplaatsen, als het maar opgelost wordt. Denk er wel aan dat je in dat zand niet echt snel bomen of andere planten kunt zetten mocht je nog iets op de wal willen doen.

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:45

@Olympia96: gelukkig goed opgelost dus.
Als je het zelf niet kunt gebruiken én je mag het houden dan wil iemand uit de buurt het misschien wel overnemen ?? (die het zelf moet afvoeren uiteraard :D )

Het is butweer, dus ik ben de schuur maar ingedoken om maar weer eens iets te maken, de keuken soppen is ook weer zo wat... 8-)

rover_
Berichten: 1365
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:47

Fijn Olympia.
Zou wel nagaan of je er een wal van kan maken of het wel stevig wordt...
Heb je niet een stuk wat je veel verharden/betegelen?

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:53

Zand heeft de neiging om uit te zakken tijdens stortbuien en heeft een volle begroeiing nodig om stevig te blijven.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:18

Hmmmmm tot zover de wal van straatzand haha. Jullie weten nog wel eens wat inderdaad :D

We moeten nog ongeveer (gokje) 150m2 bestraten op korte termijn. Stal en uitloop en mestplaats. Maar denk dat dit wel wat veel zand is daarvoor.

En ja weggeven vind ik ook prima :)

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:21

Ja, daar houd je wel wat aan over :)

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:24

Chasey heel veel sterkte. Ik zou inderdaad vragen of het aan huis kan.

Olympia gedoe met t zand zeg.. maar fijn dat ze nieuw komen brengen!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:47

Fijn dat je in elk geval nieuwe krijgt!

Ik had die 60 kuub erg graag gehad, maar daar zit je echt te ver voor, dan ben ik dagen heen en weer aan het rijden met mijn kleine aanhangertje :')

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:22

Ja heel fijn! Maar logistiek wel een beetje onhandig. Want dat het nieuwe komt is zeker. Maar of en wanneer het oude... nou ja dat dus.

Had het je graag gegund Marlies. Maar dat zijn heel wat aanhangers ja ;-)

Iemand nog do’s en don’t’s als het gaat om automatische waterbakjes voor in de stal? Ik had werkelijk géén idee dat er zo veel keuze is.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:32

Olympia96 schreef:
Ja heel fijn! Maar logistiek wel een beetje onhandig. Want dat het nieuwe komt is zeker. Maar of en wanneer het oude... nou ja dat dus.

Had het je graag gegund Marlies. Maar dat zijn heel wat aanhangers ja ;-)

Iemand nog do’s en don’t’s als het gaat om automatische waterbakjes voor in de stal? Ik had werkelijk géén idee dat er zo veel keuze is.


Ja wel lastig! Ook niet een hoeveelheid die je even aan de kant schuift :+

Ja met die aanhangertjes rijden dat wordt ehm niet :+ Helaas haha. Maar ik zou hun even bellen en aangeven dat het logistiek wel een dingetje is. Je hebt zo enorm veel afgenomen dat het wel netjes zou zijn als ze daar dan ook even in meedenken...

Qua drinkbakken, ik heb daar wat reseach naar gedaan toen we hier net woonden. Ik kwam er op uit dat je het beste met zo'n staafventiel kan hebben voor paarden. Dat lepels eigenlijk meer voor koeien zijn. Ik heb toen van die suevia bakken gekocht en die bevallen prima.

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:48

Toen ik mijn stallen liet zetten heb ik er braaf automatische waterbakken en voerbakken in gemaakt. Na een tijd vond ik van de grond eten een natuurlijker houding en heb de bakken er uit gesloopt en rubber Kanguro bakken gekocht. Omdat ze ook vaker buiten bleven én ik altijd ellende had met die automatische bakken (lekken na elke vorst etc) heb ik die er ook uitgesloopt en drinken ze nu uit een metselton die buiten staat. Er hangt een tuinslang boven en ik vul hem om de dag ongeveer. Ik kan nu dus ook beter in de gaten houden hoeveel ze ongeveer drinken.
Áls er al eens eentje op stal wordt opgesloten (bij aanhoudend érg slecht weer) dan hang ik zo'n waterbak met ophanghaken in stal.
Back to basic dus eigenlijk :)

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:54

Hier ook van die bakken net een staaf ding. Ik heb zo veel met water moeten slepen dat ik dat thuis echt niet wilde

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:10

Voor buiten heb ik ook een automatische waterbak (zo'n vlotter ding). Voor die €80 ga ik echt niet met water slepen :+ Heb er overigens gewoon mijn tuinslang aan gekoppeld _O- . Wil nog een keer een tyleenslang ingraven, maar wilde nog even afwachten waar ik de waterbak uiteindelijk wilde hebben.

MarloesHJ

Berichten: 2474
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:44

Ik heb verwarmde drinkbakken met een staafventiel. Ideaal want zodra de temperatuur onder de 10 graden komt wordt de schaal van de waterbak verwarmd (ook handige handenwarmertjes tijdens het uitmesten). Hierdoor kunnen ze ook nooit te veel koud water drinken. De leidingen hebben wij ook warmtelinten omheen.

Buiten heb ik twee hele grote betonnen waterbakken. Die hoef ik maar eens in de zoveel tijd te vullen en nu met de regen nog minder. Als ze helemaal leeg zijn duurt het ook minimaal een uur of twee voordat ze vol zijn...
Omdat ze niet meer goed waterdicht waren hebben wij er vijverfolie ingemaakt met een houten rand. Maar die waterbakken stonden wel al in mijn wei, we hebben ze alleen (laten) verplaatsen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:50

MarloesHJ, hoe werkt dat opwarmen van de drinkbak? Of eigenlijk: wat kost dat aan elektra?

Wij hebben gewoon speciekuipen. Dat vind ik op zich prima: ik kan zien hoeveel er gedronken wordt en met heet weer maak ik er eentje met elektrolyten (waar dan gretig gebruik van wordt gemaakt). Maar met vorst zijn speciekuipen wel gedoe; we zetten ze dan op een plek waar het langst zon is, en vullen er zoveel mogelijk, zodat er altijd ijs uit te bikken is en er dan water onder beschikbaar is. Maar dan is dat water wel heel koud idd...

_Lorette_

Berichten: 12108
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:41

Wij hebben ook met staaf. In elk geval geen kunststof bakjes nemen met metalen beschermbeugel, want dat is niet veilig. Als paard erin komt met been dan knapt het bakje, maar hangt 'ie vast in de beugel. Wij hadden dat namelijk bedacht als bescherming tegen schuren, maar de stallenbouwer was daar pertinent tegen en vertelde dus waarom. We hebben de kunststof waterbakjes nu al best wat jaren hangen en er zijn nog geen problemen mee geweest.