Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:17

Fijn Robijn!

Qua anti vlo, hier ook uit de kliniek, geen Frontline inderdaad.
Verder wil ontwormen ook nog wel eens helpen.
En verder uiteraard alles van stof wat in de was kan ook wassen.
Onze kitten had ook vlooien toen ze kwam (vondeling) en ik was dus vergeten alles van stof te wassen :+

rover_
Berichten: 1369
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:20

Voor ontvlooien: voordeel van een spray is dat als je hond of kat allergisch werkt dat je het eraf kan wassen. Let op dat je nooit katten met honden middelen doet daar kunnen ze echt niet tegen namelijk.
Middelen van de dierenarts werken beter dan die je zelf zonder recept kunt kopen.
Omgevingsspray altijd combineren met behandelen van het dier (van tevoren heel goed stofzuigen en na het sprayen juist zo lang mogelijk niet om werking te behouden). Zelf zou ik nooit kiezen voor een pil zoals Bravecto, zo waar chemisch dat je toch te vaak hoort dat dieren daar echt slecht op reageren (zelf gezien in omgeving)....

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:14

Mijn rijbak vandaagAfbeelding

En het pad ernaartoe. 1 natte plek waar ze meestal mesten. Ze hebben zo hun vaste poepplekjes

Afbeelding

Bedankt voor de tip rover. De vrij verkrijgbare pipetjes zijn waardeloos. Ik doe ze tussen de schouderbladen en ze gaan gewoon niet dood. Ik zie ze gewoon zitten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:00

Hier werkt Advantix goed voor de hond en voor de katten is een Serestoband echt GEWELDIG! Geen enkele vlo of teek te bekennen.

Preventief spray ik 2x per jaar met Fendona. Werkt ook goed tegen vliegen en andere insecten.

Daarnaast ontworm ik zowel hond als katten op regelmatige basis.

Als je de vlooien gewoon ziet lopen, dan kan je er vanuit gaan dat je met een flinke besmetting te maken hebt. Slechts 5% vd vlooien zit op het dier. De andere 95% in de omgeving.....

carika
Berichten: 1585
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:05

[***] schreef:
Hier werkt Advantix goed voor de hond en voor de katten is een Serestoband echt GEWELDIG! Geen enkele vlo of teek te bekennen.

Preventief spray ik 2x per jaar met Fendona. Werkt ook goed tegen vliegen en andere insecten.

Daarnaast ontworm ik zowel hond als katten op regelmatige basis.

Als je de vlooien gewoon ziet lopen, dan kan je er vanuit gaan dat je met een flinke besmetting te maken hebt. Slechts 5% vd vlooien zit op het dier. De andere 95% in de omgeving.....


Hier voor hond en kat een seresto bandje.
Werkt inderdaad

rover_
Berichten: 1369
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:23

Adventix hier ook gehad, dat werkte goed. Seresto voor zowel deze als de vorige hond geen enkel effect, net zoveel vlooien met als zonder band. Hoor dat wel vaker. Teatree olie gecombineerd met lavendel olie werkte beter.

Libera

Berichten: 3984
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:17

Wij hebben in het verleden wel Bravecto gebruikt zonder problemen, nu hebben we iets anders, is een injectie maar ben vergeten hoe het heet. Word elke 3 maanden ingespoten

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:18

[***] schreef:
Hier werkt Advantix goed voor de hond en voor de katten is een Serestoband echt GEWELDIG! Geen enkele vlo of teek te bekennen.

Preventief spray ik 2x per jaar met Fendona. Werkt ook goed tegen vliegen en andere insecten.

Daarnaast ontworm ik zowel hond als katten op regelmatige basis.

Als je de vlooien gewoon ziet lopen, dan kan je er vanuit gaan dat je met een flinke besmetting te maken hebt. Slechts 5% vd vlooien zit op het dier. De andere 95% in de omgeving.....



Ik krijg er gewoon jeuk van...
Seresto werkte hier niet, scalibor wel. Klein hondje die heel snel teken heeft en bijna nooit vlooien. 1x wel en meteen zat hij onder de wonden van t krabben en bijten.. heb alles wel 5x gestofzogen. Brrrr

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:20

Zo dan Lynn, dat is gewoon kurkdroog bij jou! Helemaal niet jaloers verder ;)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:49

Hallo mag ik me hier melden? Ik heb mijn eigen haf aan huis staan samen met de IJslander van een vriendin. Nou staat die IJslander te koop en koop ik er een shetje bij dus straks moet ik alles zelf doen. Ze staan hier 24/7 buiten met schuilstal, de schuilstal en een stukje uitloop zijn betegeld met rubberen tegels en bij het uitloopje staat een hooiruif met dakje waaruit ze uit een slowfeeder onbeperkt hooi krijgen. Vanuit daar gaat de uitloop over in een pad die aan een kant langs de weide loopt. Momenteel loopt die helemaal naar de achterkant van de weide waar ze een klein stukje hebben. Echter is dit pad een en al modder, zak ik tot m’n enkel in weg.
Dit willen we graag oplossen maar ik ben er nog niet uit hoe, het is kleigrond. Zand erop lopen ze zo erdoorheen denk ik, betegelen is lastig omdat mijn haflinger snel gevoelig loopt. Paddockroosters heb ik naar gekeken maar ben bang dat dat ook gaat verzakken? Iemand nog goede oplossingen?
Nog een probleem is dat onze ruif te hoog is voor een shet, dus ik moet ergens anders een net voor de shet ophangen, het liefst waar de haflinger er niet bij kan andere zie ik die al eerst dat net leegeten en dan heeft de shet niks. Voordeel is wel dat ik het met 2 netten misschien zo kan regelen dat ik maar 1x per dag netten hoef te vullen.
Afbeelding
Voor het beeld een beetje, hier zie je achter de schuilstal en de verharding waar ze opstaat, aan de rechterkant staat de ruif en achter mij begint het pad.
Afbeelding
Hier zie je ze vanuit het pad een stuk wei in lopen, in de zomer doen we dus strookbegrazing en dan steeds vanaf het pad een ander poortje open als we daar zijn aangekomen zodat het achter ze weer kan aangroeien.

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:13

[***] schreef:
Hier werkt Advantix goed voor de hond en voor de katten is een Serestoband echt GEWELDIG! Geen enkele vlo of teek te bekennen.

Preventief spray ik 2x per jaar met Fendona. Werkt ook goed tegen vliegen en andere insecten.

Daarnaast ontworm ik zowel hond als katten op regelmatige basis.

Als je de vlooien gewoon ziet lopen, dan kan je er vanuit gaan dat je met een flinke besmetting te maken hebt. Slechts 5% vd vlooien zit op het dier. De andere 95% in de omgeving.....


Ik zie er 2 of 3 als ik de vacht na pluis maar ik had verwacht na een pipet dat er niks meer zou zien. Waarom gaan die niet dood dan vraag ik mij af.

MarloesHJ

Berichten: 2477
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:24

Lynn_Nikita ook vlooien kunnen resistent worden tegen ontvlooiingsmiddelen. Ik vrees dat je inmiddels dus beestjes heb rondlopen die resistent zijn geworden tegen dat specifieke ontvlooiingsmiddel.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 10:43

En je hebt middelen die vlooien doden en die ze juist onvruchtbaar maken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:51

belle_boef schreef:
En je hebt middelen die vlooien doden en die ze juist onvruchtbaar maken.


Ik ga stras bij de dierenarts middelen halen, extra stofzuigen deed ik al maar dan spray ik het nu meteen ook in. Er zijn alleen zoooooveel middelen te koop dat ik niet meer weet wat wel werkt en wat niet ( nou ja, vooral nu wat niet!)
Mijn dieren hebben nog nooit vlooien gehad, deze kittens hadden ze wel en heb ik extra ontvlooid toen ik ze opgehaald heb bij de verkoper, beetje zweverig type. Ze zouden ontvlooid en ontwormd zijn maar zij ontvlooide met een kammetje en lavendelolie, ja dat werkt dus niet! Ik heb dus meteen pipetjes meegenomen en bij hun ontvlooid voor ze in huis kwamen met het idee dat ze dan "schoon"in huis kwamen maar helaas, niet dus!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:33

Wat een drama die vlooein.
Wij hebben ooit een kitten opgehaald die onder de vlooien zat. We hadden al wat dieren thuis en die waren absoluut vlo vrij.
Eerste wat ik heb gedaan was de kitten wassen. In zo’n baby badje op een standaard.
Heb iedere vlo eruit geplukt tot ik niets meer zag. Daarna iedere dag meerdere keren gekamd. De vlooien zijn gelukkig altijd weggebleven door gelijk heel goed aan te pakken. Geen vlooien middelen gebruikt.
Voordeel was, de kat had een witte vacht. En lag heel rustig in dat badje, je kon de zwarte stipjes heel goed zien en eruit halen.
Als er ooit weer een kat komt dan ga ik hetzelfde doen.
Heb in de tussentijd alleen geen babybadje meer haha.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:28

Lynn ik zou ook zeker tegelijk ontwormen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:31

Zal wel niet heel populair zijn maar hier krijgen ze dectomax tegen beestjes en ik was met sebacil (of sarnacuran)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:23

Lynn_Nikita schreef:
[***] schreef:
Hier werkt Advantix goed voor de hond en voor de katten is een Serestoband echt GEWELDIG! Geen enkele vlo of teek te bekennen.

Preventief spray ik 2x per jaar met Fendona. Werkt ook goed tegen vliegen en andere insecten.

Daarnaast ontworm ik zowel hond als katten op regelmatige basis.

Als je de vlooien gewoon ziet lopen, dan kan je er vanuit gaan dat je met een flinke besmetting te maken hebt. Slechts 5% vd vlooien zit op het dier. De andere 95% in de omgeving.....


Ik zie er 2 of 3 als ik de vacht na pluis maar ik had verwacht na een pipet dat er niks meer zou zien. Waarom gaan die niet dood dan vraag ik mij af.

Die jij gezien hebt zijn waarschijnlijk wel dood, maar 95% zit in de omgeving, dus wat je nu ziet zijn gewoon weer verse vlooien.....

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:22

Afbeelding


Nog even een leuk plaatje tussendoor: mijn oplossing voor mijn paardenprobleem: een 21 jarige merrie die haar hele leven hard gewerkt heeft op de manege. Mag ze hier in alle rust en aandacht haar laatste jaren doorbrengen als gezelschap voor mijn merrie.

Mijn zieke paard is de witte, oma de bonte. Zo stonden ze na 30 seconden samen bij elkaar en sindsdien aan elkaar vast geplakt. Bien heeft nu een extra hoge dosis pred en dat gaat vooralsnog redelijk goed. Voor zolang als het duurt maar zo heeft hij in elk geval een heel fijn vriendinnetje.

Afbeelding

Mijn merrie is merrie aan het spelen dus die introductie duurt nog wat langer :P


Afbeelding

Malenka

Berichten: 7595
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:57

Wat fijn dat zo'n harde werker een mooie oude dag krijgt.

Komend jaar gaan wij een huis bouwen en dan mag Nilay aan huis komen wonen. Het plan is om zijn kleine vriend Dancer mee te verhuizen. Helaas zit er echter een enorm verschil in voedingsbehoefte tussen de twee vrienden.

Nilay is een nrps/quarter van 163cm en snel mager. 's winters krijgt hij tot wel 25kg voor droog per dag.

Dancer is daarin tegen een shetlander kruising van 125cm en snel hoefbevangen.

Ik twijfel nu of ik het wel moet proberen of dat ik een ander maatje voor Nilay moet zoeken.

In eerste instantie dacht ik dat ik het misschien wel op kon lossen met extra hoge hooibakken zodat Dancer alleen het gemorste hooi kan eten. Maar ik betwijfel of dit wel een gezonde houding voor Nilay oplevert en of hun hoogteverschil daarvoor wel groot genoeg is...

Ervaringen?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:21

Ik merk dat ik hier een heel eind kom met overdag alleen arm hooi en da savonds apart voeren met de 1 arm en de ander rijk hooi met aanvullingen. Maar het verschil is hier niet zo groot als bij jou, weet niet of je dat dan redt als hij 25 kilo voordroog eet

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:24

Malenka schreef:
Wat fijn dat zo'n harde werker een mooie oude dag krijgt.

Komend jaar gaan wij een huis bouwen en dan mag Nilay aan huis komen wonen. Het plan is om zijn kleine vriend Dancer mee te verhuizen. Helaas zit er echter een enorm verschil in voedingsbehoefte tussen de twee vrienden.

Nilay is een nrps/quarter van 163cm en snel mager. 's winters krijgt hij tot wel 25kg voor droog per dag.

Dancer is daarin tegen een shetlander kruising van 125cm en snel hoefbevangen.

Ik twijfel nu of ik het wel moet proberen of dat ik een ander maatje voor Nilay moet zoeken.

In eerste instantie dacht ik dat ik het misschien wel op kon lossen met extra hoge hooibakken zodat Dancer alleen het gemorste hooi kan eten. Maar ik betwijfel of dit wel een gezonde houding voor Nilay oplevert en of hun hoogteverschil daarvoor wel groot genoeg is...

Ervaringen?


Ik heb een haflinger ruin van 14 die snel dik is en een 2,5 jarige KWPN merrie die nog in de groei is. Hier onbeperkt graszaadhooi en 2x per dag een hooizak van ongeveer 10kg gewoon hooi. Daarbij krijgt de merrie ook nog breed&grow en lucerne. De haf krijgt alleen een balancer. Dat gaat hier goed.

Maartje_M

Berichten: 9402
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:56

Hier hetzelfde probleem en de pony is wel echt te dik nog. Maar ik zag dat de andere 2 het ook nog niet zo slecht doen dus ik denk dat ik ook gewoon wat minder mag voeren :=

Edit: ik voer hier uit slowfeeder netten, ze staan 24/7 buiten dus delen alles (behalve krachtvoer)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:10

Malenka schreef:
Wat fijn dat zo'n harde werker een mooie oude dag krijgt.

Komend jaar gaan wij een huis bouwen en dan mag Nilay aan huis komen wonen. Het plan is om zijn kleine vriend Dancer mee te verhuizen. Helaas zit er echter een enorm verschil in voedingsbehoefte tussen de twee vrienden.

Nilay is een nrps/quarter van 163cm en snel mager. 's winters krijgt hij tot wel 25kg voor droog per dag.

Dancer is daarin tegen een shetlander kruising van 125cm en snel hoefbevangen.

Ik twijfel nu of ik het wel moet proberen of dat ik een ander maatje voor Nilay moet zoeken.

In eerste instantie dacht ik dat ik het misschien wel op kon lossen met extra hoge hooibakken zodat Dancer alleen het gemorste hooi kan eten. Maar ik betwijfel of dit wel een gezonde houding voor Nilay oplevert en of hun hoogteverschil daarvoor wel groot genoeg is...

Ervaringen?


ik heb zelf dus een haflinger merrie en er komt binnenkort een shetlander maatje bij, mijn haflinger wordt 5 a 6 keer per week hard aan het werk gezet en is mooi op gewicht, krijgt zo goed als onbeperkt hooi in de winter en in de zomer strookbegrazing. hier is onze hooiruif niet belachelijk hoog maar wel zo hoog dat een het er niet bij komt terwijl mijn haflinger in een mooie natuurlijke houding kan eten. Hier krijgt zij dus zometeen haar eigen net in en de shet krijgt zijn netje op een andere plek (Waar de haf niet bij kan). Bij het net van de shet ben ik ook van plan om er wat stro bij te doen. alleen met het gras in de zomer moet ik nog even kijken hoe ik dat ga doen.

hier kun je een beetje zien hoe hoog de ruif is.
Afbeelding

Afbeelding

niemand een idee/oplossing voor de modder? Hoe doen jullie dat allemaal?

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:13

Makelaar is vanmorgen langs geweest, verhuizing is haalbaar dus nu eens beginnen met het opruimen van de schuur en misschien shet iets actiever verkopen.
Had haar volgens mij toch wat duur staan maar had geen haast :')